Permalänk
Medlem

Pixling på TV-rutan

Hej. Haft tillfälliga pixlingar på min TV-ruta i flera år. Dessa varar i ca 1 sek och kan vara en del av bildrutan. Uppkommer inte varje kväll men ngr gånger i veckan på samtliga kanaler, såsom direkt SVT 1 osv men även via router/wifi med playprogram. Inget fel på datorbilden. Har fiber och "nytt" hus (10 år) med dragna kablar i väggar till resp rumsuttag med ethernet-anslutningar. Har felanmält till Allenta, gjort massa omstarter och ändringar i TV:ns grundinställningar med Allentes hjälp, pixlingarna fortsätter.

Allente har felanmält i sin tur till fiberoperatören, där Transtema och PM Telecom varit här och mätt, inga fel. Bra signal in (men då uppträder ju inte pixlingarna, då dessa uppstår så sällan). Har 100/100 Mbit/s. Transtema har bytt samtliga komponenter från "tjänstefördelaren" i huset till olika komponenter i "stationen" på fältet i området. De svarar att nu är allt bytt, vi vet inte var felet ligger någonstans. Ev. ligger felet ännu högra upp i systemet?

Vissa "grannar" har pixelproblem men inte andra. Att vi har en 65" TV spelar ingen roll, vi hade en 55" tidigare med samma pixelfel. Men vår granne har en 75" TV utan pixelfel!

Nu tipsade någon om att det kan vara "transientproblem"? Att man kunde köpa ett transientskydd antingen Ethernetuttaget (TV-signalen) eller till strömuttaget 230V. Kan detta lösa ev "spikar" alltså strömtoppar, om nu det är felet? Någon som är insatt och vet???

Permalänk
Medlem

Eftersom du nämner Allente som TV-leverantör så utgår jag ifrån att vi snackar IP-TV. I fallet med Allente så vet jag att du kan ta emot TV både som unicast (exempelvis via Allente app i Google TV eller telefon/platta) och som multicast via av Allente disponerad Arris TV-box eller vad de nu kör med för lösning nu för tiden.

Det som vore intressant att veta är huruvida du TV-boxen är kopplad, om den antingen sitter kopplad direkt innanför router, eller om den sitter ansluten mot separat multicast-port på CPE/fiberomvandlaren?

Jag vet att jag hjälpte en bekant som hade problem just med Allente TV-box innan för hans brandvägg, och jag fick göra lite undantag och prioritering av just multicast i brandväggen för att det skulle lira bra. Eftersom du inte har Allente (läs Global Connect whitelabel) som internet-leverantör utan Transtema i ditt fall, så kan det förstås vara så att din router inte är optimalt konfigurerad för Allente TV-sändning, en gissning från mitt håll.

Sen är det förstås svårt att svara då vårt svenska fibernät är så pass olikt från stad till stad i detta långa land, så det är svårt att svara på exakt vad som gäller där du bor och utifrån det kommunikationsombud som ansvarar för lokala fibernätet och deras samarbete med exempelvis Allente i det här fallet.

P.s.
Apropå "transientproblem", så faller i princip alla dessa utanför det du kan påverka sånär som eventuell lokal router om Allente går igenom denna. Exempel på transientproblem är paketförlust, så kallat jitter (variationen i tiden det tar för datapaket att komma fram i ett nätverk), temporär överbelastning i fibernät, mikroavbrott i fibernätet och switchar/routrar ute i fibernätet som tappar paket på grund utav hög belastning. Så det finns ingen magisk "transientproblems"-låda som du kan sätta upp för att lösa detta. Hade transientproblemen legat i elnätet där du bor så tror jag knappast att detta skulle vara det enda problemet du upplevde, utan fler elprylar borde strula om du får elspikar i elnätet eller mikroavbrott på elnätet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Hej Pitr och andra intresserade!
Det var ett avancerat svar, hänger inte riktigt med men skall försöka besvara dina frågor.
Vi har som sagt fiber in med 100/100 Mbit/s, nytt sedan 2016 i hus byggt 2015. Fiber in till nybytt "tjänstefördelare" (för ca 3 veckor sedan, ingen bättring) som skickar ut signalen till husets rumskontakter. Därifrån ansluts med ethernetkontakt (tror jag den heter) direkt till Allentes nyinköpta (år 2019) TV-box "Allente1". Från Allente1-boxen till "TV-lådan" via HDMI-kabel. Från TV-lådan (som egentligen är själva TV:n) går sedan en genomskinlig fiber/ljuskabel upp till själva TV-skärmen på väggen (har en 65" Smart Frame-TV).

Har ytterligare ett ethernetuttag i vardagsrummet, varav en separat kabel därifrån går till Routern RT-AX55 wifi 6 (nyköpt 2022) med fyra antenner (är placerad ovanpå TV-lådan i samma skåp i TV-bänken under TV-skärmen). Routern sänder signalen från antennerna in till TV-lådan via en trådlös wifi-signal. Det pixlar alltså från båda dessa sändningar, vid direktsändning av SVT-program som playprogram via routern/wifi. Därmed känns det som att störningarna kommer INNAN "Tjänstefördelaren" som tar emot TV-signalen till huset. Servicepersonal trodde att störningarna kan komma TIDIGARE i fibertråden innan de hamnar i deras "stationer"... men å andra sidan borde ju då alla få störningar i vårt bostadsområde, vilket inte är fallet. Att Allente1-boxen och routern står ovanpå varandra stör inte, då vi haft routern tidigare i annat rum och trots detta haft samma typ av störningar/pixlingar.

Vår internet-leverantör är GLOBEL CONECT (tidigare Open Universe, via Kungsbacka fibernät). Transtema och PM-Telecom är nog deras underleverantörer för reparation/service på fältet, gissar jag.

Ang 230-volt, så har jag bara en kontakt i väggen till en lös fördelare med flera strömuttag, från denna är alla tre strömuttag kopplade, till TV-lådan 230V, till Allente1-boxen 12 v och routern 12 v. Skulle strömspikar på 230 V systemet förekomma drabbar det ju alla tre enheterna samtidigt... inget vi märker på andra enheter i huset. Men just TV-rutan kanske är det mest känsliga stället...

Kan nämna att efter Transtemas byte av vissa komponenter på linjen/fältet, uppstod en annan typ av pixling (istället för en mindre del av bildrutan), blev vid ett tillfälle HELA TV-rutan med flera vågrätta ca 1 dm breda fält som förskjöts parallellt i sidled under varsina håll under ca 2 sek, upphörde därefter och bilden återkom med sin perfekta kanonskärpa resten av kvällen. Nu har det dock varit pixelfritt i tre dagar, men återkommer troligen igen längre fram? Ingen verkar bli klok på VARIFRÅN dessa pixlingar kommer? Kan det ligga i "smart-TV:n" tro?

Not: Igår upptäckte jag på vårt gym (som har tre TV-apparater uppsatta) att en av dessa var konstant full av pixlingar så bilden gick inte att se! På en annan TV-skärm där samma program gick med SVT1, var bilden korrekt! Intressant! Jag frågade personalen varför det blev så... "Vi får göra en omstart då" blev svaret. Det gjordes en omstart och därefter blev bilden korrekt!! Märkligt igen! De sa att alla deras TV-apparater är kopplade till parabolantenn och den som pixlade var den nyaste TV:n, "det är en Smart-TV"...! Men den tidigare 55" TV:n vi hade, var ingen Smart-TV och den hade ändå samma pixelfel, så felet kan ju inte hänga på vår nya 65" (inköpt 2024) Smart-TV...?

Permalänk
Medlem

Ah okej, ja då du har en Allente1-box som bygger på Android TV-plattformen så betyder det att det är frågan om Unicast eller IP-TV över vanligt internet. Så eventuella störningar kan då bero på störningar i nätverksförbindelsen.

Du nämner att du har kopplat direkt från CPE/tjänsteavlämnaren direkt till vägguttagen i fastigheten, om så är fallet bör du tänka om då du kan få liknande problem om du inte sätter routern direkt efter CPE:n och från denna kopplar ut till vägguttagen i fastigheten. Det är inte meningen att du ska koppla uttag i fastigheten direkt till CPE:n eftersom dessa uttag då blir direkt kopplade ut mot internet helt frikopplat skyddet som din router är tänkt ska ge.

Om du har dubbla uttag där din Asus RT-AX55 router står, så skulle jag patcha uttag 1 på CPE:n ut till uttag vid routern och in på WAN-porten, och kabel från första LAN-port till vägguttag mot mediaskåpet, för att där sätta en liten switch som du patchar in LAN från routern, och sen koppla små patch-kablar från switchen i mediaskåpet till resterande patchuttag mot vägguttag i fastigheten. Chansen är mycket stor att detta löser din problematik, så jag råder dig att börja där.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Allente har ju en ganska komplicerat inkoppling om man inte har deras router.
Den skall kabel kopplas direkt till CPE för att få Multicast IPTV.
Sedan skall den kopplas upp över Wifi till routern för att strömnings apparna skall fungera.

Jag har inte kopplat in den, kör deras app i en Apple TV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W