Nytt knep kringgår Microsoft-kontokrav för Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag använder ju OneDrive, det skulle väl inte fungera med ett lokalt konto? Så jag föredrar ett MS-konto. Vad är nackdelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag använder ju OneDrive, det skulle väl inte fungera med ett lokalt konto? Så jag föredrar ett MS-konto. Vad är nackdelarna?

Nu kan man använda Onedrive på lite olika sätt men man kan logga in på Onedrive även med ett lokalt användarkonto.

En video som går in på lite andra detaljer kring Onedrive som kan vara bra att känna till: https://www.youtube.com/watch?v=EVuSFGlvY14

Permalänk
Medlem

Kringår det nya kommandot kravet på internetanslutning eller hjälper det bara med att skapa ett lokalt konto?
Hade en dator nyligen en nyinstallerad dator som inte kunde ansluta till nätet alls och behövde få drivrutinerna till nätverkskortet uppdaterade. Då var det rätt trevligt att kunna köra OOBE /bypassnro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

varför är alla så anti-mskonto? Inte värre än alla andra jäkla konton man har över allt. Om jag vill va anonym av någon anledning så skulle jag inte använda Windows överhuvudtaget.

Att inte vilja ha ett konto hos Big Tech, är inte lika med att vilja vara anonym, och inte heller att "man inte har något att dölja" för den delen. För min egna del handlar det om att vara mån om min integritet. Ju mer man matar Big Tech med sin data, desto mer äger de ens liv. Tror du mig inte? Okej, låt mig förklara.

Om du är en sådan person som ger allt Microsoft frågar efter dig, så vet de ditt fullständiga namn, ditt telefonnummer, var du bor (adress och postadress), med mera. Du loggar även in med samma konto i Windows 11. Då får Microsoft reda på var du befinner dig via datorns GPS-mottagare (eller via datorns IP-adress, om inte båda samtidigt - "ännu bättre"), vilka mjukvaror du har igång i bakgrunden, vilka tangenter du trycker på, plus mycket, mycket mer. Och detta gäller endast när du är i Windows 11, Microsofts stora spionprogram!

Vill du ha källa på detta? Besök deras integritetspolicy (uppdatering: ändrade till en-gb i länken, för se-sv funkar inte).

Och eftersom du har ett Microsoft-konto, använder du högst troligt deras e-posttjänst. Då får de reda på vilka du skickar e-post till, vilka som svarar dig, när ni skickade till varann, hur ofta du besöker din e-post, varifrån du besöker e-posten från, och mycket mer. Använder du mjukvaran Outlook? Är du inloggad på dina andra e-postadresser? Microsoft äger då alla e-postmeddelanden från de adresserna också, då de skickar allt till deras egna servrar. Sen ovanpå allt detta, vill Microsoft hemskt gärna att du säkerhetskopierar så många filer som det bara går till "ditt" moln via OneDrive.

Så, nej, jag vill inte logga in på ett jävla Microsoft-konto, och verkligen inte använda Windows 11 med det kontot! Man ska aldrig mata Big Tech med ens data! Och om man är tvingad på grund av ens företag (tyvärr väldigt vanligt och alltid lika förjävliga låga stil av ens företag), så ska man ge de egoistiska, maktsökande, pengakåta Big Tech så absolut lite data om en som det bara går!

Korrigering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vill du ha källa på detta? Besök deras integritetspolicy. Jag kan tyvärr inte bekräfta om det är korrekt direktlänk till den svenska varianten av deras integritetspolicy, för jag är förbjuden att besöka den, även utan NoScript i Vivaldi.

https://img.airikr.me/uploads/YXJpQgTDdtjVhVhpqKxBhn9hSYxWy69r7pCLJ2Hl.png
https://img.airikr.me/uploads/E8pIzIZZOnLTL10zcePKy2n8ChUsTweEhVRdsh7C.png

Din länk ville inte fungera för mig, däremot är jag inte blockad från att se den på MS hemsida, så det är något på din sida.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Och detta är då ändå ett företag som helt el delvis ägs av Microsoft:

"Microsoft Partner and NATO supplier

O&O Software GmbH has been a certified Microsoft Partner for 10 years now. As a result of outstanding performances in developing software for Windows, O&O was made a Microsoft Certified Partner/ISV in 2003, the highest possible accolade for an independent manufacturer. In addition, O&O has licensed parts of the Microsoft Windows operating system for use in its data recovery and data imaging programs, in order to start a computer from CD-ROM even when the computer has no functioning operating system installed.

O&O is also one of the few European software manufacturers that has Master Agreements with the Federal Republic of Germany and NATO for delivery of its software. Scores of NATO member states have been using O&O products for many years now, on both local and national levels."

Permalänk
Medlem

Är ju bara Home licensen som kräver online. Har man Pro så är det bara välja Domain join så slipper man allt det där. Kostar samma som home om man köper på nätet via Kinguin eller liknande för 200kr. Aldrig haft problem. Körde en ominstallation senaste igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Din länk ville inte fungera för mig, däremot är jag inte blockad från att se den på MS hemsida, så det är något på din sida.
<Uppladdad bildlänk>

Sedär. Ja, säkerligen för att jag är bakom ett VPN och använder Linux, samt NoScript-tillägget. Jag kunde besöka deras integritetspolicy först, men så fort jag tillfälligt godkände microsoft.com och s-microsoft.com i NoScript, så blev jag tillfälligt blockerad.

Försökte igen nyss, och samma fel uppstår. Spelade in det hela: https://video.airikr.me/w/doEKK5qyLF9nngKAYi8DPf

Skrivet av pjb:

Och detta är då ändå ett företag som helt el delvis ägs av Microsoft:

"Microsoft Partner and NATO supplier

O&O Software GmbH has been a certified Microsoft Partner for 10 years now. As a result of outstanding performances in developing software for Windows, O&O was made a Microsoft Certified Partner/ISV in 2003, the highest possible accolade for an independent manufacturer. In addition, O&O has licensed parts of the Microsoft Windows operating system for use in its data recovery and data imaging programs, in order to start a computer from CD-ROM even when the computer has no functioning operating system installed.

O&O is also one of the few European software manufacturers that has Master Agreements with the Federal Republic of Germany and NATO for delivery of its software. Scores of NATO member states have been using O&O products for many years now, on both local and national levels."

Bättre med winutil.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link8200:

Är ju bara Home licensen som kräver online. Har man Pro så är det bara välja Domain join så slipper man allt det där. Kostar samma som home om man köper på nätet via Kinguin eller liknande för 200kr. Aldrig haft problem. Körde en ominstallation senaste igår

Hur kommer du förbi Internetdelen utan att använda dig av CMD eller Rufus eller ansluta till internet? Vad jag vet är det där med domain efter internetdelen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Precis som För Snabbt Åldrande på fysiska produkter.

(Det började med att DDR - helt sant - gjorde en Glödlampa 💡 med trådar i som kunde hålla en spänning i Evighet. MEN: Det internationella Glödlampsförbundet analyserade lampan och (jag minns inte hur) beordrade alla tillverkare att man INTE kunde ha en DDR lampa 💡 för då skulle man aldrig få någonting sålt eftersom lampan höll i flera år (tionden?).

Sedan ville West visa sig vara lite bättre än Östersund. Så det kan säkert ha bidragit men det är min egen spekulation.

För snabbt åldrande var fött.

OT men:
Man bestämde sig för att en glödlampa skulle hålla ~1000 timmar. Men det var inte p.g.a. planerat åldrande utan en kompromiss mot ljusutbyte och energiförbrukning. Vill du ha en glödlampa (med betoning på glöd) som håller riktigt länge så kör en 230V lampa på t.ex. 115V.

Enligt Wikipedia så är exponenten för livslängd -16:

Citat:

Light output is approximately proportional to V 3.4
Power consumption is approximately proportional to V 1.6
Lifetime is approximately proportional to V −16

Enligt Google så -13.
Om vi tar exponenten -13 så skulle en 230V lampa som körs på 115V hålla ca 900 år men ljusutbytet blir då uselt.
Tar vi vikpedia-värdena ovan så blir effekten på en 60W lampa då ~20W och ljusstyrkan ca 10% dvs ca 3.3 gånger dyrare i energi per timme.

Om man däremot tittar på pris för energi mot pris för en glödlampa:
Innan de blev förbjudna så kostade en 10 pack 60W lampor 20:- på IKEA dvs 2:- /st.
Elen för att driva en lampa med 1 SEK/kWh blir 60:-
Redan energikostnaden är då 30x högre än priset för själva lampan.

Men det där är historia, nu kan man ha dyra led-lampor med diskutabel livslängd. Inte p.g.a. själva LED:en utan p.g.a. spänningsomvandlaren som matar den.

OnT:
Få se om jag ska prova tricket i artikeln... enda jag behöver Windows till nu är bankid så beror på om bankid kommer funka på 22H2 framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Off topic men...
Varför inte?
Om w11 inte har drivers fungerar Drivrutinerna till windows 10 fungerar lika bra. Det första du bör göra (min åsikt) är att stänga av funktionen för att automatiskt hämta drivers via windows update. Hämta ned Amd driver manuellt. Om inte testa Snapoy driver installer som är ett gratis verktyg. Google så ser du

får felmeddelande om att kortet saknar funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

varför är alla så anti-mskonto? Inte värre än alla andra jäkla konton man har över allt. Om jag vill va anonym av någon anledning så skulle jag inte använda Windows överhuvudtaget.

Det må vara sant, dock min motfråga till dig är då varför ska man inte vara så anti? Varför skall Microsoft tvinga dig till ett konto i princip enbart syfte att samla in information om dig för att potentiellt kartlägga samt eventuellt sälja informationen vidare?

Det finns något som kallas för integritet och bortsett från att det faktiskt finns andra alternativ till tjänsten som har mer fördelar för just integritet, men i detta fall så funkar de inte med Windows. Och som någon annan påtalat redan, så behövs egentligen inget konto för att Windows ska fungera - det funkar felfritt utan. Det är enbart Microsoft som vill samla in informationen om dig som användare och då är åter frågan, varför ska man inte vara anti mot det?

Det är lite granna som med ens ekonomi, du berättar eller visar väl inte vad du har på banken för diverse eller hur? Samma sak där, integritet. Ingen har med det att göra helt enkelt, samma sak här. Windows är operativsystemet som används för att bruka ens dator och det räcker.

Ett extra Microsoft konto behövs ej utan enbart syfte att samla in information och det kan dem göra från dig i sådana fall, jag avstår gärna då jag värnar om min integritet så långt det går i dagens digitala värld.

Och nej, det handlar inte om ifall man har rent mjöl i påsen eller ej. Handlar precis som exemplet med banken ovan, Microsoft har helt enkelt inget med min information att göra, särskilt inte då det inte är ett bokstavligt krav för att Windows ens ska kunna fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur kommer du förbi Internetdelen utan att använda dig av CMD eller Rufus eller ansluta till internet? Vad jag vet är det där med domain efter internetdelen

Stämmer inte. Du får val om det är en Personlig eller Företag, om du väljer företag så kan du antingen välja företagskonto eller Domain. Väljer du domain så kräver den inget konto.

Köper därför alltid Windows Pro.
Köpte min senaste här
https://programvaruexperten.se/produkt/microsoft-windows-11-p...
Skiljer sig typ 10kr mellan Home och Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link8200:

Stämmer inte. Du får val om det är en Personlig eller Företag, om du väljer företag så kan du antingen välja företagskonto eller Domain. Väljer du domain så kräver den inget konto.
https://www.askwoody.com/wp-content/uploads/2022/02/Capture7OOBEWorkOrSchoolDomainJoin.jpg

Inget konto nej, men kräver den att du är internetansluten?

Det verkar vara två olika krav som diskuteras (och som potentiellt blandas ihop):

1. internetanslutning under installationen

2. inloggning med microsoftkonto

2 ovan vet vi att man kan gå runt enligt din beskrivning ovan, men rundar det även 1 eller ligger den kontrollen tidigare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av link8200:

https://www.askwoody.com/wp-content/uploads/2022/02/Capture7OOBEWorkOrSchoolDomainJoin.jpg

Köper därför alltid Windows Pro.
Köpte min senaste här
https://programvaruexperten.se/produkt/microsoft-windows-11-p...
Skiljer sig typ 10kr mellan Home och Pro.

Om du faktiskt läser det jag skrev, så frågade jag hur han kom förbi INTERNET delen av guiden, för det där steget du visar i bilden kommer väl EFTER att man ansluter till internet, vilket var min fråga hur han kommer förbi internetanslutningen utan att använda CMD/Rufus.

Visa signatur