Windows blåskärm blir svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så varje gång skärmen går mot svart i samband med att ett program/spel efterfrågar detta så kommer man sitta med hjärtat i halsgropen?

Om du känner att din dator är så skör - absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Om du känner att din dator är så skör - absolut.

Har man Nvidia så har man.

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Skräcknostalgi!
Inga giffar på Swec så det får bli en jpg:
<Uppladdad bildlänk>

Usch vilken dålig upplösning det blev :/

I övrigt så känns det lite onödigt att byta från blå till svart...

Ja den där såg man några gånger på sin Amiga 500 haha. Även läst (på guru3d) att på Windows kan den även vara grön (Gäller väl bara dev-builds dock)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Har man Nvidia så har man.

Ganska befängt uttalande faktiskt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Makes sense för en OLED laptop.

Varför då?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Varför då?

svarta pixlar = avstängda pixlar. drar mindre ström. blåskärmar du på batteri är det mindre risk att det tar slut under memdump...?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

@sweclockers Vart är första april artikeln?
Jag vill läsa om rabatterad 5090 till 10k! Jag vill drömma om ny rigg åtminstone några sekunder innan jag inser att det är första april...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Har inte sett bsod skärmen på evigheter.
Tror senast var på windows 7 tiden
Windows 95/98 fick man det lite då och då

Så saker har förbättrats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har inte sett bsod skärmen på evigheter.
Tror senast var på windows 7 tiden
Windows 95/98 fick man det lite då och då

Så saker har förbättrats

Håller med. Är väldigt sällan jag ser blåskärm i 11:an och samma när jag körde 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Ganska befängt uttalande faktiskt.

Säg det till de som drabbats av Nvidias svarta skärmar med senare drivrutiner.

Permalänk
Medlem

svarta pixlar = avstängda pixlar. drar mindre ström. blåskärmar du på batteri är det mindre risk att det tar slut under memdump...?

Med tanke på att en blue screen normalt visas i några sekunder innan datorn startas om känns det som en icke-fråga.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Misstänker starkt att det är nån marknadsförare som vill komma bort ifrån termen "bluescreen" eftersom den är så starkt förknippad med Windows. Nu är det ju inget som händer så där värst ofta numer (annat var det förr!) men ryktet lever ju kvar.

Om de skall komma bort från detta tror jag att det bästa är om de visar en skärm som ser ut som om den hör till gränssnittet. Det är så MacOS fungerar (även om jag inte sett den skärmen en enda gång sen de började flytta ut alla kexts ur kärnan för snart 10 år sen). Det kan visa en vanlig bitmap så länge den ser ut som Windows.

Skrivet av Teddis:

Är väl som alla tidigare gånger detta rapporterades. Skärmen är svart pga att det är en test-build. Bakgrunden ändras sen till blå i release-build.

Testbyggen har grön bakgrund, just för att det skall vara uppenbart för alla att det är ett testbygge.

Skrivet av klein:

Jag gillar dom atomsvampar som fanns i tidigare versioner av TOS ( Atari ST) , senare blev det bomber istälelt. Vad tydligen inte PK att använda atomswampar som felmeddlande.

Det där med bomber kommer från gamla Macar, där systemfel kom med en stiliserad bomb med tänd stubin. Detta har kritiserats av förståsigpåare som den värsta designen någonsin.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

För dom som är lite mera intresserade och vill få mer information om detaljer direkt på "skärmen" när väl BSOD:n inträffar så kan man enkelt justera i registret med följande värde.
Skapa ett DWORD 32-bit värde med namnet DisplayParameters och sätt datavärdet till en 1 under nyckeln "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl"

Under ovanstående nyckel finns det också lite smått och gott man kan justera som namn på stora dumpfilen, antal minidumps tillåtna, automatisk omstart m.m.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Med tanke på att en blue screen normalt visas i några sekunder innan datorn startas om känns det som en icke-fråga.

kan va upp till ett par minuter eller till och med hänga sig där. iof år sedan jag hade en bsod sist. visst är chansen att batteriet skulle dö just då rätt liten men man vill kanske ha en komplett dump för att kunna felsöka... så tanken är god.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Trevligt med lite förändring. Har aldrig gillat den ledsna smileyn.

Du har rätt. Hade varit roligare med en glad smiley

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu är jag IT-tekniker sedan stenåldern och kan felsöka BSOD men skulle ändå önska mer info när detta kommer.
Typ detta kan vara drivrutin, minne eller så.
KAN vara, vet att det kan vara annat fastän koder och loggar pekar på något.

Har BSOD någonsin varit lika bra som debug leds som brukar sitta på moderkort? Har det någonsin förklarat vad det egentliga felet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Misstänker starkt att det är nån marknadsförare som vill komma bort ifrån termen "bluescreen" eftersom den är så starkt förknippad med Windows. Nu är det ju inget som händer så där värst ofta numer (annat var det förr!) men ryktet lever ju kvar.

Om de skall komma bort från detta tror jag att det bästa är om de visar en skärm som ser ut som om den hör till gränssnittet. Det är så MacOS fungerar (även om jag inte sett den skärmen en enda gång sen de började flytta ut alla kexts ur kärnan för snart 10 år sen). Det kan visa en vanlig bitmap så länge den ser ut som Windows.

<Uppladdad bildlänk>

Testbyggen har grön bakgrund, just för att det skall vara uppenbart för alla att det är ett testbygge.

Det där med bomber kommer från gamla Macar, där systemfel kom med en stiliserad bomb med tänd stubin. Detta har kritiserats av förståsigpåare som den värsta designen någonsin.

<Uppladdad bildlänk>

Ataris TOS hade inte ett felmeddlande, utan körde bara upp bomber skärmen. Amigans Guru meditionen lever fortfarande kvar felmeddlande på webben.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att felsöka blåskärmar?(Eller svartskärmar?) Några tips?

Permalänk
Medlem

kan va upp till ett par minuter eller till och med hänga sig där. iof år sedan jag hade en bsod sist. visst är chansen att batteriet skulle dö just då rätt liten men man vill kanske ha en komplett dump för att kunna felsöka... så tanken är god.

Jag tror inte att detta var med i diskussionen alls när de bytte färg men vem vet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av katerina:

Hur gör ni för att felsöka blåskärmar?(Eller svartskärmar?) Några tips?

gå till MS store och ladda ner "windbg", öppna dumpen , klicka på analys-v länken som kommer upp efter ett tag
så får du mer data

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

gå till MS store och ladda ner "windbg", öppna dumpen , klicka på analys-v länken som kommer upp efter ett tag
så får du mer data

Går det att göra utan microsoft store?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Går det att göra utan microsoft store?

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Va var de för fel på guru meditation?

Den skulle dom behållit.
Det är sann felvisning det.
Det finns ju tom dokumentation på vad dessa felngurus var också.

https://i0.wp.com/media.retrodata.se/2015/08/guru.gif?resize=610%2C350&ssl=1

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Skräcknostalgi!
Inga giffar på Swec så det får bli en jpg:
<Uppladdad bildlänk>

Usch vilken dålig upplösning det blev :/

I övrigt så känns det lite onödigt att byta från blå till svart...

Den ger goa minnen från en svunnen tid. Vad roliga spelen var på den tiden.
Chaos Engine 2, Speedball 2, Super Cars 2 och 3, Super Frog, Monkey Island serien, Zak McKracken 1, och Pinball Dreams och deras andra Pinball sel, Project X, och oj vad många spel där fanns som man spelade om och om igem bara för att dom var roliga att spela.
Tack för att ni påminner en om dessa goa ungdoms år.
👍🙂

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Skrivet av _Ibanez_:

Den ger goa minnen från en svunnen tid. Vad roliga spelen var på den tiden.
Chaos Engine 2, Speedball 2, Super Cars 2 och 3, Super Frog, Monkey Island serien, Zak McKracken 1, och Pinball Dreams och deras andra Pinball sel, Project X, och oj vad många spel där fanns som man spelade om och om igem bara för att dom var roliga att spela.
Tack för att ni påminner en om dessa goa ungdoms år.
👍🙂

Håller helt med, Pinball Fantasies hette väl deras andra. Kom även att tänka på Cannon Fodder, oj vad många timmar man la på det, sjukt kul spel, måste ju bara länka denna!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT