Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ubisoft skapar nytt bolag – Tencent blir delägare

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft skapar nytt bolag – Tencent blir delägare

Far Cry, Rainbow Six och Assassin’s Creed ska ingå i det nya dotterbolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej allesammans!

Jag vill bara påminna alla om att SweClockers forumregler gäller även i nyhetskommentarer. Specifikt är det §1.7 som vi tittar på. Diskutera gärna artikelns ämne, men alla politiska sidospår kommer att plockas bort. Upprepade regelbrott kan leda till avstängning.

Läs våra regler här.

Permalänk
Medlem

Är ju dock svårt att prata om Tencent utan att komma in på Kina men okej^^ Ger inte mycket för Ubisoft och kan inte säga att jag gillar denna vägen dom väljer att gå.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de bara släppt en massa floppar de senaste åren så var det nog det här eller konken.

Permalänk
Medlem

Gick inte Tencent med brakförlust alldeles nyligen, närapå att det var tal på att de skulle sluta investera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är ju dock svårt att prata om Tencent utan att komma in på Kina men okej^^ Ger inte mycket för Ubisoft och kan inte säga att jag gillar denna vägen dom väljer att gå.

Och det är svårt att prata om Kina utan att komma in på politik av uppenbara skäl Håller med dig om att denna vägen Ubisoft går inte är den bästa direkt. Känns mest som en quickfix för stunden (pengarna) men inget som kommer att hålla långsiktigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Och det är svårt att prata om Kina utan att komma in på politik av uppenbara skäl Håller med dig om att denna vägen Ubisoft går inte är den bästa direkt. Känns mest som en quickfix för stunden (pengarna) men inget som kommer att hålla långsiktigt.

Både Ubisoft som helhet och alla de nämnda spelserierna har gått från bra till skit redan ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Både Ubisoft som helhet och alla de nämnda spelserierna har gått från bra till skit redan ändå.

AC: Shadows har ändå positiva reviews på steam. Men Ubisoft har verkligen misslyckats på senaste. AC verkar vara ett undantag.

Edit: FarCry ligger väl ganska bra till fortfarande. Rainbow har jag ingen aning om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Tencent gör rent hus och Ubisoft hittar tillbaka till magin.

Flera västliga studios skulle må bra av att strukturera om sina spelstudios.
Fast det är ju roligt med alla memes kring flopparna som kommer från dessa.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Ubisoft har leverat sjukt dåliga spel i över 20 år om ni frågar mig, så helt ärligt tror jag detta kan bli en förbättring. Det kan liksom inte bli sämre.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Prince of Persia the lost crown är ett av de bästa spelen jag spelat de senaste åren.
Så helt skit är de väll inte men ubisoft la ju ner det dev teamet så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

AC: Shadows har ändå positiva reviews på steam. Men Ubisoft har verkligen misslyckats på senaste. AC verkar vara ett undantag.

Edit: FarCry ligger väl ganska bra till fortfarande. Rainbow har jag ingen aning om.

Av de som köpt det kanske, men försäljningssiffrorna är rätt bleka. Max samtidiga spelare på steam är 65000...

Skrivet av Cloudstone:

Ubisoft har leverat sjukt dåliga spel i över 20 år om ni frågar mig, så helt ärligt tror jag detta kan bli en förbättring. Det kan liksom inte bli sämre.

Håller med, Ubisoft-formulan är rent repetitivt skräp. Det enda jag spelar från dem numera är Anno, så jag hoppas nu att Anno 117 inte slutar utvecklas nu.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om Massive hade kommit loss från Ubisoft så dom inte dras med ner.
Dom får gärna ta med The Division IP också.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vad har egentligen Tencent bidragit med för positivt för spelbranschen? Jag ser det som att de motarbetar fritt spelrum för utvecklarna och pushar för att inkludera kinesisk kultur och censur.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja inte lär den nya ägarstrukturen bidra till mindre knorrande om att ta sig friheter med historieskrivningen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Av de som köpt det kanske, men försäljningssiffrorna är rätt bleka. Max samtidiga spelare på steam är 65000...

Håller med, Ubisoft-formulan är rent repetitivt skräp. Det enda jag spelar från dem numera är Anno, så jag hoppas nu att Anno 117 inte slutar utvecklas nu.

Ja det var ju synd att dom som faktiskt spelar spelet har roligt...

Permalänk
Medlem

Dags för Ubisoft anställda att uppdatera sina CVn.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ubisoft känns som alla dom senaste Marvel filmerna. Nästan obegränsad budget och lik förbannat så blir det kattpiss av resultatet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Sötast

Skit in, skit ut.

Att ubisoft överhuvudtaget lever kvar efter alla dessa år är för mig oförståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på att de bara släppt en massa floppar de senaste åren så var det nog det här eller konken.

Tycker de släppt en hel del bra spel under åren, men ja kanske nådde de inte upp till de absurda försäljningssiffror vissa AAA spel kräver för att gå+

Jag har gillat de senaste spelen de släppt så som Avatar, Mirage, Valhalla och nu Shadows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Nä, det kan alltid bli sämre. Eländet är bottenlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Ubisoft känns som alla dom senaste Marvel filmerna. Nästan obegränsad budget och lik förbannat så blir det kattpiss av resultatet.

Ju fler katter desto tunnare soppa.

Vissa anser det (kattjakt mm) vara en del av problemet. Samt såklart Marvel-faktorn, yta över innehåll, medan samma gamla soppa rörs runt ännu några varv.

Men ingen verkar reflektera över att historien kanske gjort sitt, igen liksom Marvel. Medan Ubisoft faktiskt verkar gjort vad de som hörs mest önskade. Flyttat handlingen ännu mer till bakgrunden. För de som "skiter i Anymus vill bara assassina!" som vanligt uttryck. Och valet av karaktärer borde kanske inte heller förvåna. De följer media och marknaden. Hollywoods accepterade rasism balanseras, för den för tillfället antagligen viktigaste kunden ska prioriteras. Alltså de främsta amerikanska weebsen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En del av mig vill ju hoppas att Ubisoft kan vända skutan men det känns som att de inte innoverat någonting sedan Far Cry 2 i princip, och det är väl ändå ett friskhetstecken om det inte går toppen att återanvända samma gamla koncept år ut och år in?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Hänger inte med tillräckligt för att veta kontroversen med det här spelet men det är ju toppen att spel skapas, så länge det inte finns köp inne i spelet så är det en tuppe upp. Och jag har gillar de flesta av Marvels 10 senaste filmer i alla fall, förstår inte ogillandet där heller. Tjoflöjt och ha en bra helg!

Permalänk
Medlem

Utan att lägga egna värderingar i det eller diskutera hur Ubisoft skött hela AC:Shadows-affären: Ubisoft behövde att AC:Shadows inte floppade. Problemet för Ubisoft är att det är precis vad det gjorde.

Att reviews kanske är mestadels positiva säger vad folk som spelar tycker om det, men det säger inte så mycket om hur det faktiskt går för spelet i sig.

- Concurrent players på Steam är ~35.000 24h peak, med en all-time high peak på ~65.000. Det är dåligt för ett spel med denna budgeten en vecka efter release. Bli inte lurade av att Ubisoft går ut och säger "det är mer spelare än XXX", siffrorna är fortfarande dåliga. Ubisoft hade behövt sälja uppemot 10 miljoner kopior i sin nuvarande ekonomiska sits.

- På tal om försäljning: Att Ubisoft går ut och hänvisar till "titta, vi har XXX aktiva spelare!" istället för att faktiskt stolt gå ut med hur många kopior dom har sålt är en varningsklocka av rang. Hur många som spelar via t.ex. gamepass på Ubisoft Connect vill dom inte berätta, för varje spelare där är mindre pengar än en köpt kopia. Nä, detta är ett desperat meddelande till aktieägarna, ett försök att se bra ut.

- Ubisofts aktie har varit i mer eller mindre fritt fall sedan februari 2021. En release så pass stor och hype:ad som denna borde generera buss, måste generera buzz. Och vad hände med aktien? I stort sett ingenting. Dagens nyhet om Tencent har ironiskt nog gjort mer för aktien än AC:Shadows release - inte för att det säger mycket.

Nä, att Ubisoft mer eller mindre blir köpt av Tencent är inget som kommer om en direkt nyhet för mig, det ryktet har varit på tapeten i flera månader: "Går AC:Shadows dåligt är det slut, då går Tencent in", och detta är i stort sett bara en bekräftelse för att så är fallet.
Själv kommer jag sörja spelföretaget dom var en gång i tiden, men absolut inte spelföretaget dom blev.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Vilket om än lågt också är det högsta av alla AC-spelen.

Shadows: 64.8k
Odyssey: 62k
Origins: 41.5k
Black Flag: 16k
Valhalla: 15.6k
Unity: 12.2k

Resten är under 5k vad jag kan se.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad har egentligen Tencent bidragit med för positivt för spelbranschen? Jag ser det som att de motarbetar fritt spelrum för utvecklarna och pushar för att inkludera kinesisk kultur och censur.

Har du några exempel på det du beskriver som du kan peka på?

grammatik
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja det var ju synd att dom som faktiskt spelar spelet har roligt...

Ja, men inte så värst länge ser det ut som…

Jag tror vi alla behöver inse att de Ubisoft vi minns (Rainbow Six, Far Cry 2, tidiga AZ etc) helt enkelt gjordes av folk som inte är kvar (inte helt olikt Battlefield)

Låt skiten dö så vi slipper dessa kolosser som fokuserar mer på politik än att göra bra spel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Problemet med steam är väll att man bara kan gilla eller inte gilla ett spel, inget mittemellan.
Många reviews där säger ju att spelet är mediokert men får ändå tummen up.

På Metacritic har spelet 5.9.

Ubisoft, och andra västerländska spelföretag, kommer faila så länge de blandar in alldeles för mycket politisk agenda istället för att koncentrera sig på att göra bra spel.

Nästan alla bra spel nuförtiden görs av asiatiska utvecklare som koncentrerar sig på att göra spel som spelarna vill ha istället för att göra spel till en "modern audience" som inte existerar.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Utan att lägga egna värderingar i det eller diskutera hur Ubisoft skött hela AC:Shadows-affären: Ubisoft behövde att AC:Shadows inte floppade. Problemet för Ubisoft är att det är precis vad det gjorde.

Att reviews kanske är mestadels positiva säger vad folk som spelar tycker om det, men det säger inte så mycket om hur det faktiskt går för spelet i sig.

- Concurrent players på Steam är ~35.000 24h peak, med en all-time high peak på ~65.000. Det är dåligt för ett spel med denna budgeten en vecka efter release. Bli inte lurade av att Ubisoft går ut och säger "det är mer spelare än XXX", siffrorna är fortfarande dåliga. Ubisoft hade behövt sälja uppemot 10 miljoner kopior i sin nuvarande ekonomiska sits.

- På tal om försäljning: Att Ubisoft går ut och hänvisar till "titta, vi har XXX aktiva spelare!" istället för att faktiskt stolt gå ut med hur många kopior dom har sålt är en varningsklocka av rang. Hur många som spelar via t.ex. gamepass på Ubisoft Connect vill dom inte berätta, för varje spelare där är mindre pengar än en köpt kopia. Nä, detta är ett desperat meddelande till aktieägarna, ett försök att se bra ut.

- Ubisofts aktie har varit i mer eller mindre fritt fall sedan februari 2021. En release så pass stor och hype:ad som denna borde generera buss, måste generera buzz. Och vad hände med aktien? I stort sett ingenting. Dagens nyhet om Tencent har ironiskt nog gjort mer för aktien än AC:Shadows release - inte för att det säger mycket.

Nä, att Ubisoft mer eller mindre blir köpt av Tencent är inget som kommer om en direkt nyhet för mig, det ryktet har varit på tapeten i flera månader: "Går AC:Shadows dåligt är det slut, då går Tencent in", och detta är i stort sett bara en bekräftelse för att så är fallet.
Själv kommer jag sörja spelföretaget dom var en gång i tiden, men absolut inte spelföretaget dom blev.

Ja, det är väl en bra summering av hur dåligt Ubisoft ligger till rent allmänt.

Min känsla är ju att det nästan inte spelade roll vad de släppte, åtminstone kortsiktigt.
För även om det varit typ det bästa spelet någonsin istället för "ganska bra" (något slags tolkning av förhållandevis positiva men inte överväldigade reaktioner, utan att faktiskt ha spelat det) så hade spelet en sämre utgångspunkt än genomsnittet bara för att det är från Ubisoft.
För vi är ju definitivt i en period där det är "inne" att hata Ubisoft även som en ren principsak, utan att behöva några specifika aktuella negativa saker. Nu är det ett spel som verkar rätt bra i vissa avseenden men förtjänar en hel del kritik, och det är då i princip rökt baserat på avsändaren. (Men kommer ju ha en massa spelare oasvett allt eftersom det är ett känt franchise)

Vad gäller just "stor och hajpad" release så blir väl mest frågan vad man väger in i "hajpad", det känns ju inte som att det blivit något stort gensvar även om väl Ubisoft förstås försökt.

Om det nya samägda bolaget inte heter något med Ubisoft är det förmodligen en fördel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304