AMD 9070/XT lager status!

Permalänk
Medlem

9070 XT 9054kr med Benifyrabatt https://www.komplett.se/product/1319043/datorutrustning/dator... +50 i lager

4 i lager för 8910kr: https://www.komplett.se/product/1321216/datorutrustning/dator...

Måste vara några av de bättre dealsen på ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anotona:

Det stod även att denna modell hade vapor chamber i sin kylningslösning. Detta har nu tagits bort också. Det jag nämnade innan om att det verkar vara en Quicksilver-PCB verkar stämma. Det som nu också framgår är att HELA Mercury (non-OC) är en Quicksilver med ett Mercury plastchassi. Alltså ser den endast visuellt ut lite som en Mercury men är i praktiken en Quicksilver-modell. Ganska dåligt gjort...

Såg att du skrev att du beställt en XFX Mercury ifrån NR INFO, fick du rätt modell med 3x8 pin?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Såg att du skrev att du beställt en XFX Mercury ifrån NR INFO, fick du rätt modell med 3x8 pin?

nej. XFX Mercury (non-OC) är 2x 8-pin, har inte vapor chamber, o.s.v.. XFX har nu i efterhand justerat marknadsföringsmaterialet. det är bokstavligen en Quicksilver-modell med ett yttre skal från Mercury. slutade med att jag nu betalat skitpris för en Mercury OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

9070 XT 9054kr med Benifyrabatt https://www.komplett.se/product/1319043/datorutrustning/dator... +50 i lager

4 i lager för 8910kr: https://www.komplett.se/product/1321216/datorutrustning/dator...

Jag visste inte ens att jag hade Benify-rabatt på Komplett. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anotona:

nej. XFX Mercury (non-OC) är 2x 8-pin, har inte vapor chamber, o.s.v.. XFX har nu i efterhand justerat marknadsföringsmaterialet. det är bokstavligen en Quicksilver-modell med ett yttre skal från Mercury. slutade med att jag nu betalat skitpris för en Mercury OC

Verkligen tråkigt

Bilder och text på XFX's sida visade en "äkta" Mercury med en lägre turbofrekvens, även förpackning visade 3x8 pin kontakter.
I praktiken falsk marknadsföring!

Är egentligen "rätt" dåligt av XFX att inte ta ansvar, erbjuda en äkta Mercury med 3x8 pin i utbyte för Deras misstag!

Oavsett... Mycket nöje med ditt nya Äkta Mercury kort

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Benify rabatter är borttaget från produktkategori grafikkort så det här gäller inte. Säljs som glass i solsken ändå så varför ska de bjuda på sin vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Benify rabatter är borttaget från produktkategori grafikkort så det här gäller inte. Säljs som glass i solsken ändå så varför ska de bjuda på sin vinst.

De har gjort detsamma med 5080 kort de har, ingen rabatt och de passade dessutom på att höja priset med några tusenlappar . 5080 Astral som innan med rabatt gick att få för ca 18k, kostar 23k nu.
Komplett scalpar värre än vanliga scalpers. Bojkott från min sida. Girigt skitbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Lite rimligt på sitt sätt tyvärr, antar jag. Gick väl hårt på marginalerna trist för de som i te hann köpa bara…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Det var dugliga priser med tanke på dagens kaos runtomkring GPUs! 👍

Permalänk
Medlem

10st Sapphire 9070 XT NITRO+ I lager på Proshop, går att beställa kl 14:00.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Proshop
PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper - 16GB GDDR6 RAM - Grafikkort *DEMO* 7788:-
Är samma sjuka som tidigare Försäljning efter 14:00...
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-9070-X...

Inet
Sapphire Radeon RX 9070 Pulse 8080:- Fyndhörnan
https://www.inet.se/produkt/x229039/sapphire-radeon-rx-9070-p...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Proshop

Inet
Sapphire Radeon RX 9070 Pulse 8080:- Fyndhörnan
https://www.inet.se/produkt/x229039/sapphire-radeon-rx-9070-p...

Vill man inte vänta kan man iallafall köpa en Sapphire Pure för 10290kr 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBzy:

Vill man inte vänta kan man iallafall köpa en Sapphire Pure för 10290kr 😂

Som borde kallas Sapphire Fire med tanke på 12 V matningen som ger extra spänning i tillvaron

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Proshop

Givet alla andra höga priser så framstår en demovara för 7800 kr som rimlig just nu, men just att man bara kan beställa efter kl 14 är lite konstigt, men är väl också ett sätt för dem att hantera beställningar under kontorstid om deras system inte är tillräckligt bra för att hantera stora volymer beställningar på kort tid.

Permalänk

Finns 2 XT kort på Inets fyndhörna nu, en Reaper 9030:- och en Gigabyte 9410:- 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Givet alla andra höga priser så framstår en demovara för 7800 kr som rimlig just nu, men just att man bara kan beställa efter kl 14 är lite konstigt, men är väl också ett sätt för dem att hantera beställningar under kontorstid om deras system inte är tillräckligt bra för att hantera stora volymer beställningar på kort tid.

Jag blir förvånad över att Proshop prissätter returvara under MSRP. Inet upplevs nu som väldigt greedy när deras returvara 9070 (non-XT) ligger över MSRP för XT-modellen... Kanske försöker Inet tjäna tillbaka några slantar om för många beställde till MSRP på releasen? 😅

Är Proshop Reaper:n den billigaste 9070 XT hitills? Verkar som ett bra köp om man missade releasen, så de lär ta slut direkt är jag rädd

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Som borde kallas Sapphire Fire med tanke på 12 V matningen som ger extra spänning i tillvaron

SaFire Pure!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minigame:

Jag blir förvånad över att Proshop prissätter returvara under MSRP. Inet upplevs nu som väldigt greedy när deras returvara 9070 (non-XT) ligger över MSRP för XT-modellen... Kanske försöker Inet tjäna tillbaka några slantar om för många beställde till MSRP på releasen? 😅

Är Proshop Reaper:n den billigaste 9070 XT hitills? Verkar som ett bra köp om man missade releasen, så de lär ta slut direkt är jag rädd

Just priserna på inets fyndvaror har jag noterat och tror inte jag sett en enda fyndvara där priserna utgått från MSRP. Kollar man på den 9070 Saphire pulse som finns hos inet just nu så kostar den 8000 kronor utan någon extra rabatt och som guldmedlem kostar den som MSRP. Blir ju lite skevt att man måste vara guldmedlem på inet för att deras fyndvaror just nu ska komma ner till MSRP nivåer.

Permalänk

Jag hoppar in lite sent här, med är MSRP för 9070 och 9070 xt? Det verkar som att det är svårt att hitta dem för det priset och vad är idag ett "bra" pris på korten?

Permalänk
Skrivet av bravebomb:

Jag hoppar in lite sent här, med är MSRP för 9070 och 9070 xt? Det verkar som att det är svårt att hitta dem för det priset och vad är idag ett "bra" pris på korten?

MSRP-modellerna låg på ~7,4k och 8k för xt vid lanseringen, och nu får du lägga på en 1-1,5k kanske.

Ett bra pris är väl mest beroende på vad du känner är värt att lägga men det är jävligt lökigt att marknadsföra korten runt msrp-priserna som sålde slut på 1minut, så dagens priser är väl inte direkt "bra".

Däremot skulle jag nog säga att om du vill lira minst 1440p och verkligen behöver nytt och har råd med ett 9070/xt så kör. Jag och de flesta andra kommer köra på tills det inte pallar det du lirar längre, så för mig lär det nog vara lugnt i minst 5-6 år. 1,5k över msrp svider idag, men jag kommer inte ligga vaken om nätterna och grunka över det om några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av bravebomb:

MSRP:n vid lanseringen var 7990kr för 9070 XT och 7350 för 9070. Det verkar som att AMD initialt gav återförsäljare 50$ rabatt för att pressa ned priserna men enbart till en viss mängd kort. Detta då AMD ville sänka priset och återförsäljarna redan hade köpt in korten till ett högre pris.

Alltså bör nya MSRP vara 7990kr + 50$ vad det nu blir för XT:n och 7350 + 50$ för icke-XT:n. Personligen hade jag inte köpt över nya MSRP:n som jag antar är runt 8500~kr men kan bli svårt att hitta då efterfrågan är så pass hög

Permalänk

Tror ni priset kommer gå ned till MSRP som AMD sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bravebomb:

Just nu är väl under 9000 kronor ett "bra" pris på 9070 xt (dvs. endast enstaka exempel har getts i den här tråden till det priset, och då främst med ev. rabatter på korten). Tror inte det har funnits några kort till MSRP efter release hittills. 9500 kronor är väl ett "okej" pris just nu på instegsmodellerna. Men det här förutsätter ju att man inte är villig att vänta på att priserna ska normaliseras. Personligen så tycker inte att något av de är "bra" priser utan jag väntar hellre.

9070 för nuvarande priser skulle jag inte alls rekommendera.

Skrivet av Workout51:

Så småningom så tror jag priset kommer gå ner till 8000 kronor för 9070 XT, men frågan är ju hur lång tid det kommer ta. Exempelvis Inet tror jag inte har fått in några 9070 xt under hela veckan, så då lär det ta längre tid innan tillgången möter den höga efterfrågan. Det är ju först när butikerna har kort som sitter på hyllorna utan att lyckas sälja som jag förväntar mig att priset blir "normalt". Och så länge som Nvidia dessutom inte kan leverera särskilt många kort så förvärrar det problemet. AMD verkar leverera fler kort än Nvidia i 5000-serien kombinerat, så det bådar ju gott för AMDs tillgång/produktion.

Däremot tror jag att priset kommer sjunka på 9070 mycket fortare, Inet ex. har iaf. fortfarande nästan 230 st i lager så det kortet verkar inte alls sälja till de höga priserna som råder. Skulle 9070 börja säljas för 7300 kronor igen så kanske jag köper det istället för 9070 xt som jag ursprungligen planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Kommer att ske så fort korten inte säljer för drygt 10k men just nu säljer dom för det så finns ingen anledning för do mat sänka priserna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO