Vinn nätagg från Seasonic

Veckans fråga: Hur mycket betalar du för internet?

Permalänk
Medlem

Tydligen har priset för internetuppkopplingar gått upp med åtta procent på ett år.
https://www.infrastrukturnyheter.se/20250129/31127/bredbandsp...

Permalänk
Medlem

Nu verkar Februari-kampanjer kickat igång. Jag kan få Bahnhof 500/500 för 519kr / månad (kampanj månad 1-6 439 och månad 7-12 599kr då det är bindningstid 1 år).

Fast å andra sidan är Bredband 2 hela 888 kr billigare på ett år mot Bahnhof med 445 kr rakt av per månad utan bindningstid, så kör nog på den sen byte framåt Black Friday med hopp om att kunna binda under 400

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Oj - Det var dyrt! Frågan är om er förening kan omförhandla befintligt avtal till ett grupp avtal med Telia eller alternativt se när utgångs tiden på befintligt nyttjanderättsavtal de har med er för fibertjänster. Kan vara värt att se över och därefter omförhandla med fler parter för uppkopplingsavtal med en enskild operatör eller ett grupp avtal där BRF absorberar kostnader i avgiften eller att de beslutar om obligatoriskt tillägg på avgift.

Mja, boende här har haft möte om vad som behövs göras i området, De skulle tydligen höra om fibern kan ingå i "hyran".. Kommer dock bli så dyrt då också ändå, Då jag vill ha snabbare än lägsta hasigtheten.. Jag vill de ska öppna till Telias Open, Så man får byta leverantör ..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Mja, boende här har haft möte om vad som behövs göras i området, De skulle tydligen höra om fibern kan ingå i "hyran".. Kommer dock bli så dyrt då också ändå, Då jag vill ha snabbare än lägsta hasigtheten.. Jag vill de ska öppna till Telias Open, Så man får byta leverantör ..

Hur många lägenheter talar vi om? Att kollektivt upphandla tjänster är det bästa som går att göra i dagsläget. Ni kommer aldrig att hamna på nivåerna du talar om. Sedan kan man lösa betalningsfrågan på andra sätt som obligatoriska tillägg eller att de ingår i avgiften (BRF) -

Men först måste man se igenom vad man har för avtal, bindningstid på detta för nätet ni har och börja samtala med olika aktörer som offererar.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhofs 10 Gbit för 428 kr i månaden (och då är ca 50-60 spänn av det faktura-avgift)

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Telias öppna nät är ofta det dyraste man kan ha, för de får sin fasta del oavsett vilken operatör du väljer, blir dubbla pengarna. Många föreningar har under 100kr per månad för 1Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hur många lägenheter talar vi om? Att kollektivt upphandla tjänster är det bästa som går att göra i dagsläget. Ni kommer aldrig att hamna på nivåerna du talar om. Sedan kan man lösa betalningsfrågan på andra sätt som obligatoriska tillägg eller att de ingår i avgiften (BRF) -

Men först måste man se igenom vad man har för avtal, bindningstid på detta för nätet ni har och börja samtala med olika aktörer som offererar.

162 lägenheter.. Mja, Men om de ska ingå i hyran, Som de frågat föreningen nu, Så bör de väl va lägsta hastigheten som finns, 150/150, Vilket man får betala extra för om man vill ha annan hasighet..

Skrivet av medbor:

Telias öppna nät är ofta det dyraste man kan ha, för de får sin fasta del oavsett vilken operatör du väljer, blir dubbla pengarna. Många föreningar har under 100kr per månad för 1Gbps

Mja, Brorsan bor på andra sidan stan med Telias öppna, O betalar ~ 300 för Bahnhof 100/100, Så enormt billigare än telias fasta ..

Visa signatur

| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

162 lägenheter.. Mja, Men om de ska ingå i hyran, Som de frågat föreningen nu, Så bör de väl va lägsta hastigheten som finns, 150/150, Vilket man får betala extra för om man vill ha annan hasighet..

Mja, Brorsan bor på andra sidan stan med Telias öppna, O betalar ~ 300 för Bahnhof 100/100, Så enormt billigare än telias fasta ..

Allt är förhandlingsbart. Vi hade hälften av era lägenheter och fick 1000/1000, 18 TV kanaler och Hemtelefoni via mobilnätet för ynka 160kr/månaden som föreningen betalar för per hushåll. Via Telia. Återigen - Känns som att man ställt helt felaktigt frågeställning...

Vi fick in andra offerter också från andra aktörer men kände att helheten hos Telia var bäst. Det fanns billigare att tillgå om de bara var Bredband vi var ute efter.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

99 kr för 1 Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Allt är förhandlingsbart. Vi hade hälften av era lägenheter och fick 1000/1000, 18 TV kanaler och Hemtelefoni via mobilnätet för ynka 160kr/månaden som föreningen betalar för per hushåll. Via Telia. Återigen - Känns som att man ställt helt felaktigt frågeställning...

Vi fick in andra offerter också från andra aktörer men kände att helheten hos Telia var bäst. Det fanns billigare att tillgå om de bara var Bredband vi var ute efter.

Ofan.. Får kika de .. Enda ja e intresserad av e fibern iaf, Men finns ju fler här som vill ha tv iaf..

Visa signatur

| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

349:-
Telenor mobilt bredband.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk

För mycket...
Bahnhof fular sig och smyghöjer hela tiden.

Bahnhof 500/500, 479kr.

Sammtidigt som dom erbjuder 1000/1000 för 500kr

Villa Telia "öppen"fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

För mycket...
Bahnhof fular sig och smyghöjer hela tiden.

Bahnhof 500/500, 479kr.

Sammtidigt som dom erbjuder 1000/1000 för 500kr

Villa Telia "öppen"fiber.

Global connect?

Permalänk
Medlem

Vi skulle kunna inleda en grupptalan.

Som sagt: Om alla på Sweclockers la 200 kronor var så skulle beloppet bli... ...mycket pengar...

...men men... 🥲 😔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Idag känner jag mig Sweclockers -ledsen. :'(

Jag tycker att det är så trist 😭 att operatörerna höjer och höjer Bredbandet enbart för profit... Vi är ändå ett forum för teknik och IT intresserade människor och alla vi på Sweclockers jobbar inom IT och det borde operatörerna bry sig om eftersom många här inne är The Back 🔙 Bone när det kommer till Sveriges infrastruktur.

(Jag t.o.m. såg i någon jobbtråd här på Sweclockers att någon hade en hemlig säkerhetsklassning på utrustning/(jobb?) i sitt arbete så som jag ser det, är inte Sweclockers något kattpiss eller något som går av för hackor).

Jag värderar Sweclockers väldigt Högt upp på skalan. ❤️

Visa signatur