Tekniskt strul hos Skatteverket – en överbelastningsattack

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Känns som det redan är löst? Här så kunde vi logga in och skicka in utan problem.

Kan man kalla det för "överbelastningsattack" när det bara är vanlig överbelastning för att folk vill deklarera? Vem är det som attackerar?

Svenska folkets organiserade DDOS attack mot Skatteverket.

Läser ni inte artikeln?

Citat:

Enligt Skatteverket det två överbelastningsattacker som orsakade problemen, som nu har åtgärdats. Skatteverket bekräftar att det var en främmande aktör som log bakom båda attackerna och nu jobbar myndigheten tillsammans med MSB för att utreda situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Jag är en arbetslös arbetare.. jag får betala 15000 kr..vi arbetslösa och sjukskrivna betalar procentuell den högsta inkomstskatten i på samma bruttoinkomst Sverige !!, inte många anställda som vet det..t.om dom som är anställd med 100% statlig lönesubvention får betala den lägre inkomstskatten

Om du får en skatteskuld på 15 000:- har ett grovt fel skett någonstans där du anger din inkomst/skatt. Det är uppgifter som lämnas till Försäkringskassan och A-Kassan (även om den är slut) i huvudsak, det är något som mottagaren av bidragen manuellt har ändrat eller glömt att ändra vid skifte från sjukpenning till aktivitetsstöd etc.

Så ja du bör de över din ekonomi med, något fel görs någonstans och du betalar fel skatt eller får inkomsten felaktigt definierat till Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Läser ni inte artikeln?

Lättare att skylla på någon annan än inkompetens. Ser inge bevis någonstans på en attack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lättare att skylla på någon annan än inkompetens. Ser inge bevis någonstans på en attack.

Och du har tillgång till de interna systemen och loggarna?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vart fick du tag på skatteverkets nätverksloggar? Om du nu är så säker på din sak kan du väl peka ut vart de läst fel

Permalänk
Medlem

Det är praktiskt taget omöjligt att försvara sig mot cyberangrepp. Som tur är så är DDoS attacker begränsade och tämpligen ofarliga men det skapar helt klart frustration

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och du har tillgång till de interna systemen och loggarna?

Nej? Det har jag väl inte påstått heller? Varför ska jag bara tro på vad de säger utan bevis? Utan bevis så tror jag mer på att det bara var vanlig överbelastning då alla ville in samtidigt, händer ju typ varje år, det är mer troligt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LeVvE:

Det är alltså Skatteverkets IT-direktör som själv kommenterar.

GPs artikel (som anges vara ursprungskällan till kommentarerna) ligger bakom betalvägg, men Dagens Industri inkluderar några citat i sin egen artikel:

Citat:

”Vi har olika motmedel, samtidigt som angriparen använder olika sätt för att komma åt oss. Så det är en katt-och-råtta-lek som pågår just nu”, säger it-direktören Peder Sjölander till GP under den tredje attacken.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Tycker snarare det är konstigt att vissa alltid ska göra saker i sista minuten.

Ja det är ju också lite onödigt. Gött med iaf en liten marginal om man kommer på nåt som man vill ändra.

Permalänk
Medlem

Främmande aktör är väl alla som försöker ansluta från utanför intranätet.

Samma visa varje år. Har det varit "främmande aktörer" som ställt till det då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Majoriteten får tillbaka på skatten, tjänstemän, VD, Chefsroller brukar få betala skatteskulder.

Så ja, nästan alla i arbetarklassen får tillbaka på skatten. De flesta betalar rätt skatt från början, och får inga regelbundna bonusar som felbeskattas. Samt många har lån och får således tillbaka på underskott av kapital.

Skattetabellerna som arbetsgivaren följer i absoluta majoriteten av fallen inkluderar rubbet, även jobbskatteavdrag och liknande. Det som händer när man har lån, givet att man betalar ränta, är just att man får göra avdrag på en del av räntekostnaden och därmed sänka sin totala inkomst. Avdrag och liknande är personligt och ingår givetvis inte i skattetabellerna. Sen finns det andra aspekter såsom sjukdom och liknande som drar ner den totala inkomsten (och att man därmed betalat för mycket skatt).

Skulle man jobbat 100%, inga sjukdagar eller liknande, inga avdrag osv så skulle man legat väldigt nära 0-strecket.

På engångsutbetalningar drogs som mest 57% skatt tidigare, från och med i år är det 54%. Detta för att kompensera för att den totala inkomsten ökar och därmed att skattesatsen man ska betala hoppar uppåt. Skulle säga att det är precis tvärtom mot vad du påstår: för någon som inte är höginkomsttagare så skulle en bonus/engångsutbetalning göra betydligt större skillnad i den totala skattesatsen än för en höginkomsttagare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Gick bra att deklarera på datorn för 5 minuter sedan men kommer inte in på skatteverkets hemsida via mobilen just nu.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om det kanske vore bättre att återgå till det gamla samhället där man lämnade in papper. Missförstå detta rätt nu men jag undrar vad alla datorer kostar + säkerhet vs ett analogt system som inte är lika beroende av datorer. Ibland skulle ett system som inte är beroende av Internet kanske säkrare även om det finns sårbarheter där med, men allt går att utveckla och förfina.

Skulle vara bra om det gick att göra en mix mellan digitalt och analogt, det blir för sårbart med bara digitalt (även om det är smidigare).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Det sker attacker mot svenska myndigheter väldigt ofta. Hotbilden gick upp för ett antal år sen. Jag var LISO för ett par år sedan och medlem i en viss Slack-grupp där information utbytes för myndigheter som delade på statlig infrastruktur. Sånt här händer ofta, inte alltid det lyckas bara.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ibland undrar jag om det kanske vore bättre att återgå till det gamla samhället där man lämnade in papper. Missförstå detta rätt nu men jag undrar vad alla datorer kostar + säkerhet vs ett analogt system som inte är lika beroende av datorer. Ibland skulle ett system som inte är beroende av Internet kanske säkrare även om det finns sårbarheter där med, men allt går att utveckla och förfina.

Skulle vara bra om det gick att göra en mix mellan digitalt och analogt, det blir för sårbart med bara digitalt (även om det är smidigare).

Detta är oerhört mycket billigare än det gamla där det behövdes arméer av handläggare för att hantera alla papper. Dessutom säkrare, snabbare och tydligare. Det finns exakt noll skäl som håller för att återgå till pappersvarianten storskaligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skattetabellerna som arbetsgivaren följer i absoluta majoriteten av fallen inkluderar rubbet, även jobbskatteavdrag och liknande. Det som händer när man har lån, givet att man betalar ränta, är just att man får göra avdrag på en del av räntekostnaden och därmed sänka sin totala inkomst. Avdrag och liknande är personligt och ingår givetvis inte i skattetabellerna. Sen finns det andra aspekter såsom sjukdom och liknande som drar ner den totala inkomsten (och att man därmed betalat för mycket skatt).

Skulle man jobbat 100%, inga sjukdagar eller liknande, inga avdrag osv så skulle man legat väldigt nära 0-strecket.

På engångsutbetalningar drogs som mest 57% skatt tidigare, från och med i år är det 54%. Detta för att kompensera för att den totala inkomsten ökar och därmed att skattesatsen man ska betala hoppar uppåt. Skulle säga att det är precis tvärtom mot vad du påstår: för någon som inte är höginkomsttagare så skulle en bonus/engångsutbetalning göra betydligt större skillnad i den totala skattesatsen än för en höginkomsttagare.

Missen dessa personer gör är att de tar emot fler "engångsbonusar" per år vilket diskvalificerar samtliga bonusutbetalningar från den lägre engångsskatten. En enkel miss att göra.

Permalänk
Medlem

Funkade inte så bra i morse med bank-id. Men kunde istället använda koderna för inloggning och signering.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Missen dessa personer gör är att de tar emot fler "engångsbonusar" per år vilket diskvalificerar samtliga bonusutbetalningar från den lägre engångsskatten. En enkel miss att göra.

Va, nej? Det enda som spelar roll är hela årets inkomster, minus avdrag och vad det landar i för skattesats. Enda anledningen till olika skattesatser för engångsbetalningar är för att försöka landa runt nollstrecket totalt per helår. Den exakta skattepengen per helår är exakt densamma oavsett.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Gjorde redan igår eftermiddag/kväll, såg att det hade öppnat tidigare än vad det stod, så tänkte lika bra för kommer säkert bli överbelastat idag

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Meh, har inte så bråttom...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

När jag försökte vid tiotiden i förmiddags så kom jag inte in på varken appen eller hemsidan. En halvtimme senare gick det att deklarera via appen.

Permalänk
Medlem

Jag deklarerar senare i veckan, varför stressa liksom? Eller är folk ute efter en Skatteverket-goodiebag som kanske ges till de 10 första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Gick bra att deklarera på datorn för 5 minuter sedan men kommer inte in på skatteverkets hemsida via mobilen just nu.

Japp, samma för mig. Får ett kryptiskt nätverksfel via appen. Testade att uppdatera appen men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Det verkade ha varit de diverse olika domänerna de använder vid inloggning och signering som hade det lite jobbigt. Jag fick timeouts både vid inlogging och signering av deklarationen samtidigt som skatteverket.se fungerade bra.

Tycker inte om att de ska ha en hel radda olika domäner man skickas runt till vid inloggning och signering, även om jag vet hur det fungerar med federerad autentisering. Alla inblandade domäner kunde ändå varit ...skatteverket.se, skulle kännas mer säkert att se man inte blivit "hackad" och skickats till en phishing-domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Känns som det redan är löst? Här så kunde vi logga in och skicka in utan problem.

Kan man kalla det för "överbelastningsattack" när det bara är vanlig överbelastning för att folk vill deklarera? Vem är det som attackerar?

Svenska folkets organiserade DDOS attack mot Skatteverket.

Ja haha tror också det är mer troligt skäl, men men, vore inte första gången som någon aktör utför en meningslös överbelastningsattack heller. Iaf kunde jag deklarera utan problem tidig morgon redan.

Permalänk
Medlem

Ryska pissluffare som fular sig i vanlig ordning. Skönt att det löste sig snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

Gött med iaf en liten marginal om man kommer på nåt som man vill ändra.

Absolut! 👍🏻

Permalänk
Medlem

Du bör se över din ekonomi, du gör något fel

Är det inte ränteavdraget för ens lån som är den enskilt största delen av skatteåterbäringen för arbetarklassen? I sådant fall går det ju att diskutera vem som gör fel med sin ekonomi

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Är det inte ränteavdraget för ens lån som är den enskilt största delen av skatteåterbäringen för arbetarklassen? I sådant fall går det ju att diskutera vem som gör fel med sin ekonomi

De med de största lånen är inte de med den svagaste ekonomin, utan de återfinns i en bred medelklass. Väldigt många bor också i hyreslägenheter och får inget bidrag i form av ränteavdrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det brukar väl ändå mest vara skatteåterbäringen folk ser fram emot, inte deklarationen i sig. Visst, det finns väl folk som är lagda åt det hållet också, men ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8