Windows 10:s död ett dilemma för välgörenhets­organisationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Känns som ett guldläge för Valve att sparka in en boll i ett öppet mål med SteamOS. Microsoft har ju redan tagit ut målvakten. Skapa en Steam App Store där man hittar Spotify, Chrome, Firefox m.m. och ta bort beroendet av linux-terminalen och allt annat som förvirrar alla som inte läst programmering på universitet. Börja leverera Linux till de stora massorna.

De flesta distros har grafiska gränssnitt till sina paketinstallerare, varför gå omvägen via Steam?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

... och ta bort beroendet av linux-terminalen...

Vilket beroende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilket beroende?

Har inte använt Linux på 15 år men jag vill minnas att jag blev tvungen att dyka in i terminalen ett flertal gånger, ovilligt, trots att det handlade om ”nybörjarvänliga” Ubuntu. Det känns som att när det väl blir problem i Linux så räcker det inte med en norsk reset, utan det krävs att man googlar sig in på obskyra forum och kopierar/klistrar in konstiga kommandon i terminalen och håller tummarna att inget mer ska sluta fungera.

Hursomhelst, jag tror de allra flesta kan hålla med om att Linux har en högre tröskel än både Windows och MacOS om inte något drastiskt skett de senaste 15 åren.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hursomhelst, jag tror de allra flesta kan hålla med om att Linux har en högre tröskel än både Windows och MacOS om inte något drastiskt skett de senaste 15 åren.

Linux är långt ifrån samma system idag som för 15 år sedan. Väldigt mycket är bara "plug-n-play" såvida du inte kör med lite udda hårdvara.

The Evolution of Ubuntu from 4.10 to 21.04 (2004-2021):

Ett tips är att testa valfri (läs Ubuntu 24.04 LTS) som LiveCD/USB.

Har själv kört Linux till och från i nära 30 år nu. Är glad över att inte längre behöva ange antalet cylindrar på hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Alla LTSC/LTSB hade 10 år tidigare, men i och med att Windows 10 Enterprise LTSC 2021 släpptes så ändrades detta till 5 år.

Dock bättre att fixa till dessa äldre datorer med valfri Linux-dist eller Windows 11 Version 23H2 mha Rufus (och en fet disclaimer ang. uppgradering).

Windows 11 rullar trots allt mycket bättre på äldre maskiner än vad många verkar tro. Krävs bara en 128GB SSD och 8GB RAM. Typ vad min Lenovo Yoga från 2013 har

Jag använder sjukt nog nästan dagligen en Samsung från samma år. I5-3337u och 6 GB RAM. Hyfsat bra batteritid har den också fortfarande. Duger fortfarande utmärkt till Youtube och surf i soffan, men kanske får pensionera den om något år eller två. Win 11 är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Nja, verkar ligga runt 10 år

Windows XP - 2001 - 2014 (13 år)
Windows 7 - 2009 - 2020 (11 år)
Windows 8 - 2012 - 2016 (4 år)
Windows 10 - 2015 - 2025 (10 år)

Windows 8.1 (som var en gratis uppdatering för alla med Windows 8) fick uppdateringar till Januari 2023, vilket lanserades 2013, vilket gör att den fick uppdateringar i nästan 10 år

Skrivet av Freezer64Pro:

Var det inte Microsoft som sade att Windows 10 är det sista operativsystem du behöver och att inget nytt kommer efter det. Det skulle bara bli uppdateringar.
Eller minns jag fel här. Någon som har koll på vad Microsoft verkligen sade om Windows 10 när det skulle lanseras.

Microsoft har inte officiellt sagt det där. Det var en individuell person hos Microsoft som sa det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Jag använder sjukt nog nästan dagligen en Samsung från samma år. I5-3337u och 6 GB RAM. Hyfsat bra batteritid har den också fortfarande. Duger fortfarande utmärkt till Youtube och surf i soffan, men kanske får pensionera den om något år eller två. Win 11 är bara att glömma.

Har liknande hårdvara och linux fungerar hur fint som helst på den för youtube och surf (och en hel del annat som lättare spel och kontorsarbete t.ex. så finns inget måste att pensionera den så länge hårdvaran fungerar

Och för de i tråden som tror att linux innebär att man måste sitta i terminalen hela tiden: har aldrig haft något behov av att pilla i terminalen, allt jag behöver för att sköta operativsystemet finns det grafiska verktyg för.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har inte använt Linux på 15 år men jag vill minnas att jag blev tvungen att dyka in i terminalen ett flertal gånger, ovilligt, trots att det handlade om ”nybörjarvänliga” Ubuntu. Det känns som att när det väl blir problem i Linux så räcker det inte med en norsk reset, utan det krävs att man googlar sig in på obskyra forum och kopierar/klistrar in konstiga kommandon i terminalen och håller tummarna att inget mer ska sluta fungera.

För 15 år sedan hade Windows version 7, och Windows 8 skulle snart släppas, vill du verkligen döma ett operativsystem för hur det var för 15 år sedan?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Jag använder sjukt nog nästan dagligen en Samsung från samma år. I5-3337u och 6 GB RAM ... Win 11 är bara att glömma.

Intel Core i5 3317U i min Yoga här!

Ang. Windows 11, så lär debloat-skriptet från Chris Titus göra underverk på äldre maskiner:
https://github.com/ChrisTitusTech/winutil

Har kunnat köra Windows 11 Version 24H2 med "endast" 1,6GB RAM använt efter uppstart, vilket dock är en klen tröst när Windows 10 x64 enbart behöver 800MB RAM här med 6GB RAM tilldelat i QEMU/KVM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

För 15 år sedan hade Windows version 7, och Windows 8 skulle snart släppas, vill du verkligen döma ett operativsystem för hur det var för 15 år sedan?

Påstår du att Windows 7 är drastiskt annorlunda från Windows 11? Tar du bort det nya skin:et, app-storen och vissa andra, mindre detaljer från Windows 11 så skulle även du ha problem att upptäcka någon skillnad mellan det och sjuan utan att gräva djupare i UI:t.

Exe-filer, filhanterare med genvägar i list till vänster, mappstrukturen, skrivbord, start-knapp, fönster med minimera, maximera, och stäng i övre högra hörnet.

Om du menar att en centrerad taskbar och inbyggd sökfunktion kopplad till Bing (eller AI för den delen) gör Windows 11 till något totalt annorlunda från Windows 7, så är du ute och cyklar. I grunden är det samma Windows som för 15 år sedan.

Jag kan inte säga om Linux är totalt förändrat jämfört med 15 år sedan, det var därför jag lade in den brasklappen i mitt första inlägg, men att påstå att Windows utvecklats särskilt mycket är att ta i från tårna.

Om det första Windows du använt var 7:an kanske det känns som mycket har hänt, men jag har använt Windows sedan W95 och har sett betydligt större kliv än mellan W7–W11.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Många kan faktiskt göra Linux istället. Mint och Ubuntu är väldig lättanvända distrubtioner. Nu var väl det som citerade Sweclockers artikel ur Amerikanska perspektivt. Jag vet inte hur samhället se ut i USA, vad kostar t.ex mobil bredband osv. Någon som har tajt pengar måste även komma ut på nätet.

Men i Sverige, kan man använda äldre maskiner ner fill första generationer i5 och i7 , och dom klara t.ex Streaming ifrån SVT Play med Linux. En celeron och atom baserad maskin ifrån 2010 är kanske inte så bra för uppgiften.

Vad är det flesta behöver göra? Surfa nätet.Många som har dåliga datakunskaper spela ingen roll om du kör Windows eller ubuntu.

Ett slöseri. Har själv gjort iordning iMac ifrån 2010 med Linux, en del har jag gett bort. Perfekt dator att ha för surf eller bara lyssna musik på.

VIsst får man in maskiner med pentium 4 , då kan skicka den återvinning.

Processor-kraften i allt från Nehalem (2008) räcker till mycket, men det är inte mycket att hänga i granen i dagens perspektiv.

Strömma kan du göra på TVn och/eller en billig mobil, här i Sverige kan du köpa en ny mobil för drygt 1000 kr (som inte har några problem att surfa och använda de vanligaste apparna/spelen) och en begagnad Chromecast för 300 kr (om du behöver en) – att samtidigt försöka sälja 10+ år gamla maskiner för några tusenlappar som att de faktiskt skulle leva upp till förväntningarna folk som inte har någon koll har handlar snarare om bedrägeri. Sälj de äldre maskinerna utan operativsystem så marknadsföringen blir tydligare.

Om maskinerna ändå ligger och skrotar (hämtas från återvinning, företag som gör sig av med äldre maskiner o.s.v.) är det bättre om de som är resurssvaga sitter på en maskin som är 2017+ då den drar mindre el och har bättre support mjukvarumässigt oavsett om du kör Windows eller Linux. De äldre maskinerna kan som sagt säljas utan operativsystem så de som är intresserade av dessa kan komma över de billigt. Marknadsför de inte som färdiga maskiner för flera tusenlappar till någon som tror de kan studera hemifrån med dessa eller vad nu folk vill göra. Kaby Lake är t.ex. rekommenderat minimum för att köra Teams live events.

Även en bärbar från ~2017-2020 med Intel-processor har uppenbara nackdelar som att inte kunna köra UHD@60 med integrerade grafiken över HDMI – det började Intel först ge stöd för i 11:e generationen. Pratar vi integrerad Intel-grafik och Linux är det först Skylake som får Vulkan med användbar support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Påstår du att Windows 7 är drastiskt annorlunda från Windows 11? Tar du bort det nya skin:et, app-storen och vissa andra, mindre detaljer från Windows 11 så skulle även du ha problem att upptäcka någon skillnad mellan det och sjuan utan att gräva djupare i UI:t.

Exe-filer, filhanterare med genvägar i list till vänster, mappstrukturen, skrivbord, start-knapp, fönster med minimera, maximera, och stäng i övre högra hörnet.

Om du menar att en centrerad taskbar och inbyggd sökfunktion kopplad till Bing (eller AI för den delen) gör Windows 11 till något totalt annorlunda från Windows 7, så är du ute och cyklar. I grunden är det samma Windows som för 15 år sedan.

Jag kan inte säga om Linux är totalt förändrat jämfört med 15 år sedan, det var därför jag lade in den brasklappen i mitt första inlägg, men att påstå att Windows utvecklats särskilt mycket är att ta i från tårna.

Om det första Windows du använt var 7:an kanske det känns som mycket har hänt, men jag har använt Windows sedan W95 och har sett betydligt större kliv än mellan W7–W11.

Du missade helt min fetmarkering av Windows 8 och hur kritiserat det operativet var?

Min poäng är att du kan inte gnälla på ett OS för hur det fungerade för 15 år sedan, 15 år är väldigt lång tid, även om det kanske inte är det för Windows.

Körde Win 3.1 som första x86-os för övrigt, och sista gången jag körde windows var det XP.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det där med Windows 10 LTSB/LTSC och 10-år är lite vanskligt av flera orsaker.

Listing

Start Date

Mainstream End Date

Extended End Date

Windows 10 2015 LTSB

Jul 29, 2015

Oct 13, 2020

Oct 14, 2025

Windows 10 2016 LTSB

Aug 2, 2016

Oct 12, 2021

Oct 13, 2026

Windows 10 Enterprise LTSC 2019

Nov 13, 2018

Jan 9, 2024

Jan 9, 2029

Windows 10 Enterprise LTSC 2021

Nov 16, 2021

Jan 12, 2027

NA

Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/?terms=w...

Licensen är även den en del annorlunda mot vanliga Windows 10 då LTSB/LTSC är riktade mot en användning som inte är avsedd för vanlig privat användning.

Saxat:
What are the requirements for servicing and updating the Windows 10 Long-Term Servicing Channel (LTSC)?
The Long-Term Servicing Channel (LTSC) is designed to be used only for specialized devices - for example, those that control medical equipment or automated teller machines (ATMs).
To receive monthly quality updates, customers must be on a supported version of Windows 10. Go here for support dates.
See Overview of Windows as a Service (WaaS) for more information on release channels and the Windows 10 release info page for additional update details.
Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/faq/windows#what-...

Saxat:
You can imagine the reaction of their end users when they excitedly opened their new Surface devices, only to find that features such as Camera, Ink, and Pen did not work—and that they were missing many of the modern, touch friendly version of apps—because the devices had been “repaved” with a Windows 10 Enterprise LTSC release.
Källa: https://techcommunity.microsoft.com/blog/windows-itpro-blog/l...

Det betyder att man aldrig kan vara säker på att Windows 10 LTSC kommer att fungera för det bruk man har tänkt, LTSC är aldrig byggt med tanke på spel som ex.
Varvid det man kanske tror är en bugg i spelet, i själva verket är en begränsning i LTSC.
Samma om man använde mjukvara som aldrig varit avsedd för LTSC, eller för den delen testad på LTSC av utgivaren.

Vill bara höja en varning, det står var och en fritt att själv avgöra om det är värt risken eller inte.
Samt att dom där magiska 10-åren idag, som bäst är mindre än 4-år.

Några kommentarer här.

Jag har kört LTSC ett antal år och all mjukvara jag använder i Windows fungerar perfekt. Även de spel jag spelar funkar helt perfekt.

Dock finns det potentiella begränsningar:

1. Mjukvara med artificiell versionskontroll (t.ex att det krävs minst 22H2 eller rent av Windows 11 för att starta).
2. Mjukvara som via punkt 1 "slutar stödja Windows 10" och sedan i enlighet med punkt 1 vägrar köras.
3. Mjukvara som självdestruerar - detta avser sådant som KRÄVER uppdatering för att starta och vägrar köras om inte uppdateringen installeras först.

Mjukvara enligt ovanstående tre punkter kan krångla under Windows 10 rent generellt, inte bara LTSC.

Man kan dock anlägga ett annat perspektiv, nämligen att program som dels använder artificiell inkompatibilitet (alltså vägrar körning baserat på systemversion), dels självdestruerar (i praktiken dödar sig själva och skriker efter att bli uppdaterade) är skräp och något man kanske inte bör använda. Trots allt finns det alternativ, inklusive äldre versioner av programmen.

Då jag inte använder skräpmjukvara utan kör det som helt enkelt fungerar utan att gnälla på ditten och datten (modell "Nu vägrar jag starta för jag har inte fått min dagliga uppdatering, vår dagliga uppdatering giv oss idag!" ) är "fungerar inte i Windows 10" detsamma som "det kommer inte i närheten av datorn".

Jag skulle t.ex inte få för mig att använda Adobe CC över CS6 eller alternativa mjukvaror som även fungerar i Linux. Adobe har spårat ur totalt och att sitta där med en tamagotchi (Adobegotchi) som gnäller efter uppdateringar och om det inte är orsaken till gråten är det systemversionen, annars gråter vi lite till och vill bli uppdaterade är verkligen inte något jag skulle rekommendera.

Vill man felsöka/underhålla/uppdatera programvaran mest hela tiden är CC suveränt bra. Vill man ha något som snällt bara fungerar och startar när man ber det utan en massa gnäll får man antingen köra CS6 eller tidigare, alternativt titta på alternativen.

Jag har blivit väldigt pro-Windows 10 tack vare all den här anti-W10-propagandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du missade helt min fetmarkering av Windows 8 och hur kritiserat det operativet var?

Min poäng är att du kan inte gnälla på ett OS för hur det fungerade för 15 år sedan, 15 år är väldigt lång tid, även om det kanske inte är det för Windows.

Körde Win 3.1 som första x86-os för övrigt, och sista gången jag körde windows var det XP.

Wndows 3.1 och allt tidigare Windows var egentligen en fönstermiljö för (IBM) PS-DOS, MS-DOS eller DR-DOS (ja, det fungerade även på DR-DOS). Helt i linje med hur Gnome, KDE, Xfce med flera är fönstermiljö för linux.

För att kunna installera och köra Windows 3.1 och tidigare ver så behövdes först någon av PC-DOS, MS-DOS eller DR-DOS vara installerade.

Alltså var Windows 3.1 inget OS.

Fick förtydliga i fetstil, efter att jag fått svar ;-)
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Wndows 3.1 och allt tidigare Windows var egentligen en fönstermiljö för (IBM) PS-DOS, MS-DOS eller DR-DOS (ja, det fungerade även på DR-DOS). Helt i linje med hur Gnome, KDE, Xfce med flera är fönstermiljö för linux.

För att kunna installera och köra Windows 3.1 och tidigare ver så behövdes först någon av PS-DOS, MS-DOS eller DR-DOS vara installerade.

Alltså var Windows 3.1 inget OS.

Ja såklart, men kändes inte värt att nämna i diskussionen för min poäng

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Det känns som att när det väl blir problem i Linux så räcker det inte med en norsk reset, utan det krävs att man googlar sig in på obskyra forum och kopierar/klistrar in konstiga kommandon i terminalen och håller tummarna att inget mer ska sluta fungera.

Vilket är en relativt smidig och säker procedur oftast. Och framförallt en med en hög grad av förutsägbarhet.

Men det behovet gäller allt i minst lika stor utsträckning Windows. (förutom biten med relativt smidigt, säkert och förutsägbart då) Försökte så sent som förra veckan installera någon hantering för belysning i tangentbordet (vilket i sig är en företeelse som borde vara kriminell att propagera..) Detta resulterade huromhelst i ett felmeddelande om någon saknad fil. Till internet och hoppas att inget mer inte kommer fungera pga den om det ens hjälper liksom. Dylikt var åtminstone mer förväntat och acceptabelt runt 95 kanske.

Om vi går till det som antagligen berör vanliga användare mest (de som antagligen inte kommer installera vare sig tangentbordsrutiner eller något annat) så är garanterat de större eller även mindre förändringar som görs i den visuella presentationen ofta en monumental tröskel att överstiga. Det gäller såklart både Windows och många Linuxvarianter. Vissa är möjligen värre än Windows där. Ubuntu särskilt var länge väldigt veliga med hur en miljö ska se ut. Men åtminstone de senare åren har den varit rätt konsekvent. Så just där är kurvorna lite motsatta mellan just dessa OS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Några kommentarer här.

Jag har kört LTSC ett antal år och all mjukvara jag använder i Windows fungerar perfekt. Även de spel jag spelar funkar helt perfekt.

Dock finns det potentiella begränsningar:

1. Mjukvara med artificiell versionskontroll (t.ex att det krävs minst 22H2 eller rent av Windows 11 för att starta).
2. Mjukvara som via punkt 1 "slutar stödja Windows 10" och sedan i enlighet med punkt 1 vägrar köras.
3. Mjukvara som självdestruerar - detta avser sådant som KRÄVER uppdatering för att starta och vägrar köras om inte uppdateringen installeras först.

Mjukvara enligt ovanstående tre punkter kan krångla under Windows 10 rent generellt, inte bara LTSC.

Man kan dock anlägga ett annat perspektiv, nämligen att program som dels använder artificiell inkompatibilitet (alltså vägrar körning baserat på systemversion), dels självdestruerar (i praktiken dödar sig själva och skriker efter att bli uppdaterade) är skräp och något man kanske inte bör använda. Trots allt finns det alternativ, inklusive äldre versioner av programmen.

Då jag inte använder skräpmjukvara utan kör det som helt enkelt fungerar utan att gnälla på ditten och datten (modell "Nu vägrar jag starta för jag har inte fått min dagliga uppdatering, vår dagliga uppdatering giv oss idag!" ) är "fungerar inte i Windows 10" detsamma som "det kommer inte i närheten av datorn".

Jag skulle t.ex inte få för mig att använda Adobe CC över CS6 eller alternativa mjukvaror som även fungerar i Linux. Adobe har spårat ur totalt och att sitta där med en tamagotchi (Adobegotchi) som gnäller efter uppdateringar och om det inte är orsaken till gråten är det systemversionen, annars gråter vi lite till och vill bli uppdaterade är verkligen inte något jag skulle rekommendera.

Vill man felsöka/underhålla/uppdatera programvaran mest hela tiden är CC suveränt bra. Vill man ha något som snällt bara fungerar och startar när man ber det utan en massa gnäll får man antingen köra CS6 eller tidigare, alternativt titta på alternativen.

Jag har blivit väldigt pro-Windows 10 tack vare all den här anti-W10-propagandan.

Min anmärkning var absolut ingen anti-W10-propaganda

Snarare en rektion på Windows 10 LTSB/LTSC propagandan, som proklamerade att där nu var 10-år fri användning. Som lätt kunde tolkas som att det skulle fungera 10-år från nu, när det egentligen är mindre än 4-år kvar. För övriga så är det än mindre.
Det kommer som på ett radband 7-månader, 1-år och 7-månader, 1-år och 10-månader, 3-år och 10-månader.

Listing

Start Date

Mainstream End Date

Extended End Date

Windows 10 2015 LTSB

Jul 29, 2015

Oct 13, 2020

Oct 14, 2025

Windows 10 2016 LTSB

Aug 2, 2016

Oct 12, 2021

Oct 13, 2026

Windows 10 Enterprise LTSC 2019

Nov 13, 2018

Jan 9, 2024

Jan 9, 2029

Windows 10 Enterprise LTSC 2021

Nov 16, 2021

Jan 12, 2027

NA

Att det enbart skulle vara en artificiell versionskontroll når det i grunden är att viss mjukvara använder sig av funktionsanrop som endast finns i funktions uppdateringar för Windows 10 Version 1803 (OS build 17134), Version 1709 (OS build 16299) {alla däremellan} 21h2 till 24h2.
Det är verkligen inte artificiella uppdateringar, då dom egentligen är nya funktionsanrop, nya funktioner som mjukvara kan dra bra nytta av, fungera mer effektivt.

Det är uppdateringar som aldrig kommer att komma till någon version av Windows LTSC av en väldigt naturlig orsak, LTSC är avsett för väldigt specifik användning, som väl förklaras om man läser på i dom Källor jag hänvisade till.
LTSC är en form av frusen version, riktad till användning där mjukvaran som körs behöver en stabil grund som inte förändrar sig över tiden, som i bankväsen där ATM är en av många.

Visst får du vara pro-Windows 10 LTSC, jag bryr mig egentligen inte. Då det är ditt val...
Det jag bryr mig om är om någon luras in utan att veta att där finns begränsningar och blir intalade att det är artificiella begränsningar, här bryr jag mig!

Så på ett sätt kan jag medge att jag är anti-pro Windows LTSC propaganda, samtidigt som jag inte bryr mig om någon lurar sig själv i tron att en inkompatibilitet är en artificiell spärr... Även det är ett personligt val...

Som jag skev i förra inlägget, som jag nog får anta blev missat:
Vill bara höja en varning, det står var och en fritt att själv avgöra om det är värt risken eller inte.
Samt att dom där magiska 10-åren idag, som bäst är mindre än 4-år.

Edit: Mitt förra inlägg hade till 100% Microsoft som källa, så jag antar att även Microsoft anses vara anti-Windows 10...
Speciellt då dom sen länge annonserat E.O.L.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vill man felsöka/underhålla/uppdatera programvaran mest hela tiden är CC suveränt bra.

Kombinationen av Adobe CC och Windows som en rullande release är lite som att spela rysk roulette. Det kommer att smälla för eller senare!

Lite därför jag också kört samma feature release av Windows i mer än 5 år.

Photoshop CS6 FTW!

I macOS kör jag däremot mer obehindrat med Adobe CC.

Permalänk
Medlem

Är det en premium-maskin, så spelar det ingen roll. Jag vet en del som använder laptopen som TV. En mobil har en liten skärm, och Chromecast kräver att du har en TV. Dessutom har äldre Chromecast-modeller en ganska hög tröskel för att komma igång, då de kräver Google Home.

En dator som inte klarar Windows 11 är värd max 1000:-. Det finns skojarföretag som försöker sälja dessa dyrare.

De nackdelar du nämner med maskiner från före 2020 tror jag att ingen upplever. De flesta vill bara ha en maskin som de kan surfa på nätet med. Visst, Linux är inte alltid lika bra optimerat för äldre grafikkort som till exempel Windows 10 är, så maskiner som är på gränsen, typ Celeron M/Ä, kommer att ge en suddig bild vid streaming.

Annars kan man bygga om äldre maskiner till radio och klocka, som jag har gjort. Dvs man skulle kunna bygga om äldre maskiner till någon typ av informationstavla. Där man kan se klockan, se när nästa Tunnelbana går eller liknade.

Skrivet av Petterk:

Processor-kraften i allt från Nehalem (2008) räcker till mycket, men det är inte mycket att hänga i granen i dagens perspektiv.

Strömma kan du göra på TVn och/eller en billig mobil, här i Sverige kan du köpa en ny mobil för drygt 1000 kr (som inte har några problem att surfa och använda de vanligaste apparna/spelen) och en begagnad Chromecast för 300 kr (om du behöver en) – att samtidigt försöka sälja 10+ år gamla maskiner för några tusenlappar som att de faktiskt skulle leva upp till förväntningarna folk som inte har någon koll har handlar snarare om bedrägeri. Sälj de äldre maskinerna utan operativsystem så marknadsföringen blir tydligare.

Om maskinerna ändå ligger och skrotar (hämtas från återvinning, företag som gör sig av med äldre maskiner o.s.v.) är det bättre om de som är resurssvaga sitter på en maskin som är 2017+ då den drar mindre el och har bättre support mjukvarumässigt oavsett om du kör Windows eller Linux. De äldre maskinerna kan som sagt säljas utan operativsystem så de som är intresserade av dessa kan komma över de billigt. Marknadsför de inte som färdiga maskiner för flera tusenlappar till någon som tror de kan studera hemifrån med dessa eller vad nu folk vill göra. Kaby Lake är t.ex. rekommenderat minimum för att köra Teams live events.

Även en bärbar från ~2017-2020 med Intel-processor har uppenbara nackdelar som att inte kunna köra UHD@60 med integrerade grafiken över HDMI – det började Intel först ge stöd för i 11:e generationen. Pratar vi integrerad Intel-grafik och Linux är det först Skylake som får Vulkan med användbar support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Win 3.1 var ett missfoster även för sin tid. Körde 3.11 några dagar, sedan installerade jag OS/2 Warp. Lyckas skramla ihop pengar till en 486SX25 och 4 MB RAM som OS/2 krävde. Det OS:et som var förre sin tid på 80 talet vad AmigaOS, även om 68000 inte var några bra cpu för multitaskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Är det en premium-maskin, så spelar det ingen roll. Jag vet en del som använder laptopen som TV. En mobil har en liten skärm, och Chromecast kräver att du har en TV. Dessutom har äldre Chromecast-modeller en ganska hög tröskel för att komma igång, då de kräver Google Home.

Du behöver inte nödvändigtvis en TV för att att en Chromecast ska fungera. Du kan lika gärna använda en bildskärm som har stöd för HDMI.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Förstår inte varför de inte vågar Linux. Målgruppen behöver bara webbläsaren i princip. Och Microsoft office kan de inte installera, då det kräver licens. Så det blir Libre office, vilket det även blir på Linux. Det kan vara skrivare då.

Skrivare?
Menar du för att skriva ut på papper?

Den största anledningen till att jag bytte från Windows till Linux var pga drivrutiner som inte fungerade. Det var för en serieport, vilken i ordningen vet jag ej men det ska då alltid strula. Bytte och behövde inte ens göra något.

Senare skulle jag skriva ut, ah fan, hur ska det gå. Skrivaren brukar fungera stabilt men det är en hel ritual att över huvud taget få kontakt med den innan den är installerad. Men samma sak där, klickar skriv ut, det dök upp rätt skrivare och klicka skriv ut.

Nu senast är det blåtanden, det går fan inte att para musen i Windows, trots drivrutiner och magiska besvärjelser. Den funkar ju i linux? Som en extra skopa salt i såret är windows ju målplattformen, att köra Linux är utanför vad som supportas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

De nackdelar du nämner med maskiner från före 2020 tror jag att ingen upplever.

Tror? Har förekommit här i forumet sedan dessa maskiner var nya. Finns ingen anledning att tro att alla som har behov av en maskin som säljs för 2000-4500 kr exempelvis inte kommer användas med en skärm eller tv. 4K-tvs har nu funnits så länge att många fått "ärva" dessa när folk köper nytt.

Sen har en hel del av dessa datorer även DisplayPort så att du kanske kan komma runt begränsningen om du har skärm med DP, men det hjälper inte lika mycket om det gäller en tv då aktiva DP till HDMI-adaptrar då krävs.

Återförsäljarna har incitament av att luras då en ny maskin kanske börjar på 5000 kr, och de försöker sälja 5-10 år gamla maskiner för kanske 2000-10000 kr. Vet du t.ex inte vad du gör kan du enkelt lägga 2000-5000 kr på en Macbook som inte längre har säkerhetsuppdateringar (utan att du fulpatchar).

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Typ 98% av alla i fattiga länder kommer köra på många år till på W10 och det ger ju att man ändå kommer täppa till "hål" så det är ju bara skrämselpropaganda.

Men för all del, är inte kräsen och tackar för alla fina laptops i skrotbingen, så upphör gärna inte med den här skrämselpropagandan. Tror inte man behöver köpa ny laptop dom närmsta tio åren.

Hm, intressant! Vart/hur hittar du denna binge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du behöver inte nödvändigtvis en TV för att att en Chromecast ska fungera. Du kan lika gärna använda en bildskärm som har stöd för HDMI.

En Chromecast med GoogleTV går fortfarande att hitta eller en Android/GoogleTV-box för den delen. Du kanske även har en tv-box med inbyggd Chromecast om du har tv som ingår i hyran.

Hitta innehåll via mobilen och titta på tvn (eller skärmen) förekommer i alla åldrar och vid alla kunskapsnivåer. Det är betydligt vanligare idag än att försöka använda diverse tjänster (strömma) direkt i webbläsaren.

Permalänk
Skrivet av _genki:

Min 13år gamla dator fick ett nytt hem hos min mor för 3år sedan. Jag stoppade in delarna i ett nytt fint chassi, installerade Manjaro (Linux) till henne och hon är verkligen stormförtjust i sin "nya dator". Hon fixar inställningar själv. Laddar hem ny mjukvara ifall hon behöver osv. Jag har inte fått ett enda supportsamtal under dessa tre år. Hon fick bara en väldigt kort genomgång av basfunktionerna. Tidigare ringde hon lite hela tiden... så för vanliga användare kan Linux vara betydligt mer lättförståeligt än Windows. Speciellt ifall man väljer en distribution med en desktop environment som är lättnavigerad... För min del blev det Gnome, och min mors åsikt är att "allting är så lätt att hitta, antigen navigerar man sig fram till vad man behöver eller så söker man, och sökfunktionen fungerar på den här datorn!" xD

Jag tror det där beror lite på vad man tänker en "vanlig användare" är. De jag tror jag starkast åsikter är de som ändå kan en del, men som lärde sig detta för ganska länge sedan och är rädda att de inte ska kunna eller framstå som dumma.

Typ samma argument från iPhone användare till Android.

Den "skiten" "går inte att använda", köp en "riktig" istället.

Vs den som inte har vidare tidigare erfarenhet, den tittar helt enkelt på skärmen, gissar vart man ska och det är oftast rätt, oavsett OS. Råkar det vara fel så är det bara att prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En Chromecast med GoogleTV går fortfarande att hitta eller en Android/GoogleTV-box för den delen. Du kanske även har en tv-box med inbyggd Chromecast om du har tv som ingår i hyran.

Hitta innehåll via mobilen och titta på tvn (eller skärmen) förekommer i alla åldrar och vid alla kunskapsnivåer. Det är betydligt vanligare idag än att försöka använda diverse tjänster (strömma) direkt i webbläsaren.

Va? Det där var inte alls det jag pratade om. Jag sa bara att du inte behöver en TV för att chromecasten ska fungera, vilket personen jag citerade verkade skriva/tro

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Va? Det där var inte alls det jag pratade om. Jag sa bara att du inte behöver en TV för att chromecasten ska fungera, vilket personen jag citerade verkade skriva/tro

Du behöver ingen Google Home-app för att komma igång med många Chromecast-lösningar och det var detta spår som utvecklades.

Tröskeln är inte så hög, då hindret som sågs inte alltid finns.

Du behöver varken en tv eller Google Home så länge du har en skärm du kan mata med 720p eller 1080p (eller 4k) i HDMI alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du behöver ingen Google Home-app för att komma igång med många Chromecast-lösningar och det var detta spår som utvecklades.

Tröskeln är inte så hög, då hindret som sågs inte alltid finns.

Du behöver varken en tv eller Google Home så länge du har en skärm du kan mata med 720p eller 1080p (eller 4k) i HDMI alltså.

Jag tog aldrig upp Google Home appen. Jag sa BARA att det inte behövs nödvändigtvis en TV, utan bara en bildskärm! Citera gärna rätt person

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bero på målgrupp. Men målgruppen som kan tänkas vilja ha en dator som inte klara windows 11, är dem som har de väldig tajt ekonomisk. För dem är viktgast att kunna komma ut på nätet allt som det Svenska samhället kräver. En del vill bara ha youtube för att lyssna på musik. Det viktigast är en maskin som kan hantera en modern webläsare som chrome eller firefox. Har själv sänkt bort ett antal maskiner , där man använder datorn mest för surfa på nätet eller lyssna på musik. Hade jag sänkt bort dem med orginal OS och inte installera ubuntu på dem, så hade det bara fått massa problem. Särskilt om det är mac:ar..

Att dom säljer Macar som nått end of life för 5000:- är rent bedrägeri. Samma sak när det fortfande säljer Windows maskiner som inte klara windows 11..

Skrivet av Petterk:

Tror? Har förekommit här i forumet sedan dessa maskiner var nya. Finns ingen anledning att tro att alla som har behov av en maskin som säljs för 2000-4500 kr exempelvis inte kommer användas med en skärm eller tv. 4K-tvs har nu funnits så länge att många fått "ärva" dessa när folk köper nytt.

Sen har en hel del av dessa datorer även DisplayPort så att du kanske kan komma runt begränsningen om du har skärm med DP, men det hjälper inte lika mycket om det gäller en tv då aktiva DP till HDMI-adaptrar då krävs.

Återförsäljarna har incitament av att luras då en ny maskin kanske börjar på 5000 kr, och de försöker sälja 5-10 år gamla maskiner för kanske 2000-10000 kr. Vet du t.ex inte vad du gör kan du enkelt lägga 2000-5000 kr på en Macbook som inte längre har säkerhetsuppdateringar (utan att du fulpatchar).