Permalänk

Datorn fryser sig

Så i ungefär ett halv år så har min dator betett sig väldigt konstigt.
Det började en kväll när jag satt i discord med mina vänner och deras röster började lagga ihop när jag tex tog upp en internet tab. Deras röster kom i efterhand samt min, flesta fall så kommer det inte ens fram vad jag säger.
Detta händer oftast när jag startar ett nytt program. Nu på senaste har det bara blivit värre och värre. Datorn fryser sig 3-4 gånger om dagen, skärmen låser sig och jag får krash ljud i mitt headset och ända lösningen är att stänga ner datorn med powerbutton. Ibland kan jag ha tur och datorn går tillbaks till normalt efter ca 5-10 sekunder.
Datorn kan alltså frysa sig helt plötsligt när jag spelar men det är värst på uppstart, då fryser den sig garanterat varje gång om jag tex tittar på youtube.
Jag startar om den och då kan den ändå funka på bra i några timmar tills det händer igen.
Bläddrat mycket på nätet men hittar ingen som har liknande fel som mig, det här med discord tex.

Jag testade att ominstallera windows för om det var någon korrupt fil eller liknande men det gav inget tyvär.
Jag har även kört med ett minne i taget men den fryser sig fortfarande.
Testade även att köra Windows Minnesdiagnostik, då stog det att det inte var något fel.
Inte testat memtest då jag inte har någon usb liggandes.
Även märkt att datorn blivit mycket slöare och fläktarna börjat låta väldigt mycket sedan jag köpte den, men cpu och gpu graderna ligger runt 50.
Detta kanske inte riktigt hör till problemet ovan men jag har även ett konstant brusande ljud i mitt headset när jag spelar.

Datorn är ungefär 3 år gammal

Specs
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-7400 3.00GHz, 3001 MHz, 4-kärnor 4-logiska processorer
GPU: NVIDIA Geforce RTX 2060
Moderkort: ASRock Z270M Extreme4
RAM: Kingston KHX2133C14/8G DDR4 (2x8)
SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB
Hårddisk: WDC WD1002FAEX-00Z3A0
PSU: Corsair CX600M 600W

All hjälp uppskattas!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Det började en kväll när jag satt i discord med mina vänner och deras röster började lagga ihop när jag tex tog upp en internet tab. Deras röster kom i efterhand samt min, flesta fall så kommer det inte ens fram vad jag säger.
Detta händer oftast när jag startar ett nytt program. Nu på senaste har det bara blivit värre och värre. Datorn fryser sig 3-4 gånger om dagen, skärmen låser sig och jag får krash ljud i mitt headset och ända lösningen är att stänga ner datorn med powerbutton. Ibland kan jag ha tur och datorn går tillbaks till normalt efter ca 5-10 sekunder.
Datorn kan alltså frysa sig helt plötsligt när jag spelar men det är värst på uppstart, då fryser den sig garanterat varje gång om jag tex tittar på youtube.
Jag startar om den och då kan den ändå funka på bra i några timmar tills det händer igen.
Bläddrat mycket på nätet men hittar ingen som har liknande fel som mig, det här med discord tex.

Jag testade att ominstallera windows för om det var någon korrupt fil eller liknande men det gav inget tyvär.
Testade även att köra Windows Minnesdiagnostik, då stog det att det inte var något fel.
Även märkt att datorn blivit mycket slöare och fläktarna börjat låta väldigt mycket sedan jag köpte den, men cpu och gpu graderna ligger runt 50.

All hjälp uppskattas!

Mvh

Tycker det låter lite som hårddiskproblem. Vad kör du för hårddisk ?

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Tycker det låter lite som hårddiskproblem. Vad kör du för hårddisk ?

Redigerade inlägget då jag glömde lägga in specs, men här är min hårddisk WDC WD1002FAEX-00Z3A0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Redigerade inlägget då jag glömde lägga in specs, men här är min hårddisk WDC WD1002FAEX-00Z3A0.

Testa att koppla ur strömkabeln till hårddisken så att enbart ssd:n är inkopplad och aktiv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testa att koppla ur strömkabeln till hårddisken så att enbart ssd:n är inkopplad och aktiv.

Köra med endast ssd:n och pressa datorn för att se om jag kan få den att frysa sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Köra med endast ssd:n och pressa datorn för att se om jag kan få den att frysa sig?

Du lär inte behöva pressa datorn något. Att datorn fryser är typiskt för en felande hårddisk eller att datorn försöker komma åt något från hårddisken när den är i viloläge (tar ett par sekunder för hårddisken att vakna och diskarna i den att snurra upp i hastighet).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du lär inte behöva pressa datorn något. Att datorn fryser är typiskt för en felande hårddisk eller att datorn försöker komma åt något från hårddisken när den är i viloläge (tar ett par sekunder för hårddisken att vakna och diskarna i den att snurra upp i hastighet).

Okej tack

Jag tänkte mest pressa med att köra många program/tabs uppe för att se om det nu är hddisken.

Jag testar ditt förslag ikväll/imon och återkommer!

Permalänk
Medlem

Du kan läsa hårddiskens smart info. med hjälp av följande program

https://crystalmark.info/en/download/#CrystalDiskInfo

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

Du kan läsa hårddiskens smart info. med hjälp av följande program

https://crystalmark.info/en/download/#CrystalDiskInfo

Vad kan jag få ut av det här för någon som inte är super kunnig?

Kan jag se om det är något fel på den via det här programmet?

Permalänk
Medlem

CrystalDiskInfo har en "hälso status" indikator.

Snabb google exempel från nätet där en hårddisk börjar få problem
https://imgur.com/Gw8Bn69

Exempel
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

Toppen!

Ska testa detta

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

Såhär ser det ut för båda.

https://imgur.com/a/JiC6Y8z

Permalänk
Medlem

Ser ok ut, kan ändå vara bra pröva Shugges förslag att köra med ena hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har nu testat att endast köra med SSD:n, men fortfarande samma problem.

Har du några andra förslag för mig?

Permalänk
Medlem

eventuellt ram minne eller PSU som börjar ge upp?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

eventuellt ram minne eller PSU som börjar ge upp?

Oklart, tycker bara det är konstigt att burken ska behövas starta om varje gång för att fungera.

Startar den och loggar in, sen så börjar det. Skärmen låser sig och kommer krashljud i lurarna, startar om den och då funkar den på någorlunda bra i timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Har nu testat att endast köra med SSD:n, men fortfarande samma problem.

Har du några andra förslag för mig?

Kan var ssd:n som strular också, men kan likväl vara minnen, psu, cpu, grafikkort eller annat.

Har du kollat om det finns någon felkod i event viewer i Windows vid tillfällena felet sker? Om man har svårt att hitta i event viewer så kan exempelvis whocrashed vara ett lättare verktyg att använda för att läsa felkoder i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kan var ssd:n som strular också, men kan likväl vara minnen, psu, cpu, grafikkort eller annat.

Har du kollat om det finns någon felkod i event viewer i Windows vid tillfällena felet sker? Om man har svårt att hitta i event viewer så kan exempelvis whocrashed vara ett lättare verktyg att använda för att läsa felkoder i Windows.

Efter som jag stänger av den själv, så visar den ingenting intressant. Den krashar ju inte riktigt fryser sig bara vilket gör att jag själv måste stänga av den. Detta visas bara i loggboken "Datorn har startas om utan att ha stängts av ordentligt först" Händelse-ID 41

Hur bra är Memtest?, man kanske ska införskaffa sig ett usb och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Efter som jag stänger av den själv, så visar den ingenting intressant. Den krashar ju inte riktigt fryser sig bara vilket gör att jag själv måste stänga av den. Detta visas bara i loggboken "Datorn har startas om utan att ha stängts av ordentligt först"

Hur bra är Memtest?, man kanske ska införskaffa sig ett usb och se.

Borde visas några loggar även om datorn inte kraschar..

Memtest86 rekommenderas att du testar via bootbar usb sticka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Borde visas några loggar även om datorn inte kraschar..

Memtest86 rekommenderas att du testar via bootbar usb sticka.

Kritisk

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Händelse-ID 41

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Kritisk

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Händelse-ID 41

Några varningar eller annat innan det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Några varningar eller annat innan det?

Ja ett par, postar screenshots nedan med Händelse-ID:n

https://imgur.com/a/fzh8hQp

Permalänk

Testade Memtest men stod att det inte var några fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåligpådator:

Detta kanske inte riktigt hör till problemet ovan men jag har även ett konstant brusande ljud i mitt headset när jag spelar.

Specs
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-7400 3.00GHz, 3001 MHz, 4-kärnor 4-logiska processorer
GPU: NVIDIA Geforce RTX 2060
Moderkort: ASRock Z270M Extreme4
RAM: Kingston KHX2133C14/8G DDR4 (2x8)
SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB
Hårddisk: WDC WD1002FAEX-00Z3A0
PSU: Corsair CX600M 600W

All hjälp uppskattas!

Mvh

Något annat anslutet? USB, PCIe etc? Processorn är ju 8 år gammal så tre år gammal dator låter märkligt...

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Något annat anslutet? USB, PCIe etc? Processorn är ju 8 år gammal så tre år gammal dator låter märkligt...

Hur menar du med anslutet?

Köpte en färdig byggd dator med en äldre cpu, vad är det märkliga?