Första uppvisningen av spel i 8K med 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Första uppvisningen av spel i 8K med 120 Hz

HDMI 2.1 har egentligen inte stöd för det, men med DSC och en kraftfull dator går det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen när dom lägger upp såna här klipp i 720p...VARFÖR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Älskar verkligen när dom lägger upp såna här klipp i 720p...VARFÖR?

Spelar det nån jättestor roll i sammanhanget? Hade du velat att klippet var i 8K? Nu har jag inte kollat själv på klippet än men det är väl informationen i sig som är det relevanta?

Sen är det ju förstås illa att lägga upp klipp i 720p år 2025 men men.

Permalänk
Hedersmedlem

Jahapp, fin men obsolet 4K-skärm bortskänkes..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

För att klara 120 bilder per sekund var spelet inställt att rendera i 5K-upplösning med uppskalning till 8K med FSR 3.

Så säg det är 5K då, eller 8K*.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Det räcker minsann fint med 320x240 med 256 färger i 60hz VGA upplösning för att det ska vara fullt spelbart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hoppas mer på en sådan panel blir till framtida TVn med förhoppningsvis dual panel så den kan köra 240hz i 4K också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Vad blir lagom skärmstorlek för en 8k panel med 200% skalning?

40"? Borde blir grymt

Permalänk
Medlem

Äntligen!

8K med 200% skalning i "42" tum vore grymt.

8K i 120hz är nog inte så illa att driva när vi pratar om äldre / "lättare spel".

Som när jag började 4K gaming med ett 980ti.
Klarheten av hög ppi är värt det för mig 🌞

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är det bara uppskalning det handlar om ändå så kan vi få 8k upplösning redan idag. Behöver bara spel som funkar med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Jahapp, fin men obsolet 4K-skärm bortskänkes..

Taget! Skämt åsido, har själv varken 120Hz eller 4K så känns ju rätt avlägset att driva runt detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Krispigt !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

720p uppskalat till 8k

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Skrivet av m4gnify:

Är det bara uppskalning det handlar om ändå så kan vi få 8k upplösning redan idag. Behöver bara spel som funkar med det.

Jag tror artikeln syftar mer på att en TV kan klara signalen/bandbredden att driva 8K 120Hz, inte vilken prestanda vi kan få med (eller utan) uppskalning, då det körs oftast på grafikkortet. Även om det är uppskalat så skickar grafikkortet signalerna i "8K 120Hz" med DSC.

@Laxpudding kan säkert förklara i mer detalj.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

hoppas gpmi tar död på hdmi

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

hoppas gpmi tar död på hdmi

Varför då? Kina-ägt deluxe.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, 8K/120 (8–12 bit) med DSC går med 40 Gbps. Mest att man inte specade exakt utformning på en 8K/120-signal år 2017 när HDMI 2.1-releasen kom, så det är något om antagligen klargörs nu och sedan kommer präntas i nästa HDMI-release.

Vad som sedan krävs för att driva ett specifikt spel i en viss FPS i en viss upplösning är en helt annan diskussion. De blandas påfallande ofta ihop...

Möjligheten att köra 8K/120 (och snart högre frekvenser) tar oss steget närmare där vi i praktiken når amorf upplösning och kan börja rendera spelen utifrån målet att nå en viss FPS och detta utan skalningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Varför då? Kina-ägt deluxe.

hdmi ligger tekniskt efter och tar ut stora avgifter som gör slutprodukterna dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

hdmi ligger tekniskt efter och tar ut stora avgifter som gör slutprodukterna dyrare

Är väl därför de uppdaterar standarden med jämna mellanrum? Nu vet jag inte hur stora avgifterna är men finns väl inget som säger att kineserna inte kommer ta betalt. Konkurrens är bra men jag hoppas inte de tar över...

Edit:
Avgifterna med svaren jag får när jag googlar skulle jag inte kalla "stora avgifter", betalar betydligt mer i andra avgifter på produkterna, det verkar handla om kronor som garanterat läggs på konsumenter och det andra är småpotatis för tillverkare såvida du inte är småproducent i uppstart typ.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att spela 8K med Fake Frame Super Generation Deluxe 6.0 och DLSS 7.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av phanto:

Tekniskt efter vad för något?

Dyrare än vad för något? Har du exempel på att en slutprodukt blivit dyrare pga av avgifter och i sådana fall, hur mycket dyrare?

Mina frågor är ju förstås retoriska för det finns inte mycket som i praktiken når högre i teknisk kapacitet. Om man inte går i gamla fällan och jämför med fantasier och papperskonstruktioner då.

Samma sak med avgifter. Självklart irriterande att Intel ska få passiv inkomst på HDCP-licenser och liknande, men det är knappast licenskostnader på enstaka dollar som bestämmer slutpriset på skärmar och grafikkort. Verkligheten rymmer betydligt mer faktorer än så.

Just nu finns det mer än HDMI att hämta via Displayport där man i dagsläget når DP54-nivån i praktiken på ett fåtal skärmar. Annars höll HDMI första position med 48 Gbps i praktiken i rätt många år. Absoluta förkrossande majoriteten DP-användning är fortfarande idag på HBR3+DSC-nivån med ≈32 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tekniskt efter vad för något?

Dyrare än vad för något? Har du exempel på att en slutprodukt blivit dyrare pga av avgifter och i sådana fall, hur mycket dyrare?

Mina frågor är ju förstås retoriska för det finns inte mycket som i praktiken når högre i teknisk kapacitet. Om man inte går i gamla fällan och jämför med fantasier och papperskonstruktioner då.

Samma sak med avgifter. Självklart irriterande att Intel ska få passiv inkomst på HDCP-licenser och liknande, men det är knappast licenskostnader på enstaka dollar som bestämmer slutpriset på skärmar och grafikkort. Verkligheten rymmer betydligt mer faktorer än så.

Just nu finns det mer än HDMI att hämta via Displayport där man i dagsläget når DP54-nivån i praktiken på ett fåtal skärmar. Annars höll HDMI första position med 48 Gbps i praktiken i rätt många år. Absoluta förkrossande majoriteten DP-användning är fortfarande idag på HBR3+DSC-nivån med ≈32 Gbps.

hdmi slår mest mot små bolag med mindre produktion, då själva per-kabel-kostnaden inte är jättehög men bolaget måste licensiera för jag tror 10k dollar om året. men jag tänker mig att en datorskärm som även kan skippa strömkabel (för att gpmi ersätter den delen också likt USB numera ofta gör) kan dra ner produktionskostnaden.

allt är väl spekulativt vad slutkostnaden kan bli men historiskt blir väl allt bara billigare och bättre med konkurrens. nu skrev jag förvisso "hoppas gpmi tar död på hdmi" men jag menar väl mer "utmanar ordentligt"

gpmi genom usb-c standard kommer prestera bättre än kommande hdmi 2.2. det låter väl bra?
och gpmi genom egna nya standarden kommer prestera ännu bättre än så

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av phanto:

hdmi slår mest mot små bolag med mindre produktion, då själva per-kabel-kostnaden inte är jättehög men bolaget måste licensiera för jag tror 10k dollar om året. men jag tänker mig att en datorskärm som även kan skippa strömkabel (för att gpmi ersätter den delen också likt USB numera ofta gör) kan dra ner produktionskostnaden.

allt är väl spekulativt vad slutkostnaden kan bli men historiskt blir väl allt bara billigare och bättre med konkurrens. nu skrev jag förvisso "hoppas gpmi tar död på hdmi" men jag menar väl mer "utmanar ordentligt"

gpmi genom usb-c standard kommer prestera bättre än kommande hdmi 2.2. det låter väl bra?
och gpmi genom egna nya standarden kommer prestera ännu bättre än så

Pappersprodukter och fantasier vinner alltid alla jämförelser med verkligheten.

Har själv inget emot ett nytt alternativ som sätter eld i baken på HDMI och VESA. Men den diskussionen kan man ta ifall – och när – GPMI etc. blir något mer än bara ett oprövat förslag.

10K dollar för HDMI-licens om året är en svidande summa för väldigt små bolag men det är knappast det som påverkar slutpriserna på skärmar och grafikkort.

Permalänk
Medlem

"en kraftfull dator går det"

snarare en dyr kraftfull dator om man inte badar i pengar såsom farbror joakim.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Äntligen!

8K med 200% skalning i "42" tum vore grymt.

8K i 120hz är nog inte så illa att driva när vi pratar om äldre / "lättare spel".

Som när jag började 4K gaming med ett 980ti.
Klarheten av hög ppi är värt det för mig 🌞

Half-Life (1) kommer se så krispigt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Half-Life (1) kommer se så krispigt ut!

Absolut!

En av de vackraste spelen är Banjo-kazzoie i 4K 60 fps via xbox emulatorn xenia.

En riktigt fin upplevelse, spelar helt toppen!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Trevligt. Har länge sett fram emot 8K, för att få så pass hög pixeldensitet på normalt monitor-betraktningsavstånd att ögonen omöjligen kan urskilja pixlar.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Bra skalning med tanke på att spelet ligger på 4K 120Hz med kraftfullaste kortet på marknaden. Vore roligare att se fps:en i native 8K!
https://www.sweclockers.com/test/40483-nvidia-geforce-rtx-509...

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Är inte det möjligt sen DP 2.0/2.1-tiden redan?

Eller är det något jag missar...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Är inte det möjligt sen DP 2.0/2.1-tiden redan?

Eller är det något jag missar...

För Nvidia så är det först med Blackwell, RTX 5000 serien som de fick DP 2.1
För AMD så har de haft DP 2 tidigare, men verkar fortfarande inte stöda UHBR20, förutom för något dyrt Pro kort.