En NAS/Server - DIY eller Färdig kvittar

Permalänk
Medlem

En NAS/Server - DIY eller Färdig kvittar

Hallå!

Har börjat tröttna lite på streamingtjänster och VPN-kampen för att få tag på serier, musik och Director's cut filmer som kommer och går lite titt som tätt. Droppen var väl när Sagan om Ringen extended försvann från Sverige och jag fick köpa hem en jävla dvd-box från Kanada. Har också behövt hoppa till Japan på VPN för att säsong 2 av någon serie tjejen ville kolla kunde ses där men säsong 1 och 3 fanns i Sverige.

Jag betalade för bekvämligheten men det är numera dyrare och jobbigare med streamingen och det är dags för mig att börja sköta min egen media. Av princip får det kosta och vara jobbigare.

Har kikat på synology men noterat att "hardware transcoding" inte längre verkar vara en prio. Har folk tips? DIY eller Färdiga är fine.

Det jag kommer göra:

Kunna streama min egna media hemifrån till telefonen när jag är utanför hemmet, streama till TVn. Film och musik kommer lagras.

Backup för familje- och resefoton som jag vill kunna dela med släkten (använder Drive för detta nu men vill komma bort).

Mellanlagra steam-biblioteket för snabbare transfers när jag hoppar mellan spel.

Tar mer än gärna förslag!

Permalänk
Medlem

Synology är väl lite kontroversiellt numera efter att de gick ut med att de bara skulle stödja sina egna diskar i sina dyrare serier.

Ugreen kan kanske vara ett alternativ, eller en AOostar.
Själv byggde jag en i en Jonsbo N2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Själv byggde jag en i en Jonsbo N2.

Berätta mer!

Permalänk

Har själv Synology men skulle definitivt inte våga köpa en nu när de gått med att bara deras "brandade" egna hårddiskar kommer fungera...

Bygg en NAS utifrån Proxmox med t ex Jellyfin. Då får du ungefär samma funktionalitet, bättre skalbarhet etc till en mycket lägre kostnad visavi Synology

Permalänk
Medlem

Ska du streama on the fly så kommer du behöva en server som hanterar transcoding on the fly.
Jag har inte själv kört detta lösningar då jag inte brukar i regel streama film on the fly. Men jag vet att exempelvis Jellyfin och Plex är poppis. Jellyfin är väl den som seglar upp lite kraftigare nu då Plex nyligen höjt sin kostnad för att köpa en lifetime licens.

Jag har en polare som kör Jellyfin som backend och Infuse (Apple TV) som klient. Även Emby är en lösning som en del på reddit tycker är enklare att komma igång med.

Oavsett vad du väljer så behöver du välja en NAS och en compute. Om du inte måste ha en Synology så kan du ju välja en NAS lösning där du kan köra din compute/transcode ovanpå själva NAS:en. Sedan vet jag inte om WAF (Wife Acceptance Factor) är en grej hos dig. Men är det de, så kanske en färdig lösning är mer att gå på.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag kan också tipsa om hur jag själv kör, i fall det är intressant. Jag kör med en Synology där allt är lagrat i MKV format. Filmerna streamas över nätverket över Samba/Windows nätverk helt utan någon form av transcoding. Detta kräver en snabb lokal anslutning hemma. Vidare så spelar jag upp alla mina filmer på en PC där jag kör Kodi (kodi.tv). Jag processar inte ljudet utan kör, vad som kallas pass-through, vilket innebär att ljudet släpps raka vägen ut på min HDMI-anslutning till min hemmabio förstärkare, och på så sätt är det upp till min receiver att göra sig klok på alla ljudspår.

Detta ger överlägset bäst bild och ljudkvalitet men kräver som sagt att där du spelar upp dina filmer har en del pulver under huven. Man kan exempelvis komma undan med en Nvidia Shield TV eller liknande men i mitt fall så kör jag med en PC i mitt biorum och de ger mig överlägsen prestanda och kvalitet.

Detta är inte lämpligt för om du är på resande fot. Då är en transcode lösning det du söker.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panacco:

Berätta mer!

Ljög lite inser jag, en Jonsbo N3 kör jag.

Sen en ganska modest Ryzen 5 4600G, en ITX-planka från Gigabyte (B550I AORUS PRO AX). 2x32GB RAM, ett GeForce 3060 12GB (för AI).

Kör sen TrueNAS på en 2.5 SSD, har en NVME för applikationer / docker och sen en M.2 to SATA adapter som ger mig 8 S-ATA portar.
Kör på det 4st 4TB Seagate Ironwolf diskar just nu.

Som operativsystem kör jag TrueNAS. Och ett 30-tal Docker-containers utöver själva lagringen.

Permalänk
Medlem

Är helt färsk på sånt här

Bygger en nu på en Intel n100. Har inte haft tid att testa den så mycket mer än att testa windows och Proxmox på den men man kan göra så mycket mer med lite mer processor 32 GB ram (Ja jag petade i 32GB ram) . hr en liten moddtråd om den. kunde iinte välja vad jag ska ha för chassi till den så väljer att ta nått gammalt vrak så länge.

Tänkte att sån där renodlad NAS har ju vaddå 2GB ram. Ja det duger ju väldigt bra om man bara vill ha en NAS men vill man göra lite mer kommer det snabbt bli en begränsning.

Men syftet bara trancoding över 4k så bör man kolla efter nått lite kraftigare än Intel N100

tycker inte man ska låsa sig allt för mycket vid vad andra valt bara det att personligen så tycker jag att kan man bygga och kan pilla lite i system då får man många gånger bättre grejar om man bygger nått själv vad man än väljer.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ska du streama on the fly så kommer du behöva en server som hanterar transcoding on the fly.
Jag har inte själv kört detta lösningar då jag inte brukar i regel streama film on the fly. Men jag vet att exempelvis Jellyfin och Plex är poppis. Jellyfin är väl den som seglar upp lite kraftigare nu då Plex nyligen höjt sin kostnad för att köpa en lifetime licens.

Jag har en polare som kör Jellyfin som backend och Infuse (Apple TV) som klient. Även Emby är en lösning som en del på reddit tycker är enklare att komma igång med.

Emby vill ha betalt för hårdvaru-transcode (vad jag kan läsa mig till), tillskillnad från Jellyfin.
Å andra sidan är det mer polerat gränssnitt i Emby jämfört med Jellyfin.
Och Emby är bättre på subtitle-hantering än Jellyfin. Enligt min egen erfarenhet.

Emby har dock en tämligen stor KÖP-MIG blaffa ibland. Lite störande, men inte 1000kr störande än så länge. Jag gick över till Emby från Jellyfin faktiskt. Tröttnade på subtitle-issues samt att den fick för sig att översätta alla språkbenämningar (dvs ordet engelska, svenska, norska, osv till nåt typ estniska/lettiska eller nåt, very anoying). Kan vara handhavandefel av mig, men problemet försvann vid byte.

Plex var oanvändbart. Jag gav upp alla försök att få docker-servern att hitta mina filer på min Synology för att kunna visa på min Android-tv-stick. "Skit-i't då", var min sista tanke om det programmet... Och nej tack, jag behöver ingen hjälp av någon att fixa det.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället