Permalänk
Medlem

Konvertering videofiler?

Har drygt 40 timmar video från min mini dv kamera som är lagda på dvd i formatet Video TS. Tänkte lagra filmerna i molnet men formatet är inte det bästa och känns inte framtidssäkrat. Dessutom funkar det inte för redigering i de traditionella programmen som Premiere, iMovie och Final Cut Pro utan kräver särskilda konverteringsprogram för att först omvandlas till t.ex. MOV, MKV, MP4 eller ProRes.

Tacksam för tips hur jag på bästa och enklaste sätt för att först konvertera Video TS filerna till ProRes och sedan till MOV eller MP4. Eller är jag fel ute och någon har ett annat förslag hur jag kan lösa konverteringen till lagringsvänligt format och format för redigering?

Permalänk
Medlem

Handbrake är gratis och kan köra batch-konverteringar.

Permalänk
Medlem

Får inte nedladdningen av HandBrake att fungera, tyvärr. Vad tror du/ni om VideoProc Converter AI, som dock kostar en slant?

Permalänk
Medlem

Vet ej, men testa ett gratisprogram först.

Hemsidan ligger nere, men här
https://github.com/HandBrake/HandBrake/releases

Permalänk
Medlem

ffmpeg funkar nog också om du orkar leka med kommandotolken

Permalänk
Medlem

Verkar som att även VLC kan göra samma sak

Bild skamlöst stulen från StackOverflow

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En batch-fil kan automatisera hela kittet, allt du behöver är mkvtoolnix, eller snarare mkvmerge.exe

@echo off setlocal echo Starting conversion... for %%X in (mp4 m4v mov avi mpg) do ( for /r %%A in (*%%X) do ( echo Converting: "%%A" "C:\Program Files\MKVToolNix\mkvmerge.exe" -o "%%~dpnA.mkv" "%%~fA" ) ) echo Conversion complete. endlocal pause

Dold text
Permalänk
Medlem

"TS" eller Mpeg2 som själva codecen är är det absolut inget fel på och du behöver absolut inte oroa dig för att det inte skulle kunna gå att spela upp i framtiden.

Den enda nackdelen är storleken, eftersom det är helt okomprimerat.

Makemkv kan muxa om till liv, det är helt gratis och kvalitet bibehålls. Ffmpeg funkar det med, men kan vara lite krångligare.

Permalänk
Medlem

jag kan rekommendera Shutter Encoder. Funkar bra och är enkel

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

jag kan rekommendera Shutter Encoder. Funkar bra och är enkel

Tack för tipset! Stort plus att det även finns till macOS och Linux