Identifiera 2009 high-end gaming datordelar

Permalänk
Medlem

Identifiera 2009 high-end gaming datordelar

Hej jag har en riktigt gammal gaming dator från 2009 som svarade frågan but can it run Crysis? med ett ja! Införskaffade delarna för länge sedan och har inte koll på utvecklingen av dator komponenter. Jag vet inte vad det är för dator delar som jag har i hemmet och jag vill jättegärna få hjälp av er veteraner för att kunna uppnå följande,

1. En lista med datordelarna namn / datum
2. Specs
3. Är det möjligt att lägga i delarna i nytt chassi och fortsätta använda?
4. Kompatibilitet med datordelar som säljs idag alternativt plats att köpa så här gamla grejer

Saker jag vet:

Jag vet redan att chassit jag har är massivt och det heter Antec P193. Jag avser inte att använda det längre, utan ska byta till ett Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart. Den har glas och ger insyn (då jag vill ha som ett litet "retro museum" där man ser de gamla delarna genom glaspanelerna). Sedan så behöver jag byta fläkt till processorn.
- Men, jag vet inte hur jag ska ta bort nuvarande fläkten. Och, vet inte vilken processor det är, eller vad jag behöver för socket form till den nya cpu fläkten.

Är väldigt nyfiken över vad det är för mobo jag har i hemmet, och vilken ATX version som nätaggregatet är. Kan den med säkerhet användas fortsatt? Och om jag byter ut PSU, passar sladdarna in i de gamla delarna? Sådana funderingar. Vill jättegärna förstå kompatibilitet och möjligheter till användande av dessa komponenter.

Bilderna är här nedan. Mvh Pumf

Permalänk
Medlem

Grafikkortet var lättast https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R587UD-1GD

Moderkortet och processorn är någon intel extreame med sina 3 minneskanaler, för att ta bort kylaren vrider man dom svarta plast pinnarna 90 grader moturs och drar upp, när alla 4 släppt bör det gå att ta av kylaren.

Moderkortet ser ut som ASUS Rampage III Extreme texten står mellan ram slot och CPU kylaren.

Permalänk
Medlem

CPU är totalt omöjligt o veta vad det är eftersom den sitter under kylaren.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag tror Ramminnena är Corsair dominator platinum Ddr3

Riktigt nostalgisk jag fick lämna ramminnena på öppet köp då de var för höga under kylaren trots att jag brutit paketen, lite pinsamt.

Korrigerade ett stavfel.
Permalänk
Medlem

Nätagget är ett Cooler Master Silent Pro M1000, ATX-version 2.3 som det står på det. Det var ett hyffsat bra nätagg för sin tid och går säkert att fortsätta använda om du vill, men kan ersättas med valfritt modernt ATX-nätagg om det behövs.

Om du byter nätagget så måste du dock tänka på att även byta ut kablarna även om de gamla kablarna råkar passa i det nya nätagget, det finns ingen standard för modulära kablar så kontakterna på nätaggen kan vara kopplade olika.

När det gäller kylaren så ska det bara vara att vrida på de fyra pinnarna tills de lossnar. Sockeln är LGA 1366.

Permalänk
Medlem

Socket 1366 moderkort vilket var intels första HEDT plattform 3x 2 gb ramminnen för att använda tripple channel som plattformen hade stöd för, processorer så finns det mellan 4 - 6 kärnor. och intel xeon processorer som hade mellan 2 - 6 kärnor.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Grafikkortet var lättast https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R587UD-1GD

Moderkortet och processorn är någon intel extreame med sina 3 minneskanaler, för att ta bort kylaren vrider man dom svarta plast pinnarna 90 grader moturs och drar upp, när alla 4 släppt bör det gå att ta av kylaren.

Moderkortet ser ut som ASUS Rampage III Extreme texten står mellan ram slot och CPU kylaren.

Tack så mycket för svaren allihopa. Det är redan mycket tydligare. Jag ska testa att göra detta, och vrida pinnarna och ta bort kylaren för att sedan se vad det är för någon CPU.

Det här hjälper mycket!

Uppdatering, fick info ovan att det är Socket 1366.

Jag gissar att moderna cpu kylare inte är bakåt kompatibla..? Så då skulle jag behöva leta efter en begagnad som är komp. med 1366?

Det hade också vart bra att veta hur mycket ström gpu och cpu drar och om jag verkligen behöver 1000 watt 😅

Fick infon ovan om sockel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumftan:

Tack så mycket för svaren allihopa. Det är redan mycket tydligare. Jag ska testa att göra detta, och vrida pinnarna och ta bort kylaren för att sedan se vad det är för någon CPU.

Det här hjälper mycket!

Uppdatering, fick info ovan att det är Socket 1366.

Jag gissar att moderna cpu kylare inte är bakåt kompatibla..? Så då skulle jag behöva leta efter en begagnad som är komp. med 1366?

Det hade också vart bra att veta hur mycket ström gpu och cpu drar och om jag verkligen behöver 1000 watt 😅

Alla dessa kylare har stöd för 1366
https://www.inet.se/kategori/1078/luftkylning?filter=%7B%22pr...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Snabbast CPU du kan plutta i är en Core i7 EE 990X.
Med sina 6 kärnor (med HT) som boostar upp till 3.73GHz så kommer den knappast att skaka om gamingvärlden idag.
Och även om den har biffiga 130 watt som TDP, och gärna slukar bra mycket mer om du överklockar.
Så är ett 1000w nätagg en smula onödigt.

Dock så verkar vissa Xeon CPU'er fungera (inofficiellt!)
Vilket gör att Xeon X5690 blir det bästa du kan plutta i.
Vid en snabb jämförelse så verkar den identisk med i7 990X, men Xeon CPU'n är av en nyare arkitektur och stöder en del funktioner som modernare spel/program kan behöva.

Men kylare går det att hitta iaf.
Om du nu vill investera i en så gammal (men cool!) dator så rekar jag en AIO kylare, Intels gamla HEDT modeller svarar väldigt bra på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snabbast CPU du kan plutta i är en Core i7 EE 990X.
Med sina 6 kärnor (med HT) som boostar upp till 3.73GHz så kommer den knappast att skaka om gamingvärlden idag.
Och även om den har biffiga 130 watt som TDP, och gärna slukar bra mycket mer om du överklockar.
Så är ett 1000w nätagg en smula onödigt.

Dock så verkar vissa Xeon CPU'er fungera (inofficiellt!)
Vilket gör att Xeon X5690 blir det bästa du kan plutta i.
Vid en snabb jämförelse så verkar den identisk med i7 990X, men Xeon CPU'n är av en nyare arkitektur och stöder en del funktioner som modernare spel/program kan behöva.

Men kylare går det att hitta iaf.
Om du nu vill investera i en så gammal (men cool!) dator så rekar jag en AIO kylare, Intels gamla HEDT modeller svarar väldigt bra på vattenkylning.

Intressant! Vilken tid resa. Eller hur, 1000watt vet jag inte varför jag skaffade så länge sedan men men. Det var nytt för mig att även aio coolers har 1336 sockets men de var för dyra. Det jag funderar över är ifall en low profilen air cooler får plats, eller ifall ddr3 corsair dominator är för höga för det. Jag ska mäta. Och även lyfta bort luft kylaren när jag är tillbaka hemma och kolla vad jag har för cpu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumftan:

Intressant! Vilken tid resa. Eller hur, 1000watt vet jag inte varför jag skaffade så länge sedan men men. Det var nytt för mig att även aio coolers har 1336 sockets men de var för dyra. Det jag funderar över är ifall en low profilen air cooler får plats, eller ifall ddr3 corsair dominator är för höga för det. Jag ska mäta. Och även lyfta bort luft kylaren när jag är tillbaka hemma och kolla vad jag har för cpu!

Min kompis skaffade också 1000w 2012 han planerade för dubbla gtx 680 400w bara där. 380 gtx verkar ha 350w och så planerade du nog för sli så 700w där. Sedan hade datorer vid denna tiden ofta flera hdd kanske 10w styck och såklart dubbla dvd brännare skall vi säga 25w styck? 1000w är inte så överdrivet längre.