Permalänk
Medlem

Röd vertikal linje LG oled

Hejsan har fått en röd vertikal linje på min oled tv från lg
Testade att köra deras pixel refresh men det funkade inte.
Vet någon vad man kan göra för att fixa den eller det är reparation som gäller ?
Den kom från ingenstans märkte det idag.
Det är ingen jätte tydlig linje men den finns.

Permalänk
Medlem

Hej,

Vilken modell är det exakt och ungefär när är TV:n inköpt?
Syns den vertikala linjen överallt, även inne i webOS och själva gränssnittet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Vilken modell är det exakt och ungefär när är TV:n inköpt?
Syns den vertikala linjen överallt, även inne i webOS och själva gränssnittet?

Den syns på alla ställe fast bara när det är vissa färger på tvn
Har testat hård omstart genom att dra ur strömmen samt hålla inne ström knappen
Har även dragit ut alla hdmi sladdar.
Har fortfarande linjen.
Såg även en gul linje så nu är där en röd och en gul.

Tvn är LGOLED65B16LA den köptes 20 september 2022

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Låter som du testat och felsökt det mesta, lutar starkt åt att det är ett hårdvarufel.
Skulle testa att kontakta LGs support. Bifoga gärna en bild på problemet direkt då frågan lär komma.

Då TV:n är inköp för <3 år sedan bör konsumentköplagen och reklamationsrätt gälla. Om det går igenom så kommer LG (Eller samarbetspartner) ut och byter ut felaktig del / panel på plats.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Ca1P3: Låter som du testat och felsökt det mesta, lutar starkt åt att det är ett hårdvarufel.
Skulle testa att kontakta LGs support. Bifoga gärna en bild på problemet direkt då frågan lär komma.

Då TV:n är inköp för <3 år sedan bör konsumentköplagen och reklamationsrätt gälla. Om det går igenom så kommer LG (Eller samarbetspartner) ut och byter ut felaktig del / panel på plats.

Lycka till!

Jag köpte tvn via Elgiganten ska jag ändå kontakta Lg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Jag skulle nog börja med att kontakta LG direkt, tror det kan gå snabbare. Självklart kan det vara så att de refererar dig direkt till EG och då är det en vägen du får gå men testa!

Har ingen egen erfarenhet av reklamation mot LG ska sägas och det kan nog variera från fall till fall.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ca1P3:

En reklamation gör man till säljaren, inte tillverkaren. Går du till tillverkaren utan att först kontaktat säljaren följer du själv inte hur ett reklamationsförfarande skall gå till lagligt sett, och säljaren kan trilskas om problem uppstår (vi har haft några sådana trådar här i forumet). Kontaktar du säljaren först har du gjort allt rätt, även om säljaren hänvisar vidare till tillverkaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En reklamation gör man till säljaren, inte tillverkaren. Går du till tillverkaren utan att först kontaktat säljaren följer du själv inte hur ett reklamationsförfarande skall gå till lagligt sett, och säljaren kan trilskas om problem uppstår (vi har haft några sådana trådar här i forumet). Kontaktar du säljaren först har du gjort allt rätt, även om säljaren hänvisar vidare till tillverkaren.

Okej då kontaktar jag eg imorgon och ser vad som händer tack för all info