Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Sötast
Skrivet av Werner:

Det där är jag väl införstådd med.

Jag menade att stödja med plånboken genom att säga upp förbindelsen och hoppa över till 5G. Om man känner så starkt för det, och är medveten om nedgraderingen dvs - man ska inte tro att 5G är likvärdigt med fiber bara för att det i teorin kan komma upp i samma eller t.o.m högre hastigheter än 1 Gbps.

Dock är det ju fiber till masterna, och dessa ägs kanske av samma nätägare. Men det är svårt att komma runt, om man inte vill nedgradera till typ xDSL.

synd att de mest troligt äger fibern som 5g å dyl är kopplat till också :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är ju det en planering avser.

Om man vet att man skall upprusta 50.000 mil med vattenrör om 70 år så får man ju räkna in den kostnaden i sin "+/- 0" för att det skall vara gångbart att fortsatt underhålla infrastrukturen utan chockhöjningar i pris.

Stora fonder är problematiskt.
Förutom att det blir en säck pengar som är tillgängliga att spenderas på vad som helst (eller norpas av), så äter ju inflationen upp den över tid om de inte investeras.

Om den istället investeras så blir det helt andra kompetenser som behövs i bolaget för att förvalta det stora kapitalet. Dåliga investeringar skulle kunna leda till ännu högre kostnader. Kostymen växer och även så kostnaderna för den dagliga verksamheten.

I praktiken skulle ju de som nyttjar vattnet idag även betala morgondagens kunders behov av vattenrör plus inflation plus all overhead.
Det är inte säkert att det skulle bli billigare än att bara ta smällen när rören spricker och fördela den faktiska kostnaden då.

Permalänk
Medlem

Så för en gångs skull är höjningen som Bahnhof gör ”pga ökade kostnader” på riktigt?

Riktigt röthåligt svar av snubben på GC, ”står fritt att konkurrensutsätta”. Ska jag riva upp kabeln i backen till mitt hus eller? Rövhatt.

Dom har väl tittat och lärt sig av elnätsägarna. Är ju lätt för dom att höja 20 % på ett år för att klara diverse omställningar och andra buzzwords.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna påminna om att Sverige ägde sina kommunikationsledningar och hade alla möjligheter att fortsätta uppgradera sitt kommunikationsnät (tele och telegraf-ledningar) till fiber; Se det som infrastruktur och enbart sälja av telefonitjänsten.

Vad vi nu har gjort är att PTS har delat ut skattepengar i bidrag till privata aktörer som byggt fibernät för dem och nu kan styra sina priser hur de vill. PTS delar gärna ut bidrag till områden som redan är ansluta dessutom. GlobalConnect är IP-only men de fick byta namn efter hur de misskött sig. Hundratals ARN-anmälningar och ändå miljard-belopp i bidrag. Än idag betalar vi ut skattepengar till privata aktörer för att bygga upp viktig infrastruktur för skattepengar som vi sedan har noll kontroll över.

Inte bara ska vi betala dem en gång varje månad för att skicka trafik över ett fibernät vi till stor del betalt, både med skattepengar och installationskostnader (där de ofta kunnat göra rot/rut-avdrag), de lyckas nu lura marknaden att deras driftkostnaden ökat... Som tidigare ISP-tekniker vågar jag påstå att eventuella driftkostnader som gått upp i så fall har gjort det på grund av tankefel hos IP-only och detta misslyckande borde vara ett lagbrott. PTS borde kräva en utredning om vad som gått fel där vi med lagkrav låser deras prisläge till vi kan bekräfta att de gjort allt i sin makt att hålla en rimlig prisnivå på nätet vi betalt. Om de inte kan drifta nätet för rimligt pris har de möjlighet att gå i konkurs och vi borde få möjlighet att köpa tillbaka nätet vi betalt likt hur Telegrafverket tog över privata nät en gång i tiden. Med nuvarande säkerhetsläge torde det vara i nationens intresse att säkra kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Om ändå. Elbranschen kan jag inte svara för, men i VA-branschen är det olagligt att spara pengar på hög i en längre tid för framtida underhåll. Lobbya till politikerna om du vill se förändring. Verksamheten får inte heller vara vinstdrivande. Mycket av infrastrukturen finansierades under 50-, 60-, & 70-tal med statliga subventioner. Nu börjar den nå slutet på sin livstid och den här gången ska kommunerna stå för kostnaden själva, och utan kostnadsutjämning mellan kommuner enligt nuvarande lagstiftning. Dyrare kommer det att bli

Egentligen är vatten ändå ett väldigt billigt livsmedel. Du betalar ören per liter färskt dricksvatten/renat avloppsvatten. Jämför med 10-20 kr per liter du betalar för dryck i mataffären.

Nu blir det ju väldigt off topic men men 😀
Det hänger väl ihop med att man inte skall vara vinstdrivande och det skulle då potentielt blinett kryphål att lägga pengarna på hög för framtida bruk. Så visst det fanns en tanke som säkert var god men samtidigt väldigt blåögd på ett annat sätt.

Men som sagt detta skulle man ju tacklat för 50 år sedan. Nu är det ju bara att lösa efter bästa förmåga.

Sen är det svårt att tycka synd om en vuxen människa som klagar på att bubbelvatten kostar 20:- i butik.

Att det däremot skiller 500+% mellan den billigaste och dyraste kommunen för vatten till ett enfamiljshus är beklagligt. Dricksvatten borde vara en mänklig rättighet i Sverge och jag kan tycka att kostnaderna för detta borde vara jämnare.

20.000:- per år för den dyraste och 4000:- för den billigaste kommunen.

Sen har det så klart sina orsaker till varför det ser ut så här men tycker ändå att sånt som alla människor måste ha borde vara bättre reglerat. Vatten och en är en sådan sak som borde vara samma för alla (ev upp till vissa gränser, men då får väl vissa lnasiga ideer).

Nog off topic, tillbaka till bredbandets girighet, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Ja, det är svårt att räkna på underlags-, förprojektering-, upphandlings-, projekterings-, material-, löne- samt möjliga tilläggs-kostnad(er) som kan uppstå i ett projekt redan om 1år. Vem vet om covid26, trump, främmande makt i öst...

Många faktorer som spelar in, kan någon räkna rätt där är det trollkarl/häxa. Det som inte är gångbart hos gråa massan är när politiker säger högre taxa. Då röstas det inte på dom. Historiskt har det mellan kommuner vart 'race to the bottom' gällande VA taxa, hållbart? Nej. Vinner val? Ja!

Det finns idag diskussioner om avsätta i framtida investeringsfonder inom ramar för kommunala bolag. Dock är det lite av en gråzon då det inte går att projicera framtida behov och/eller akuta åtgärder. Eller teknikutveckling. Inte riktigt som färgburk inom kommunalt förvaltad hyresvärd.

Men en parallell ontopic! Varför är det så få nät i kommunal regi (bolag)? Det håller ner priset på bredband markant vad jag läst senaste nyheter på swec och forumiter som har privata. Eller det kanske är utsålt, vad vet jag.

Nätavgiften hade varit minst hälften om det var statligt reglerat utan vinstkrav.

Du måste förstå att till skillnad emot dina VVS rör så är fiber en glaskabel på 1mm. Denna kabel slits inte som dagvattenrör i gatan efter belastning på samma sätt. Du kan på samma kabel som klarar 10/10mbit köra 4x200Gigabit (-ish). När dessutom man lägger fiber, kan man lägga ner 12 eller 24 par på en gång. Med splittade våglängder kan man genom att byta ut utrustningen köra flera kunder på samma fiber med samma kapacitet, med olika våglängder.
Då har vi inte ens räknat in hur ofta man kan "blåsa in" fiber i efterhand, eller lägga det i samband med annat.
Dessutom på 60cm djup o och inte 3m. Dessutom behöver man inte lägga fågelvägen då det kostar inget i material eller hastighet/kapacitet att dra det "onödigt" enkelt för sig.

Det som sker är utomordentligt löjligt allt ihop.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vill man hålla nere priset så:

Byt under Black Week.
Bind i ett år.
Till en ISP som inte ägnar sig åt att ändra avtalet för budna kunder (de finns de som gör det.)
Och som inte ägnar sig att byta mediaomvandlaren så att man inte kan välja någon annan ISP ett år senare utan att behöva byta tillbaka den. Vilket kan kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Byt under Black Week.
Bind i ett år.
Till en ISP som inte ägnar sig åt att ändra avtalet för budna kunder (de finns de som gör det.)
Och som inte ägnar sig att byta mediaomvandlaren så att man inte kan välja någon annan ISP ett år senare utan att behöva byta tillbaka den. Vilket kan kosta.

Jo precis detta som kommer göra att 100/100 kostar 999:- snart. Vad händer när alla ISPer måste tjäna istället för att få 10kr över? Vem tror du står för dom fiolerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Att det däremot skiller 500+% mellan den billigaste och dyraste kommunen för vatten till ett enfamiljshus är beklagligt. Dricksvatten borde vara en mänklig rättighet i Sverge och jag kan tycka att kostnaderna för detta borde vara jämnare.

Ber om ursäkt för att jag är lite petig (ditt budskap framgår ju ändå), men det skiljer faktiskt "bara" 400% (skillnaden är 16000kr; 16000/4000=4).

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Då har de ju haft 50-70 år på sig att spara ihop lite cash för att byta ut det som behöver bytas ut.

Jag tror mer någon plockat ut en dödsfet bonus hur länge som helst och nu med inflationen så räcker inte den bonusen utan man vill ha lite mer pengar.
När det väl är dags för underhåll så chockhöjer man ändå så man kan ha kvar sin bonus och låta slutkunden stå för hela härligheten.

Det är få som levererar en bra och hållbar produkt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Jag tror mer någon plockat ut en dödsfet bonus hur länge som helst och nu med inflationen så räcker inte den bonusen utan man vill ha lite mer pengar.
När det väl är dags för underhåll så chockhöjer man ändå så man kan ha kvar sin bonus och låta slutkunden stå för hela härligheten.

Det är få som levererar en bra och hållbar produkt i dagsläget.

Wilson Audio
Macsween Haggis

... sen tog det nog slut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nätavgiften hade varit minst hälften om det var statligt reglerat utan vinstkrav.

Du måste förstå att till skillnad emot dina VVS rör så är fiber en glaskabel på 1mm. Denna kabel slits inte som dagvattenrör i gatan efter belastning på samma sätt. Du kan på samma kabel som klarar 10/10mbit köra 4x200Gigabit (-ish). När dessutom man lägger fiber, kan man lägga ner 12 eller 24 par på en gång. Med splittade våglängder kan man genom att byta ut utrustningen köra flera kunder på samma fiber med samma kapacitet, med olika våglängder.
Då har vi inte ens räknat in hur ofta man kan "blåsa in" fiber i efterhand, eller lägga det i samband med annat.
Dessutom på 60cm djup o och inte 3m. Dessutom behöver man inte lägga fågelvägen då det kostar inget i material eller hastighet/kapacitet att dra det "onödigt" enkelt för sig.

Det som sker är utomordentligt löjligt allt ihop.

Ah, tack för utförligt svar och info! Belyser problematiken kontra vinstintresset. En snabb googling av undertecknad ger mig en avgift på ~270-300;- för 100/100. Är det en rimlig avgift? Bor i brf så det sköts där med mängdrabatt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Ah, tack för utförligt svar och info! Belyser problematiken kontra vinstintresset. En snabb googling av undertecknad ger mig en avgift på ~270-300;- för 100/100. Är det en rimlig avgift? Bor i brf så det sköts där med mängdrabatt.

Alltså. En BRF kan gå in med kapital som är stort. Dom kan t.ex. ta hela smällen för att koppla upp. (Projektering, Gräv, Material, allt). Sen efter det förhandlar dom om månadspris.

Enkelt jämfört:
1kr för mobil och 599;- / mån 24 mån
eller
1999kr för mobil och 399:- / mån 24 mån
Enkel matte. Den som kan hosta tar kommando.

Jag har 2 släktingar som bor 2000m ifrån varandra.
Båda teckna med Ownit. Den förening som tog hela notan fick 1000/1000 för 99kr mån/lägenhet.
Den föreningen som lät Ownit stå för notan fick 100/100 för 399kr mån/lägenhet och krav på överflyttning av fastnummer.

2 Scenario med samma partner, 2 olika resultat. Gissa vem som hade koll och vem inte?

Fiberägaren har en enkel uppgift, lägga glasfiber och sen ta betalt. Bistå med gräv om det behövs. Sen tog det slut.
Ingen GDPR, inga kundsamtal, inget gnäll, ingen tjänstekatalog... NADA.

Men pga. det inte är politiskt reglerat så är det som det är. Total katastrof där vi blir blåsta så den visslar om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

– Orsakerna till prishöjningarna är att nätägarna sitter på monopol, som de nu mjölkar ur så mycket de bara kan. Och Globalconnect är i särklass värst, säger Bahnhofs marknadsföringschef Markus Eriksson.

Lite som elnätet...

Skrivet av Napster91:

Håller med dig i sak, och detta är offtopic. Dock kan jag intyga att vatten kommer kräva stora höjningar framöver. Jobbar med vatten. Flesta ledningsnät är 50-60-70 år+ gamla. Delvis samma för byggnader där utrustning trycker ut vatten är åldrad, befolkning växer o.s.v. Alternativet är egentligen, vad är drickbart vatten i kranen värd? Rätt många kronor innan man kommer upp i buteljerade priser för att inte tala om vattenkloset.

Vad bra att vattenbolagen sparat pengar inför framtida renoveringar som de bör ha gjort... planerat för framtida kostnader i priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Lite som elnätet...

Vad bra att vattenbolagen sparat pengar inför framtida renoveringar som de bör ha gjort... planerat för framtida kostnader i priset...

Exakt.

Samma som med hyresrätter
Samma som med avgifter för sophämtning
Fjärrvärme
Osv

Det som från början var tänkt att gå till underhåll, är det istället vinst?

Permalänk
Sötast
Skrivet av filbunke:

Byt under Black Week.
Bind i ett år.

Det har varit ett par bra år med detta men det är också tydligt att erbjudande har blivit sämre för varje år samt att det är uppenbart att operatörerna roterar dessa. Det roliga är över mest troligt nästa år men senast om tre. Mark my words!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Som vanligt stör jag mig som fan på argumenten om underhåll osv. Gäller öven vatten och el för den delen.

Så här resonerar jag:
Man sätter ett pris på internet/el/vatten. Denna summa skall gå till att drifta och underhålla näten samt framtida investeringar. Dvs kostar det 500:- i månaden så UTGÅR jag ifrån att man budgeterat att ex (påhittade siffror) 100:- är för det som går genom nätet och 400:- går till drif, underhåll och avsättning för framtida planer.

Så här resonerar nätägarna:
500:- i månaden och vi plockar ut allt i vinst! Yayyy! YOLO osv.
2år senare... Just ja vi måste laga lite saker! Tur att vi la undan en stor del överskottet för detta! Ehhh va?! Har vi inte lagt undan pengar?! Nehe... Vi får helt enkelt vara höja avgiften igen då.

Och så upprepar de samma visa år efter år!

Kul om alla vanliga knegare springer in till chefen till våren och KRÄVER att få högre lön då man nu måste byta till sommardäck och pengarna är slut.
Chefen - vad gjorde du av pengarna du redan fått i lön?
Festades upp förra allt förra månaden, men det är ditt fel på något sätt!

Du borde bli politiker, en av de mer kloka.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att fakturan hade varit mer detaljerad så att man faktiskt ser vad och till vad man betalar.

Där fungerar ju EL fakturan lite bättre tycker jag. Du får en faktura från leverantören och en faktura från nätägaren. Borde vara lika dant för fiber eftersom att det är så det fungerar ju. Och då kan man se mycket tydligare vilket företag som är det giriga...

Host nätägaren Host.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu blir det ju väldigt off topic men men 😀
Det hänger väl ihop med att man inte skall vara vinstdrivande och det skulle då potentielt blinett kryphål att lägga pengarna på hög för framtida bruk. Så visst det fanns en tanke som säkert var god men samtidigt väldigt blåögd på ett annat sätt.

Men som sagt detta skulle man ju tacklat för 50 år sedan. Nu är det ju bara att lösa efter bästa förmåga.

Sen är det svårt att tycka synd om en vuxen människa som klagar på att bubbelvatten kostar 20:- i butik.

Sen har det så klart sina orsaker till varför det ser ut så här men tycker ändå att sånt som alla människor måste ha borde vara bättre reglerat. Vatten och en är en sådan sak som borde vara samma för alla (ev upp till vissa gränser, men då får väl vissa lnasiga ideer).

Nog off topic, tillbaka till bredbandets girighet, haha.

Jag kan bara hålla med
Mvh bister över att subventionera Stockholm med el men får inte ett jota tillbaka för t.ex. utjämning av VA-avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Gissar att ägarna till GlobalConnect har som affärsidé att köpa upp bolag för att skapa monopol. Det är EQT som äger GlobalConnect och det är så de skapar "avkastning". Stora fonder är en cancer för hela samhällen.

EQT har man ju sett hur dom gör affärer förut och det var ju ingen rolig grej.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är konstigt att du upplever det så men så är det inte i verkligheten. Ditt fiber är mycket snabbare med betydligt bättre latenser än det är med radiosignaler dvs 5g eller allt under.

Fast latensen räknas nästan bara om du spelar online. Streamar du bara eller surfar, så märker du i regel oftast inte av lite högre latens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ber om ursäkt för att jag är lite petig (ditt budskap framgår ju ändå), men det skiljer faktiskt "bara" 400% (skillnaden är 16000kr; 16000/4000=4).

Sorry, mindes inte siffrorna wxakt så det blev lite avrundningar här och där. 531% enligt VA rapporten för 2024.

Permalänk
Medlem

Vi har fiber från GlobalConnect idag, men håller på att dra in Bahnhofs Villafiber och kommer då sänka våra bredbandskostnader ganska rejält med installationsavgiften inräknad i kalkylen.
Men jag håller med om att fiberleverantörerna borde regleras hårdare så att man slipper dumheter som tex dubbla inkommande fiber som vi kommer ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sitter tyvärr på GlobalConnect. Fick prishöjningen i början av året men lyckades få 10% i ett år utan bindningstid hos Bredband2.

Önskar att det sker någon reglering. Ökat som satan senaste åren.

Ärligt talat så litar jag på Bahnhof. De är transparenta så långt det går och till och med anmäler Globalconnect för det här.
Det har även diskuterats att Globalconnect vill börja ta betalt per GB, vilket kommer att ske om inte våra bredbandsleverantörer har något att säga till om. Så det är viktigt att frågan fortsatt driva framåt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ärligt talat så litar jag på Bahnhof. De är transparenta så långt det går och till och med anmäler Globalconnect för det här.
Det har även diskuterats att Globalconnect vill börja ta betalt per GB, vilket kommer att ske om inte våra bredbandsleverantörer har något att säga till om. Så det är viktigt att frågan fortsatt driva framåt.

Jag vill lita på Bahnhof för de levererar trots allt en förhållandevis bra tjänst, men när de höjer månadskostnaden med säg 100:- till följd av "höjda nätavgifter" och sedan en månad efter sänker månadskostnaden med 100:- så är det svårt. Tvivlar starkt på att de då har lyckats förhandla fram en lägre nätavgift helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag är på den punkten att jag överväger gå till mobilt bredband bara för att hålla utgifterna nere, även om jag har tidigare varit nöjd med Bredband2 och Bahnhof.

Jag hoppade på Telenor's Mobila bredband 5G för att slippa förhandla med en känd profil d.v.s. ISP:n.

Skrivet av krEJZi:

Då har de ju haft 50-70 år på sig att spara ihop lite cash för att byta ut det som behöver bytas ut.

Yes ☺️ de borde ha projekterat för eventuella drift och underhåll ⛑ som alltid dyker upp mellan jämna mellanrum...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är dags att vi datanördar tar våra nollmodemskablar och bygger ett eget internet genom att sammankoppla internet med dessa.
Jag gillar inte alls att mobilt bredband har blivit så dyrt.
Jag anser att ”alla” i Sverige bör kunna ha mobilsurf på mobilen, inte så att datatrafiken räcker till YouTube, Spotify, etc, Utan datatrafik för BankID, busskort, switch, app för att öppna paketskåp etc.
Egentligen borde vissa tjänster vara öppna för alla mobilabonnemang, i praktiken är detta svårt att få till.

Jag håller med.

Skrivet av Allexz:

Det är ju det en planering avser.

Om man vet att man skall upprusta 50.000 mil med vattenrör om 70 år så får man ju räkna in den kostnaden i sin "+/- 0" för att det skall vara gångbart att fortsatt underhålla infrastrukturen utan chockhöjningar i pris.

Absolutely Vodka.

Skrivet av Bantex:

Jag gick över till 5G bredband i December just p.g.a. alla prishöjningar på sistonde (Globalconnect + Bahnhof hade jag)

Supernöjd med bytet än så länge, snabbare hastighet än det jag hade genom fiber, billigare pris och inga driftstopp eller långsammare surf på helger och kvällar vad jag märkt.

Du får vara nöjd med det lilla. Jag bytte också till Telenor's mobila bredband. Visst folk talar om latens etc. Men jag bytte för att slippa prishöjningarna från de fasta operatörena.

Skrivet av Werner:

Det där är jag väl införstådd med.

Jag menade att stödja med plånboken genom att säga upp förbindelsen och hoppa över till 5G. Om man känner så starkt för det, och är medveten om nedgraderingen dvs - man ska inte tro att 5G är likvärdigt med fiber bara för att det i teorin kan komma upp i samma eller t.o.m högre hastigheter än 1 Gbps.

Dock är det ju fiber till masterna, och dessa ägs kanske av samma nätägare. Men det är svårt att komma runt, om man inte vill nedgradera till typ xDSL.

Skrivet av RaidSoft:

Att gå över till 5G anslutning för hem internet där fiber redan existerar är så absolut galet i mina ögon, trådlösa anslutningar kommer aldrig ha samma pålitlighet som trådat och desto mer som använder det för hem internet som har helt annan användning jämfört med det tekniken är som gjord för (mobiler) desto sämre tjänst kommer kunna levereras överlag.

Det är bara så mycket trafik som klaras över trådlös teknik innan trafik/signal densitet säger stopp och hela systemet skulle antagligen gå åt helsike om majoriteten av användare helt plötsligt körde över det istället för kablarna som redan existerar i marken.

Lösningen i mina ögon är att non-profit kommunalt företag skulle driva fysiska stadsnäten, då stannar åtminstone alla pengar inom samma ekosystem istället. Leverera sen en gratis nedlåst långsam grundtjänst på typ 1 Mbit eller nått för simpel surfande men låt privata internet företag leverera faktiska tjänsten som nu men då är åtminstone grundavgiften bara så hög som behövs.

Det kanske skulle kunna fungera...men privata bolag är inga duvungar heller.

Skrivet av klk:

Gissar att ägarna till GlobalConnect har som affärsidé att köpa upp bolag för att skapa monopol. Det är EQT som äger GlobalConnect och det är så de skapar "avkastning". Stora fonder är en cancer för hela samhällen.

Skrivet av Dinkefing:

Det är samma med mitt stadsnät som drivs av just Global Connect! Kommunen borde sparka ut dem men när det sitter politiker som inte har kunskaper i bredband och it blir det som det blir. Chockhöjda priser är det enda Global Connect gjort sedan de tog över driften. Global Connect har inget som helst incitament att förbättra stadsnätet förutom att driva in allt högre vinster.

Varenda tjänsteopeeratör jag pratat med har tagit upp problemet med Global Connect och deras höjningar. De är själva inte helt oskyldiga men när den som driver stadsnätet höjer mest och tjänsteoperatörerna också vill höja lite ja då blir det dubbelhöjningar som slutkunden får betala.

Skrivet av Bantex:

Alltså jag tvivlar inte på att fiber har stabilare latens än 5g men det är inget som har påverkat mig som använder internet till att surfa och och kolla Youtube. Tvärtom så upplever jag bara fördelar då jag får ut mycket snabbare hastighet när jag laddar ner spel från Steam tex. än tidigare när jag hade fiber (250mbit/s) Får i snitt 700mbit/s med 5g

Jag spelar dock inget online där latens är viktigt.

Kanske jag bara har tur att jag är rätt ensam på min närmsta mast vad vet jag men just nu är jag oerhört nöjd med 5g bredbandet.

Jag håller med dig. Snabbare nät och latens är mest för spel som andra här har påpekat.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag har varit Bahnhofkund sen urminnes tider, mycket för deras engagemang för användares rättigheter. Men efter att ha läst inlägg på swecklockers om att de smyghöjer priset så kollade jag själv mitt pris. Och jovisst, mitt pris låg högre än nyteckningspriset vilket är utanför alla kampanjer ska tilläggas. Påpekade detta via mejl till kundtjänst och fick omedelbart utan minsta krångel sänkt till "standardnivå". Känner mig lite blåst på det faktiskt. Ett sviket förtroende helt enkelt.

Ska nu Globalconnect sluta sig till krämaregänget så är det ett ämne för Uppdrag granskning kan jag tycka. Nu ska jag säga att jag inte vet om mitt nät har nåt med globalconnect att göra. Vi har ett kommunalt stadsnät i Karlstad som jag tror är helt standalone (riktigt bra!). Sen trodde jag väl att resten av nätet hörde till Bahnhof, men det kanske bara var vad jag fick itutat mig.

Permalänk
Medlem

Skrev på nytt avtal på fiber igår, fick Telenor 1000 för 349/mån bundet i 24 mån, säljaren och hans chef "lovade på heder och samvete att priser är låst under bindningstiden" kollade nätägaren nu: Globalconnect, f*ck me right 🙃

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || LG 27GS95QE || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Alltså. En BRF kan gå in med kapital som är stort. Dom kan t.ex. ta hela smällen för att koppla upp. (Projektering, Gräv, Material, allt). Sen efter det förhandlar dom om månadspris.

Enkelt jämfört:
1kr för mobil och 599;- / mån 24 mån
eller
1999kr för mobil och 399:- / mån 24 mån
Enkel matte. Den som kan hosta tar kommando.

Jag har 2 släktingar som bor 2000m ifrån varandra.
Båda teckna med Ownit. Den förening som tog hela notan fick 1000/1000 för 99kr mån/lägenhet.
Den föreningen som lät Ownit stå för notan fick 100/100 för 399kr mån/lägenhet och krav på överflyttning av fastnummer.

2 Scenario med samma partner, 2 olika resultat. Gissa vem som hade koll och vem inte?

Fiberägaren har en enkel uppgift, lägga glasfiber och sen ta betalt. Bistå med gräv om det behövs. Sen tog det slut.
Ingen GDPR, inga kundsamtal, inget gnäll, ingen tjänstekatalog... NADA.

Men pga. det inte är politiskt reglerat så är det som det är. Total katastrof där vi blir blåsta så den visslar om det.

Dåså! Yeah, det är inte rimligt. Alltså jag var inte med på den tiden 2005 när arbete i min brf gjordes. Det var en avskrivningstid med arbetskostnader + lån på 10 år som t.o.m var betalt året innan jag flyttade in (-15). Idag ligger det som tillägg på 'hyran/avgift' 139;-. Men ja, i det stora hela som du skriver. De allra flesta är total lurade

Skrivet av VinterSolen:

Lite som elnätet...

Läs vidare om kommunala bolag innan nästa uttanlande

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Globalconnect utnyttjar vad som i praktiken är ett monopol.