Snabbkoll: Använder du Frame Generation?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ernesto:

Grejen är ju att du inte når 60-70 fps alls, den fyller ju bara i med blaj

Jag skrev kanske lite otydligt, men det jag menade var just om jag når 60-70 fps utan interpolerade bildrutor kan det fungera väl att slå på funktionen för att nå det betydligt mjukare 100-120 fps.
Det blir en avvägning mellan sjuttiofemton olika alternativ, vill man leva med lägre bildrutefrekvens, vill man dra ner grafikinställningarna, vill man köra mer aggressiv uppskalning, vill man lägga till interpolerade rutor etc. etc.
Jag har landat i att jag mycket hellre spelar i 100-120 fps med vettig bildrutegenerering (alltså när det är implementerat i spelet) och de artefakter man ändå får på köpet, än att spela i 60-70 fps utan de artefakterna. Flyt -> lite sämre bild. Sedan är det givetvis så att man ibland kan pilla på andra inställningar med gott resultat, så man får väga alternativ mot varandra. Sämre skuggor och ljussättning kontra interpolerade bildrutor, interpolerade bildrutor mot lägre draw distance, sämre partikeleffekter och reflektioner etc.

Jag gick helt enkelt ifrån att se interpolerade bildrutor som något påhittat jox jag inte skulle ta i med tång till vad det i realiteten är - ett inställningsalternativ som i samverkan med alla andra inställningsalternativ är det verktyg jag har för att nå en bildrutefrekvens jag trivs med.

Visa signatur
Permalänk

Frame Generation - Lossless Scaling.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Valde nej, min GPU stödjer inte det. Borde funnits som alternativ.

Det finns kolla upp "lossless Scaling" på steam! den är bra på både upscaling och framegeneration, kostar inte mycket (+ofta på rea) Så länge du har den igång i bakgrunden kan du använda den på i princip vad som helst, behöver inte vara ett steam-spel och fungerar även på video youtube, netflix tom VLC eller andra uppspelare.
Använder den själv dagligen, men inte till spel även om det är vad den primärt är designad för, utan har den mestadels till videouppspelning för att få bilden att flyta bättre, är väldigt känslig för "motion stutter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Nej. Främst för att mitt kort inte klarar det så jag vet inte hur det känns att spela med det igång än. Vilket borde varit ett alternativ i pollen.

Samma här. Would if I could. (kanske, har ju inte provat)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Yes, till WoW. Använder dvs "Smooth motion" genom drivrutinen då det inte finns något inbyggt framegen-stöd i spelet.

Funkar skitbra. Enda sättet att få 60+ FPS för mig i raids/städer då jag sitter med gammal CPU. Kan märka lite egenheter med 2D-element såsom namnskyltar och kartöppning ibland men ingen allvarlig skit såsom det brukar hända med TV-interpolering där man ser skräpiga artifakter överallt non-stop.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

FSR FG funkar väl på alla kort?

"
AMD FSR Frame Generation separate from FSR upscaling

With FSR 3.0 frame generation, we required FSR upscaling be performed earlier in the graphics pipeline. This was because the frame generation algorithm required processed motion vector and depth data that was already created as part of FSR upscaling – and so the resources were simply used from there as a performance optimization. The downside of this was that it locked our frame generation to only work with our upscaling.

We now have a Frame Generation Prepare function, which takes motion vector and depth scene data pre-upscale, and it generates the required inputs required for Frame Generation. This allows Frame Generation to operate with any upscaler, including third party solutions.
"

Funkar även med DLSS.

Woa, detta kände jag inte till. Jag antar att det explicit behöver supportas i spel? Har då några exempel på där jag kan spela med DLSS och FSR uppscaling? Är inte så imponerad av den FSR uppskalningen jag testat, så är inte villig att gå över till den.

Permalänk
Medlem

Nej, inte med flit, men ibland är det förinställt så och jag orkar inte stänga av.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

testade på d4 , men jag såg ingen direkt förbättring så inget man orkar bryr sig om

Permalänk
Medlem

Testade i cyberpunk va FSR. Och det var så sjuk input lag, att jag hellre spelar i 30fps

Min bas fps med inställningarna utan FG låg på 50-60.

Men är nyfiken på att testa i fler spel och andra lösningar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Nej. Främst för att mitt kort inte klarar det så jag vet inte hur det känns att spela med det igång än. Vilket borde varit ett alternativ i pollen.

Var just påväg in för att skriva något liknande, typ att ett alternativ borde varit något i stil med "Nej, jag har inte haft behov av det". För det är inte som att jag är emot något som folk uppenbart har glädje av och det kändes som att båda nej-alternativen var ganska irriterade fraser lol

(Jag är "Grey" i din vänlista på Discord btw)

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Woa, detta kände jag inte till. Jag antar att det explicit behöver supportas i spel? Har då några exempel på där jag kan spela med DLSS och FSR uppscaling? Är inte så imponerad av den FSR uppskalningen jag testat, så är inte villig att gå över till den.

Marvel Rivals stödjer åtminstone att kombinera DLSS-upskalning med FSR framegen. Jag har för mig att det är relativt nytt från AMD att man kan få blanda och välja någon annans scaler.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Har nvidia fg igång när det behövs och spelet inte har problem med det. Tycker det är fantastiskt för att få jämnare bildupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Marvel Rivals stödjer åtminstone att kombinera DLSS-upskalning med FSR framegen. Jag har för mig att det är relativt nytt från AMD att man kan få blanda och välja någon annans scaler.

Coolt, detta hade jag inte heller någon aning om alls!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt

Permalänk
Medlem

Har experimenterat med framegen lite och tycker att det är rätt varierande om det känns som att det hjälper eller stjälper. Ibland är det bra men det känns ju liksom aldrig som ett självklart val på förhand.

Uppskalningsfunktionaliteten i framförallt DLSS men även nyare FSR är mer givande överlag, tycker jag. Om något behöver en extra skjuts så brukar det vara ett jämförelsevis säkert kort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nån borde göra ett program som gör att man alltid har små siffra med 1000 FPS i hörnet eller förlåt men det finns ju redan !

Varför skulle man vilja ha fejkad FPS ? Ta en tejpbit skriv tusen FPS och sätt den på skärmen så har du dina FPS med den metoden så har alla skärmar tusen FPS eller hur

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Gjorde det för första gången nu med Assassins Creed Shadows! Var lite bumbed att det rullade i ~50 fps på High i 4K med mitt 3090 men så slog jag på Frame Gen FSR och vipps så fick man 90-100 fps. Ser ingen skillnad förutom att det rullar bättre så bara tacka och ta emot.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk

Om det krävs för att bli spelbart *host* AC:Shadows.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nån borde göra ett program som gör att man alltid har små siffra med 1000 FPS i hörnet eller förlåt men det finns ju redan !

Varför skulle man vilja ha fejkad FPS ? Ta en tejpbit skriv tusen FPS och sätt den på skärmen så har du dina FPS med den metoden så har alla skärmar tusen FPS eller hur

Haha vad sjutton, tror du på riktigt det är därför FG används?

Högre flyt i spelet är ju det viktiga, sitter man och stirrar FPS-mätare spelar man inte spelet imo.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag kör med DLSS ibland när jag känner att det behövs men aldrig frame gen, har inte ens provat, mest för att jag bara har ett spel som stöder frame gen och jag fick bra nog fps i spelet utan frame gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tror att bland annat att Ghost of tsushima och marvel rivals har denna funktionen.

Edit: Ghost of tsushima Directors cut, God of war Ragnarök, Horizon forbidden west,Spiderman - Miles morales, Spiderman Remastered, Ratchet and clank: rift apart, dessa ska tydligen ha stöd.

Permalänk
Medlem

Tills de får det att fungera tillsammans med VSync är jag helt ointresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Tills de får det att fungera tillsammans med VSync är jag helt ointresserad.

Just det, det hade ju varit kanon faktiskt. Har inte tänkt på det ens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv har inte ens testat för jag har en 12700k, bra ddr4 och 7800xt men spelar i 1080p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag FG(FSR) i AC Shadows och där funkar det bra. Jag märker ingen skillnad faktiskt, så ska bli intressant att testa Nvidias FG om man nu plockar upp ett 5xxx kort.

Permalänk
Medlem

Testade frame gen i Half Life RTX och i Cyberpunk men tycker inputlaggen blir så påtaglig att det blir ospelbart.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Räknas DLSS som äkta bildrutor? Isf kan konflikt uppstå i tredje svarsalternativet

Permalänk
Medlem

Spelar mest VR spel där är det oftast en styggelse. Men funkar i vissa spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Så långt och länge det går vill jag ha native ljud och bild i alla dess varianter. Inga filmer i 100Hz, frame generation i spel, eller pillande med equalizers i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skrev kanske lite otydligt, men det jag menade var just om jag når 60-70 fps utan interpolerade bildrutor kan det fungera väl att slå på funktionen för att nå det betydligt mjukare 100-120 fps.
Det blir en avvägning mellan sjuttiofemton olika alternativ, vill man leva med lägre bildrutefrekvens, vill man dra ner grafikinställningarna, vill man köra mer aggressiv uppskalning, vill man lägga till interpolerade rutor etc. etc.
Jag har landat i att jag mycket hellre spelar i 100-120 fps med vettig bildrutegenerering (alltså när det är implementerat i spelet) och de artefakter man ändå får på köpet, än att spela i 60-70 fps utan de artefakterna. Flyt -> lite sämre bild. Sedan är det givetvis så att man ibland kan pilla på andra inställningar med gott resultat, så man får väga alternativ mot varandra. Sämre skuggor och ljussättning kontra interpolerade bildrutor, interpolerade bildrutor mot lägre draw distance, sämre partikeleffekter och reflektioner etc.

Jag gick helt enkelt ifrån att se interpolerade bildrutor som något påhittat jox jag inte skulle ta i med tång till vad det i realiteten är - ett inställningsalternativ som i samverkan med alla andra inställningsalternativ är det verktyg jag har för att nå en bildrutefrekvens jag trivs med.

Fattar precis - Det jag argumenterade för är att det inte blir något mer flyt alls - Det enda som händer är att FPS mätaren visar en högre siffra - Flytet är oförändrat då de interpolerade bilderna introducerar artefakter och hittepågrejer. MEN, skulle vara kul en blindtest och se, gärna att prova själv till och med. Ingen blir ju gladare än jag om jag har fel! Mer flyt hade ju varit kanon!

Flera har sagt att det känns som mer flyt, lika många andra har sagt bajs. Jag har mycket svårt att avgöra själv eftersom jag inte kan blindtesta! - Lägg sen till att lika många till säger att de inte ser skillnad på 60 och 120 FPS och vi har en soppa som börjar likna hi-fi argumentation hehehe.

Jag får kanske ge det ett försök till helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Hogwarts Legacy med allt på max och RT på 5120x1440 så körde jag med FG 2x, tyckte det fungerade toppen. 3x och 4x blev det lite extra konstigt i kanten längst ner när man sprang, så fick dra ner till 2x.

Permalänk
Medlem

Brukar testa iaf, men stänger oftast av pga input lag.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn