Partitionera RAID 0 hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Partitionera RAID 0 hårddiskar?

Har precis fått min nya dator och den är redan förinstallerat i 2 x 120 GB S-ATA RAID 0. Jag vet inget om RAID, så hur partitionerar man RAID 0 hårddiskar?
Med vilka program stödjer partitionering av S-ATA RAID 0 elller är som vanliga IDE?

Diskarna är raidade med Promise FastTrak S-ATA Raid Controller card.
Datorn är en Dell Dimesnion 8300.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oki, tack för svaret, då vet jag hur vad som skall göras.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kom på en sak vad gäller RAID 0 som jag inte vet om och hoppas nån kan svara på det?

Om nu jag använder Partition Magic 8 och delar upp diskarna, vi säger C: 15 GB (OS) och D: resten. Sen när jag ska formattera om diskarna, försvinner då RAID 0 arrayen också (diskarna är S-ATA och är i RAID 0 med extern Promise FastTrak S150 TX kort) och kommer min D: partition som skapats försvinna också? Eftersom diskarna är i RAID 0 som "räknas som en enhet på 240 GB"?
Dessutom undrar jag ifall PM 8 stödjer att partitionera upp diskar som är S-ATA och i RAID 0?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

När du skapar RAID0 SATA arrayen försvinner rubbet. Du definerier din array som en stor fysiskt sammanhängande disk.

Därefter kör du PM som upplever arrayen som en fysiskt tom död disk. I PM partitionerar du som du önskar.

Nu har du x partitioner i din array. Dödar du arrayen försvinner rubbet.

Många har blivit besvikna på RAID0 eftersom om en partition pajjar är risken stor att hela sk*ten förstörs. Det är känsliga saker det där. Men rätt hanterat bör det funka.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det var det som jag befarade, så om jag försyått det rätt så är det ingen ide partitonera upp diskarna. Eftersom vid varje formattering så försvinner alla partitioner, stämmer det?

edit:
Finns det nåt sätt att skapa arrayen i en annan disk istället? Eftersom jag har en extra IDE disk kopplat till moderkortet, så varje gång jag formatterar om S-ATA diskarna så finns arrayen kvar i IDE disken och inte S-ATA diskarna som har OS:t?
Eftersom jag läste precis Promise FastTrak S150 TX2 manual och det stod nåt om:

"If you wish to include current bootable Serial or Parallel ATA drive using Windows XP operating system on your SATA150 TX Series Controller card, NOT connect hard drive to the card yet.

You MUST install the Windows XP driver software first onto this drive while it is attached to your existing hard drive controller."

Uhh..fattar noll faktiskt, kanske nån kan förklara?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av XPerion
[B]Det var det som jag befarade, så om jag försyått det rätt så är det ingen ide partitonera upp diskarna. Eftersom vid varje formattering så försvinner alla partitioner, stämmer det?

om du formaterar en partition så är det bara den partitionen som berörs, men börjar du pilla på arrayen så...

Visa signatur

> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned

Permalänk
Medlem

Vid en formatering försvinner INTE arrayen.
Det gör den bara när du går lös med Sata bios:ets funktioner

Som Jookeer sa så tror datorn att det är en 240gb´s fysisk disk efter att du har skapat arrayen.

Så du kan lungt formatera.
Men däremot om du gör om arrayen i satan´s bios så försvinner allt.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Aha..oki..har missförstått det som jookeer sade då.
Det är bara skönt att höra!

Tror det blir en omformattering för min del, eftersom har inte lyckats fixa grafikortet TV-Ut, får en mycket dåligt mörk bild på TVn.

Ursäkta för att jag är "seg", men för säkerhet skull så beskriver hur jag ska göra för säkerhet skull inget försvinner:

Jag ska inte skapa nån ny array, utan bara installera om XP:home med Dells Återinstallation av XP-Home med SP1 CDn. Så jag ska använda mig av XP cdn för formattera under installtionen. Det är ungefär hur jag ska göra efter skapat en ny partition med PM 8 och flyttat över filer som jag vill spara.

Fråga är då:

1. Är det endast under återinstalltion av XP_Home, trycka ner F6, stoppa in disketten med drivrutiner för RAID controllern och låt det göra sitt jobb. Efter drivrutiner är installerad, ta bort disketten, datorn bootar om automatiskt och fortsätter med XP-Home installationen som vanligt?

edit:

När och var ska jag välja olika boot sekvenser? Typ vid XP installation ska jag välja boot from CD, men när ska jag välja boota från SCSI diskarna? Hoppas ni förstår vad jag menar?

2. Jag fick med också en CD för Reinstalling Serial ATA RAID controller System Software, i den finns Array Manager Utility, PC health User Guide, CABFiles, Driver files och Controller BIOS Flash. Behöver jag installera nåt av dom före formatering eller under installtionen av XP eller efter installtionen är färdig med XP?

Mitt S-ATA RAID kort är PromiseFastrak RAID Controller S-ATA S150 TX2plus kort!

Ursäkta att jag tjatar, men vill vara helt säkert innan jag gör nånting med datorn, för vill inte ha en död dator för mina dumma misstag sen, tack!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Formattera gör man med partitioner - inté på RAID array nivå.

Har du skapat dina partioner i arrayen och formaterar en av dessa så förstörs inte de andra.

1. Vid installation av XP trycker du F6 - pillar in floppyn med SATA drivrutinerna och rullar vidare med installationen som vanligt.

2. SATA BIOS uppgraderings skall du göra först av allt. Har inte dessa program själv men principen är att börja uppgradera/installera allt som har med SATA-chippet/kontrollern innan installation av operativ.

Risk kan finnas att en uppgradering av SATA BIOS kan förstöra din tidigare array. Borde finnas varningar i så fall!

Troligen är dessa program till hjälp när du skall skapa/underhålla/testa din array.

Skulle nog starta med att stoppa in 2 tomma diskar och "leka och lära" innan installation av operativ.

Har aldrig själv "vågat" köra RAID0 eftersom det är känsliga grejjor - proffsen kör ALDRIG RAID0 på känsliga data.

Dock tycker jag du gör rätt i att prova. Gör man rätt och diskarna håller så går det ju undan med RAID0.

Själv är jag sugen på RAID5 som med rätt grejor skall vara snabbare än icke-RAID men inte lika snabbt som RAID0 ...men...

RAID5 har redundans till priset av en disk. Dvs. arrayen överlever om en disk kraschar. Då stoppar man in en ny på den trasigas ställe som därefter uppdateras.

Återkom gärna och berätta hur det går!