Permalänk

RAM-minne uppgradering 16/32GB

Hej! Har en laptop med följande spec:

Ryzen 7 4800H
RTX 2060
16GB DDR4 3200MHz (singel)

Jag har datorn till spel (cs2, borderlands 3 bl.a) och 3d cad (fusion) primärt. Ser när jag spelar att jag har runt 3-4GB ledigt som minst.

Frågan är om jag gynnas av att uppgradera till 2x16GB ram av samma hastighet? Vet inte hur RAM-minnet används, om det helt enkelt inte maxas, eller om det alltid ska finnas lite ledigt. Att uppgradera en laptop i övrigt är svårt, men med ganska små medel går det att uppgradera RAM.

Frågan är om det är värt det för mig?

Permalänk
Medlem

Extra ram skulle troligen inte hjälpa mycket i ditt fall. Kanske ifall du flera saker öppet på samma gång eller många webbläsarflikar. Har du 3-4gb ledigt så behöver ingenting använda mer, nej det behöver inte finnas en andel ledigt.

Att ha 2x speciellt ddr4 kan dock hjälpa lite med hastighet och stabilitet i eg. cs2 fps, kanske lite mindre fps drops ifall det är något som stör dig i nuläget.

Permalänk
Medlem

Om du bara har en sticka så används endast en av processorns två minneskanaler, vilket resulterar i att du bara får ut halva bandbredden. Det låter värre än det ofta är, men just CS2 är ett spel som kan påverkas en hel del av det. Så att stoppa i en till 16GB-sticka kan vara en bra idé av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Om ditt minne inte tar slut som det är idag så gör det 0 skillnad att uppgradera till 32

EDIT: Ser nu att du bara har 1 sticka, i så fall så kan du gynnas av att köpa en exakt likadan till sticka så du får DUAL channel.

Permalänk

Såhär ser det ut när jag belastar datorn i CAD. Det är ett extremfall men det verkar enligt mig som jag är begränsad av RAM?

Kan få tag i en begagnad sticka med samma minnesmoduler, men för drygt 200kr till får jag 2st nya 16GB moduler så jag går nog den vägen. Vet inte om datorn ens hanterar 64GB men 32 känns mer balanserat. Man kan väl ändå inte ha för mycket RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankeanke1212:

<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser det ut när jag belastar datorn i CAD. Det är ett extremfall men det verkar enligt mig som jag är begränsad av RAM?

Kan få tag i en begagnad sticka med samma minnesmoduler, men för drygt 200kr till får jag 2st nya 16GB moduler så jag går nog den vägen. Vet inte om datorn ens hanterar 64GB men 32 känns mer balanserat. Man kan väl ändå inte ha för mycket RAM.

Hur upplevs datorn när du kör CAD? Om det verkar som att den är seg (swappar mycket mot disk) så kan det vara så att du är begränsad. Om du upplever att allt är som vanligt så har du egentligen inget problem.
Jag kör solidworks både på jobbdatorn med 16GB ram och laptopen hemma med 32GB och märker ingen skillnad med dom relativt lätta modeller jag håller på med.
På jobbdatorn så allokeras allt ram medan det på min egna så ligger den mellan 17-20.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Hur upplevs datorn när du kör CAD? Om det verkar som att den är seg (swappar mycket mot disk) så kan det vara så att du är begränsad. Om du upplever att allt är som vanligt så har du egentligen inget problem.
Jag kör solidworks både på jobbdatorn med 16GB ram och laptopen hemma med 32GB och märker ingen skillnad med dom relativt lätta modeller jag håller på med.
På jobbdatorn så allokeras allt ram medan det på min egna så ligger den mellan 17-20.

Nej den upplevs inte seg men har en förmåga att (när jag gör krävande modelleringar eller vid vissa spel) hamna runt 90-95% RAM-användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankeanke1212:

Nej den upplevs inte seg men har en förmåga att (när jag gör krävande modelleringar eller vid vissa spel) hamna runt 90-95% RAM-användning.

Då kommer du inte tjäna något på att utöka minnet. Den dagen du jobbar med så stora modeller att det laggar när du växlar mellan olika program så är det dags.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur billigt ram är skulle jag lagt i mer. Om inte annat får du dubbla minnesbandbredden.