USB 2.0 fyller 25 år

Permalänk
Melding Plague

USB 2.0 fyller 25 år

Den kvartssekel gamla standarden används än idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av de bästa teknikerna i datorhistorien!

Permalänk
Medlem

Leve 2.0, den sista verkligt universella bussen. Allt det fina med USB gick förlorat när man skulle börja stödja högre bandbredd och nya bildsignalsformat varje år.

Men det kanske har stabiliserats lite nu. USB-C var dock välkommet. Micro var katastrof.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Leve 2.0, den sista verkligt universella bussen. Allt det fina med USB gick förlorat när man skulle börja stödja högre bandbredd och nya bildsignalsformat varje år.

Men det kanske har stabiliserats lite nu. USB-C var dock välkommet. Micro var katastrof.

Skulle säga att det är först nu den har blivit universell på riktigt otroligt skönt kunna koppla in en USB-C i laptopen till skärmen och vipps har man laddning, mus/tangentbordsdongel och ethernet.

Permalänk
Medlem

"USB4 version 2.0". "USB 3.1 Gen 1x2". Man blir så trött.

Nästan så man undrar om Tetsuya Nomura sitter med i USB-IF. När släpps "USB4.1 HD 3.1 Gen 4x4 Birth By Bus Final Chapter Remix", måntro? 🤔

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

En av de bästa teknikerna i datorhistorien!

Förutom när man måste vända på den 3 gånger innan den passar 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara bra att använda det kundriktade namnet i artikeln. Usb 80Gbps, som då är den nya farten i specifikation usb4 2.0 så folk faktiskt börjar använda rätt namn så kanske vi slipper soppan till slut

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

25 år senare och det är fortfarande 50/50 om jag stoppar in kontakten upp och ned.

Permalänk
Medlem

Men nu gäller det verkligen att hålla isär standarden (dvs överföringsprotokollet?) med vilken kontakt det används.
För rent tekniskt skulle även en USB-C kabel och anslutande objekt vara med USB 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

25 år senare och det är fortfarande 50/50 om stoppar in kontakten upp och ned.

Om det ändå vore så väl...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Synd bara att det inte finns någon logik bakom vilken sida är upp eller ner. Tex genom att märka det med något märke på ena sidan av plasten eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Känns mer som 90/10

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Eller att man stoppat i kontakten för hårt så den sitter i, fast åt fel håll och porten gick sönder.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Optimist... 1 på 3 skulle jag säga.

När jag kör utbildningar och ska förklara vad en pokayoke-lösning är, så tar jag alltid USB-exemplet: USB-C är närmast en PY-lösning, då man kan vända kontakten åt båda hållen. Gamla USB däremot, måste man ju vända 3 ggr innan det blir rätt...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag hävdar fortfarande att USB-B är den bästa formfaktorn och borde ha blivit standard i stället för USB-A och senare skräpet USB-C.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Synd bara att det inte finns någon logik bakom vilken sida är upp eller ner. Tex genom att märka det med något märke på ena sidan av plasten eller så.

Jag tror det är meningen att den sidan med den lilla "kabelikonen" ska vara upp. Men jag har haft idiotiska laptops som vänt på uttagen så att den är nedåt. Och på en sationär dator är dom väl ofta stående, så det blir ju lite jobbigt då...

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Men nu gäller det verkligen att hålla isär standarden (dvs överföringsprotokollet?) med vilken kontakt det används.
För rent tekniskt skulle även en USB-C kabel och anslutande objekt vara med USB 2.0.

Jo, mycket vanligt i budget(och vissa mellanklass) mobiler att man har det så, USB-C kontakt som kör med USB 2.0 protokoll.

Permalänk
Medlem
Citat:

När USB 2.0 lanserades innebar det ett enormt kliv i hastighet – från 12 Mb/s med USB 1.1 till hela 480 Mb/s. Den var också snabbare än Apples proprietära FireWire 400-lösning

Nja...

Teoretiska 480 Mbit är högre än teoretiska 400 Mbit, men...
Jag hade en Pentium 4 2.4Ghz (Socket 478) som hade både USB 2.0 och Firewire 400.
Samt att jag hade någon extern hårddisk som hade både USB och Firewire stöd.

Jag provade någon gång att köra lite tester.
Minns inte de exakta resultaten nu för de var länge sedan.
Men minns att Firewire 400 gav lite högre överföringshastigheter i verkligheten än USB 2.0, även om den senare hade högre teoretisk hastighet.
Firewire kom i praktiken närmare sitt teoretiska max.
Firewire gav även bättre accesstider och lägra CPU användning.

Minns inte exackta skillnader i CPU användning heller.
Men minns att jag tyckte att det var relevant till Firewires fördel när man körde med en enkärnig Pentium 4.
Men senare när jag körde med Core 2 Duo var det inget jag tänkte på längre.
För då hade jag så kraftig CPU att det inte märktes längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hävdar fortfarande att USB-B är den bästa formfaktorn och borde ha blivit standard i stället för USB-A och senare skräpet USB-C.

Jag gillar också USB B, men tänk dig en mobiltelefon med den anslutningen 🤣

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nja...

Jag hade en Pentium 4 2.4Ghz (Socket 478) som hade både USB 2.0 och Firewire 400.

Men minns att Firewire 400 gav lite högre överföringshastigheter i verkligheten än USB 2.0, även om den senare hade högre teoretisk hastighet.

Men minns att jag tyckte att det var relevant till Firewires fördel när man körde med en enkärnig Pentium 4.

Nej, precis. 480 Mbps "på pappret" var ju själva signaleringshastigheten, inte en angivelse för hur snabbt användarens data överförs. Och USB hade betydligt mer overhead än Firewire.

USB 2.0 var ju fortfarande lite långsammare än Firewire 400 i verkligheten, och krävde mer systemresurser.
Själva "vinsten" här var väl att det var jämförbar hastighet den här gången. Detta till skillnad från USB 1.x som ju inte var någonstans i en sådan jämförelse.

Värt att betänka är ju att Firewire 400 var samtida med USB 1.0, inte med USB 2.0. Så USB kom i och med 2.0 typ ikapp hastighetsmässigt det då fem år gamla Firewire 400.

Känns som att det var först i och med 3.0 som USB började få ordning på överföringshastigheter så att det inte behövde vara pest och pina att använda t.ex. USB-lagring.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Eller att man stoppat i kontakten för hårt så den sitter i, fast åt fel håll och porten gick sönder.

Min favorit på det ämnet är när jag extraknäckte som tech support i en skola i nåt läge. Klagomålet var att nätverket inte fungerade, och skrivaren fungerade inte. Skälet var att någon att petat in USB-kontakten i Ethernet-porten...

Skrivet av dodie:

Jag tror det är meningen att den sidan med den lilla "kabelikonen" ska vara upp. Men jag har haft idiotiska laptops som vänt på uttagen så att den är nedåt. Och på en sationär dator är dom väl ofta stående, så det blir ju lite jobbigt då...

Japp, USB-loggan skall vara uppåt. Det innebär att varje annan logga (typ ett äpple om det nu är en Apple-kabel) skall vara nedåt, och hålen i metallen skall vara uppåt.

Skrivet av GuessWho:

Nja...

Japp, problemet med USB 2.0 är att den hanterade diskar med "bulk-only transfer", vilket i princip innebar att den väntade på ett OK för varje enskilt paket innan den skickade nästa. Firewire använde ett protokoll som hette "SBP2", vilket i alla enkelhet innebar att man portade gränssnittet från SCSI till att gå över Firewire. Detta var väldigt mycket mer effektivt, så Firewire vann överlägset alla tester med hårddiskar.

USB löste till slut problemet genom att kopiera Firewire med UAS, USB-attached-SCSI, men det kom inte förrän samtidigt som USB 3.0.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Förutom när man måste vända på den 3 gånger innan den passar 😂

Finns ju varianter som big-USB inte vill att folk ska veta om.
Jag blev förbryllad över att en kablel jag köpte åt VR powerbanken alltid gick in på första försöket.
Visade sig att kontaktflärpen i mitten var flexibel och kunde börja sig rätt beroende på hur jag stoppade in kontakten.

Permalänk
99:e percentilen

När USB 2.0 lanserades innebar det ett enormt kliv i hastighet – från 12 Mb/s med USB 1.1 till hela 480 Mb/s.

Snälla SweClockers och @Edin_II, använd inte den förvisso formellt korrekta men i praktiken tvetydiga och ständigt missbrukade samt missförstådda förkortningen "b" för bit. Webben är knôkfull av otaliga exempel på när "b" felaktigt använts i betydelsen byte, eller uppfattats så. Bidra inte ytterligare till den förvirringen.

Skriv istället ut "bit", alltså "Mbit/s" i detta fall. Om ni av någon anledning inte vill det, använd då åtminstone den något mindre tvetydiga förkortningen "Mbps".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Jo, jag var aningen sarkastisk.
Förstår inte hur folk kan ha problem med att vända den rätt.
Loggan är nästan alltid vänd upp eller åt höger. Är den inte det på maskinen man sitter vid så får man lära sig att den är ett undantagsfall.

Permalänk

Det är väl detta som är nackdelen med USB interfacet.

Men vad USB har krånglat genom åren, det har tagit lång tid innan allt har blivit fullt kompatibelt. Vissa USB interface fungerar fortfarande inte tillsammans med andra på samma host via hub osv.

Men det är en bra standard i övrigt, skulle dock sakna en bättre kontakt, USB-B som någon förslog här ovan är ingen dum idé.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus kör jag normalt i usb 2.0-portar, eftersom bandbredden räcker med råge.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Exakt så, efter att man började kika efter före försvann "problemet" med att försöka sätta i kontakten fel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Alling:

När USB 2.0 lanserades innebar det ett enormt kliv i hastighet – från 12 Mb/s med USB 1.1 till hela 480 Mb/s.

Snälla SweClockers och @Edin_II, använd inte den förvisso formellt korrekta men i praktiken tvetydiga och ständigt missbrukade samt missförstådda förkortningen "b" för bit. Webben är knôkfull av otaliga exempel på när "b" felaktigt använts i betydelsen byte, eller uppfattats så. Bidra inte ytterligare till den förvirringen.

Skriv istället ut "bit", alltså "Mbit/s" i detta fall. Om ni av någon anledning inte vill det, använd då åtminstone den något mindre tvetydiga förkortningen "Mbps".

Jag hör dig på den. Alltid bra med tydlighet. Jag ser till att ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bättre att plebsen lär sig korrekt terminologi ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Hur många år fyller ATX på PSU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36