Krönika: Recensioner är inte facit – men de måste vara trovärdiga

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Recensioner är inte facit – men de måste vara trovärdiga

Fredrik överväger hot takes och totalsågningar för en sekund. Men hans ord är inte lag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklarheter.

Ofta behöver självklarheter upprepas. Så, bra krönika.

Det blir dock trovärdigare om inte samma sajt också publicerar amatör-recensioner som är köpta av tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Missar målet
En produkt som "missar målet" håller inte måttet hela vägen. Det kan vara en alldeles för hög prislapp, eller att produkten inte håller vad som utlovats. Kort sagt: Produkten missar målet. Trots acceptabla testresultat eller intressanta funktioner finns det helt enkelt bättre alternativ på marknaden.

Rent objektivt stämmer ovan nämnda betygsnyckel in på en produkt vars prestandaökning är lägre än prishöjningen, ändå slutar RTX 5080 med betyget "Bra produkt" som 99% av resterande Sweclockers-tester. Likt YouTubers som bortförklarar 100% positiva betyg med "Testar inte saker jag tycker är dåligt" tappar man trovärdighet när uppenbara brister inte kritiseras. Som att ett grafikkort är för dyrt. Eller att priset (som redan är för högt) inte ens existerar i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Bra Fredrik. Tycker det har gnällts ganska mycket här på senare tid.
Jag tolkar texten som en tillrättavisning av dessa individer. Utan att för den sakens skull säga att dom har fel. Det skiljer i resultat i tester från olika sidor eftersom alla gör olika. Olika spel, olika plattformar (förr iallafall, nu har väl alla en X3D-processor för grafikkortstester?) och ibland även olika inställningar.
Nån har en tyst kammare för att testa ljudnivån, andra har ett vanligt kontor med micen uppställd en meter ifrån, andra 30 cm. Många kör testerna i stock konfiguration, andra har jag sett kör med 100% fläktkurva.
Dom allra största sidorna som testar hårdvara brukar vara duktiga med att säga att "ta inte bara mina siffror som sanning, kolla runt och läs/titta på andra recensioner"

Permalänk

Man ska läsa flera betyg. Inom filmer så finns det sidor som samlar alla recensioner från större media och man kan se ett genomsnittlig betyg, jag saknar samma sak på hårdvara.

Jag upplever dock att det är mindre fanboysism idag, detta av den tråkiga anledningen att produkter blir mer lika varandra och det går åt hållet att man får vad man betalar för. Ta iPhone vs Android, det var förr en stor skillnad. Idag märker jag knappt vilken av operativsystemen jag använder, jag tänker inte ens på det när jag tar upp en enhet.
Det blir då lite som att bråka om vilken ketchup som är godast.

Ett problem är dock att det finns pengar att tjäna på recensioner speciellt på YouTube, där någon kan inse att om den skapar ett klipp om varför man inte ska köpa en viss populär sak, så kan den få många visningar och mycket pengar för detta.
Om personen istället ett filmklipp om varför man ska köpa den superpopulära produkten, ja då konkurrerar den om visningar med alla stora kreatörer och denna recension resulterar kanske i mindre pengar in.

Permalänk
Medlem

Just prestandaindex är nog en del som jag försöker att inte hänga upp mig på.

Just för att det i grunden är en statistik, en statistik som med en liten förändring i vad som matas in, med lite otur, ge ett helt annat resultat.

Det intressanta är att Fredrks krönika egentligen tar upp, utan att egentligen nämna, att vi som människor, var och en ser helt olika på statistikt.
Vi är alla människor med olika bakgrund och erfarenhet som mynnar ut i olika uppfattningar och erfarenheter, det tillsammans ger en graderad uppfattning, en gradering som egentligen väger statistik vitt skilt.

Kanske Swec för att ge en stabilare grund/förståelse skulle ha en artikel som går på djupet i hur prestandaindexet vägs, med djupet menar jag då inte bara hur det räknas ut (det har förklarats), utan även en med vad som egentligen ingår i form av spelmotor för vart spel, förutsättningar, kanske lte av vad var motor kan påverka o.s.v.

Men framförallt så kan man nog konstatera att prestandaindex egentligen INTE är kompatibelt mellan någon sida som utför recensioner, just då det man matar in INTE är exakt det samma, även om det är en likvärdig test.

Prestandaindex och statistik är ett underbart hjälpmedel, samtidigt som det kan vara en tickande bomb!
Bli helt fel...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Självklarheter.

Det blir dock trovärdigare om inte samma sajt också publicerar amatör-recensioner som är köpta av tillverkaren.

Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Självklarheter.

Kan inte annat än hålla med!

Recensioner köpta av tillverkare (eller butik), drar ner sidan. Tar bort känslan av objektivitet, vilket givetvis följer med och påverkar det allmänna intrycket.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Recensioner köpta av tillverkare (eller butik), drar ner sidan. Tar bort känslan av objektivitet, vilket givetvis följer med och påverkar det allmänna intrycket.

Men dom kanske vill ha lön?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att ni med jämna mellanrum försöker göra prestanda per krona artiklar med GPU'er i dagens djungel av överprisade GPU'er, fick mig sist när ni lanserade en sådan artikel att hitta en prisvärd GPU som fungerade för mitt behov.

Recensioner i all ära men när produkten stiger i värde efter lansering är det inte så kul.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Det kan de få från plattformen som YouTube.
Där min åsikt är att det har förändras. Förr i tiden var internet mer en nöjessak, folk gjorde där saker för att fördriva deras fritid på. Nu idag har det blivit mer kommersiellt, det går att tjäna pengar på att recensera produkter. Folk har ibland länk för att köpa produkten som de gör reklam för.
Detta förändrar en hel del på hur recensionerna utförs på alla sätt. Mer pengar och arbetskraft kan läggas på att skapa recensionerna. Ai kan ta hjälp att skapa recensioner som i princip snor all information från andra och sätter ihop etc.

Men jag upplever inte detta som ett så stort problem inom desktop datorhårdvara. Det är mer andra saker som drabbas.

Permalänk
Medlem

Kanske ska införa ett system där medlemmar röstar vad de tycker om priset för de produkter som recenserats? Exempelvis recenserar ni 5080. Ni tycker det är en bra produkt och så får den utmärkelsen. Sedan kodar ni en funktion på sidan där medlemmar som läst recensionen sedan kan rösta vad de tycker om priset och efter X antal röster så dyker de upp en ny medlems-utmärkelse för priset.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Problemet jag har med Sweclockers recensioner är att de till skillnad mot många andra recensionsplatformar saknar ett konsumentfokus.

Det är väldigt ofta som det skrivs recensioner på grafikkort som får utmärkelsen "Bra Produkt" trots att prestandaskillnaden från föregående generation är knapp och priset markant högre. Som mest får man det slentrianmässiga "priset" som nackdel men överlag verkar den aspekten väga otroligt lågt vid den överhängade bedömningen. Det gör recensionen rätt tandlös och ointressant.

Det känns som att krönikan slår ett tomt slag i luften med vikten på objektivitet och opartiskhet samtidigt som slutresultatet verkar vara att man knappt tar ställning till något alls egentligen. Det blir bara en statisk teknisk genomgång av hårdvara. Det går att argumentera att majoriteten av läsarna på Sweclockers är teknikentusiaster som underhålls av allt läsa specifikationer och genomgångar av ny hårdvara men varför ens ha utmärkelser som "bra produkt" osv när själva produktkonceptet utifrån konsumentenperspektivet saknas?

Det finns en poäng att andra recensionsplatformar har större genomslagskraft då de ofta särskiljer på hårdvarans kompetens/funktionalitet och om det är en produkt som kan rekommenderas för deras läsare/tittare att spendera pengar på.

Om du inte vill få något sagt med produktartikeln du skriver varför ens lägga ned tiden på att skapa och publicera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Givetvis!

Ändå så bör det vara en avvägning mellan trovärdighet och intäkt.

Sidan är reklamfinansierad ihop med sponsring av hårdvara, det senare hjälper till att ge recensioner.

Om nu intäkterna går ner på grund av att trovärdighet och objektivitet har fått sig en törn, antalet besök minskar.

Då kanske det inte finns utrymme för en lön.

Ett mynt har alltid två sidor...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

På tal om prestandaindex.

Skulle vart najs med en dynamisk graf där man kan välja referenskort (100) genom att bara klicka på det i grafen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Då ska man hellre söka jobb på marknadsavdelning, journalistik är inte för alla. Tråkigt tyvärr men så är det.

Permalänk
Medlem

Om man undviker att skriva "Stå över denna generation om du redan har ett grafikkort" (eller ett betyg som är medel eller under) för att man är rädd för att hamna utanför listan på utskick av recensionsexemplar på kommande produkter. Är man då objektiv?

Jag tror nog att tillverkarna accepterar om ni gradvis inför en tuffare attityd mot vad en "bra produkt" skall vara för något för oss konsumenter.

Sen kanske man skall införa att man efter 12 månader går tillbaka på alla recensioner och ger ett tilläggsomdöme baserat på dagspris och tillgång. Samtidigt kan man berätta om när nästa generation är på gång och vad som kan förväntas baserat på kända uppgifter.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av RaZman:

Rent objektivt stämmer ovan nämnda betygsnyckel in på en produkt vars prestandaökning är lägre än prishöjningen, ändå slutar RTX 5080 med betyget "Bra produkt" som 99% av resterande Sweclockers-tester. Likt

Skrivet av Boggus:

Det är väldigt ofta som det skrivs recensioner på grafikkort som får utmärkelsen "Bra Produkt" trots att prestandaskillnaden från föregående generation är knapp och priset markant högre.

Halloj! Vi har, liksom ni, identifierat att betygssystemet inte täcker alla situationer. Därför får ni gärna dela med er av era tankar i tråden jag länkar till i krönikan. Det finns situationer som exempelvis:

Produkten är jättebra, men obscent dyr sett till snarlika modeller.
Produkten är bättre än föregående generation, men prestandahoppet är för lågt.
Produkten är medioker, men den är absurt billig.
Produkten utlovade 50 bättre prestanda än närmaste konkurrent, men den är 30 procent bättre.

Hur skulle man betygsätta detta? Vad saknas i betygssystemet för att man skulle kunna ge en rättvis bild? Ska man ha ett tvådelat ett betygssystem i stil med "Betyg 1-5, men/och prisvärd/dyr/högljudd/annan egenskap"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om man undviker att skriva "Stå över denna generation om du redan har ett grafikkort" (eller ett betyg som är medel eller under) för att man är rädd för att hamna utanför listan på utskick av recensionsexemplar på kommande produkter. Är man då objektiv?

Jag tror nog att tillverkarna accepterar om ni gradvis inför en tuffare attityd mot vad en "bra produkt" skall vara för något för oss konsumenter.

Sen kanske man skall införa att man efter 12 månader går tillbaka på alla recensioner och ger ett tilläggsomdöme baserat på dagspris och tillgång. Samtidigt kan man berätta om när nästa generation är på gång och vad som kan förväntas baserat på kända uppgifter.

Är nog lämpligare att gå tillbaka efter 1-2 veckor istället för 12 månader som det ser ut just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Vi har, liksom ni, identifierat att betygssystemet inte täcker alla situationer. Därför får ni gärna dela med er av era tankar i tråden jag länkar till i krönikan. Det finns situationer som exempelvis:

Produkten utlovade 50 bättre prestanda än närmaste konkurrent, men den är 30 procent bättre.

Hur skulle man betygsätta detta? Vad saknas i betygssystemet för att man skulle kunna ge en rättvis bild? Ska man ha ett tvådelat ett betygssystem i stil med "Betyg 1-5, men/och prisvärd/dyr/högljudd/annan egenskap"?

Ja, det blir absolut svårt i många fall. Det är där era subjektiva åsikter och förklaringar kan fylla ut

Men det svåra jag har är priset. Det mesta andra i en recension överlever ju tidstestet. Visst kan drivrutiner pressa fram mer prestanda över tid, men det gäller oftast konkurrerande modeller också ha liknande ökningar

Men priset på en Inet megaclick eller Black Friday kan ju ändra bilden helt. En modell som skulle kosta mer kan ju bli billigare än budgetmodeller

Något smidigt sätt att rangordna, ’bästa kylare för 5070’ och koppla det till dagspriser så man kan lätt få en översikt

Sen finns ju den andra elefanten i rummet, om bara någon enstaka partnermodell av en viss GPU testas av er är det ju den som får stå som motpunkt för alla modeller med samma GPU. Då blir det stökigt om bara en extrem modell testas

Och det blir svårt att jämföra modeller som inte alls finns testade, där är dock den nya serien ni lanserat jättebra (dock saknar dessa helt betygssystem eller enkel jämförelse)

Jag tror dock era kloka huvuden kommer på något. Men prisvärdhet är ju minutfärskt på denna marknad med internet och blixtreor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

I dagens samhälle med inflation och stigande priser och så många olika produkter och valmöjligheter så tycker jag det är viktigt att "värdet" på en produkt presenteras tydligt. Gärna på ett sätt som håller efter lanseringen. Folk använder ju era recensioner som underlag för köp och hoppar ni helt över priset så blir det svårt att fatta ett bra beslut inför ett köp.

Man kanske ska dela upp betyget. Ett för själva produkten och ett som guidar köparen där pris, efterfråga och prestandahopp betygsätts.

5080 och 5090 är ju bra grafikkort. De bästa som finns att köpa idag. Produkterna är ju bra.

Men är det ett bra köp? Prestandahoppet från föregående generation är liten så det är ju knappast ett bra köp för många med 40-serien. Korten är ju extremt dyra också och här får man ju kolla närmare på vilken modell de gäller. Är Astral ett bra köp? Tveksamt alltså med de extrema prislapparna på 20/40k.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig krönika.

Betyg kommer alltid vara trubbiga och till viss del subjektiva, eftersom vi alla prioriterar tekniska egenskaper olika och värdet för dessa egenskaper olika. En graf säger mer än 1000 betyg?

Testerna och texten är det som ger något av värde. För egen del kunde betyg helt slopas.

Men annars tänker jag att "Toppklass", "Bra produkt", "Missar målet" och "Undvik" räcker för att förenkla det lite och att ta bort "Utmärkt". Ett betyg som till viss del är subjektivt tycker jag kan hålla sig till att vara trubbigt.

Att nästan allt hamnar under "Bra produkt" tycker jag inget gör. Läs recensionen om man vill ha mer nyanser i stället tänker jag

Permalänk
Medlem

Ju mer man tänker på betygssystem så tror jag att ni skall sätta plus/minus på produktens egenskaper.
Utifrån detta får var och en sedan dra sina slutsatser.
Någon vill ha ett tyst kort
Någon vill överklocka Max även om låter som ett flygplan
Någon vill ha RGB bling som lyser upp rummet
Osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Till skillnad från mycket annat i recensionen så är ju det här nedkoket av allt till ett superförenklat omdöme (i form av t.ex. ett sifferbetyg eller en av flera förutbestämda utmärkelser) rent subjektiv.
Det är också anledningen att jag personligen inte ser just detta inslag som så viktigt, värdet ligger i testresultat + resonemang om vad som är bra/dåligt. Inte en symbol eller en siffra som någon utifrån sina preferenser tycker passar.

Ett tvådelat/flerdelat betyg kan absolut hjälpa. Eller att man t.ex. bara ger en utmärkelse när produkten är tydligt bra eller tydligt dålig. Var inne på det här.

Poängen med att öht ha ett sådant "betyg" utöver själva recensionen är väl just att ge ett "enkelt svar" på om produkten är bra/dålig. Problemet är väl just att när svaret blir tillräckligt enkelt är det så gott som garanterat att det är objektivt fel.
Jag upplever iaf att situationen skulle "tåla" mer nyans (som ju finns där om man läser recensionen, men här gäller ju frågan själva utmärkelse-pluppen).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

På tal om prestandaindex.

Skulle vart najs med en dynamisk graf där man kan välja referenskort (100) genom att bara klicka på det i grafen.

Ja det har jag tänkt på många gånger att det skulle vara smidigt. Känns inte som det borde vara så avancerat att lägga till? Men jag är inte någon kontorsnisse heller så har inte någon koll på sådana program.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det har jag tänkt på många gånger att det skulle vara smidigt. Känns inte som det borde vara så avancerat att lägga till? Men jag är inte någon kontorsnisse heller så har inte någon koll på sådana program.

Känns mer som att @jreklund skulle få nöjet att generera diagrammen dynamiskt utifrån publicerad rådata?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skribent
Skrivet av KAD:

Självklarheter.

Skrivet av Bengt-Arne:

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan de få från plattformen som YouTube.
Där min åsikt är att det har förändras. Förr i tiden var internet mer en nöjessak, folk gjorde där saker för att fördriva deras fritid på. Nu idag har det blivit mer kommersiellt, det går att tjäna pengar på att recensera produkter. Folk har ibland länk för att köpa produkten som de gör reklam för.
Detta förändrar en hel del på hur recensionerna utförs på alla sätt. Mer pengar och arbetskraft kan läggas på att skapa recensionerna. Ai kan ta hjälp att skapa recensioner som i princip snor all information från andra och sätter ihop etc.

Men jag upplever inte detta som ett så stort problem inom desktop datorhårdvara. Det är mer andra saker som drabbas.

Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis!

Ändå så bör det vara en avvägning mellan trovärdighet och intäkt.

Sidan är reklamfinansierad ihop med sponsring av hårdvara, det senare hjälper till att ge recensioner.

Om nu intäkterna går ner på grund av att trovärdighet och objektivitet har fått sig en törn, antalet besök minskar.

Då kanske det inte finns utrymme för en lön.

Ett mynt har alltid två sidor...

Utan lön – inga recensioner. Punkt. Ingen vill jobba gratis, och i slutändan är det just vad det handlar om, även för redaktionen på SweClockers: ett jobb. Detsamma gäller oss Testpiloter.

Testpiloterna ger er läsare möjlighet att ta del av produkter och ämnen som annars kanske aldrig hade dykt upp på SweClockers, särskilt med tanke på den tidsbrist redaktionen tydligt uttryckt under våren. Dessutom bidrar dessa sponsrade – men fortsatt opartiska – pilotartiklar ekonomiskt till verksamheten, vilket i sin tur möjliggör fullskaliga recensioner.

Traditionella reklamintäkter, såsom banners, räcker sällan ens till det mest grundläggande när skalan ökar. Ett tydligt exempel på detta finns i LTT:s video, där de redogör för sina inkomstkällor och hur de finansierar över 100 anställda. Endast en bråkdel av intäkterna kommer från reklam.

Även utan full insyn i den bakomliggande ekonomin som driver Geeks, kan jag med relativ säkerhet säga att situationen är liknande här – det krävs mer än att företag X köper en liten 300x360 px PNG-banderoll vid sidan av artiklarna för att hålla verksamheten flytande.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Utan lön – inga recensioner. Punkt. Ingen vill jobba gratis, och i slutändan är det just vad det handlar om, även för redaktionen på SweClockers: ett jobb. Detsamma gäller oss Testpiloter.

Testpiloterna ger er läsare möjlighet att ta del av produkter och ämnen som annars kanske aldrig hade dykt upp på SweClockers, särskilt med tanke på den tidsbrist redaktionen tydligt uttryckt under våren. Dessutom bidrar dessa sponsrade – men fortsatt opartiska – pilotartiklar ekonomiskt till verksamheten, vilket i sin tur möjliggör fullskaliga recensioner.

Traditionella reklamintäkter, såsom banners, räcker sällan ens till det mest grundläggande när skalan ökar. Ett tydligt exempel på detta finns i LTT:s video, där de redogör för sina inkomstkällor och hur de finansierar över 100 anställda. Endast en bråkdel av intäkterna kommer från reklam.

Även utan full insyn i den bakomliggande ekonomin som driver Geeks, kan jag med relativ säkerhet säga att situationen är liknande här – det krävs mer än att företag X köper en liten 300x360 px PNG-banderoll vid sidan av artiklarna för att hålla verksamheten flytande.

Ja, det låter väl rimligt. Och Sweclockers borde uppenbart börja sälja skruvmejslar

Personligen tycker ju iaf jag att just testpilot-konceptet fungerar på det hela taget och att man inte behöver sikta in sig på specifikt detta.
Det har åtminstone i mina ögon gjorts tillräckligt tydligt vad det handlar om och vad förutsättningarna är, och jag tycker att testpilot-recensionerna brukar tillföra ett värde snarare än tvärt om. Man får väl ta det lite för vad det är, men det är iaf tydligt vad det är och jag ser det rätt så positivt.

Jag stör mig ju isf mer på t.ex. SFW och liknande som väl rakt av bara är marknadsföringsmaterial för någon produkt publicerat i Sweclockers namn. Där känner jag att man orsakar större skada; man tänjer verkligen på "sponsras"-begreppet... man är snubblande nära att det inte är innehåll som sponsras utan att det är en ren annons maskerad som eget innehåll.
Det är nog just det som stör mig; där testpilot-konceptet numera är uppstyrt så är SFW ute och slirar i halvlögner angående hur det presenteras, även om innehållet som sådant inte är direkt stötande.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av evil penguin:

Ja, det låter väl rimligt. Och Sweclockers borde uppenbart börja sälja skruvmejslar

Personligen tycker ju iaf jag att just testpilot-konceptet fungerar på det hela taget och att man inte behöver sikta in sig på specifikt detta.
Det har åtminstone i mina ögon gjorts tillräckligt tydligt vad det handlar om och vad förutsättningarna är, och jag tycker att testpilot-recensionerna brukar tillföra ett värde snarare än tvärt om. Man får väl ta det lite för vad det är, men det är iaf tydligt vad det är och jag ser det rätt så positivt.

Jag stör mig ju isf mer på t.ex. SFW och liknande som väl rakt av bara är marknadsföringsmaterial för någon produkt publicerat i Sweclockers namn. Där känner jag att man orsakar större skada; man tänjer verkligen på "sponsras"-begreppet... man är snubblande nära att det inte är innehåll som sponsras utan att det är en ren annons maskerad som eget innehåll.
Det är nog just det som stör mig; där testpilot-konceptet numera är uppstyrt så är SFW ute och slirar i halvlögner angående hur det presenteras, även om innehållet som sådant inte är direkt stötande.

Haha, en Swec-mejsel vore något det

En uppfriskande läsning överlag, med väl uttryckta åsikter och sund feedback på de olika koncepten. Nu har jag absolut inget med redaktionen att göra på det viset, men jag är övertygad om att det du framför – och hur du framför det – uppmärksammas av relevanta personer.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte riktigt jämföra Sweclockers med Hardware Unbixed, Games Nexus, Jays two cents, Linus m.fl. de spelar inte riktigt efter samma regler på grund av storlek!
De större aktörerna har det lite mer förspänt då tillverkarna är mer beroende av dessa recensenter, än vad recensenten är beroende av tillverkaren.
I Sweclockers fall så är de på gränsen till 100% beroende av tillverkaren och då finns det väldigt lite utrymme att riskera det samarbetet genom att ge deras produkt ett lågt betyg och riskera att inte få tilldelning vid nästa release, vilket vi alla säkert förstår vore förödande för hela företagets framtid.
Så det är en klurig sits Sweclockers sitter i, det måste vi alla förstå.
Bra betyg = fortsatt samarbete
Dåligt betyg = inget samarbete

Att ge bra betyg för något som kanske egentligen skulle haft dåligt betyg, skadar ju också trovärdigheten gentemot användarna. Det är ju en balansgång och man får ha Väldigt mycket kött på benen om man som Sweclockers skulle våga sticka ut hakan och ge ett helt hundra "ärligt" svar även om man vet att det stämmer. Det är för mycket på spel helt enkelt.

Om den absolut största majoriteten av övriga recensenter också skulle sätta dåligt betyg, då kan Sweclockers också sätta ett dåligt betyg med en sänkt risk för reprimand ifrån tillverkaren.
Men Sweclockers KAN inte sätta ett enskilt dåligt betyg utan att riskera reprimand.

Jag hoppas ni förstår min tanke!
Sweclockers och alla övriga små aktörer agerar enligt samma samförståelse. De större aktörerna har mycket mer utrymme att ta ut svängarna!
Man kanske kan sammanfatta det som att:
Tillverkaren blir lite svettig i väntan på recensionerna ifrån de stora tillverkarna. Sweclockers blir lite svettig i väntan på tillverkarens reaktion på deras recension.