ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag valde att ha mobot utanför chassit för att montera kylaren smidigast, men det kan definitivt vara vettigt och värt att investera i en liten ESD matta. Då krävs det en ytterligare ESD band till mattan som ska kopplas på chassit utöver ESD armbandet då?

Det brukar följa med en sladd med krokodilklämma till såna mattor, då är det bara att fästa den i chassit på samma sätt som armbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det brukar följa med en sladd med krokodilklämma till såna mattor, då är det bara att fästa den i chassit på samma sätt som armbandet.

Tack för snabbt svar (igen!)!

Permalänk
Medlem

Nu väcker jag den här tråden till liv igen, men GNs senaste video alltså. Tex hans tips här https://youtu.be/m54ifTCgtN4?t=2070

Jag tyckte de kändes sketchy när Patrick Stone ca 15 minuter in visar hur man jordar sig i uttaget, men de missas helt om att utjämna skillnaden vilket ska vara det viktigaste. Lång video så man kan ha missat något.
12:08 "that's what we're going for anyway, we wanna get to ground"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

En sak jag uppmärksammade nu på morgonen , har ett nybyggt systemet som står temporärt på matbordet nu, datorn är vänd bakåt till mig. Jag ser bakdelen. , datorn står i sleep mode.

Jag har ett ljus på bordet med som jag "brukar" tända på en vanlig gaatändare av sorten "klick tändare. Ljuset står drygt 40cm ifrån datorn, till min förvåning gick datorn igång i samma ögonblick jag tänder upp.. där insåg jag att hur känsligt det kan vara. Men det låter faktiskt i samma veva vädligt långsökt.
kan datorn tagit skada av det ?

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

En sak jag uppmärksammade nu på morgonen , har ett nybyggt systemet som står temporärt på matbordet nu, datorn är vänd bakåt till mig. Jag ser bakdelen. , datorn står i sleep mode.

Jag har ett ljus på bordet med som jag "brukar" tända på en vanlig gaatändare av sorten "klick tändare. Ljuset står drygt 40cm ifrån datorn, till min förvåning gick datorn igång i samma ögonblick jag tänder upp.. där insåg jag att hur känsligt det kan vara. Men det låter faktiskt i samma veva vädligt långsökt.

Elektromagnetisk strålning gissar jag på.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Skrivet av Opatagio:

Elektromagnetisk strålning gissar jag på.

Jepp, ElectroBOOM har en video där han leker med såna tändare och gör en rudimentär sändare med dom.