Permalänk

Flaskhals router

Fick för mig att kolla min internethastighet och såg till min förvåning hur dålig den är mot vad jag betalar för. Men såg att det är Routern (ASUS AC88U) som är flaskhalsen!
Bahnhof Fiber 1000/1000 MBit/s

Laptop direkt in i fiberboxen
D 900 U 700

Laptop med kabel från routern
D 260 U 360

WIFI (5GHz)
D 90 U 90

Vilka inställningar ska jag skruva på för att få ut mer hastighet?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se över drivrutiner/nätverkskortets inställningar och eventuellt resetta/uppdatera routern.
Kolla kanal/frekvens för trådlöst och eventuellt nån form av packet inspection /brandvägg.
Slå av QoS
Kör du VPN?

Permalänk
Medlem

Funktioner som deep packet inspection (Asus har något som heter AiProtection) och sånt påverkar prestandan negativt. Så det är antagligen problemet med den kabelanslutna datorn

Wifi: Så många faktorer att det inte går att svara på.

Permalänk
Medlem

Ta backup, uppgradera firmware, och sen noll ställ routern. Om det inte löser problemet så får du återkomma med lite mer detaljer.

Permalänk
Medlem

NAT är ju ofta inte så effektivt i en router om den inte har HW-acceleration för detta. Jag misstänker att den inte har det...
...mend et är ju bara ett exempel. De flesta mer avancerade features kommer att sänka din hastighet. Jag hade köpt mig en router som faktiskt klarar av full hastighet från början.

Permalänk
Medlem

Test 1:

Gör om routern till att köra som en AP direkt mot fibern. Skillnad?

Om ja, test 2:

Har du tillgång till en annan router? Stäng av wifi på routern du har. Ta den andra routern, koppla in, och kör den som AP. (eller tvärtom)

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Se över drivrutiner/nätverkskortets inställningar och eventuellt resetta/uppdatera routern.
Kolla kanal/frekvens för trådlöst och eventuellt nån form av packet inspection /brandvägg.
Slå av QoS
Kör du VPN?

Uppgraderade till senaste firmware osv. Ingen brandvägg eller VPN igång, men QoS var på så slog av den vilket gav en väldigt liten boost, typ +50!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Det är helt säkert inte din routers prestanda som är problemet, det är en rätt skaplig variant. Resetta routern så inte mjukvaran spökar, funkar inte det så gissar jag på defekt patchkabel eller dåligt kontakterade uttag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Massemannen:

Uppgraderade till senaste firmware osv. Ingen brandvägg eller VPN igång, men QoS var på så slog av den vilket gav en väldigt liten boost, typ +50!

Skulle göra backup och resetta. Pröva igen. Blir det inte bättre kan du alltid återställa.

Permalänk
Medlem

Med den routern ska du ligga nära hastigheten som du har direkt in i fiberboxen, så länge du
inte har något hårdvaru/kompabiltet - problem, eller inställning som ställer till det.

Som redan varit uppe, resetta routern, stäng sedan av QOS om det skulle vara på default och testa igen.