Jag fick mitt 80HE i fredags och är väldigt nöjd, skiter lite i vad reviews säger när jag köper något då det är väldigt personligt vad du gillar och inte.
Finns dock ett par reviews på YouTube som jag sett och finns ju en del som är i stort sett bara reklam utan mycket "reviewing", bästa sedan skivat bröd etc.
Jag älskar väl inte layouten men hatar den inte heller, finns ingen standard 75%/80% layout PCB design så spelar ingen roll vilken layout de gick med så hade det inte funnits massa cases från third party. Jag gillar dock att den INTE har en knob.
Det som Hipyo hakar upp sig på mest är sånt som inte direkt går att ändra med ett HE tangentbord, han vill ha mycket flex som inte är smart för ett HE tangentbord då flex i PCBn kan t.ex. ändra hur mycket en knapp trycks ner eller om det registrerar som det ska, Wooting själv sa att de inte körde gasket mount pga flex men pga ljudisolering.
Hipyo jämför "vanliga" tangentbord mot ett HE istället för att jämföra mot liknande produkter, någon som vill ha ett HE tangentbord är inte intresserad av att höra hur bra ett vanligt tangentbord med flex cuts och annat kan låta när det inte har de funktionerna man vill ha. Han kallar sig själv för gamer men tycker han underskattar funktionerna man får med HE och fokuserar på mer personliga åsikter som spelar mindre roll.
Det enda riktiga problemet som jag sett är den vita versionen av Zinc Alloy
En annan sak som stämmer för nästan alla stora YouTubers är att de rekommenderar så mycket saker som folk utan ANSI layout inte har någon användning för, t.ex. så finns det IQUNIX EZ63 som är ett HE tangentbord med ganska bra byggkvalité (dåligt mjukvara) men finns inte ISO layout så går inte jämföra, kan vara bästa på marknaden om det vill men vad ska jag ha det till?
Om man är ute efter ISO layout så finns det i stort sett bara 1-2 alternativ och Keychron Q1 HE är väl det närmaste i klassen. Hade jag varit ok med layouten och köpt 60HE så hade jag inte bytt till 80HE, köpte 80HE då jag inte orkar med 60%% layout.
EDIT: En av de få YouTubers jag skulle lita på när det kommer till HE tangentbord är Optimum men han har inte släppt sin review av 80HE än.
Här är mitt:
https://i.imgur.com/377v41e.jpeg