Anmäl dig till Roborock Challenge!

Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Går det att gömma kablarna som kom med i denna?

Vill man ha en riktigt billig lösning köper man Ikeas Symfoniskt och kapar/borrar :). Går dock inte att gömma kablarna inuti då. Dom fästes utanpå med små clips.

Yes, det gick bra att gömma kablarna inuti stativen. Lättast gjordes det genom att dra kabeln genom en sektion i taget och montera allt eftersom.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fästen man kan montera i väggarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vad finns det för fästen man kan montera i väggarna?

Sök på 'amazon' i tråden så finns det lite exempel. Jag köpte iaf dessa
https://www.amazon.se/deleyCON-Universella-H%C3%B6gtalarv%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Sök på 'amazon' i tråden så finns det lite exempel. Jag köpte iaf dessa
https://www.amazon.se/deleyCON-Universella-H%C3%B6gtalarv%C3%...

De ser ju kanon ut, med tilt och allt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

De ser ju kanon ut, med tilt och allt, tack!

Jag har också ovanstående till min Q995C. Däremot till Q995D så beställer jag nedanstående då de är billigare och ser väldigt lika ut:

RICOO Set med 2 högtalarväggfästen LH038-B, universell låda vägghållare, högtalarhållare, vägghållare högtalare, väggmontering, vägghållare, svart https://amzn.eu/d/6rqa0JA

Permalänk
Medlem

Slänger in en allmän fråga för er som köpt golvstativ. Vad köpte ni och är ni nöjda?

Jag kommer troligen inte montera mina högtalare på väggen och letar därför efter prisvärda (billiga) golvstativ.
Önskemålen är att de ska vara 100cm hög eller justerbara samt att man ska kunna dra strömsladden genom dem.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man kan få för Q995C som är inköpt för drygt 1 år sedan?

Inga skavanker osv.

Sugen på 2.0/1 system igen istället, tycker inte basen blandamnat kommer till rätta här hemma. Teatat flera olika placeringar och inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Vad tror ni man kan få för Q995C som är inköpt för drygt 1 år sedan?

Inga skavanker osv.

Sugen på 2.0/1 system igen istället, tycker inte basen blandamnat kommer till rätta här hemma. Teatat flera olika placeringar och inställningar.

Runt 6000-7000kr kanske med tanke på att Q995D nu är nere på 9 990kr igen.
Beror nog lite på var du bor också, kanske inget system som man vill skicka med Posten.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Finns åter att köpa för 9990:- från flertalet ÅFs:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13535037

500kr billigare via Benify & Mecenat, dvs 9490kr.

Permalänk
Medlem

9 990 kr även direkt hos Samsung, men med möjlighet att byta in valfri skräpig/trasig soundbar för ytterligare 1500 kr rabatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Liiiite off topic. Men jag undrar om man kan på något vis få den inbyggda Matter bryggan i q990c att prata med andra Matter bryggor? Typ Philips Hur hub, ikea dirigera eller Homey Pro

Permalänk
Medlem

8066kr med 5% rabattkod och inbyte av gammal soundbar. Bara hoppas man bli nöjd och lyckas gräva upp någon billig soundbar på marketplace att byta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highbeam:

8066kr med 5% rabattkod och inbyte av gammal soundbar. Bara hoppas man bli nöjd och lyckas gräva upp någon billig soundbar på marketplace att byta in.

Jag bytte in en sunkig "soundbar" från Amazon som jag typ betalade 40kr för. Mig veterligen tar de inte ens tillbaka den utan den går direkt till återvinning av transportbolaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highbeam:

Har en gammal jag inte använder om du bor i gbg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Har 2 frågor kan man använda bakhögtalarna som extra frontar?
Samt funkar soundbaren på en äldre Oled tv utan Earc har en LG oled B7 (2017).

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Har 2 frågor kan man använda bakhögtalarna som extra frontar?
Samt funkar soundbaren på en äldre Oled tv utan Earc har en LG oled B7 (2017).

Du kan använda bakre högtalarna och sätta dom där framme, men då vänder du så höger blir vänster och vänster blir höger. De kommer fortfarande användas för de bakre effekterna, men känslan är att det blir sämre effekt.

Jag är inte expert på Arc vs Earc men enligt denna sida är skillnaden denna. Du kan inte få okomprimerat ljud genom Arc, m.m. Sedan vad jag hört och läst är earc/arc lite som hdmi-standarden. Det finns en stardard men inte alltid allt fungerar som det är tänkt.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Va uppmärksam på denna nyhet. Så någon inte uppdaterar och måste skicka in sin:

https://feber.se/pryl/trasig-uppdatering-forstor-samsung-soun...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Viktigt tips, tack! Hittar inte längre min via smart things-appen, ska kolla igenom det imorgon igen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Gäller dock D-modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Gäller dock D-modellerna?

Det står D modellerna i nyheten, menjag har inte läst på om det är mer modeller som kan vara drabbade. Många följer nog denna tråden och har en D modell så tänkte varna dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det står D modellerna i nyheten, menjag har inte läst på om det är mer modeller som kan vara drabbade. Många följer nog denna tråden och har en D modell så tänkte varna dom.

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Ser detta som en som samlingstråd för hela Q-serien, inkl. olika årsmodeller såsom C/D och nu för 2025, F (Man verkar hoppa över E).

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Vågar man köra på HW-Q990D i en lägenhet (1a) eller blir man hatad av grannarna?

Alternativt kanske nöja sig med en ensam soundbar?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Vågar man köra på HW-Q990D i en lägenhet (1a) eller blir man hatad av grannarna?

Man kan sänka subben med fjärrkontrollen om man vill. Iaf på min 995C. Visserligen har jag inte superhögt på ändå, men har sänkt den lite och kör med det alltid. Är nog ingen fara så, utan sub tror jag inte filmerna blir så roliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Jag hade Q910A och jag fick ta bort subben. Grannarna klagade. Nu har jag Q935D och kör utan sub, har vant mig.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Man kan sänka subben med fjärrkontrollen om man vill. Iaf på min 995C. Visserligen har jag inte superhögt på ändå, men har sänkt den lite och kör med det alltid. Är nog ingen fara så, utan sub tror jag inte filmerna blir så roliga.

Vilken nivå brukar du köra på? Tolkar det som att det sträcker sig mellan -12 till +6?

Skrivet av Ploppsan:

Jag hade Q910A och jag fick ta bort subben. Grannarna klagade. Nu har jag Q935D och kör utan sub, har vant mig.

Oj, det är detta jag är rädd för. Blev det klagomål även fast du hade lägsta på suben?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Är det på grund av ljudvolymen eller vibrationer som det stör grannar?

Jag kör sällan jättehögt ljud, har tillräckligt vid actionfilm men fortfarande väldigt lagom. Har maxat bakhögtalarna och de sitter bredvid öppna fönster så där om något skulle det väl störa grannarna...
Basen vibrerar kraftigt men står 10cm bakom soffan mitt i rummet så får märkbart tryck. Gissar på att om den står någon annanstans så krävs mer tryck för att uppnå samma effekt och då kanske det rör sig nedåt till grannarna.

Sen är det väl natt och dag gällande ljudisolering? Jag hör någon granne dra runt möblerna. Men aldrig någonsin hört röster eller skrik 😅

Permalänk
Medlem

Hur mycket det låter i andra lägenheter beror på så många olika aspekter, nyare fastigheter är generellt bättre men det är ingen garanti. Sedan kan det skilja mellan lägenheter i samma fastighet.

Men helt klart är det grannar som väsnas ofta, och sent, är fördjävla störande. Fet hemmabio i n lägenhet är ju generellt inget genidrag. Bästa är ju att fråga grannarna och anpassa sig efter huset och dem för att få en bra boendemiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Vilken nivå brukar du köra på? Tolkar det som att det sträcker sig mellan -12 till +6?

Oj, det är detta jag är rädd för. Blev det klagomål även fast du hade lägsta på suben?

Vet faktiskt inte exakt, länge sedan jag använde ens den fjärrkontrollen men kan tänka mig -4 om default är 0.

Om subben står nära en grannes vägg, vad det är för väggar/golv i huset spelar ju rätt stor roll så är svårt att säga vad som gäller hos dig men jag skulle köpa med sub, den gör sitt fast den är lågt ställd. Bakom soffan kan ju vara bra och sedan sänka den om man vill begränsa ljudet från den.

Prata med grannen när du köpt din soundbar att du köpt den och säg att de ska säga till om de blir störda. är ju enklast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vet faktiskt inte exakt, länge sedan jag använde ens den fjärrkontrollen men kan tänka mig -4 om default är 0.

Om subben står nära en grannes vägg, vad det är för väggar/golv i huset spelar ju rätt stor roll så är svårt att säga vad som gäller hos dig men jag skulle köpa med sub, den gör sitt fast den är lågt ställd. Bakom soffan kan ju vara bra och sedan sänka den om man vill begränsa ljudet från den.

Prata med grannen när du köpt din soundbar att du köpt den och säg att de ska säga till om de blir störda. är ju enklast.

Kanske bäst och bara köra på, prata med grannen efter någon månad om ni möts i trapphuset "tjena du jag kollar mycket film, säg till om ljudet stör dig"

För säger du till i början och vad källan är så kommer de gå runt antingen medvetet eller omedvetna att leta "fel". Blir ren placebo effekt att hitta störande/irriterande ljud eftersom du redan planterat fröet att det är du som stör