Permalänk
Medlem

Radxa ROCK 4SE vilket OS?

Köpte en billig sådan för ett tag sedan men vart i ett första skede lite missnöjd med supporten i de OS som gick att ladda ner. Är inte super duktig på Linux tyvärr och hankar mig fram lite. Men på "pappret" var det ju en ganska hyffsad SBC tyckte jag (visst otroligt billig... tror jag gav 500 kr). Med Vulkan, OpenGL ES, OpenCL, osv stöd... men (nu minns jag inte exakt dock vad jag testade, men det var två "officiella" Linux distros) och inget syntes enligt mig... Samt det mesta var buggigt generellt...

Köpte den för den var billig, har efter det köpt Pi 4 och Pi 5 (8GB varianten) och tycker stödet är betydligt bättre av det mesta känns på något sätt bättre i allt... trots att Radxa ROCK 4SE borde i alla fall ligga mellan typ en Raspberry PI 3-4 (3.5? i prestanda både grafiskt och CPU mässigt antar jag? men känns som supporten av GPU'n och mjukvaran inte riktigt finns där...

Satt och funderade på vad jag skall göra med den (köpte den ändå i princip dock för priset iofs).

Men Android? där borde det finnas support för både GPU och processor och OpenCL och bästa varianten av OpenGL ES samt OpenCL. Och i "värsta fall" installera Termux för resten av applikationer som inte existerar på Android?

För att utnyttja all hårdvara?

Eller vad är bäst för Rock 4SE här? någon som kör Android på den?

Och nej, vet inte exakt vad jag skall ha den... tänkte ett tag att ha den till någon riktigt slö (men förhoppningen att antingen Vulkan eller OpenCL) AI chatbot på mitt LAN... typ ställa en fråga få något svar efter 10-20 minuter som inte är helt idiotiskt (mestadels matte grejor antar jag)...

En 3GB LLM modell borde den kunna ladda kan man tycka utan att dö?

Permalänk
Snusfri

DietPi helt klart.
Optimerat OS för SBCs med mycket bra lösningar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det är alltsom oftast ett misstag att köpa hårdvara som bara har stöd av Linux-distar som tillverkaren av hårdvaran tillhandahåller. Dessa kommer troligen inte underhållas över tid. Dessa använder ofta namn som Debian eller OpenWrt, ofta i strid mot varumärkets policy, och är sönderhackade ”falska” varianter.

Om det inte finns stöd för all hårdvara i mainline/Torvalds Linux så kommer hårdvarustödet att dö fort. Det är också ett tecken på kvalitet att drivrutiner accepterats in i mainline, tillverkar-Linux kan vara hur bra eller dåliga som helst och innehålla binär-blobbar med bakdörrar.

Kinesiska tillverkare har i stor utsträckning som system att sälja billig hårdvara med usel livslängd på mjukvaran. Inte heller RPi är perfekta på att skicka sin mjukvara upstream, men där tycks det i alla fall hända förr eller senare, så att man så småningom kan välja fritt vilken mjukvara man vill köra.

Permalänk
Datavetare

Radxa ROCK 4SE använder RK3399-T som verkar vara en "power-optimized" variant av RK3399 som används av bl.a. Orange Pi 4.

Har använt den senare en del, dock enbart som headless-server och då Orange Pi 5 var så brutalt mycket bättre är det ett tag sedan jag kört något på OPi4, inte använt en senare version än Ubuntu 22.04LTS.

Erfarenheten av att köra just Ubuntu 22.04LTS server var ändå att det fungerade riktigt bra. Använde i stort sett alla HW-block förutom GPU-delen (var som sagt en headless-server) och det i applikationer som körde 24/7 under ca 2 års tid.

Kan ju vara värt att testa, på t.ex. dessa webbplats finns paketering av 24.04LTS för ROCK 4 SE
https://sd-card-images.johang.se/boards/rock_pi_4se.html

Givet att RK3399-T är en lägre klockad RK3399 kanske prestanda hamnar någonstans mellan RPi3 och RPi4. RK3399 presterar strax under en RPi4.

Precis som @KAD skriver är det tyvärr lite varierat stöd för "kinesiska systemkretsar". Positiva är ändå att Rockchip är bland de bättre och de har varit extra hjälpsamma med RK3588 (använda i Orange Pi 5 och Radxa ROCK 5) där det är rätt mycket komplett kernel.org stöd numera.

Tror i.o.f.s. att även RK3399 har hyfsat komplett kernel.org stöd, problemet är nog mer att hitta färdig-paketerade "images" som gör det rimligt komplicerat att komma igång...

Vad det gäller prestandan har jag noll koll på GPU-prestanda i RK3399 ställd mot RPi3/RPi4. Det lär i alla fall inte vara någon raket. Enligt ChatGPT ska Mali-T860 MP4 (GPU i RK3399) vara 2-3 gånger så snabb som GPU i RPi4 i 3D-grafik och jämförbar med RPi5, men vet inte om det egentligen säger så mycket.

Har bara testat GPUn RK3588 som hastigast (kör även den uteslutande headless). Positiva var väl "det fungerade direkt med 4k skärm, gick att surfa", men det var ingen direkt höjdare som desktop... Och är väsentligt mycket snabbare GPU i RK3588 jämfört med RK3399, ca 2-3 gånger snabbare enligt ChatGPT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

DietPi helt klart.

Grymt!
Tack!

Skall testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är alltsom oftast ett misstag att köpa hårdvara som bara har stöd av Linux-distar som tillverkaren av hårdvaran tillhandahåller. Dessa kommer troligen inte underhållas över tid. Dessa använder ofta namn som Debian eller OpenWrt, ofta i strid mot varumärkets policy, och är sönderhackade ”falska” varianter.

Om det inte finns stöd för all hårdvara i mainline/Torvalds Linux så kommer hårdvarustödet att dö fort. Det är också ett tecken på kvalitet att drivrutiner accepterats in i mainline, tillverkar-Linux kan vara hur bra eller dåliga som helst och innehålla binär-blobbar med bakdörrar.

Kinesiska tillverkare har i stor utsträckning som system att sälja billig hårdvara med usel livslängd på mjukvaran. Inte heller RPi är perfekta på att skicka sin mjukvara upstream, men där tycks det i alla fall hända förr eller senare, så att man så småningom kan välja fritt vilken mjukvara man vill köra.

Idag testade jag Android för skoj skull på den.. och det var total katastrof... SBC'n började faktiskt lukta bränt (trots en monströs kylar)... Efter det testade jag Armbian (hört bara bra om det, men visade sig att 4SE (som tydligen är typ som en 4B)) visade sig vara en community dist (som ibland kan vara kanon) men var inte riktigt som jag tänkte... Problem med nätverket (både 2.4 och 5Ghz), samt diverse andra saker...

Skall strax testa DietPI... men jag håller med dig, nu var den dock billig men visst vill man ha den att fungera någorlunda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Radxa ROCK 4SE använder RK3399-T som verkar vara en "power-optimized" variant av RK3399 som används av bl.a. Orange Pi 4.

Har använt den senare en del, dock enbart som headless-server och då Orange Pi 5 var så brutalt mycket bättre är det ett tag sedan jag kört något på OPi4, inte använt en senare version än Ubuntu 22.04LTS.

Erfarenheten av att köra just Ubuntu 22.04LTS server var ändå att det fungerade riktigt bra. Använde i stort sett alla HW-block förutom GPU-delen (var som sagt en headless-server) och det i applikationer som körde 24/7 under ca 2 års tid.

Kan ju vara värt att testa, på t.ex. dessa webbplats finns paketering av 24.04LTS för ROCK 4 SE
https://sd-card-images.johang.se/boards/rock_pi_4se.html

Givet att RK3399-T är en lägre klockad RK3399 kanske prestanda hamnar någonstans mellan RPi3 och RPi4. RK3399 presterar strax under en RPi4.

Precis som @KAD skriver är det tyvärr lite varierat stöd för "kinesiska systemkretsar". Positiva är ändå att Rockchip är bland de bättre och de har varit extra hjälpsamma med RK3588 (använda i Orange Pi 5 och Radxa ROCK 5) där det är rätt mycket komplett kernel.org stöd numera.

Tror i.o.f.s. att även RK3399 har hyfsat komplett kernel.org stöd, problemet är nog mer att hitta färdig-paketerade "images" som gör det rimligt komplicerat att komma igång...

Vad det gäller prestandan har jag noll koll på GPU-prestanda i RK3399 ställd mot RPi3/RPi4. Det lär i alla fall inte vara någon raket. Enligt ChatGPT ska Mali-T860 MP4 (GPU i RK3399) vara 2-3 gånger så snabb som GPU i RPi4 i 3D-grafik och jämförbar med RPi5, men vet inte om det egentligen säger så mycket.

Har bara testat GPUn RK3588 som hastigast (kör även den uteslutande headless). Positiva var väl "det fungerade direkt med 4k skärm, gick att surfa", men det var ingen direkt höjdare som desktop... Och är väsentligt mycket snabbare GPU i RK3588 jämfört med RK3399, ca 2-3 gånger snabbare enligt ChatGPT.

Ja av det lilla jag kört av den (diverse buggiga distros hittills tyvärr) så känns den väl typ som något mellanting mellan RPi3-RPi4... Men den är ju lite speciell med 2 st A72'or och 4 st A53 så i vissa special fall kan den gå som en överklockad RPi4 antar jag om den har lite kylning. Men visst RPi3 är väl den förväntade prestandan...

När jag såg Mali tänkte jag direkt... bra ARM's egna design, det måste ju vara bra stöd i flesta distros men nu vet jag inte längre...

Tror DietPi får bli sista testet... annars får jag försöka traggla lite mer med Armbian... kan ju vara något fel jag gör ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

DietPi helt klart.

Får tacka dig igen! Håller på att installerar den nu. Såg att den faktiskt fanns som ett OS alternativ även på Radxa's sida... vet inte varför jag hoppade den (möjligen för att jag trodde det var RPi optimerad typ för Videocore GPU osv osv och tänkte kanske att jaja dom har fått den att starta på en 4SE inte så mycket mer)...

Men hur som helst, kommit längre, fungerar bättre hittills än Armbian. Armbian tappade nätverket konstant. DietPI verkar lösa det bättre (men den envisades med ETH0 länge så var tvungen att disabla det... kan tycka att den borde veta att det inte sitter en kabel/link och helt enkelt hoppa över 1 minuts letande efter IP via DHCP)...

Desktop, installerar jag precis för det är bekvämt... gillar XFCE och det fanns som alternativ.

Hittills nöjd!