Datorn fryser sig
Så i ungefär ett halv år så har min dator betett sig väldigt konstigt.
Det började en kväll när jag satt i discord med mina vänner och deras röster började lagga ihop när jag tex tog upp en internet tab. Deras röster kom i efterhand samt min, flesta fall så kommer det inte ens fram vad jag säger.
Detta händer oftast när jag startar ett nytt program. Nu på senaste har det bara blivit värre och värre. Datorn fryser sig 3-4 gånger om dagen, skärmen låser sig och jag får krash ljud i mitt headset och ända lösningen är att stänga ner datorn med powerbutton. Ibland kan jag ha tur och datorn går tillbaks till normalt efter ca 5-10 sekunder.
Datorn kan alltså frysa sig helt plötsligt när jag spelar men det är värst på uppstart, då fryser den sig garanterat varje gång om jag tex tittar på youtube.
Jag startar om den och då kan den ändå funka på bra i några timmar tills det händer igen.
Bläddrat mycket på nätet men hittar ingen som har liknande fel som mig, det här med discord tex.
Jag testade att ominstallera windows för om det var någon korrupt fil eller liknande men det gav inget tyvär.
Jag har även kört med ett minne i taget men den fryser sig fortfarande.
Testade även att köra Windows Minnesdiagnostik, då stog det att det inte var något fel.
Inte testat memtest då jag inte har någon usb liggandes.
Även märkt att datorn blivit mycket slöare och fläktarna börjat låta väldigt mycket sedan jag köpte den, men cpu och gpu graderna ligger runt 50.
Detta kanske inte riktigt hör till problemet ovan men jag har även ett konstant brusande ljud i mitt headset när jag spelar.
Datorn är ungefär 3 år gammal
Specs
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-7400 3.00GHz, 3001 MHz, 4-kärnor 4-logiska processorer
GPU: NVIDIA Geforce RTX 2060
Moderkort: ASRock Z270M Extreme4
RAM: Kingston KHX2133C14/8G DDR4 (2x8)
SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB
Hårddisk: WDC WD1002FAEX-00Z3A0
PSU: Corsair CX600M 600W
All hjälp uppskattas!
Mvh