ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Diversion:

Behöver man krångla till det? Jag tar alltid i chassit för att utjämna potentialskillnaden och sedan gör jag det regelbundet för att försäkra mig om att den inte byggs upp igen medan jag gnider arslet mot något.

Så gjorde jag förr och jag har kommit fram till att det är betydligt enklare att köra med ett armband så slipper jag hålla på och pilla på chassit hela tiden. Så jag skulle kunna fråga dig samma sak. Varför krångla till det och inte använda ett armband?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Läs artikeln. Specifikt andra halvan av sida tre.

Känns som att man nog har en jävla otur om man lyckas generera en gnista som skjuter bort en halv ledningen, och den ledningen sen brinner av.
Saker jag haft problem med genom åren är dåliga PSU'er, dålig passform på kontakter, böjda pinnar, blixtnedslag, dåliga lödningar. ESD? Nej.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så gjorde jag förr och jag har kommit fram till att det är betydligt enklare att köra med ett armband så slipper jag hålla på och pilla på chassit hela tiden. Så jag skulle kunna fråga dig samma sak. Varför krångla till det och inte använda ett armband?

Jag öppnar min burk kanske 2 ggr/år så det har aldrig blivit av helt enkelt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Känns som att man nog har en jävla otur om man lyckas generera en gnista som skjuter bort en halv ledningen, och den ledningen sen brinner av.
Saker jag haft problem med genom åren är dåliga PSU'er, dålig passform på kontakter, böjda pinnar, blixtnedslag, dåliga lödningar. ESD? Nej.

Hur tror du en CPU eller en RAM-modul är uppbyggd?

Titta på hela klippet och lyssna på vad de säger. Som du ser är i princip hela chippet bara massa ledare. Det är in ditt en strömspik kan ta sig. Med tanke på hur en modern dator ser ut inuti så vore det direkt konstigt om den inte träffade en ledare. Speciellt när man väger in hur elektricitet fungerar.

Sen är det den eviga frågan, hur vet du att du aldrig haft problem med ESD? Har du undersökt alla dina datorer under svepelektronmikroskop?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Sen är det den eviga frågan, hur vet du att du aldrig haft problem med ESD? Har du undersökt alla dina datorer under svepelektronmikroskop?

Och då återkommer vi till frågan om du aldrig haft en dator som kraschat oförklarligt utan att du visste varför, trots att du använder ESD-armband?

Jag hade mycket problem med oförklarliga bluescreens när mitt förra nätagg höll på att lägga av -- det var förstås ESD. Jag fick också en del krascher innan firmware på min SSD updaterades -- det var givetvis ESD. Eller den gången blixten slog ned och brände ut nätagg och moderkort -- där kan vi snacka ESD!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ingen av dina datorer nånsin kraschat utan att du vetat varför TROTS att du använt ESD skydd? Kan datorer inte krascha "oförklarligt" av annan anledning än att de skadats av ESD vid monteringen?

Ja, men nu frågade jag hur downup kan vara HELT säker.

Dessutom har jag inte använt fullgott ESD-skydd vid montering av dom flesta datorer som jag skrev tidigare i tråden. Jag har underskattat risken och hur problemen uppstår.
Dock har jag aldrig haft några tydliga eller stora problem.

Kan nån förklara för mig hur ESD vid monteringen skulle kunnas sänka livslängden på en dator? Så den håller & funkar i, säg, fyra år istället för fem? Hur skulle det gå till?

För att svara kortfattat om än otrevligt, läs artikeln.

Det är klart ESD _finns_. Likförbaskat har jag under 30 års meckande på datorer aldrig lyckats skada något med statisk elektricitet. Jag tar i chassit, jag försöker tänka på potentialer, och jag står inte och gnuggar husets katt mot en akrylstav. Hitintills har det räckt.

Är du HELT säker?
Och isåfall hur?

Dom stegen du tar kanske räcker.

Permalänk
Entusiast

Och då återkommer vi till frågan om du aldrig haft en dator som kraschat oförklarligt utan att du visste varför, trots att du använder ESD-armband?

Jag hade mycket problem med oförklarliga bluescreens när mitt förra nätagg höll på att lägga av -- det var förstås ESD. Jag fick också en del krascher innan firmware på min SSD updaterades -- det var givetvis ESD. Eller den gången blixten slog ned och brände ut nätagg och moderkort -- där kan vi snacka ESD!

Trafikolyckor finns också. Likförbannat har jag aldrig krockat när jag har kört. Betyder det att jag kan sluta använda säkerhetsbälte och koppla ur airbagen? Det var evighetersedan jag senast hade ett datorvirus. Kanske ska avinstallera alla antivirusprogram som bara ligger och tar resurser i onödan då. Sen att undersökningar kommer fram till att mellan 5 och 30 % av alla datorer är smittade rör ju inte mig. Jag har ju inte sett ett datorvirus på evigheter. Ska vi dra en parallell till könssjukdomar också?

Men visst, du vet tydligen bättre än de som berättat att de råkat ha sönder datorn med ESD. Du vet bättre än alla företag som lägger miljontals kronor på att skydda sig mot ESD. Du vet bättre än den rätt grundläggande fysiken som du inte verkar förstå. Du vet bättre än herr Städje, vars artikel du inte ens bemödade dig med att läsa innan du slängde dig in i diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har underskattat risken och hur problemen uppstår.

Är du HELT säker på att problemen berodde på ESD?

Det är det som är problemet med "ESD är odetekterbart" argumentet: det leder till att man skyller på troll. Alla problem som inte har en omedelbart uppenbar orsak skylls på trollen.

Citat:

Är du HELT säker?

Troll. Man kan inte se dem, man kan inte höra dem, så om man inte med 100% säkerhet vet att det var något annat, beror problem på troll.

Citat:

Och isåfall hur?

För att i vartenda fall har det funnits fullgoda andra förklaringar. Det finns ingen anledning att föredra den möjliga men obevisade förklaringen "ESD" istället för andra möjliga men obevisade förklaringar som "måndagsexemplar" eller "buggig drivrutin". I de flesta fall har det dessutom gått att fixa.

Jag försöker komma på nåt fall jag sett där ESD vore den mest troliga förklaringen; det enda jag på rak arm kommer på är att jag köpte en arbetsstation från Webbhallen där en av minneskapslarna intermittent inte detekterades av systemet. Den kan ha fått en ESD-kyss i monteringen. Eller varit trasig från fabrik, blivit itryckt för hårt vid monteringen, eller vadsomhelst - det är omöjligt att veta säkert.

Citat:

Dom stegen du tar kanske räcker.

Ja kanske. Eller kanske risken att drabbas är mycket liten. Synd att vi inte kan veta vilket, eftersom troll är odetekterbara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Trafikolyckor finns också. Likförbannat har jag aldrig krockat när jag har kört. Betyder det att jag kan sluta använda säkerhetsbälte och koppla ur airbagen?

En skillnad är man brukar märka att man alls varit i en trafikolycka. Så är det alltså tydligen inte med ESD.

Citat:

Men visst, du vet tydligen bättre än de som berättat att de råkat ha sönder datorn med ESD.

Hur vet de det?
De kände/hörde/såg gnistan hoppa?

Citat:

Du vet bättre än alla företag som lägger miljontals kronor på att skydda sig mot ESD.

Min erfarenhet, efter sisådär 30 års meckande i datorer, är att problemet existerar men överdrivs, och att mycket grundläggande säkerhetsåtgärder som att ta i chassit verkar räcka långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du HELT säker på att problemen berodde på ESD?

Nej, det har jag heller aldrig påstått.
Tvärtom har jag hela tiden argumenterat för osäkerheten och att det i praktiken är omöjligt att veta.

Och ditt prat om Troll känns bara löjligt. Läste du artikeln? Det går ju att se, bara inte för vanligt folk. Så varför inte vara på den säkra sidan och göra rätt?

Permalänk

När man skall jorda sig med chassit. Då måste det vara emot naken metall? Dvs. ingen färg emellan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WinJi:

När man skall jorda sig med chassit. Då måste det vara emot naken metall? Dvs. ingen färg emellan?

Det omvända Ψ-greppet är dels charmigt med sin indirekta kvarkrelation och är funktionellt med sina två utstickande elektroder som effektivt avleder överskjutande ESD-energi:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Åh, så underbar artikel som glänser kvalitet.
Jag tackar sweclockers och skribenten för den här artikeln, har längtat efter att läsa en bra artikel om ESD!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Hur vet de det?
De kände/hörde/såg gnistan hoppa?

Det har jag varit med om, för så lite som 2 veckor sedan.
Min polares dator som borde ha skrotats innan den byggdes fick sitt GTX 280 urtaget.
Rätt vad det är skall jag byta SATA-port och känner hur jag får fetaste stöten på min överarm.
Summering.
Innan stöt = Fungerande GPU.
Efter stöt = GPU med änglavingar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Föressten, ja jag har läst artikeln och kommentarerna här men jag känner mig ändå osäker.
Jag råkade komma emot ett moderkort jag har med fingret, moderkortet ligger i en grå anti-stat påse.
Kan moderkortet ha tagit skada?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Ett par frågor: Det står att man ska koppla ur alla kablar innan man öppnar datorn för att undvika antenner. Gäller detta även sladden till nätagget? Jag har hört att man ska låta nätagget vara inkopplat med strömbrytaren på off i ett jordat uttag. Jag förstod från artikeln att jordkabeln inte är tillräckligt för att leda bort en ESD-stöt, men borde det inte vara bättre att jorda datorn genom sladden än att inte jorda den alls alls (i.e. alla sladdar urkopplade)?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Axelander23:

Ett par frågor: Det står att man ska koppla ur alla kablar innan man öppnar datorn för att undvika antenner. Gäller detta även sladden till nätagget? Jag har hört att man ska låta nätagget vara inkopplat med strömbrytaren på off i ett jordat uttag. Jag förstod från artikeln att jordkabeln inte är tillräckligt för att leda bort en ESD-stöt, men borde det inte vara bättre att jorda datorn genom sladden än att inte jorda den alls alls (i.e. alla sladdar urkopplade)?

Har du gjort rätt så tillför en sladd till elcentralens jord exakt noll och ingenting ur ESD-synpunkt.

Visa signatur

Permalänk

"Operatriserna", fick mig att tänka, tror aldrig jag hört den benämningen på kvinnliga operatörer förut, hehe.

Permalänk
Medlem

Det toig 23 år

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Det är med 100% säkerhet ESD, ja.
Du verkar inte ha koll på vad el är för något.
Du riskerar nu att bli sedd som korkad, inte för att du är okunnig; utan för att du vägrar inse att du är okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Sitter på jobb nu men kan länka ikväll.

Här är en, som visserligen är "för" att esd kan skada under vissa förhållanden, men TROTS skyddskläder, esd armband och perfekt miljö minskar man bara ESD skador med 50% dvs esd skydd hjälper inte nämvärt i de få lägen det verkligen uppstår grova spänningsurladdningar. 50% reduction med extrema precations? kan man lika väl arbeta utan iom att det isåfall måste ske väldigt sällan.

http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=8McLiXCwBjcC&oi=fnd&p...

ESD var redan känt när den studien gjordes, och i den trycker man på att ESD är ett högst verkligt fenomen.

Eftersom ESD redan var känt så fanns en hel del åtgärder på plats, men inte alla, och personalen följde inte alla riktlinjer. Men skydd fanns, så utrymmet för förbättring va mindre än vad du försöker få det att låta som. Trots detta minskade mängden defekta kretsar från 0,134% till 0,055%. En minskning med 59%.

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att se dessa personer som vägrar inse vilka skador ESD kan ge...

När jag gick el -94 så fick vi se bilder på kretsar som var förstorade under mikroskop där man tydligt kunde se skadan, det är lika korkat att säga att ESD inte existerar som att säga att tex förintentelsen i nazi tyskland på 40 talet ägde rum!

Låt säga att du skruvar med datorn idag och allt verkar som normalt länge länge tills du får skumma fel så kan det vara vad som
helst igentligen men en ESD skada behöver inte uppträda på en gång kan komma efter ett bra tag så se det så här ett ESD armband för 100kr är en BILLIG försäkring...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

... det är lika korkat att säga att ESD inte existerar som att säga att tex förintentelsen i nazi tyskland på 40 talet ägde rum!...

Antar att du menar att man säger att förintentelsen INTE ägde rum?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

Hur ska jag utjämna potentialskillnaden när jag plockar ut en ny komponent ur dess förpackning? Jag och chassit som är ihopkopplade med ESD-armband borde kunna ha en stor potentialskillnad till den nya komponenten. Sker utjämningen möjligtvis på ett bra sätt genom komponentens skyddande förpackning när jag tar i den?

Krokodilklämman till mitt ESD-armband är helt av metall, vilket leder till att när jag fäster det i chassit så borde utjämningen ske direkt mellan mig och chassit, inte genom armbandets resistor. Men detta kanske inte har betydelse då chassit tar hand om laddningen innan komponenter kan skadas, vilket kan läsas mellan raderna i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Hur ska jag utjämna potentialskillnaden när jag plockar ut en ny komponent ur dess förpackning? Jag och chassit som är ihopkopplade med ESD-armband borde kunna ha en stor potentialskillnad till den nya komponenten. Sker utjämningen möjligtvis på ett bra sätt genom komponentens skyddande förpackning när jag tar i den?

Krokodilklämman till mitt ESD-armband är helt av metall, vilket leder till att när jag fäster det i chassit så borde utjämningen ske direkt mellan mig och chassit, inte genom armbandets resistor. Men detta kanske inte har betydelse då chassit tar hand om laddningen innan komponenter kan skadas, vilket kan läsas mellan raderna i artikeln.

Jag citerar från artikeln
"Det finns en anledning till att företag som bygger elektronik alltid förvarar kretskort i ledande plastbackar och skeppar dem i påsar med ledande yta. Påsarna är högohmiga och den som tar i påsen kommer långsamt (alltså inte med en smäll) att ta upp påsens potential till sin egen."

Så essentiellt när du håller i ESD-påsen, och är jordad till chassit med armband. Så kommer du få samma potential med komponenten i påsen. OCh kan lungt plocka ut komponenten ur påsen.

Ett bra tips kan va att även införskaffa en ESD matta som man kan lägga ner komponenter på medans man jobbar. Annars så får man lägga tebax det i påsen när man inte hanterar dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

hur blir det om man har en esd-matta och ändå råkar lägga en komponent utanför? kan den laddas upp då? och hur utjämnar man den isåf utan att förstöra något?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

hur blir det om man har en esd-matta och ändå råkar lägga en komponent utanför? kan den laddas upp då? och hur utjämnar man den isåf utan att förstöra något?

Tja. Kanske bästa att undvika lägga utanför ESD mattan i så fall Men så länge du är jordad till chassit så är det bara att plocka upp komponenten och hoppas på det bästa. Så länge du var jordad till chassit när du råkade lägga ner komponenten, bör du åtminstone ha minimerat risken för eventuell skada när du la ner komponenten.

Vilket fall som helst är det bäst att undvika det händer till att börja med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

hehe jo det är ju förstås bäst:P men tänkte bara vad man ska göra ifall man råkade klanta sig^^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slobbster:

Ja, den kan laddas upp men det är ingen fara. ESD-skydd går ju ut på att utjämna skillnader långsamt. Så det enda du behöver göra är att flytta komponenten till mattan (med en ESD-skyddad hand naturligtvis, kopplad till mattan via armlänk), så kommer den laddas ur långsamt och fint.

Meningen med ESD-skydd är som sagt att man ska jämna ut potentialskillnader *långsamt*. Det är bara ytterligare en anledning till varför diskbänkar, fuljord i element, e.dyl är så fel.

I princip, om ESD-skyddet (mattor etc) fungerar som det ska, ska du kunna lyfta upp en komponent från en ESD-matta, hasa runt med yllestrumpor och gnugga ballonger mot håret och sedan placera komponenten på en annan (eller samma matta) och allting ska vara helt okej. Det är inte alltid man kan ESD-säkra transporter, men med korrekt skydd och korrekt förståelse så ska det inte spela någon roll. Något som därför däremot inte är okej, är att efter att ha hasat runt överlämna komponenten till någon annan som har hasat runt på sitt egna sätt med egna "triboelektriska förutsättningar". Men från matta-till-matta där det enda som händer däremellan är en uppladdning, är helt okej. Det är när utjämningen sker för snabbt utanför det ESD-skyddade området som vi faktiskt har "ESD", en elektrostatisk urladdning som är för snabbt.

Långsam utjämning/urladdning är alltså vad allting handlar om. Sedan råkar ESD-påsar o.dyl av vanligt snitt även vara dissipativa, dvs förhindra uppladdning, men det bästa skyddet är konduktivitet, låg sådan (samma sak som högt motstånd).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Ja, den kan laddas upp men det är ingen fara. ESD-skydd går ju ut på att utjämna skillnader långsamt. Så det enda du behöver göra är att flytta komponenten till mattan (med en ESD-skyddad hand naturligtvis, kopplad till mattan via armlänk), så kommer den laddas ur långsamt och fint.

Meningen med ESD-skydd är som sagt att man ska jämna ut potentialskillnader *långsamt*. Det är bara ytterligare en anledning till varför diskbänkar, fuljord i element, e.dyl är så fel.

I princip, om ESD-skyddet (mattor etc) fungerar som det ska, ska du kunna lyfta upp en komponent från en ESD-matta, hasa runt med yllestrumpor och gnugga ballonger mot håret och sedan placera komponenten på en annan (eller samma matta) och allting ska vara helt okej. Det är inte alltid man kan ESD-säkra transporter, men med korrekt skydd och korrekt förståelse så ska det inte spela någon roll. Något som därför däremot inte är okej, är att efter att ha hasat runt överlämna komponenten till någon annan som har hasat runt på sitt egna sätt med egna "triboelektriska förutsättningar". Men från matta-till-matta där det enda som händer däremellan är en uppladdning, är helt okej. Det är när utjämningen sker för snabbt utanför det ESD-skyddade området som vi faktiskt har "ESD", en elektrostatisk urladdning som är för snabbt.

Långsam utjämning/urladdning är alltså vad allting handlar om. Sedan råkar ESD-påsar o.dyl av vanligt snitt även vara dissipativa, dvs förhindra uppladdning, men det bästa skyddet är konduktivitet, låg sådan (samma sak som högt motstånd).

tack för bra förklaring! ska skaffa en esd-matta nu, har bara kört med esd-armband innan och tänkt att det räckt men efter att ha läst artikeln så ska jag skaffa en matta att ha allting på när jag pillar i datorn:)

Visa signatur