Windows 10:s död ett dilemma för välgörenhets­organisationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Skrivare?
Menar du för att skriva ut på papper?

Den största anledningen till att jag bytte från Windows till Linux var pga drivrutiner som inte fungerade. Det var för en serieport, vilken i ordningen vet jag ej men det ska då alltid strula. Bytte och behövde inte ens göra något.

Senare skulle jag skriva ut, ah fan, hur ska det gå. Skrivaren brukar fungera stabilt men det är en hel ritual att över huvud taget få kontakt med den innan den är installerad. Men samma sak där, klickar skriv ut, det dök upp rätt skrivare och klicka skriv ut.

Nu senast är det blåtanden, det går fan inte att para musen i Windows, trots drivrutiner och magiska besvärjelser. Den funkar ju i linux? Som en extra skopa salt i såret är windows ju målplattformen, att köra Linux är utanför vad som supportas.

Jag har inget stort behov av utskrift och ännu mer sällan när jag kört/testat Linux. Så jag kan inte svara själv. Men då är ju inte det något hinder heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tog aldrig upp Google Home appen. Jag sa BARA att det inte behövs nödvändigtvis en TV, utan bara en bildskärm! Citera gärna rätt person

Svårt att utveckla om jag inte citerar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Jag tror det där beror lite på vad man tänker en "vanlig användare" är. De jag tror jag starkast åsikter är de som ändå kan en del, men som lärde sig detta för ganska länge sedan och är rädda att de inte ska kunna eller framstå som dumma.

Typ samma argument från iPhone användare till Android.

Den "skiten" "går inte att använda", köp en "riktig" istället.

Vs den som inte har vidare tidigare erfarenhet, den tittar helt enkelt på skärmen, gissar vart man ska och det är oftast rätt, oavsett OS. Råkar det vara fel så är det bara att prova igen.

Jag tror snanare att problemet är att Windows-användare tar med sig alla onödigt svåra strategier från Windows och försöker applicerar dem direkt i Linux utan att ifrågasätta hur det egentligen går till... Linus i LTT har ju t.ex. försökt uppdatera grafikkortsdrivrutinerna själv i Linux. (!!!) o_O (Detta ska inte vanliga användare göra, utan drivrutiner är till för "distro-maintainers", med andra ord; linux-proffs) Alla kritiska drivrutiner följer med i kärnan och uppdateras automatiskt och regelbundet av operativsystemet. Samma när folk får problem med OBS, låt säga att man inte får igång AMDs hårdvaruaccelererade encoding "det finns ju inget AMD alternativ". Ja då går människor igenom enorma mängder onödigt trubbel utan att få det till att fungera... men i själva verket så har OBS i Linux en encoder som heter "ffmpeg VAAPI" som är GPU-accelererat via Vulkan. Man väljer helt enkelt den under "Advanced encoder" settings. Inget konstigt alls. Man behöver inte ladda hem något extra.

Så jag tror att komplexiteten av Windows, och människors erfarenhet av detta operativsystemet är den största svårigheten i Linux, inte Linux som OS i sig självt. För jämför jag min datorupplevelse idag mot i Windows så är jag betydligt mindre av IT-tekniker... Linux sköter sig själv. Jag är ju en power user, men sedan förra installationen har jag sagt åt mig själv att jag inte får använda terminalen. Sedan min ominstallation av Manjaro har jag inte rört terminalen, då har jag ändå fixat saker som att tillgängliggöra flatpaks, aktiverat fildelning över nätverket, hanterat fil och användarbehörigheter, undervoltat och överklocknat grafikkort (Programmet "LACT" fixar allt som behövs i OSet för att kunna göra detta), laddat hem coreCTRL och skapat energi/prestanda profiler för både CPU och grafikkort. Inget av detta har krävt terminalen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Processor-kraften i allt från Nehalem (2008) räcker till mycket, men det är inte mycket att hänga i granen i dagens perspektiv.

Strömma kan du göra på TVn och/eller en billig mobil, här i Sverige kan du köpa en ny mobil för drygt 1000 kr (som inte har några problem att surfa och använda de vanligaste apparna/spelen) och en begagnad Chromecast för 300 kr (om du behöver en) – att samtidigt försöka sälja 10+ år gamla maskiner för några tusenlappar som att de faktiskt skulle leva upp till förväntningarna folk som inte har någon koll har handlar snarare om bedrägeri. Sälj de äldre maskinerna utan operativsystem så marknadsföringen blir tydligare.

Om maskinerna ändå ligger och skrotar (hämtas från återvinning, företag som gör sig av med äldre maskiner o.s.v.) är det bättre om de som är resurssvaga sitter på en maskin som är 2017+ då den drar mindre el och har bättre support mjukvarumässigt oavsett om du kör Windows eller Linux. De äldre maskinerna kan som sagt säljas utan operativsystem så de som är intresserade av dessa kan komma över de billigt. Marknadsför de inte som färdiga maskiner för flera tusenlappar till någon som tror de kan studera hemifrån med dessa eller vad nu folk vill göra. Kaby Lake är t.ex. rekommenderat minimum för att köra Teams live events.

Även en bärbar från ~2017-2020 med Intel-processor har uppenbara nackdelar som att inte kunna köra UHD@60 med integrerade grafiken över HDMI – det började Intel först ge stöd för i 11:e generationen. Pratar vi integrerad Intel-grafik och Linux är det först Skylake som får Vulkan med användbar support.

Hallå, nu måste jag ändå säga ifrån. Framförallt för att de flesta problem som kan stötas på egentligen inte har med hårdvara att göra utan dålig mjukvara. Om Teams inbillar sig att det inte gick att ha videosamtal för 10 år sen får de väl göra det, men de flesta inser att det är befängt.

Men framförallt: det ger väldigt lite att berätta om ålder på en dator. Jag hade min desktop från 2010 till förra året, då den tyvärr började få stora problem att lyckas ta sig förbi POST.. men jag har även använt Flera nyare datorer som varit direkt smärtsamma att använda då de var långsamma. Uppgraderade till Ryzen 5 och... Ja ssdn är större och snabbare. Men det är inte jättestor skillnad på 4ghz från 2010 vs 4.7ghz 2024 för vanliga saker som surf. Ska jag vara helt ärlig är jag faktiskt lite besviken, de få gånger jag faktiskt gör något som tar cpu (och är relativt lätt att jämföra, tex packa upp en zip á 1gb), då det helt enkelt inte är nog stor skillnad. Men om tillverkaren snålat, ja då märks det. Jag köper alla dagar hellre en fem år gammal premium över en dagsfärsk budgetdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Finns det många 8+ år gamla laptops som har 4k skärmar?

Flytta inte målstolparna när du blir motbevisad

Min 10+ år gamla laptop hade 4K skärm, 2015 var 10 år sedan. Till och med telefoner fanns med 4K då:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Xperia_Z5_Premium

Permalänk
Medlem

Jag har 3 stationära datorer igång i dagsläget.

AMD FX-6350 (6 core) cpu, 12 år gammal, Radeon HD7750, värd noll och intet på sätt och vis, men har den som HTPC. Startar snabbt, spelar allt, jag har satt i blurayspelare, men inte i 4K. Skulle för en person som använder datorn till websurf, office, youtube, bankärenden, etc, funka utmärkt. Även om man kopplar den till 4K-skärm, så länge man inte spelar moderna spel eller x265/HEVC-film i 4K.

i7 870, 15 år gammal, RX580, kopplad till vardagsrummets TV, barnen spelar på den, duger till samma saker som ovanstående dator fast bättre.

Core i7 2600K, 14 år gammal. RX570. Kör så det visslar, även om jag kör Win11 osupportat, på 4K-skärm.

Jag har även Linux Mint på alla tre datorerna. Generellt lite struligare med Linux, för Wifi-kort, GPU och HDMI-ljud, etc, än med Windows får jag ändå säga. Kan vara krångligare/sämre med streamingtjänster.

Men det jag menar är att gamla datorer funkar jättebra, om de inte är dåtida bottenskrap. Skulle säga att alla Core i-datorer fortfarande är fullständigt utmärkta för den som bara vill ha en stationär dator som klarar Windows, Facebook, Tradera, Banken, eller vad man nu vill göra. Så det är ju trist att Win 10-avveckling sätter stopp för det. Jag skulle hellre se dem med Linux Mint etc. Även om det här inte blir Linux år på skrivbordet, så är det ju ändå ett gyllene läge för att få över fler från Windows. (Sedan är det ju egentligen en smal sak för den som är intresserad av att installera Win 10 att göra det själv, men då kanske man får skylla sig själv om man kör ett osäkert system, då är det inte välgörenhetsorganisationernas fel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Min anmärkning var absolut ingen anti-W10-propaganda

Snarare en rektion på Windows 10 LTSB/LTSC propagandan, som proklamerade att där nu var 10-år fri användning. Som lätt kunde tolkas som att det skulle fungera 10-år från nu, när det egentligen är mindre än 4-år kvar. För övriga så är det än mindre.
Det kommer som på ett radband 7-månader, 1-år och 7-månader, 1-år och 10-månader, 3-år och 10-månader.

Listing

Start Date

Mainstream End Date

Extended End Date

Windows 10 2015 LTSB

Jul 29, 2015

Oct 13, 2020

Oct 14, 2025

Windows 10 2016 LTSB

Aug 2, 2016

Oct 12, 2021

Oct 13, 2026

Windows 10 Enterprise LTSC 2019

Nov 13, 2018

Jan 9, 2024

Jan 9, 2029

Windows 10 Enterprise LTSC 2021

Nov 16, 2021

Jan 12, 2027

NA

Att det enbart skulle vara en artificiell versionskontroll når det i grunden är att viss mjukvara använder sig av funktionsanrop som endast finns i funktions uppdateringar för Windows 10 Version 1803 (OS build 17134), Version 1709 (OS build 16299) {alla däremellan} 21h2 till 24h2.
Det är verkligen inte artificiella uppdateringar, då dom egentligen är nya funktionsanrop, nya funktioner som mjukvara kan dra bra nytta av, fungera mer effektivt.

Det är uppdateringar som aldrig kommer att komma till någon version av Windows LTSC av en väldigt naturlig orsak, LTSC är avsett för väldigt specifik användning, som väl förklaras om man läser på i dom Källor jag hänvisade till.
LTSC är en form av frusen version, riktad till användning där mjukvaran som körs behöver en stabil grund som inte förändrar sig över tiden, som i bankväsen där ATM är en av många.

Visst får du vara pro-Windows 10 LTSC, jag bryr mig egentligen inte. Då det är ditt val...
Det jag bryr mig om är om någon luras in utan att veta att där finns begränsningar och blir intalade att det är artificiella begränsningar, här bryr jag mig!

Så på ett sätt kan jag medge att jag är anti-pro Windows LTSC propaganda, samtidigt som jag inte bryr mig om någon lurar sig själv i tron att en inkompatibilitet är en artificiell spärr... Även det är ett personligt val...

Som jag skev i förra inlägget, som jag nog får anta blev missat:
Vill bara höja en varning, det står var och en fritt att själv avgöra om det är värt risken eller inte.
Samt att dom där magiska 10-åren idag, som bäst är mindre än 4-år.

Edit: Mitt förra inlägg hade till 100% Microsoft som källa, så jag antar att även Microsoft anses vara anti-Windows 10...
Speciellt då dom sen länge annonserat E.O.L.

De programvaror som krävt specifika versioner av Windows som jag stött på är UWP. Installera detta från MS Store och mycket riktigt kan det börja smälla i form av "kräver minst 1903", "kräver minst 21H2" o.s.v.

Win32-programvaror av den typ som traditionellt kallas "Windowsapplikationer" och inte kommer från Store fungerar i många fall redan med Windows 7, i vissa fall krävs Windows 10 och i mer sällsynta fall krävs "en senare version av 10an", dock har jag faktiskt inte stött på något win32 som haft detta problem.

När det gäller LTSC är det egentligen mycket enkelt: Det är en "klassisk" version av Windows och påminner mer om t.ex XP eller 7an i så mening att den är tämligen statisk och det den får är säkerhetsuppdateringar/buggfixar. Med tanke på alla problem jag haft med t.ex Windows 10 Pro och Windows 11 Pro inklusive uppdateringar som sänkt systemet genom att skapa en massa problem som gjort att efter sökningar har det visat sig snabbare att bara blåsa disken har LTSC fungerat mycket bra just eftersom det INTE kommer en massa potentiellt buggiga feature updates.

Enda systemet jag kör som är rolling release och fungerar stabilt är Linux, närmare bestämt OpenSUSE Tumbleweed. Microsoft har med både Windows 10 och 11 visat att detta upplägg inte leder till stabilitet över tid. Windows 10 var sannerligen inget under av pålitlighet under den tid MS funktionsuppdaterade det - däremot lugnade det ner sig när detta upphörde då den sista stora uppdateringen var 2004, därefter har det mest varit patchar och mindre feature enablers.

Min erfarenhet av Microsoft är att en Windowsversion som de funktionsuppdaterar hela tiden (W10 och W11 icke-LTSC) är som en tickande bomb, förr eller senare kommer den där uppdateringen som orsakar totalkaos. När de upphör med dessa funktionsuppdateringar och istället släpper patchar förbättras stabiliteten drastiskt, alltså den långsiktiga varianten.

Valet av LTSC blir då enkelt: Det är den pålitliga versionen av Windows och det beror inte på att den är "magisk" eller något utan enbart på att den enbart får patchar, inga funktionsuppdateringar. Hade MS haft samma kvalitet på de sistnämnda som man kan uppleva i Linux hade behovet av LTSC inte funnits, det är inte ens säkert att versionen existerat utan det mer varit något i stil med en Linuxdistro LTS.

Om Microsoft skulle släppa ett Windows Vacuum Cleaner Edition och den visar sig vara debloatad och dessutom stabil (så stabilt som Windows kan vara) och den funkar med framförallt win32-program hade jag kört den. Även om MS skulle säga att den versionen är avsedd för dammsugare och att alla möjliga (dåliga) saker kan hända med datorn (propaganda) hade jag kört den.

Nu kör jag ingen programvara i Windows som har de där väldigt specifika "minst 1903", "minst 21H2"-kraven (och ja, det är "artificiellt" när likvärdig programvara som fyller samma funktion fungerar på flera versioner av Windows). Bara för att programmet är UWP och distribureas via Store är det inte ett tecken på hög kvalitet att kräva t.ex 21H2 som lägsta version.

Det mesta jag kör är saker som t.o.m funkar i Windows 7 utan problem.

Hade Windows (valfri version) varit lika stabilt med MS version av rolling release som ett flertal rullande Linuxdistros och jag alltså visste att jag inte spelar enarmad bandit med systemstabiliteten som insats varje gång en funktionsuppdatering släpps hade jag möjligen kört det, dock med brasklappen att om vi under detta scenario ändå har Windows 11s GUI att tampas med hade jag ändå kört 10an.

Jag har helt klart andra (funktionsmässiga, stabilitetsmässiga) krav på operativsystemet - "det får uppdateringar" ligger långt ner på listan. Kvalitet på gränsnitt, stabilitet etc ligger långt före.

Intressant är det också att det propageras mot LTSC med tanke på att det där ju mer liknar tidigare Windowsversioner ifråga om koncept och underhåll.

Edit: Apropå detta med att kräva t.ex 1903 och liknande för då blir programmet så "effektivare":

WinCDEmu

Jag vill bara ge detta exempel (det finns många). Denna lilla sak har jag kört sedan jag använde XP, det är ett litet smidigt program som funkar i flera Windowsversioner, gör en sak och gör det bra och är kompakt.

Nej, jag är inte övertygad om att en UWP-version distribuerad via Store med lägst 21H2 som krav skulle innebära några förbättringar ens i storlek över dagens version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns som att MS överger Windows versioner tidigare nu eller är det bara en känsla?

Det är nog mest en känsla då vissa av de bättre Windows OSen lever långt efter sin officiella död. En lustig grej runt det här är att jag har sett Win 7 till Win 10 klientmigreringsprojekt som precis nu är färdiga och då är det bara att starta om projektet för att migrera klienterna från Win 10 till Win 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ge mottagarna ett osäkert system, installera Linux eller återvinna?

Läs hela artikeln här

Det här är inget problem, en dator håller bara x antal år och när man skaffar en ny så får man Windows 11.

Ingen av de föreningar jag har insyn i har några som helst problem att köpa en ny dator när den gamla går sönder, bara för att en förening är ideell så betyder det inte att de inte får bidrag eller att de inte har inkomster från försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det här är inget problem, en dator håller bara x antal år och när man skaffar en ny så får man Windows 11.

Ingen av de föreningar jag har insyn i har några som helst problem att köpa en ny dator när den gamla går sönder, bara för att en förening är ideell så betyder det inte att de inte får bidrag eller att de inte har inkomster från försäljning.

Kanske vore en idé att läsa artikeln?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av _genki:

Jag tror snanare att problemet är att Windows-användare tar med sig alla onödigt svåra strategier från Windows och försöker applicerar dem direkt i Linux utan att ifrågasätta hur det egentligen går till... Linus i LTT har ju t.ex. försökt uppdatera grafikkortsdrivrutinerna själv i Linux. (!!!) o_O (Detta ska inte vanliga användare göra, utan drivrutiner är till för "distro-maintainers", med andra ord; linux-proffs) Alla kritiska drivrutiner följer med i kärnan och uppdateras automatiskt och regelbundet av operativsystemet. Samma när folk får problem med OBS, låt säga att man inte får igång AMDs hårdvaruaccelererade encoding "det finns ju inget AMD alternativ". Ja då går människor igenom enorma mängder onödigt trubbel utan att få det till att fungera... men i själva verket så har OBS i Linux en encoder som heter "ffmpeg VAAPI" som är GPU-accelererat via Vulkan. Man väljer helt enkelt den under "Advanced encoder" settings. Inget konstigt alls. Man behöver inte ladda hem något extra.

Så jag tror att komplexiteten av Windows, och människors erfarenhet av detta operativsystemet är den största svårigheten i Linux, inte Linux som OS i sig självt. För jämför jag min datorupplevelse idag mot i Windows så är jag betydligt mindre av IT-tekniker... Linux sköter sig själv. Jag är ju en power user, men sedan förra installationen har jag sagt åt mig själv att jag inte får använda terminalen. Sedan min ominstallation av Manjaro har jag inte rört terminalen, då har jag ändå fixat saker som att tillgängliggöra flatpaks, aktiverat fildelning över nätverket, hanterat fil och användarbehörigheter, undervoltat och överklocknat grafikkort (Programmet "LACT" fixar allt som behövs i OSet för att kunna göra detta), laddat hem coreCTRL och skapat energi/prestanda profiler för både CPU och grafikkort. Inget av detta har krävt terminalen.

Hm, kanske ska prova manjaro då. Jag har otroligt svårt att tro att jag skulle kunna leva utan terminal (oavsett OS), även om det också är anledningen till att jag råkat nuke:a både windows och senast Debian. Av... Smått komplicerade anledningar råkade jag skriva MBR från en cdskiva till min Windowsdisk 😂
Sen dess har jag dock lagat den, men det var efter jag råkade avinstallera systemd och då inte kunde använda datorn. Vilket jag inte riktigt vet om jag orkar laga, så det kanske är dags för en ominstallation.. efter 13 år eller vad det blir.
På något sätt är man ju sin egen olyckas smed.

Also, necropost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Hm, kanske ska prova manjaro då. Jag har otroligt svårt att tro att jag skulle kunna leva utan terminal (oavsett OS), även om det också är anledningen till att jag råkat nuke:a både windows och senast Debian. Av... Smått komplicerade anledningar råkade jag skriva MBR från en cdskiva till min Windowsdisk 😂
Sen dess har jag dock lagat den, men det var efter jag råkade avinstallera systemd och då inte kunde använda datorn. Vilket jag inte riktigt vet om jag orkar laga, så det kanske är dags för en ominstallation.. efter 13 år eller vad det blir.
På något sätt är man ju sin egen olyckas smed.

Also, necropost

hahaha, inga problem med necropost... Alltså, använd terminalen så mycket du vill i Linux också... "With great power comes great responsibility". jag använder den av effektivitets-skäl för att göra vissa avancerade OS uppgifter. Men för vanliga användare som bara vill använda program så kan man göra det mesta via gränssnittet. Den stora fördelen med Manjaro istället för Arch är att det finns ett grafiskt gränsnitt för att uppdatera Linux-kärnan (Manjaro Settings). Perfekt om du t.ex. uppgraderar grafikkort till något väldigt färskt och behöver de senaste drivrutinerna/integrationen med Linux. Jag hade hellre kört en nyare version av kärnan snarare än att ge sig på att "bygga drivrutinerna själv". Det är inget vanliga användare ska göra och man riskerar definitivt att nuke'a hela OS'et. xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av _genki:

hahaha, inga problem med necropost... Alltså, använd terminalen så mycket du vill i Linux också... "With great power comes great responsibility". jag använder den av effektivitets-skäl för att göra vissa avancerade OS uppgifter. Men för vanliga användare som bara vill använda program så kan man göra det mesta via gränssnittet. Den stora fördelen med Manjaro istället för Arch är att det finns ett grafiskt gränsnitt för att uppdatera Linux-kärnan (Manjaro Settings). Perfekt om du t.ex. uppgraderar grafikkort till något väldigt färskt och behöver de senaste drivrutinerna/integrationen med Linux. Jag hade hellre kört en nyare version av kärnan snarare än att ge sig på att "bygga drivrutinerna själv". Det är inget vanliga användare ska göra och man riskerar definitivt att nuke'a hela OS'et. xD

Well, jag brukar tänka att jag är klok och försiktig men resultatet säger annat... Fast en gång per decennium kanske är okej haha.
Kollat på arch och kommit fram till att det verkar ta alldeles för mycket tid för mig just nu. Förut hade jag säkert hoppat på den båten men nu vill jag gärna ha sane defaults.
Och det var faktiskt pga kernel som jag kvaddade min Debian - dåligt stöd för moderkortet/cpu (nog för att jag haft det ett år+ nu), bytte till Debian testing. Med blandat resultat..
Antar att jag helt enkelt bara borde ta och prova en liveusb på Manjaro. Även om jag tycker det är en så smal upplevelse, fönsterhanterare och startmeny liksom, wee. Det är efter tre månader man egentligen vet vad man tycker, hur mycket tjafs det varit och vad som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Verkligen ett dilemma med slutet för Windows 10-stöd.

Har försökt installera Linux på min Mini-PC med Windows 10 som är kopplad till TV:n (då den inte kan köra Win 11) och det är verkligen inget för nybörjare. Försökte några dagar att kompilera Wi-Fi drivrutinerna men sedan behövde jag ta en paus för det blev för frustrerande.

Den enklaste lösningen jag har varit med om är att först koppla upp enheten på trådat nätverk så har den hittat drivrutinerna för wifi själv. Sedan har det funkat som det ska.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast ska de verkligen donera eller sälja bärbara och stationära som är mer än 8 år gamla? Även med Linux är de inte jätteanvändbara när drivrutiner börjar bli gamla eller funktioner saknas, de kanske inte bör säljas som en färdig dator? Kaby Lake är t.ex. äldsta med (full) VP9-avkodning.

Beror ju på vad man har för krav. Har t.ex. en Dell Latitude E6400, den introducerades 2008 så är snart 17 år. Funkar till att surfa med, titta på y-tube o zoom mm.
Skulle faktiskt duga till att göra det mesta man behöver göra på nätet.

Min Threadripper 1950X har passerat 7 år nu och tuffar på bra fortfarande.

Så tiden när en dator blev helt obsolet efter 3 år är förbi sen länge.