Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ubisoft skapar nytt bolag – Tencent blir delägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Min känsla är ju att det nästan inte spelade roll vad de släppte, åtminstone kortsiktigt.
För även om det varit typ det bästa spelet någonsin istället för "ganska bra" (något slags tolkning av förhållandevis positiva men inte överväldigade reaktioner, utan att faktiskt ha spelat det) så hade spelet en sämre utgångspunkt än genomsnittet bara för att det är från Ubisoft.

Korrekt. Ubisoft har skapat väldigt mycket "bad will" mot sig själva på senare tid och det var garanterat att synas i försäljningssiffrorna (som dom inte vill visa) och i antalet spelare/reviews, oavsett hur bra (eller dåligt) AC:Shadows visade sig vara.
(Min egen subjektiva-men-försök-till-objektiva åsikt om spelet i sig är att det verkar vara högst mediokert, kanske "ganska bra" inom vissa områden.)

Sen om orsaken till all denna bad will mot Ubisoft är berättigad eller inte kan man definitivt ha åsikter om, men inte på Sweclockers.

Nä, Tencent borde nog sudda ut allt med "Ubisoft" i namnet nu när det gäller framtiden för IP:erna dom köper. Där finns för mycket bagage. Ska bli kul att se vad/om dom lyckas göra med franchiserna dom köper. I värsta fall görs det bara ännu fler spel jag inte kommer spela.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad har egentligen Tencent bidragit med för positivt för spelbranschen? Jag ser det som att de motarbetar fritt spelrum för utvecklarna och pushar för att inkludera kinesisk kultur och censur.

I och med deras 30% ägande i Larian har de finansiellt backat ett av tidernas bästa spel i BG3. Stod även bakom ett av förra årets bästa spel med Black Myth Wukong. Detta medan Ubisoft som självständigt bolag bara dragit ned hela spelindustrin i skiten med sina värdelösa "template"-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Problemet med steam är väll att man bara kan gilla eller inte gilla ett spel, inget mittemellan.
Många reviews där säger ju att spelet är mediokert men får ändå tummen up.

På Metacritic har spelet 5.9.

Ubisoft, och andra västerländska spelföretag, kommer faila så länge de blandar in alldeles för mycket politisk agenda istället för att koncentrera sig på att göra bra spel.

Nästan alla bra spel nuförtiden görs av asiatiska utvecklare som koncentrerar sig på att göra spel som spelarna vill ha istället för att göra spel till en "modern audience" som inte existerar.

Problemet med metacritic är att man inte behöver ha spelat spelet för att prata skit om det.

Permalänk
Medlem

Aktienoterade AAA-bolag ska man undvika.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ubisoft har leverat sjukt dåliga spel i över 20 år om ni frågar mig, så helt ärligt tror jag detta kan bli en förbättring. Det kan liksom inte bli sämre.

Svammel, Assassins Creed, Far Cry, The Division, Ghost Recon...bara bangers.

Sen att dom släppt kalkoner som Skull&bones det är ju en sak men jag skulle säga att dom träffar rätt oftare än dom missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Svammel, Assassins Creed, Far Cry, The Division, Ghost Recon...bara bangers.

Sen att dom släppt kalkoner som Skull&bones det är ju en sak men jag skulle säga att dom träffar rätt oftare än dom missar.

Det är min åsikt, inget svammel. AC är fyllt med massa fetch quests och tomma döda miljöer och animationer utan vikt, man skuttar omkring och får ingen tydlig feedback i gameplayen. Shooter-spel har jag inte haft kul med sen Q3/UT2004-tiden så FarCry, The Division och Ghost Recon är inga spel som tilltalat mig. Dessutom älskar Ubisoft sina microtransactions i singleplayer spel också. Det är min åsikt bara. Har du kul så har du kul, det är inget fel med det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilket om än lågt också är det högsta av alla AC-spelen.

Shadows: 64.8k
Odyssey: 62k
Origins: 41.5k
Black Flag: 16k
Valhalla: 15.6k
Unity: 12.2k

Resten är under 5k vad jag kan se.

Fast det går ju inte att bara jämföra siffror rakt av när förhållanden för dem ändrats såpass kraftigt. Mängden användare på Steam har ökat, vilket då gör att förväntningarna om andel på ett visst stort släpp antagligen förväntas större siffror.

Sen ökar ju även budgeten för spelen. Så vinsten i det hela kan inte bara vara lite bättre än sist av den anledningen heller.

Bäst hittills kan alltså mycket väl ändå inte vara bra nog. Inte enbart ur förväntningar av utdelning sett, utan rent av för att ens få till svarta siffror.

Skrivet av MinscS2:

Nä, Tencent borde nog sudda ut allt med "Ubisoft" i namnet nu när det gäller framtiden för IP:erna dom köper. Där finns för mycket bagage. Ska bli kul att se vad/om dom lyckas göra med franchiserna dom köper. I värsta fall görs det bara ännu fler spel jag inte kommer spela.

Det är dock inte aktuellt. Ännu iaf.

Upplägget är att det fortfarande är ett Ubisoft IP. Tencent har investerat i Ubisoft, inte köpt dem, och framförallt inte köpt deras IP.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Till skillnad från andra som inte tror detta är rätt väg så vill jag bara säga att Kina är nu den säkraste garantisten för att få spel för spelarna.

Ubisoft har under lång tid prioriterat helt fel och fokuserat på moderna sociala frågor istället för att göra engagerande storys med attraktiva karaktärer som man önskar att spela. Hur många reviews av spelet går faktiskt igenom spelmekaniken, stridssystem och liknande? inte så många, de flesta verkar vara upptagna med att lyfta fram de starka personligheterna eller hur fina miljöerna är.

Vill vi ha studior som gör spel för ”låt oss vara ärliga” manliga gamers, så är det Kina som levererar detta.

Tencent skiter i vad de västerländska spelhusen har fokuserat på och kommer lägga vikten på att maximera pengar. Detta får de enkelt om de gör spel som säljer.

Så jag är väldigt positiv till ett nytt Ubisoft med nya utvecklare som gör spel för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilket om än lågt också är det högsta av alla AC-spelen.

Shadows: 64.8k
Odyssey: 62k
Origins: 41.5k
Black Flag: 16k
Valhalla: 15.6k
Unity: 12.2k

Resten är under 5k vad jag kan se.

För att se detta på rätt sätt så måste man ta med många variabler.
1. Hur många användare hade steam för 10 år sedan?
2. Kom spelet på en annan platform än PC först, hur många år tog det innan det kom på PC?
3. Vilka andra spel lanserades samtidigt?
4. Hur mycket kostade spelet att producera?

16k för Black flag kan vara bättre tal än vad som Shadows har om man beräknar för allt jag har listat upp.

Permalänk
Medlem

Men mer relevant, hur kommer detta att påverka Ubisofts kultur av sexuella övergrepp, ledningens skydd av förövare och vägran att erkänna och/eller åtgärda fel och brister?

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord