Allt om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att enbart köpa en Switch 2 eller att köpa en Switch 2 + ett spel kommer sannolikt inte att kosta 10 000kr.
Säg kanske någonstans mellan 6000 - 8000kr för Switch 2 + ett Switch 2 spel verkar mer troligt.

Men sen är det klart att om man ska köpa mer spel och tillbehör så är det inte så svårt att passera 10 000kr totalt.

Att bara köpa själva konsolen räcker inte långt i vår familj. Givetvis förväntar de sig en liknande uppsättning som vi haft tidigare, särskilt när vi vill spela tillsammans, vilket är det vi gör mest.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Beror ju lite på hur stort hem du har, hur det är möblerat, vad du har för väggar, var du har ellutag osv.

Men Wii U har flera möjliga kontroller att använda.
En av dessa är Wii U Gamepad.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Wii_U_Gamepad_schwarz_transparent.png/1280px-Wii_U_Gamepad_schwarz_transparent.png

Exackt hur det används kan skilja från spel till spel.
Men det finns helt klart spel som går att spela enbart på Wii U gamepad utan att använda TV.
Men då måste du ha Wii U Gamepad inom räckhåll för Wii U konsolen. Typ ca 10 meter.
Wii U konsolen måste vara ansluten till ström och vara igång även om man spelar på Wii U Gamepad, utan att använda TV.

Men säg om man är villig att vara lite kreativ och improvisera.

Det finns ju sladdvindor

https://static.ajproducts.com/cdn-cgi/image/width=590/globalassets/152333.jpg?ref=2B87F0A193

Det är en 25 meter sladdvinda
+ strömadaptern till Wii U har en sladd som är lite över 3 meter från väggkontakt till kontakten du sätter i Wii U
+ 10-ish meter trådlös räckvidd på Wii U Gamepad

Men säg att vi räknar bort sladdlängden på strömadaptern för att ge lite marginal ifall du behöver vara lite närmare konsolen för att få bra signal.

Men då har vi ändå 35 meter !

Så med en 25 meter sladdvinda och lite improvisation så kan du vara i favoritfåtöljen. Eller i sängen. Eller…
Om det är inom 35 meter från ett ellutag.
(Du behöver inte flytta teven, räcker med att flytta Wii U konsolen)

Det känns som att i en normal bostad är man aldrig mer än 35 meter från ett ellutag.
Men visst, bor man i en hangar eller ett gammalt slott eller något så kanske det kan hända.

Vår 6-åring spelar fortfarande en del på vårt Wii U, oftast direkt på gamepaden utan att använda TV:n. Det är imponerande att den fortfarande fungerar, särskilt med tanke på att vi köpte den omkring 2012.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Mario Kart möjligtvis. Men inte Zelda spelen. Och Metroid Prime 4 bör ha 60 fps.

Glöm inte alla fina fejk bilder man ska stoppa in mellan rirktiga bildrutor nuförtiden. Enligt Nvidia skall man ju köpa ett grafikkort för 28.000:- och nöja sig med att var fjärde bildruta inte är påhittad. Stor chans/risk beroende på att vad man tycker om påhittade bildrutor att Swich2 spelen levererar 60 FPS men varanann bildruta är en hittepå frame.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzhadar:

Glöm inte alla fina fejk bilder man ska stoppa in mellan rirktiga bildrutor nuförtiden. Enligt Nvidia skall man ju köpa ett grafikkort för 28.000:- och nöja sig med att var fjärde bildruta inte är påhittad. Stor chans/risk beroende på att vad man tycker om påhittade bildrutor att Swich2 spelen levererar 60 FPS men varanann bildruta är en hittepå frame.

Jag håller med delvis. Jag har inget emot DLSS för low-end grafikkort eller på konsoller som Switch, som kanske inte har det senaste och bästa.

Dock bör inte DLSS vara ett krav för att köra spel på ett bra sätt när man köpt ett 5070+ grafikkort.

Jag är nöjd med 1080p och 60fps på en Switch vid spel på TV:n. Orolig dock att detta inte händer. I så fall skippar jag denna också :/. Har ett WiiU och skippade Switch och väntade på nästa generation för en kraftfullare konsoll. När Switch släpptes 2017 var den inte mycket bättre än Wii U som kom ut 2012, rent prestandamässigt.

Inlägg återställt efter användaren redigerat bort det - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att bara köpa själva konsolen räcker inte långt i vår familj. Givetvis förväntar de sig en liknande uppsättning som vi haft tidigare, särskilt när vi vill spela tillsammans, vilket är det vi gör mest.

troligen kommer ju kontrollerna till switch funka på switch 2. (som Wii remotes på wii u)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Jag håller med delvis. Jag har inget emot DLSS för low-end grafikkort eller på konsoller som Switch, som kanske inte har det senaste och bästa.

Dock bör inte DLSS vara ett krav för att köra spel på ett bra sätt när man köpt ett 5070+ grafikkort.

Jag är nöjd med 1080p och 60fps på en Switch vid spel på TV:n. Orolig dock att detta inte händer. I så fall skippar jag denna också :/. Har ett WiiU och skippade Switch och väntade på nästa generation för en kraftfullare konsoll. När Switch släpptes 2017 var den inte mycket bättre än Wii U som kom ut 2012, rent prestandamässigt.

Är inte 1080p i underkant idag när 70-80" TV är mer elller mindre standard? Många kräver 4K från streaming tjänsterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

troligen kommer ju kontrollerna till switch funka på switch 2. (som Wii remotes på wii u)

Det återstår att se, men med tanke på att konsolen benämns som v2 är det förstås möjligt. Samtidigt bör man inte bli förvånad om någon funktion gör de gamla kontrollerna föråldrade i vissa sammanhang – det vore knappast första gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att köpa konsol + ett spel blir väl minimum nivå att starta med.
För vad ska man med konsolen till om man inte har något spel till den?
Om jag köper Switch 2 blir det troligtvis konsol + ett spel till att börja med.

Men om du har Switch sen tidigare så kan du åtminstone spela de spelen också.
Sen är det väl hyfsad sannolikhet att tidigare kontrollers går att synca till Switch 2 också.
Även om nya kontrollers borde ge någon fördel, annars är det inte mycket mening med att släppa nya.

Skrivet av Neon:

Vår 6-åring spelar fortfarande en del på vårt Wii U, oftast direkt på gamepaden utan att använda TV:n. Det är imponerande att den fortfarande fungerar, särskilt med tanke på att vi köpte den omkring 2012.

Ja det är inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Vi kan väl i stort sett vara säkra på att Switch 2 stöder DLSS uppskalning.
Men tror inte den kommer använda fejk frames också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

när 70-80" TV är mer elller mindre standard?

Vilken värld lever du i?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köpa 8bitdo kontroller för 349kr istället för nintendos egna för 899kr speciellt om man ska köpa flera för multiplayer.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Squallie:

Ett tips är att köpa 8bitdo kontroller för 349kr istället för nintendos egna för 899kr speciellt om man ska köpa flera för multiplayer.

Håller med! Känns som ett betydligt vettigare alternativ än att lägga lika mycket som konsolen för att kunna spela multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Speciellt eftersom Nintendos egna Pro controller till Switch har en bugg där vänster på digitala styrkorset ofta registreras som upp. Skulle reklammera den, då det var ett känt fel, men hittade inte kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Speciellt eftersom Nintendos egna Pro controller till Switch har en bugg där vänster på digitala styrkorset ofta registreras som upp. Skulle reklammera den, då det var ett känt fel, men hittade inte kvittot.

Min fick kraftig drift på vänsterspaken. Lite synd, det är en av mina favoritkontroller alla kategorier men den blev ersatt med en 8bitDo Ultimate.

Köpte två Nyko-kontroller för 200:- styck också för de yngsta att mangla sönder. De överlevde ironiskt nog Pro Controllern.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Kommer pro controllers från switch fungera på switch 2 eller behöver man lägga ner tusentals kronor på att köpa 4 uppsättningar av allt igen (som bytet från wii U -> Swich)?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Som en pensionär innan släpp...

Hur i h...... kan man släppa en sådan konsol 2025?

Vem F.. vill köpa en sådan konsol 2025 och till det priset?

Tekniken man bygger den på är det enda som är nice, smal, liten, smidig... Thats it!

Hårdvaran suger redan innan de ens släppts, iofs var inte Swith 1 bättre heller.
Men det är klart, Mario och grabbarna i lite ny tappning kräver inte så mycket förutom tung plånbok för bajkopnsol.

Asså köp en PC och sluta fjanta er med dessa konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Tekniken man bygger den på är det enda som är nice, smal, liten, smidig... Thats it!

Hårdvaran suger redan innan de ens släppts, iofs var inte Swith 1 bättre heller.
Men det är klart, Mario och grabbarna i lite ny tappning kräver inte så mycket förutom tung plånbok för bajkopnsol.

Älskar att spela mina fysiska kassetter på min PC...

Permalänk
Medlem

Det är billigare att importera den från andra länder på Amazon, hahaha Bergsala kan än en gång gå dra åt helvete, gud att dom kan fortsätta med det här monopolet.

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är det för fel på SweClockers? Varför lägger man upp gamla forumtrådar överst på framsidan gång på gång? Andra gången jag fastnar och läser igenom gamla grejer som jag redan läst, det tog ett tag innan jag insåg det. Riktigt bedrövligt, på flera sätt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Alltså, vad är det för fel på SweClockers? Varför lägger man upp gamla forumtrådar överst på framsidan gång på gång? Andra gången jag fastnar och läser igenom gamla grejer som jag redan läst, det tog ett tag innan jag insåg det. Riktigt bedrövligt, på flera sätt!

Håller med det är så pass irriterande att jag funderar om man kan stänga av det? Samma sak med nyheter/tester man läst redan som har "missa inte" klistrat på nyheten.

Jag har inte missat något jag kollar typ dagligen men det är frustrerande att se samma saker dyka upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Håller med till 100%! Kommer hoppa direkt till forumet framöver om inte redaktionen slutar med att pusha gamla trådar.

Räcker med att nyheterna i sig håller lägre nivå än PC för Alla.

Less is more! Kvantitet != kvalitet. Nu dränks vi istället i artiklar som får nyheter från TT att verka djupgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Problemet är väl delvis att spelen, åtminstone till en början, inte kommer att gå att spela på PC. Många spel är ju Nintendoexklusiva. Det kan man tycka vad som helst om, men även om man har Steamkonto, och väldigt liberal inställning till att hitta spel på andra ställen, så är det svårt att hitta den typen av spel till PC. Jag kommer nog snart att komplettera med en PS eller PC här till familjen, men tills vidare är det Nintendo som är Nr 1 för barnen.

(Alltså, vi har ju redan en PC med en del spel för barnen, kopplad till samma TV som Nintendosarna, men de föredrar Nintendo än så länge till det mesta, fast jag får ju skaffa vassare spel-PC med tiden)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Problemet är väl delvis att spelen, åtminstone till en början, inte kommer att gå att spela på PC. Många spel är ju Nintendoexklusiva. Det kan man tycka vad som helst om, men även om man har Steamkonto, och väldigt liberal inställning till att hitta spel på andra ställen, så är det svårt att hitta den typen av spel till PC. Jag kommer nog snart att komplettera med en PS eller PC här till familjen, men tills vidare är det Nintendo som är Nr 1 för barnen.

(Alltså, vi har ju redan en PC med en del spel för barnen, kopplad till samma TV som Nintendosarna, men de föredrar Nintendo än så länge till det mesta, fast jag får ju skaffa vassare spel-PC med tiden)

Säger som Ingemar Stenmark, "gå int' förklar' för hä' som int' na begrip!".

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Tror jag nabbar en när det finns bundle med Metroid Prime 4. Lika "stark" som Xbox Series S enligt Moores Law is dead. Duger för mej

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Har du missat vilka tider vi lever i nu? Saker är dyrt nu speciellt när man fokuserar lite mer på prestanda denna gången. Och nej hårdvaran suger inte.

Det finns alternativ till Switch nu men det fanns det inte då men nåt som Switch fortfarande ligger i frånten med är fysisk media och vissa föredrar det helt enkelt mig inkluderat. Jag har en speldator men använder den bara för VR resten av mina spel splear jag på Switch.

Denna kommer sälja som smör inte som Switch 1 det vet vi redan men den kommer sälja bra nog.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Dottern spelar just nu Zelda Wind Waker HD på Wii U, och jag hoppas ju fortfarande på Twilight Princess HD och Wind Waker till Switchen...Men när det gäller Zelda-spelen är ju Nintendo riktigt vrånga, det har ju inte kommit riktiga versioner av Ocarina of Time, Majora's Mask till Switch, och inte heller Wind Waker eller Twilight Princess som sagt. Skyward Sword var däremot riktigt trevligt.

Däremot är det ju självklart så att Skyward Sword, relativt konkurrensen, var ett bättre Wii-spel än Switch-spel, och Wind Waker var bättre Gamecube-spel än Wii U-spel, även om HD-porten var rätt bra tycker jag.

Oavsett, det jag skulle komma till är att jag hela tiden trott att Zelda Nånting skulle bli ett release-game till Switch 2, då det ju finns Zelda-fanatiker som köper en ny konsol enkom för att spela Zelda. Men klämmer de verkligen ur sig en Zelda till när Tears of the Kingdom kom "nyss"?

Mer troligt är kanske att nästa Zelda kommer ett par år in i cykeln och då inte till vanliga Switch?

Jag är egentligen inte så sugen på att skaffa en konsol till...men Zelda är en dealbreaker här i familjen, nästa Zelda måste kunna spelas...

(Familjen har N64, Gamecube, Wii, Wii UU, 3DS och Switch, så...man ser väl vartåt det barkar)

(Jag skrev fel ovan, men vi har 2 Wii U så det får stå kvar...och två Wii, varav en fick relokera till kusinrummet hos morföräldrarna)

KÄnner igen det där. För mig är det Zelda, Metroid och gamla PC spel som gäller för Switch. För dottern är det Zelda och Mario spel

För mig som inte har ork eller råd att ha en spel PC nuförtiden så är det perfekt att ha en Switch som gamla PC spel släpps till. Kommer dock aldrig sluta sakna mus+tbord :/

Skrivet av Squallie:

Vilken värld lever du i?

Inte i min värld iaf, de flesta av mina släktingar och kompisar har mellan 32-50tums äldre TVs

justering + citering
Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

En sån här? https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/handkontrol...

Permalänk
Medlem

Nej det är till PC. Du behöver switch versionen. T ex denna: https://www.webhallen.com/se/product/378308-8BitDo-Ultimate-2...

Permalänk
Medlem

Fanken, jag var inte så sugen på Switch 2.. tills jag såg att de nya joyconsen skulle funka som mus. Efter ha sett filmer som denna så är jag så sugen så det blir nog till att råna gamlingar, tvinga dottern till slavarbete eller annat trevligt!

Tänker mig att kunna spela alla de spel jag redan har på Switch som Doom spelen, civilization, Minecraft, Metroid prime, No mans sky osv. Jag som blivit mer å mer sugen på att skaffa en PC för att kunna spela spel med mus+tbord men om detta sköts rätt till Switch 2 så kan det blir hur bra som helst

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk

Jag var sugen på Donkey Kong Bananza när jag först såg det men sen så såg jag detta mycket spekulativa YT-klipp: https://www.youtube.com/watch?v=xc_YjHqqTm0 som tog upp två intressanta saker:

1) Var är Diddy Kong? (kanske en glad överraskning senare i spelet?)
2) Varför verkar det inte finnas några andra slags fiender mer än de stenbaserade?

Flera kanske sammanhängande faktorer: en YT-kommentar spekulera något om att det kanske skulle tolkas för våldsamt - i rådande tider - om det gick att slå djurliknande fiender. En annan faktor är att det kanske skulle bli för tungdrivet av spelmotorn med för många komplexa fiender. En tredje faktor kan vara att Nintendo med denna "reboot" av Donkey Kong vill att en ska fokusera mer på utforskandet av de destruktiva miljöerna istället för det vanliga "kick some tail".

En fjärde faktor och högst spekulativ är att Nintendo egentligen inte gillar det förknippade med Rare's Donkey Kong utan vill göra sitt eget och det hänvisas till någon gammal intervju om att Miyamoto inte var så glad över massa "tropes" gamla Rare introducerade under Donkey Kongs storhetstid på SNES & N64 och faktumet att de spelen som gjorde Donkey Kong till Nintendos näst största varumärke utvecklades exklusivt av Rare och inte Nintendo. Detta skulle också delvis förklara varför nya Donkey Kong ser så annorlunda ut gentemot sin SNES- & N64-part.

Med brist på de klassiska fienderna så tycker jag att spelet numera känns lite som Donkey Kong: Minecraft Edition och de nya prissättningarna gör ju inte heller saken bättre... Vad anser ni? 🤔

Skrivet av hobs0n:

Fanken, jag var inte så sugen på Switch 2.. tills jag såg att de nya joyconsen skulle funka som mus. Efter ha sett filmer som denna så är jag så sugen så det blir nog till att råna gamlingar, tvinga dottern till slavarbete eller annat trevligt!

Tänker mig att kunna spela alla de spel jag redan har på Switch som Doom spelen, civilization, Minecraft, Metroid prime, No mans sky osv. Jag som blivit mer å mer sugen på att skaffa en PC för att kunna spela spel med mus+tbord men om detta sköts rätt till Switch 2 så kan det blir hur bra som helst

Där undrar jag hur väl de kommer att fungera som möss egentligen? Kommer de att vara lika bekväma som vanliga speldatormöss och - på rätt underlag - ha samma eller mycket liknande precision vid användning?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"