Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Melding Plague

Därför stiger bredbandspriserna

Globalconnect höjer sina nätavgifter mot operatörerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Höjer dom för mycket så går jag över till starlink av rena principskäl

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Höjer dom för mycket så går jag över till starlink av rena principskäl

Då kan du lika gärna ta 5g som fungerar bättre än starlink och är enklare att fixa till.

Ja priserna blir högre på precis allt. Får se när mitt 100/100mbit passerar tusenlappen som på det tidiga 2000 talet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ni kommer inte få i närheten av samma prestanda via 5G eller Starlink. Kanske om man tittar på enbart bandbredd, men inte när det kommer till svarstider och stabilitet.

I övrigt stödjer jag att rösta med plånboken.

Permalänk
Medlem

Gäller prishöjningarna bara för lägenheter?
Ni som har fått påslag, har ni ingen bindningstid?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Så ofantligt glad över att fibern där jag bor är kommunal och inte ägt av företag som globalconnect.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som vanligt stör jag mig som fan på argumenten om underhåll osv. Gäller öven vatten och el för den delen.

Så här resonerar jag:
Man sätter ett pris på internet/el/vatten. Denna summa skall gå till att drifta och underhålla näten samt framtida investeringar. Dvs kostar det 500:- i månaden så UTGÅR jag ifrån att man budgeterat att ex (påhittade siffror) 100:- är för det som går genom nätet och 400:- går till drif, underhåll och avsättning för framtida planer.

Så här resonerar nätägarna:
500:- i månaden och vi plockar ut allt i vinst! Yayyy! YOLO osv.
2år senare... Just ja vi måste laga lite saker! Tur att vi la undan en stor del överskottet för detta! Ehhh va?! Har vi inte lagt undan pengar?! Nehe... Vi får helt enkelt vara höja avgiften igen då.

Och så upprepar de samma visa år efter år!

Kul om alla vanliga knegare springer in till chefen till våren och KRÄVER att få högre lön då man nu måste byta till sommardäck och pengarna är slut.
Chefen - vad gjorde du av pengarna du redan fått i lön?
Festades upp förra allt förra månaden, men det är ditt fel på något sätt!

Permalänk

Skulle bli höj med över 300kr men som tröst fick jag 50mbs mer. Lyckades få ner det till 160kr och fick 350mbs mer. Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Gäller prishöjningarna bara för lägenheter?
Ni som har fått påslag, har ni ingen bindningstid?

Låt säga att du signar upp för på bredband 2 idag med 12 mån bidningstid, i maj/juni hade du fått en höjning trots det, de bara struntar i den delen, inte kollat trustpilot just idag men de har kört så i system i säkert minst 4 år nu.

Permalänk
Medlem

globalconnect? telia då? som äger ännu större del av fibernätet, eller bahnhof själva samt bredband2 med deras sk. smyghöjningar där dem hävdar att "det är TEKNISKT OMÖJLIGT att ge er det lägre priset automatiskt om vi sänker våra priser en månad efter att vi höjt dem" ska bahnhof anmäla sig själva på samma gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

globalconnect? telia då? som äger ännu större del av fibernätet, eller bahnhof själva samt bredband2 med deras sk. smyghöjningar där dem hävdar att "det är TEKNISKT OMÖJLIGT att ge er det lägre priset automatiskt om vi sänker våra priser en månad efter att vi höjt dem" ska bahnhof anmäla sig själva på samma gång?

är du inte lite Väl negativ mot Bahnhof nu? De kan ju bli ledsna om de läser din kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Som vanligt stör jag mig som fan på argumenten om underhåll osv. Gäller öven vatten och el för den delen.

Så här resonerar jag:
Man sätter ett pris på internet/el/vatten. Denna summa skall gå till att drifta och underhålla näten samt framtida investeringar. Dvs kostar det 500:- i månaden så UTGÅR jag ifrån att man budgeterat att ex (påhittade siffror) 100:- är för det som går genom nätet och 400:- går till drif, underhåll och avsättning för framtida planer.

Så här resonerar nätägarna:
500:- i månaden och vi plockar ut allt i vinst! Yayyy! YOLO osv.
2år senare... Just ja vi måste laga lite saker! Tur att vi la undan en stor del överskottet för detta! Ehhh va?! Har vi inte lagt undan pengar?! Nehe... Vi får helt enkelt vara höja avgiften igen då.

Och så upprepar de samma visa år efter år!

Kul om alla vanliga knegare springer in till chefen till våren och KRÄVER att få högre lön då man nu måste byta till sommardäck och pengarna är slut.
Chefen - vad gjorde du av pengarna du redan fått i lön?
Festades upp förra allt förra månaden, men det är ditt fel på något sätt!

Håller med dig i sak, och detta är offtopic. Dock kan jag intyga att vatten kommer kräva stora höjningar framöver. Jobbar med vatten. Flesta ledningsnät är 50-60-70 år+ gamla. Delvis samma för byggnader där utrustning trycker ut vatten är åldrad, befolkning växer o.s.v. Alternativet är egentligen, vad är drickbart vatten i kranen värd? Rätt många kronor innan man kommer upp i buteljerade priser för att inte tala om vattenkloset.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Håller med dig i sak, och detta är offtopic. Dock kan jag intyga att vatten kommer kräva stora höjningar framöver. Jobbar med vatten. Flesta ledningsnät är 50-60-70 år+ gamla. Delvis samma för byggnader där utrustning trycker ut vatten är åldrad, befolkning växer o.s.v. Alternativet är egentligen, vad är drickbart vatten i kranen värd? Rätt många kronor innan man kommer upp i buteljerade priser för att inte tala om vattenkloset.

Fast här är den enormt stora skillnaden, alla behöver vatten annars dör vi, ingen bryr sig om oss som använder internet dagligen och 99% vet inte ens hur skiten fungerar så dem flesta som behöver internet vet inte ens att dem behöver internet, till min kännedom så är nästan allt som handlar om vatten kommunalt ägt och inte vinstdrivet, så jag tror inte vatten kommer få några extrema chockhöjningar som bredband

Permalänk
Medlem

Så klart är det alltid någon annans fel att priserna går upp, ingen tjänar tydligen några pengar på något och alla pekar på varandra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Då det stämmer att priserna har gått upp för många, mycket av klagomålen som hittas här på forumet har och göra med HUR höjningarna hanteras.

Det har som strategi att höja priserna sen nån månad efter sänka de igen och även om man är på rullande 1 månads uppsägningstid abonnemang så sänker de inte ens pris till de nya lägre utan det krävs att man ser att priset gått ner och man kontaktar de och säger att man vill ha nya priset. Det är rätt många leverantörer som håller på såhär tyvärr, är i processen att byta till Obenet för de skrev här på forumet att de specifikt INTE gör så (se den här posten för det)

Om de sänkte priset automatiskt när det gick ner hade det varit mycket mindre klagomål och ja hade kunna köpt argumentet att priset är för nätleverantören ökat kostnaden snarare att de höjer det för att hoppas att folk missar att de sänks och de får "gratis" pengar för folk är lata.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart att de likt karteller samhöjt priserna under ett längre tag, det skiljer knappt något mellan de någorlunda stora företagen som man har tillgång till som kund i åtminstone Telias öppna fiber vilket vi i mitt hyreshus är.

Att betala över 250 kr i månaden för 150/150 känns som en stöld och det finns ingen möjlighet i världen att alla kostnader tillsammans skulle kräva dessa priser mot kunderna. Visst om de tog höga priser för t.ex 1000/1000 då det är mer entusiasthastigheter (för privat menar jag) men det skiljer inte mer än någon hundralapp mellan 1000 och 150. I alla fall om man sållar bort företag som är oseriösa genom att ha värsta tänkbara kundsupport och som är kända för att vara oseriösa mot kunder på andra vis.

Karteller är vad de är och alla vet om det men ingen med medel/möjlighet kommer göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Jag är på den punkten att jag överväger gå till mobilt bredband bara för att hålla utgifterna nere, även om jag har tidigare varit nöjd med Bredband2 och Bahnhof.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så ofantligt glad över att fibern där jag bor är kommunal och inte ägt av företag som globalconnect.

Är lika för mig. Åker gratis på kommunens gratis wifi sedan 2 år tillbaka. Hade telia stadsnät 100/100 tidigare, som kostade 549kr månaden. Så på 2 år har man sparat 12.000kr ialf.

Nedladdning
78,31 Mbit/s
Uppladdning
46,52 Mbit/s
Svarstid
6,45ms

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag är på den punkten att jag överväger gå till mobilt bredband bara för att hålla utgifterna nere, även om jag har tidigare varit nöjd med Bredband2 och Bahnhof.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför höjs priserna årligen?
Prisjusteringen som görs nu följer GlobalConnects prisplan nationellt och gäller för alla tjänsteleverantörerna i alla nät som vi driver. Justeringen görs årligen och är med andra ord inte unik för bredbandskunderna i Eskilstuna.

De prisjusteringar som vi gör till tjänsteleverantörerna gäller bara vissa bredbandshastigheter. I majoriteten av fallen ligger priserna stilla eller har till och med sänkts kraftigt. Detta gäller framför allt abonnemang med högre bredbandshastigheter där vi ser att efterfrågan från kunderna ökar. Det är tjänsteleverantörerna som har kontakten med er kunder och eventuella ändringar i abonnemangspriser kan därför variera beroende på vilken tjänsteleverantör kunden har. Det kan därför löna sig att som kund undersöka vilka erbjudanden de olika leverantörerna i nätet har.

Skälet varför vi årligen höjer priserna gentemot tjänsteleverantörerna är att vi behöver fortsätta investera i fiberutbyggnaden i landet och se till att fibernätet håller hög kvalitet. Förra året anslöt GlobalConnect fler hushåll än någonsin på landsbygden och vi kommer att fortsätta investera stora summor i utbyggnaden även kommande år.

Skriver de på sin Eskilstuna-sida.

Så har det varit. De har haft nätet nu i ett antal år och priset för mig som slutkund har ökat varje år, och då har jag hoppat mellan olika leverantörer. Nu sist tröttnade jag och testar kabelnätet från och med maj istället. Har inte läst så mycket bra om c2-modemet men med den lägsta bredbandshastigheten kanske det är ok i bryggläge..kanske inte.
Tele2 trodde iaf att chansen att de skulle höja avgiften inom ett år var obefintlig och det har inget lydrike under Globalconnect sagt hittills när jag frågat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jo jag vet, bor i en av de dyraste kommunerna och dyrare lör de bli då man ska bygga ut stora delar där folk har egen brunn och avlopp. Men det är samma sak här, du som jobbar inom detta föstår ju ganska snabbt att man behöver sätta av pengar för frantida behov. De som beslutar i frågorna skulle ju gjort det redan 50år sedan (och löpande så klart). Men i stället så har man bara kört på och verkar förvånad att rören inte håller för alltid.

Permalänk
Medlem

Allting ökar förutom reallönerna

Permalänk
Snusfri

Får se hur länge det dröjer till iTux höjer här då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Förstatliga all nödvändig infrastruktur!
(Är inte alls vänster men ibland så).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Ni kommer inte få i närheten av samma prestanda via 5G eller Starlink. Kanske om man tittar på enbart bandbredd, men inte när det kommer till svarstider och stabilitet.

I övrigt stödjer jag att rösta med plånboken.

Det är där problematiken är. Hade man kunnat rösta med plånboken hade din teori fungerat.
Problemet är istället såhär:

Nätägaren BÖR typ ta 60-150kr för din lina beroende på var du bor. Allt annat är bullshit. (finns klart undantag, men vi säger till 95% av sveriges befolkning:
ISP BÖR ta typ 100-200kr beroende på din hastighet.
Vi skulle alltså ligga realistiskt på kanske 329:- för 100/100 och 449:- 1000/1000 till villa.

Istället går nu nätägarna in i kör 300kr+ för din fibersnutt.
Detta tvingar ISP att tänka "ok folk kommer kriga med plånboken" som du säger. Så då tar dom typ 30-40kr i vinst.
Min ISP tar 6kr i vinst. 6KR!!! Ja du läste rätt. Min ISP får 6 kronor i månaden efter nätägaren. Som ett lockerbjudande för att kunna hålla sig under 400kr sträcket.

Det enda du gör är att förskjuter ISPns vinstkrav. Du KAN inte kriga med plånboken i ett system där nätägarens priser är fyrkantiga och tas betalt VIA ISP.

Systemet är helt privat och oreglerat. Den som har tillstånd att lägga fiber och gräva sitter i "the bank wins" och struntar helt i kampanjer och plånbokskrig.

Det enda som hjälper är om lagen går in och säger att du ska få en 2-delad faktura och du blir upplyst om hur blåst du blir.
DÅ först kommer folk öppna ögonen för problemet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Förstatliga all nödvändig infrastruktur!
(Är inte alls vänster men ibland så).

Exakt. Jag är inte vänster, men att fiber, el och avlopp ens skulle vara på tapeten att vara privat. Dödstöntigt.
Att man har en privat ISP, det är 100% givet. Där kommer GDPR och tjänster in som spelar roll. Men infrastrukturen. Ännu en grej politiker sålt ut till privata marknaden och misslyckats fullständigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Då har de ju haft 50-70 år på sig att spara ihop lite cash för att byta ut det som behöver bytas ut.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fast här är den enormt stora skillnaden, alla behöver vatten annars dör vi, ingen bryr sig om oss som använder internet dagligen och 99% vet inte ens hur skiten fungerar så dem flesta som behöver internet vet inte ens att dem behöver internet, till min kännedom så är nästan allt som handlar om vatten kommunalt ägt och inte vinstdrivet, så jag tror inte vatten kommer få några extrema chockhöjningar som bredband

Nej absolut inte! Dock skulle det nog behövas likvärdiga höjningar så inte 'allt' hålls ihop av i värsta fall 3 personal med silvertejp och WD40 Sen kan det nog vara sunt med någon form av konkurrens, på kontinenten finns det till viss grad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Då har de ju haft 50-70 år på sig att spara ihop lite cash för att byta ut det som behöver bytas ut.

Tyvärr fungerar det inte så +/- 0 sek gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom försöker sig mao på ”nätavgift” modell el-abbonemang.