Permalänk

Har också ett 60HE, och hade ev. övervägt att sälja det för att köpa ett nytt ifall de satsat på en standard TKL-layout. Hade 80HE funnits när jag köpte mitt 60HE så hade jag absolut tagit det istället.

Men jag fattar inte varför de håller på o krånglar. De hade gjort braksuccé om de satsat på ett vanligt TKL som första produkt. Det är nog den mest använda och omtyckta layoten hos de allra flesta som produkten riktar sig till (comp fps-spelare). 60% är skitirriterande i cs. Man kommer hela tiden åt esc som sitter för nära q, med mycket mycket mera.

Vi nördar köpte ju 60HE ändå, eftersom det var det helt överlägset bästa - men ingen jag känner som har ett ville eg. ha 60%, utan tog det i brist på vettiga alternativ. Nu lär de bli helt överkörda av razer och steelseries (mfl) och bollen har rullat ifrån dem. Så satsar de på ett 80% med en helt meningslös layout?? Så jävla korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

Har också ett 60HE, och hade ev. övervägt att sälja det för att köpa ett nytt ifall de satsat på en standard TKL-layout. Hade 80HE funnits när jag köpte mitt 60HE så hade jag absolut tagit det istället.

Men jag fattar inte varför de håller på o krånglar. De hade gjort braksuccé om de satsat på ett vanligt TKL som första produkt. Det är nog den mest använda och omtyckta layoten hos de allra flesta som produkten riktar sig till (comp fps-spelare). 60% är skitirriterande i cs. Man kommer hela tiden åt esc som sitter för nära q, med mycket mycket mera.

Vi nördar köpte ju 60HE ändå, eftersom det var det helt överlägset bästa - men ingen jag känner som har ett ville eg. ha 60%, utan tog det i brist på vettiga alternativ. Nu lär de bli helt överkörda av razer och steelseries (mfl) och bollen har rullat ifrån dem. Så satsar de på ett 80% med en helt meningslös layout?? Så jävla korkat.

Det är fortfarande ett företag som har svårt att skala upp produktionen och kundservice, dom vill inte bara sälja moduler för det är vad som händer när du släpper en självklar standard. Dom revolutionerade marknaden så då får väl alla som satsar på custommods anpassa sig till dom istället för att bara förvänta sig att tjäna på deras succé. De nog inte hög marginal på modulerna så till början så behöver dom säkerligen pengarna.

Ja Razer är den som kommit närmst prestandamässigt men resterande har mycket att jobba med.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Det är fortfarande ett företag som har svårt att skala upp produktionen och kundservice, dom vill inte bara sälja moduler för det är vad som händer när du släpper en självklar standard. Dom revolutionerade marknaden så då får väl alla som satsar på custommods anpassa sig till dom istället för att bara förvänta sig att tjäna på deras succé. De nog inte hög marginal på modulerna så till början så behöver dom säkerligen pengarna.

Ja Razer är den som kommit närmst prestandamässigt men resterande har mycket att jobba med.

Alltså, jag tror de hade sopat banan på en stor del av marknaden om de istället för ett fullstort och ett 60% hade gått direkt på ett tkl. Alla tre är ju "standarder", men ingen som lirar comp. FPS vill ha ett fullstort med numpad (som deras första var, och det blev heller ingen succé), och kollar man feedback i deras discord t.ex. så är det ett TKL som folk efterfrågar.

Nu har de ju konkurrens, så skeppet har seglat redan. Men att de håller på med den här 80% kvasi-standardaden är jag helt övertygad om att det är en supertabbe. Att inte köra ett TKL från start (vilket typ 80-90% av deras kundkrets efterfrågar) var dock den största tabben.
Jag menar, de hade kunnat vara ett större företag idag om de gjort det. De kanske inte ville det, vad vet jag - men det de gjorde var som att uppfinna LED-lampan, men bara leverera den i e14-sockel och med ett turkost färgfilter i glaset.

Det som händer nu är ju att folk köper steelseries istället.
Jag gav runt 3000:- för mitt 60he, och hade gladeligen betalat 5k för ett trådlöst i TKL-layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag fick mitt 80HE i fredags och är väldigt nöjd, skiter lite i vad reviews säger när jag köper något då det är väldigt personligt vad du gillar och inte.
Finns dock ett par reviews på YouTube som jag sett och finns ju en del som är i stort sett bara reklam utan mycket "reviewing", bästa sedan skivat bröd etc.

Jag älskar väl inte layouten men hatar den inte heller, finns ingen standard 75%/80% layout PCB design så spelar ingen roll vilken layout de gick med så hade det inte funnits massa cases från third party. Jag gillar dock att den INTE har en knob.

Det som Hipyo hakar upp sig på mest är sånt som inte direkt går att ändra med ett HE tangentbord, han vill ha mycket flex som inte är smart för ett HE tangentbord då flex i PCBn kan t.ex. ändra hur mycket en knapp trycks ner eller om det registrerar som det ska, Wooting själv sa att de inte körde gasket mount pga flex men pga ljudisolering.

Hipyo jämför "vanliga" tangentbord mot ett HE istället för att jämföra mot liknande produkter, någon som vill ha ett HE tangentbord är inte intresserad av att höra hur bra ett vanligt tangentbord med flex cuts och annat kan låta när det inte har de funktionerna man vill ha. Han kallar sig själv för gamer men tycker han underskattar funktionerna man får med HE och fokuserar på mer personliga åsikter som spelar mindre roll.

Det enda riktiga problemet som jag sett är den vita versionen av Zinc Alloy

En annan sak som stämmer för nästan alla stora YouTubers är att de rekommenderar så mycket saker som folk utan ANSI layout inte har någon användning för, t.ex. så finns det IQUNIX EZ63 som är ett HE tangentbord med ganska bra byggkvalité (dåligt mjukvara) men finns inte ISO layout så går inte jämföra, kan vara bästa på marknaden om det vill men vad ska jag ha det till?

Om man är ute efter ISO layout så finns det i stort sett bara 1-2 alternativ och Keychron Q1 HE är väl det närmaste i klassen. Hade jag varit ok med layouten och köpt 60HE så hade jag inte bytt till 80HE, köpte 80HE då jag inte orkar med 60%% layout.

EDIT: En av de få YouTubers jag skulle lita på när det kommer till HE tangentbord är Optimum men han har inte släppt sin review av 80HE än.

Här är mitt:
https://i.imgur.com/377v41e.jpeg

Inväntar leverans av mitt Wooting 80 HE efter retur av ett GMMK3, men är lite sugen på att byta keycaps. Några keycaps/återförsäljare du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Inväntar leverans av mitt Wooting 80 HE efter retur av ett GMMK3, men är lite sugen på att byta keycaps. Några keycaps/återförsäljare du kan rekommendera?

Jag gillar GMK och PBTfans, PBTfans har en del på MaxGaming annars har jag handlat på candykeys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag gillar GMK och PBTfans, PBTfans har en del på MaxGaming annars har jag handlat på candykeys.

Stort tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Stort tack.

Oblotzky.industries är "bäst" för GMK

Permalänk
Medlem

Beställde ett idag. Hittar dock inga keycaps som ser vettiga ut med backligt för bokstäverna. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Var beställer ni från?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var beställer ni från?

Wooting.io