Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Melding Plague

ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Ingen elektronik går säker från statisk elektricitet, men få känner till de faktiska riskerna. Häng med på en grundläggande genomgång av det datordödande fenomenet ESD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig hänt mig, satt ihop ett tiotal

Men risken finns ju

Permalänk
Avstängd

Har inte tid att läsa, men vad är summeringen? Är det värt att skydda sig om man öppnar datorn 1 gång om året eller går det? Drar ut sladden ur nätagget såklart.

Permalänk
Medlem

Äh ESD är bara nått man skrämmer nybörjare med så att de är försiktiga med att plocka ihop datorn.

Ungefär som jultomten för barn.

Skojja

Dold text
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Äntligen en officiell genomgång. Nyttigt!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Så min foliehatt är inte skydd nog? :S

Permalänk
Medlem

ok, så esd är dåligt. Det visste vi.

Hur är det med photoshop lensflare då?

Permalänk
Medlem

Men jag har byggt en dator utan ESD skydd, och inget har hänt!
Det betyder att det inte är nån risk:)

Säger alla som 1 månad senare undrar varför datorn blåskärmar random;)

Dold text
Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

Är man normalbegåvad så använder man ESD-armband när man skruvar i datorn. Är man inte det så kör man på och tänker "äh, det har ju aldrig hänt tidigare så varför skulle det hända nu?".

Permalänk

Använde ESD även om jag bara skulle fixa med en fläkt.
Skumläste mest, men visst ska man, om man jobbar i en dator, koppla sig till chassit helst och ej till typ ett element?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sköna gnällspikar och "Det har aldrig hänt mig".

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Intressant och lärorikt! Gillar dessa artiklar starkt!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Är man normalbegåvad så använder man ESD-armband när man skruvar i datorn. Är man inte det så kör man på och tänker "äh, det har ju aldrig hänt tidigare så varför skulle det hända nu?".

Det här handlar mer om kunskap än om hur begåvad man är.
Otroligt otrevligt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Aldrig hänt mig, satt ihop ett tiotal

Men risken finns ju

Är du helt säker?

Ingen av dessa tio-tal datorer har någonsin kraschat utan att en vetat varför?
Du vet att alla dessa datorer kommer ha lika lång livslängd som om du hade använt bra ESD-skydd vid monteringen?

Jag har varit hyfsat försiktig när jag byggt datorer, dock inte alls så försiktig som jag borde ha varit.
Har aldrig haft ett problem som jag tydligt märkt, men jag vet inte om det påverkat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är du helt säker?

Ingen av dessa tio-tal datorer har någonsin kraschat utan att en vetat varför?
Du vet att alla dessa datorer kommer ha lika lång livslängd som om du hade använt bra ESD-skydd vid monteringen?

Jag har varit hyfsat försiktig när jag byggt datorer, dock inte alls så försiktig som jag borde ha varit.
Har aldrig haft ett problem som jag tydligt märkt, men jag vet inte om det påverkat eller inte.

Eller hur, "aldrig hänt nåt" är det dummaste man kan säga. En stöt kanske inte får datorn att tvärdö efter lite pill med en komponent, utan det kan komma senare.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Har inte tid att läsa, men vad är summeringen? Är det värt att skydda sig om man öppnar datorn 1 gång om året eller går det? Drar ut sladden ur nätagget såklart.

Rekommenderar att åtminstone skumma igenom den! Men kortfattat så säger den att ESD är ett existerande problem och att man bör skydda sig så gott man kan. Den pratar även en del om hur det såg ut förr och på arbetsplatser.

Mycket bra artikel! Finns för många som hävdar att ESD är en myt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Utmärkt artikel, inte en dag för tidigt att det här med ESD gås igenom grundligt!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Äh paranoid som man är så undviker man mattor och strumpor samt tar i ett element 5 ggr varje datorbygge. Dvs om man inte har ett ESD-armband kopplat till nätagget/annan jordad utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Äh paranoid som man är så undviker man mattor och strumpor samt tar i ett element 5 ggr varje datorbygge. Dvs om man inte har ett ESD-armband kopplat till nätagget/annan jordad utrustning.

Hade du läst artikeln hade du sett att det inte hjälper.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Macatonia:

Äh paranoid som man är så undviker man mattor och strumpor samt tar i ett element 5 ggr varje datorbygge. Dvs om man inte har ett ESD-armband kopplat till nätagget/annan jordad utrustning.

Fast det spelar ingen roll om du är jordad som en gammal ek i Sherwoodskogen, det är potentialskillnaden som är det viktiga i sammanhanget. Läs artikeln.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Använde ESD även om jag bara skulle fixa med en fläkt.
Skumläste mest, men visst ska man, om man jobbar i en dator, koppla sig till chassit helst och ej till typ ett element?

Skickades från m.sweclockers.com

THIS. Hur använder man ESD-armband egentligen? Element/jordat uttag/chassit... Var sjutton sätter man det? Läser olika överallt. Ska byta grafikkort imorgon och har ingen matta att koppla till.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

THIS. Hur använder man ESD-armband egentligen? Element/jordat uttag/chassit... Var sjutton sätter man det? Läser olika överallt. Ska byta grafikkort imorgon och har ingen matta att koppla till.

Börja med att läs artikeln och förstår du inte hur det hänger ihop är frågan om du bör pilla i datorn överhuvudtaget ...

Permalänk
Hedersmedlem

TACK!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Whoa, tyckte jag läste hela artikeln men ska man alltså inte koppla ESD armbandet (i mitt fall fotbojjan så jag får lite mer räckvidd:) till elementet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Börja med att läs artikeln och förstår du inte hur det hänger ihop är frågan om du bör pilla i datorn överhuvudtaget ...

Varför så otrevlig och överlägsen?
Ge ett svar istället.

Man behöver inte förstå hur allting hänger ihop och fungerar. Berätta för honom hur man gör istället så att han lär sig.
Att småpilla i datorn är i sig väldigt enkelt och det tycker jag vi entusiaster ska uppmuntra folk att göra, samtidigt som vi lär ut hur man skyddar sig.

Din överlägsna och otrevliga attityd borde du lämna hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Har inte tid att läsa, men vad är summeringen? Är det värt att skydda sig om man öppnar datorn 1 gång om året eller går det? Drar ut sladden ur nätagget såklart.

Du bestämmer själv men chansen finns att du förstör datorn varje gång du öppnar upp den.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Köpte minnen som en mupp hade lindat in i hushållspapper.

Fick pengarna tillbaka iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Börja med att läs artikeln och förstår du inte hur det hänger ihop är frågan om du bör pilla i datorn överhuvudtaget ...

Förstår inte varför du måste vara överlägsen? Jag försöker att lära mig, är intresserad av att pilla i datorlådan, har inte själv byggt min dator, då en kompis till mig som kan sådant fick göra det. Men nu är det så att jag byter GPU imorgon och vill kunna göra det själv. Det praktiska är ingen raketforskning, det är mest det teoretiska som jag inte kan. Läser överallt att det finns olika sätt att göra det på. Dessutom har jag läst artikeln. Han pratar om potentialutjämning, och då vill jag veta om det då räcker att koppla ESD-armbandet till chassit.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför så otrevlig och överlägsen?
Ge ett svar istället.

Man behöver inte förstå hur allting hänger ihop och fungerar. Berätta för honom hur man gör istället så att han lär sig.
Att småpilla i datorn är i sig väldigt enkelt och det tycker jag vi entusiaster ska uppmuntra folk att göra, samtidigt som vi lär ut hur man skyddar sig.

Din överlägsna och otrevliga attityd borde du lämna hemma!

HAHA du får mig att tänka på någon som pratar om sex. Jag håller med dig Fullt ut att man ska lära folk istället för att vara otrevlig, men ett temabyte på din kommentar var trevlig i min humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Förstår inte varför du måste vara överlägsen? Jag försöker att lära mig, är intresserad av att pilla i datorlådan, har inte själv byggt min dator, då en kompis till mig som kan sådant fick göra det. Men nu är det så att jag byter GPU imorgon och vill kunna göra det själv. Det praktiska är ingen raketforskning, det är mest det teoretiska som jag inte kan. Läser överallt att det finns olika sätt att göra det på. Dessutom har jag läst artikeln. Han pratar om potentialutjämning, och då vill jag veta om det då räcker att koppla ESD-armbandet till chassit.

Jag är också intresserad av just din fråga!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10