Hur koppla riaa till förstärkare?

Permalänk
Medlem

Hur koppla riaa till förstärkare?

Hej! Jag blir snart galen, och förmodligen har jag bara min inkompetens att skylla på.

Jag försöker installera ett riia-steg(thorens mm008 adc) till min förstärkare (marantz 1710). Både steget och förstärkaren funkar som de ska, alla kablar verkar funka de med. På något sätt måste jag koppla fel mellan steget och förstärkaren och undrar om någon vet vilken/vilka kanaler jag kan använda mig av? Jag har fått höra att jag kan välja dvd, cd, blu-ray osv osv men jag får det inte att funka. Jag bifogar en bild med förhoppning att någon får sig ett skratt och kan svara vilka två hål kabeln ska in i.

https://drive.google.com/file/d/1qllCwYLUJna4SooHQhol5KSPsXZM...

Permalänk
99:e percentilen

Bifoga gärna bilder med den inbyggda funktionen för ändamålet, så ruttnar inte tråden med tiden. Så här:

Du lär ju vilja koppla kabeln till en ingång iallafall, inte en utgång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Är inte expert på vinyl, men din förstärkare har ju en phono-ingång. Behöver du ett separat RIAA-steg?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Edharken: Förtydligade vilka kontakter du ska fokusera på. Sedan måste du aktivera dessa i förstärkarens menygränssnitt, att den INPUT du konfigurerar ska ta ljudet från den av dessa analoga anslutningarna du kopplar mot. Ofta är förstärkarna inställda från början på att ta ljudet från HDMI eller någon av de optiska eller koaxiala ingångarna.

Skrivet av Alling:

Är inte expert på vinyl, men din förstärkare har ju en phono-ingång. Behöver du ett separat RIAA-steg?

Ofta är det med surroundförstärkare ganska si och så med inbyggda RIAA-steget jämfört med separat RIAA-steg av lite bättre klass, likt den som TS verkar ha valt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver först och främst en stereo tcakabel och inte bara en enkanalig.

Line out (både höger och vänter) från steget till valfri linjeingång, välj rätt ingång på Marantzen och du ska ha ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

<Uppladdad bildlänk>

@Edharken: Förtydligade vilka kontakter du ska fokusera på. Sedan måste du aktivera dessa i förstärkarens menygränssnitt, att den INPUT du konfigurerar ska ta ljudet från den av dessa analoga anslutningarna du kopplar mot. Ofta är förstärkarna inställda från början på att ta ljudet från HDMI eller någon av de optiska eller koaxiala ingångarna.

Ofta är det med surroundförstärkare ganska si och så med inbyggda RIAA-steget jämfört med separat RIAA-steg av lite bättre klass, likt den som TS verkar ha valt.

Stort tack!! Då får jag mecka lite i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver först och främst en stereo tcakabel och inte bara en enkanalig.
https://www.av-cables.se/cdn-cgi/image/quality=60,width=1264,format=auto/globalassets/productimages/50097fgdgfdgfd.jpg?ref=D437249063
Line out (både höger och vänter) från steget till valfri linjeingång, välj rätt ingång på Marantzen och du ska ha ljud.

Yes och det har jag, men det verkar kunna vara lite inställningsgrejer i själva förstärkaren som måste lösas först. Jag tror jag är något på spåren tack vare laxpuddingen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Edharken:

Yes och det har jag, men det verkar kunna vara lite inställningsgrejer i själva förstärkaren som måste lösas först. Jag tror jag är något på spåren tack vare laxpuddingen

Tumregel nr 1 med surroundförstärkare: det är alltid något som måste konfigureras i on-screen-menyerna.

Typiskt är att förstärkaren har ingångar "INPUT1", "INPUT2" etc. som på förhand är kopplade/assigned till olika HDMI- och digitala ljudingångar. Förmodligen har du en även en ingång kallad just "PHONO" och då kan den vara låst till just Marantzen eget RIAA-steg som sitter längst till vänster på baksidan. Det kanske går att ändra även denna? Svaret på den frågan varierar hur väl just den här modellen låter sig ändras, vilket man då ser först när man är inuti on-screen-menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tumregel nr 1 med surroundförstärkare: det är alltid något som måste konfigureras i on-screen-menyerna.

Alltid agreed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Typiskt är att förstärkaren har ingångar "INPUT1", "INPUT2" etc. som på förhand är kopplade/assigned till olika HDMI- och digitala ljudingångar. Förmodligen har du en även en ingång kallad just "PHONO" och då kan den vara låst till just Marantzen eget RIAA-steget som sitter längst till vänster på baksidan. Det kanske går att ändra även denna? Svaret på den frågan varierar hur väl just den här modellen låter sig ändras, vilket man då se i on-screen-menyerna.

Läxan är lärd och musiken flödar nu via riaa-steget!! Jag är glad igen. Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men RIAA är väl om du vill köra analog in-signal från en classic analog vinylspelare för att omvandla till digital signal?

Din Marantz 1710 verkar ha Phono IN längst till vänster men jag antar att det är inte den du vill använda? Jag tänkte att om du kör en gammal vinylare så blir det kanon att koppla den till en RIAA och sen till någon stärkare men din Marantz verkar redan ha relevant ingång men det är kanske något mer du vill få till?

Vet inte om jag tänker fel här men du borde kunna koppla in alla typer av analoga källor på MC/MM ingången på Thorens RIAAn och sen få ut digital signal på OUT men jag vet inte hur det funkar med att koppla in redan digitala signaler på en analog ingång.

Jag antar att en Phono ingång på en modern stärkare vill ha en analog insignal för annars behövs inte Phono ingången alls. I så fall skulle man köra både phono/CD på samma ingång men det görs ju inte för att gamla vinylare är analoga och cd-spelare digitala och de kräver separata ingångar.

Funderar på om följande kan funka...

Kör din analoga signal via din Thorens RIAA och sen kör du en en konverter Analog RCA to HDMI? Borde finnas på Amazon för några hundralappar.

Hoppas du får det att funka. Själv är jag sugen på ett mini-Hifi system bestående av Aiyima T8 och A07 kombo tillsammans med ett par små högtalare för att få till rätt feeling till min gamla Dual CS5000 jag köpte 1984.

Permalänk
Medlem

såg att det löste sig. Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

såg att det löste sig. Grattis!

Tack och tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GinTonic:

Jag kan ha fel men RIAA är väl om du vill köra analog in-signal från en classic analog vinylspelare för att omvandla till digital signal?

Din Marantz 1710 verkar ha Phono IN längst till vänster men jag antar att det är inte den du vill använda? Jag tänkte att om du kör en gammal vinylare så blir det kanon att koppla den till en RIAA och sen till någon stärkare men din Marantz verkar redan ha relevant ingång men det är kanske något mer du vill få till?

Vet inte om jag tänker fel här men du borde kunna koppla in alla typer av analoga källor på MC/MM ingången på Thorens RIAAn och sen få ut digital signal på OUT men jag vet inte hur det funkar med att koppla in redan digitala signaler på en analog ingång.

Jag antar att en Phono ingång på en modern stärkare vill ha en analog insignal för annars behövs inte Phono ingången alls. I så fall skulle man köra både phono/CD på samma ingång men det görs ju inte för att gamla vinylare är analoga och cd-spelare digitala och de kräver separata ingångar.

Funderar på om följande kan funka...

Kör din analoga signal via din Thorens RIAA och sen kör du en en konverter Analog RCA to HDMI? Borde finnas på Amazon för några hundralappar.

Hoppas du får det att funka. Själv är jag sugen på ett mini-Hifi system bestående av Aiyima T8 och A07 kombo tillsammans med ett par små högtalare för att få till rätt feeling till min gamla Dual CS5000 jag köpte 1984.

En riaa ger normalt sett analog utsignal då de inte brukar innehålla en adc. man kan koppla in en separat adc efter riaan om man vill ha digitalsignal till förstärkaren.
mm och mc ingångar är avsedda för olika signaltyper så även om de båda kopplas via en riaa är nivåer och impedanser väldigt olika och det brukar inte låta bra om man inte kopplar rätt pickup till rätt ingångstyp, eventuell kan man använda en step up eller ,otsvarande enhet för att kunna koppla en mc pickup till en mm riaa ingång om man inte har rätt ingång.

En del enklare moderna skivspelare kan dock ha digitala utgångar men det är inget som brukar finnas på bättre prylar då det innebär minst 2 onödiga formatomvandlingar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.