Krönika: Shadows visar att framtiden är AI-genererad

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Shadows visar att framtiden är AI-genererad

Även om vi sett tungdrivna spel tidigare visar nya Assassin's Creed: Shadows att framtidens bildrutor är fejk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill inte se mer framegen. Behövs inte om man inte måste ha 240 fps. Vill se lägre priser och path tracing 'für alle'.

Permalänk
Medlem

Skönt, så länge de fortsätter att "förstöra" native för dlss och fg slipper man köpa nya spel

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Skönt, så länge de fortsätter att "förstöra" native för dlss och fg slipper man köpa nya spel

Vissa spel ser till och med bättre ut med DLSS 4 än native, så skulle nog säga att förstöra är fel ord.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hur blir det då med competitive?
Tänk om vi hade tiden att lägga c64-demo effort på utvecklingen av moderna spel och hårdvara istället... 🤯🤯🤯

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Håller nog med om att i framtiden så kommer vi nog behöva annat än ren Tflops för att få snyggare spel. Men att star Wars Outlaws skulle vara för tungt för din dator? Den rullar på en Steam Deck...
Du vet att det finns olika grafik alternativ i menyn? Det är inte tänkt att alla ska spela på ultra. Det är mer tänkt så här att när du spelar starwars Outlaws om 10 år på en mycket bättre pc så ska du kunna använda den till fullo.

Bara för att Ultra är tungdrivet betyder inte att spelet är dåligt optimerat eller din pc för dålig. Välj inställningar som passar din dator... Så länge du är över minimum spec så är det grönt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Alla bildrutor är fejk, det viktigaste är upplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag har varit jävligt anti-DLSS, men tycker att nya transformer modellen gjorde det ganska spelbart. Jag ser fortfarande skillnad men det är hundra gånger bättre.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen inte någon fantast av varken dlss eller framegen. Men samtidigt har det blivit "normalt" att även jag kör med DLSS påslaget i "Quality" läge. Det ger helt enkelt så vansinnigt mycket högre prestanda jämfört med native, att jag biter ihop och har överseende med ev artifakter. (och i praktiken ser det oftast rätt bra ut.)
Men ni andra, som bara kör "ai-fritt" vad spelar ni för spel/upplösning/framerate?

Permalänk

Snart kommer väl en prenumeration på 99 kr mån för någon programvara

Skrivet av wargreymon:

Alla bildrutor är fejk, det viktigaste är upplevelse.

Låter som en reklam för botox

Permalänk
Medlem

Bullshit.

Det handlar om lathet/dålig optimering från utvecklarnas håll, inget annat. Sedan går det ju att diskutera om varför det är så, budget, tidspress m.m.

Men dagens bildkvalitet är inget särskilt anmärkningsvärd och i många fall bara marginellt bättre än vad vi hade för 10 år sedan. Har även sett en hel del indie och soloutvecklare stoltsera med tech demo's som bevisar att det är möjligt att leverera den höga grafiska nivån utan vare say ray-tracing eller AI.

Grejen är att verktygen som numera skapas, t.ex Unreal Engine 5, bygger på att det ska vara lätt att skapa spel, utan att ens behöva tänka på det tekniska, något som oundvikligen leder till sämre prestanda.

Hursomhelst, så är den här visionen av framtiden inte något som jag kommer vara en del av, vare sig som gamer eller indieutvecklare.

Skulle även våga hävda att AI-tekniker så som DLSS och Framegen, inte ens skulle existera om vi fortfarande körde med CRT skärmar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kingdom Come Deliverene 2 visar dock motsatsen mot AC: Shadows. Där ser det både snyggt ut samtidigt som du får bra bildrutor med hög upplösning utan fejkad AI skräp. Slöa mindre engagerade som gör skillnaden om jag ej har fel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Är spelmotorer medveten om vad som sker i fejk frames?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Är spelmotorer medveten om vad som sker i fejk frames?

Tekniskt sett är spelmotorer inte ens medvetna om vad som händer i "äkta frames", då vanliga frames är ett slutresultat/output från spelmotorn och aldrig ett input.

Men om du frågar efter om "fejk frames" är representativa av aktuell game-state, så är svaret, nej.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Testpilot

Jag är inte emot Frame Generation på ett konceptuellt plan, och kan tycka att tekniken är mogen nog att användas i daglig drift redan nu för det allra mesta. I slutändan är alla bilder ändå "fejkade", oavsett hur vi vrider och vänder på det. Varenda teknik inom klassisk 3D-rendering och rasterisering är i grunden en genväg, framtagen för att återskapa en "verklighet" med så lite beräkningskraft som möjligt.

Jag tvivlar inte på att AI-interpolerade bildrutor en dag kommer vara omöjliga att skilja från traditionella tekniker med blotta ögat under aktivt spelande. Däremot, Istället för att diskutera bildkvaliteten i ett framtidsperspektiv, borde fokus ligga på inmatningslatens – den verkliga utmaningen som redan idag är ett hinder på ett helt annat sätt.

Den heliga graalen här är att kunna integrera inmatningar i de genererade eller interpolerade bildrutorna. Det måste lösas i slutändan, för annars spelar det ingen roll hur bra bildkvaliteten är eller hur många bildrutor per sekund som kan genereras. Om man ändå måste förlita sig på en relativt hög och 'klassisk' grunduppdatering, då faller hela korthuset platt rätt fort.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säga att framtiden är indiespel, knappast bildkvalité som gör att dagens AAA titlar är tungrodda.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vissa spel ser till och med bättre ut med DLSS 4 än native, så skulle nog säga att förstöra är fel ord.

Läs om vad jag skrev, långsamt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Sitter nog hellre lugnt ned i båten och inväntar snällt 1.6 till 1.0 nm teknik, när dom når massan (ca 4-6 år efter påbörjad produktion) får vi grafikkort som kan köra detta utan uppskalning eller genererade rutor. Så kanske 2031-2037 haha. Om inte AI bubblan spricker och vanliga dödliga får bleeding edge noder till vanliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Låter som en reklam för botox

Botox kan användas för att fixa defekter så att det ser bra ut också. Men kan också se förjävligt ut är det används fel. Så väldigt bra metafor

Permalänk
Medlem

Spelen är inte snygga imo.
Snyggt är det när det designas rätt.
"Statiska" miljöer som inte går att påverka är inte "snygg" enligt mig. Då väljer jag hellre "minecraft" grafik om det innebär att man helt enkelt kan göra mer.
Många spel sitter fast i nån tråkloop och har inte utvecklats. Det är skrämmande dåligt att kolla på spel som Assassins creed och säga att det är nåt mått av att vara bra när vi har 20år gamla half life 2 att jämföra med. Det spelet är snyggt, med fysik bla som reagerar vad man upplever som verklighetstroget på vad man gör.

Nej man har insett att dagens moderna spel är i mångt och mycket inget för mig om spelen ska vara som assassins creed.
Det är tidsfördriv i brist på annat, man har redan sett detta så många ggr om.

Jag väljer därför VR-spel vid "seriös gaming" som man känner att man får ut nått av, då får man dessutom agera mer med sina riktiga sinnen och röra på sig. att göra ett 180 graders vändning för att försvara sig mot nån som smyger på innebär att man får fysiskt vända sig, inte svepa musen 10cm på musmattan eller hålla ner höger spak 2 sekunder.
Där har vi framtidens typ av spel och dom uppl

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Botox kan användas för att fixa defekter så att det ser bra ut också. Men kan också se förjävligt ut är det används fel. Så väldigt bra metafor

Sämre ansiktsanimationer bara. Men AI kommer såklart kunna fixa det i kommande smartphones så botoxmissbrukare kommer kunna ha vidoechatter med samma mimik som vem som helst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tekniskt sett är spelmotorer inte ens medvetna om vad som händer i "äkta frames", då vanliga frames är ett slutresultat/output från spelmotorn och aldrig ett input.

Men om du frågar efter om "fejk frames" är representativa av aktuell game-state, så är svaret, nej.

Så ett headsjot i ett fefk frame räknas alltså inte.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Hur blir det då med competitive?
Tänk om vi hade tiden att lägga c64-demo effort på utvecklingen av moderna spel och hårdvara istället... 🤯🤯🤯

Tror du får ta av nostalgi-glasögonen. Det lades en bråkdel av tiden på ett demo jämfört med många spel idag. Och en grafikmotor med tillhörande shaders o drivrutiner är mycket mer komplicerat än de, med dagens mått mätt, ganska triviala algoritmer som användes förr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Så ett headsjot i ett fefk frame räknas alltså inte.

Ja, exakt så.

Det blir lite som med gamla herderliga multiplayer spel, där klienten kan visa ett headshot, men servern tycker annorlunda, då den har en lägre uppdateringshastighet eller tick-rate och händelser uppdateras enbart under serverns tick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilden ser ut att vara från ett spel från 2012?

Permalänk
Medlem

Shadows ser ju ut som ett spel från 2004, inget att grunda något på
Cyberpunk är väl ett bättre exempel då, men det om frågan är om du alltid kan göra reglage som får dator att gå sönder och om det är lättare att fejka frames så är svaret ja, men vad ger det svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Shadows ser ju ut som ett spel från 2004, inget att grunda något på

Far Cry 1, Ubisoft 2004. Lite har ändå hänt dom senaste 20 åren.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

https://youtu.be/QTkgimMa_Gc?t=10255

Ja Far Cry håller FPS bättre 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Bilden ser ut att vara från ett spel från 20012?

Och här har vi Far Cry 3, Ubisoft 2012. Det verkar ha hänt en del sen dess också. Jag tycker shadows ser riktigt bra ut, vad jag förstår kör dom även RT reflektioner nu så man slipper screen space fusket.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lussarn:

https://youtu.be/QTkgimMa_Gc?t=10255

Skrivet av Lussarn:

Och här har vi Far Cry 3, Ubisoft 2012. Det verkar ha hänt en del sen dess också. Jag tycker shadows ser riktigt bra ut, vad jag förstår kör dom även RT reflektioner nu så man slipper screen space fusket.

https://youtu.be/ckOhlNZ1yqY?t=11253

Lite roligt att se utvecklingen mellan spelen, inte minst kontra moderna spel. Minnet säger att spelen ser bättre ut än sådär, sedan får man verkligheten presenterad framför sig och inser att Roblox ser bättre ut än vad AAA-spel gjorde för 20~ respektive 10~ år sedan

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >