Permalänk

Falsk budgivning(?)

Hej,

Är för närvarande med i en budgivning på ett hus.
Vi har lagt ett bud på 2.5mkr med villkor om att få sålt våran lägenhet på 12 veckor.
Vi själva(eller mäklaren för den delen) vet fortfarande inte om säljaren är villig att sälja med villkor ö.h.t, ändå så går det ut ett sms till samtliga som är intresserade av huset att vårt bud är det nya ledande budet.

Min tanke är så här, om inte säljaren ens vill sälja med villkor så är inte vårt bud giltigt, alltså kan den summa (vårt bud) som presenterats till samtliga intressenter användas som någon form av falskt bud från mäklarens håll för att trissa upp priset för övriga som vill lägga ett bud?

Mod får gärna flytta tråden om den ligger felaktigt

Förtydligande
Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Ert bud är absolut giltigt oavsett om säljaren vill acceptera

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Giltigt. Men är det bindande, med eller utan villkoren?

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Även om säljaren fullständigt säger nej till att sälja med villkor?
Mäklare har dessutom inga krav på sig att dela med sig av villkor till övriga intressenter, tycker det hela känns fulspel

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej,

Är för närvarande med i en budgivning på ett hus.
Vi har lagt ett bud på 2.5mkr med villkor om att få sålt våran lägenhet på 12 veckor.
Vi själva(eller mäklaren för den delen) vet fortfarande inte om säljaren är villig att sälja med villkor ö.h.t, ändå så går det ut ett sms till samtliga som är intresserade av huset att vårt bud är det nya ledande budet.

Min tanke är så här, om inte säljaren ens vill sälja med villkor så är inte vårt bud giltigt, alltså kan den summa (vårt bud) som presenterats till samtliga intressenter användas som någon form av falskt bud från mäklarens håll för att trissa upp priset för övriga som vill lägga ett bud?

Mod får gärna flytta tråden om den ligger felaktigt

Mäklaren borde ju absolut veta om säljaren accepterar villkoren eller inte, kan ju inte vara mer än ett samtal eller sms bort…

Budet är väl giltigt så fort det accepteras, sedan kan ju säljaren välja att sälja till vem de vill oavsett vem som har de högsta budet så i slutändan spelar det egentligen ingen roll..

Antingen får säljaren in ett annat bud (som visserligen då utgår från erat, eller så gör den inte det) eller så får den inte in något och får ställa sig till era vilkor

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Giltigt. Men är det bindande, med eller utan villkoren?

Ett bud är aldrig bindande, det är först när kontrakt skrivits på. Men för att vi ens ska överväga köp så måste vi sälja med villkor

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Mäklaren borde ju absolut veta om säljaren accepterar villkoren eller inte, kan ju inte vara mer än ett samtal eller sms bort…

Budet är väl giltigt så fort det accepteras, sedan kan ju säljaren välja att sälja till vem de vill oavsett vem som har de högsta budet så i slutändan spelar det egentligen ingen roll..

Antingen får säljaren in ett annat bud (som visserligen då utgår från erat, eller så gör den inte det) eller så får den inte in något och får ställa sig till era vilkor

Ja man tycker det, speciellt innan det går ut till övriga intressenter. Men jag smsade mäklaren strax efter att smset gick ut till samtliga inblandade, där hon svarade att säljaren inte gett något besked på hurvida han vill sälja med villkor eller ej.

Men i detta fallet verkar ju inte budet fullt ut accepterats? Hon vet ju inte om säljaren vill sälja med villkor ens.
Eftersom de övriga som kanske vill lägga bud enbart ser summan och ej villkor för den summan, vet de ju inte om att de kan tänka annorlunda vid deras bud, de kanske vill lägga 2.45mkr utan villkor tex?

De budet måste ju utgå från vårat, mäklaren har inget krav på sig att delge andra våra villkor. Och det är ju missvisande om något i min värld?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Ett bud är aldrig bindande, det är först när kontrakt skrivits på. Men för att vi ens ska överväga köp så måste vi sälja med villkor

Mäklaren ska ju sköta allt sådant, påtala att budet är villkorat och att ni vill att säljaren avslutar/accepterar detta.

Antar att eran nuvarande boendeform kommer säljas av samma mäklare som håller i husförsäljningen och därmed borde detta kunna skötas mycket enkelt. Beroende på säljaren givetvis.
(De brukar vara bra på att sälja in det, så det är mitt antagande, annars har mäklaren gjort ett stort "fel")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Ja man tycker det, speciellt innan det går ut till övriga intressenter. Men jag smsade mäklaren strax efter att smset gick ut till samtliga inblandade, där hon svarade att säljaren inte gett något besked på hurvida han vill sälja med villkor eller ej.

Men i detta fallet verkar ju inte budet fullt ut accepterats? Hon vet ju inte om säljaren vill sälja med villkor ens.
Eftersom de övriga som kanske vill lägga bud enbart ser summan och ej villkor för den summan, vet de ju inte om att de kan tänka annorlunda vid deras bud, de kanske vill lägga 2.45mkr utan villkor tex?

De budet måste ju utgå från vårat, mäklaren har inget krav på sig att delge andra våra villkor. Och det är ju missvisande om något i min värld?

Det är en otroligt oseriös verksamhet enligt mig. Mäklare...

Permalänk
Medlem

Va med om liknande innan årsskiftet, där skrev vi kontrakt med klausul men då köparen av våran bostad drog sig ur så blev våra bud iom det också ogiltiga och budare nummer två fick huset för ca 100 000kr mindre än vad vi tänkte köpa det för.

Så just detta kan hanteras på väldigt olika beroende på säljare och mäklare, har även varit med några gånger där det blivit ett bud med klausul som tagits vid sidan av budgivningen då säljare va osäker på om dom ville gå med på klausulen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Mäklaren ska ju sköta allt sådant, påtala att budet är villkorat och att ni vill att säljaren avslutar/accepterar detta.

Antar att eran nuvarande boendeform kommer säljas av samma mäklare som håller i husförsäljningen och därmed borde detta kunna skötas mycket enkelt. Beroende på säljaren givetvis.
(De brukar vara bra på att sälja in det, så det är mitt antagande, annars har mäklaren gjort ett stort "fel")

Vi har påtalat att vårt bud är med villkor, ändå går detta ut till samtliga innan säljaren bekräftat eller slått ner villkorsdelen.

Vi har två separata mäklarfirmor, så nån smidighet dem imellan räknar jag inte med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Va med om liknande innan årsskiftet, där skrev vi kontrakt med klausul men då köparen av våran bostad drog sig ur så blev våra bud iom det också ogiltiga och budare nummer två fick huset för ca 100 000kr mindre än vad vi tänkte köpa det för.

Så just detta kan hanteras på väldigt olika beroende på säljare och mäklare, har även varit med några gånger där det blivit ett bud med klausul som tagits vid sidan av budgivningen då säljare va osäker på om dom ville gå med på klausulen.

Ja, detta är ju solklart i min mening. Men här vet ju ingen förutom vi, mäklaren och säljaren att vårat bud kommer med ett villkor. Alla andra som vill lägga ett bud ser ju endast detta:

Nytt högsta bud på - - - - - - - av budgivare 2. Budet är 2 500 000 kr.
Mvh mäklare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Ja, detta är ju solklart i min mening. Men här vet ju ingen förutom vi, mäklaren och säljaren att vårat bud kommer med ett villkor. Alla andra som vill lägga ett bud ser ju endast detta:

Nytt högsta bud på - - - - - - - av budgivare 2. Budet är 2 500 000 kr.
Mvh mäklare

Yes men då är det upp till dom hur dom vill lägga upp det, inget direkt ni behöver oroa er om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Du övertolkar. Ni har lagt ett bud, övriga är informerade, upp till dom hur de vill agera på den informationen.

Allt möjligt kan hända efter ett bud och inget är klart förrän ett köpekontrakt är påskrivet. Innan dess kan säljaren välja bort er som köpare, Ni kan visa er inte kunna skaka fram pengarna, Ni kan ångra er o.s.v. o.s.v. Falsk budgivning är om mäklaren nu hittar på ett motbud eller anlitar en bulvan som lägger ett bud de aldrig tänkt fullfölja och skickar ut info till alla budgivare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Du övertolkar. Ni har lagt ett bud, övriga är informerade, upp till dom hur de vill agera på den informationen.

Allt möjligt kan hända efter ett bud och inget är klart förrän ett köpekontrakt är påskrivet. Innan dess kan säljaren välja bort er som köpare, Ni kan visa er inte kunna skaka fram pengarna, Ni kan ångra er o.s.v. o.s.v.

Mycket möjligt. Men rent tekniskt sett här nu, om inte säljaren väljer att godta bud med villkor, och jag fortsätter buda i hopp om att han ändrar sig, samtidigt som några budar utan villkor så hade jag om jag var den utan villkor blivit jävligt sne om de visade sig att den jag budar emot aldrig ens varit aktuell, dvs att jag har enbart budat mot mig själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Mycket möjligt. Men rent tekniskt sett här nu, om inte säljaren väljer att godta bud med villkor, och jag fortsätter buda i hopp om att han ändrar sig, samtidigt som några budar utan villkor så hade jag om jag var den utan villkor blivit jävligt sne om de visade sig att den jag budar emot aldrig ens varit aktuell, dvs att jag har enbart budat mot mig själv?

Att bli Sne över något och olagligt är olika saker. Ert bud är ju lagligen lagt (för ni har väl avsikt att fullfölja köpet om säljaren accepterar ert bud och ert villkor?), att säljaren i slutändan kanske väljer bort det för att ni är för krångliga att sälja till en annan sak.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

så hade jag om jag var den utan villkor blivit jävligt sne om de visade sig att den jag budar emot aldrig ens varit aktuell, dvs att jag har enbart budat mot mig själv?

Förstår hur du tänker men den tanken måste du slå bort och inse att det är så det fungerar;
Säljaren och mäklaren(vill ha mer pengar) ser budgivare som konkurrenter.
Man berättar inget för sina konkurrenter eller hur?

Som jag skrev ovanför; den här branschen är "ugly". Mäklaren har arvode, mest troligt % på utförd affär.
Säljaren vet om ditt villkor, något annat vore jätte konstigt, då har mäklaren gjort fel i mina ögon.

Övriga budgivare behöver inte och ska inte ens veta om detta villkor, det vore för mäklaren/säljaren att skjuta sig själv i foten.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Att bli Sne över något och olagligt är olika saker. Ert bud är ju lagligen lagt (för ni har väl avsikt att fullfölja köpet om säljaren accepterar ert bud och ert villkor?), att säljaren i slutändan kanske väljer bort det för att ni är för krångliga att sälja till en annan sak.

Absolut är det det, men sne i den här meningen hänvisade mer till att ifrågasätta om detta verkligen skedde på ett korrekt sätt, skulle valt dem orden istället kanske.
Självklart har vi för avsikt att fullfölja köpet. Försöker bara sätta mig in i om det hela verkligen sker på ett korrekt sätt när i teorin i detta fallet säger att det bara finns en aktuell budgivare om säljaren inte vill sälja med villkor

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Förstår hur du tänker men den tanken måste du slå bort och inse att det är så det fungerar;
Säljaren och mäklaren(vill ha mer pengar) ser budgivare som konkurrenter.
Man berättar inget för sina konkurrenter eller hur?

Som jag skrev ovanför; den här branschen är "ugly". Mäklaren har arvode, mest troligt % på utförd affär.
Säljaren vet om ditt villkor, något annat vore jätte konstigt, då har mäklaren gjort fel i mina ögon.

Övriga budgivare behöver inte och ska inte ens veta om detta villkor, det vore för mäklaren/säljaren att skjuta sig själv i foten.

Visst, alla vill ha mer pengar, betvivlar inte ens sekund på att alla vill få ut så mycket som möjligt utav allt.
Men vi simulerar detta snabbt där k1=köpare 1, k2=köpare 2, och S är säljare:
K1: hej jag vill köpa ditt hus för 10kr fast X måste hända annars kan jag inte köpa.
K2: hej ser att ett bud på 10kr ligger på huset, jag budar 12kr.
K1: vi budar 15kr, X måste fortfarande hända.
K2: då kör vi på 17kr.
K1: vi fortsätter med 19kr, X måste hända
K2: 20kr är vårt sista bud.
K1: där blev det för mycket för oss, grattis till dom som vann.
S: fan va gött, k1 va inte ens aktuella för jag ville inte gå med på deras villkor.

Hur kan detta, om det nu är det, vara korrekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

S: fan va gött, k1 va inte ens aktuella för jag ville inte gå med på deras villkor.

Hur kan det inte vara korrekt?
Säljaren vet om att K1 har villkor. K2 vet inget, det är så det fungerar.

Man berättar inte något för konkurrenter. Kalla det gråzon eller inte...

Jag förstår fortfarande hur du tänker och var du vill få det till, det är inte så det kommer fungera dock.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Mangemcfly:

Visst, alla vill ha mer pengar, betvivlar inte ens sekund på att alla vill få ut så mycket som möjligt utav allt.
Men vi simulerar detta snabbt där k1=köpare 1, k2=köpare 2, och S är säljare:
K1: hej jag vill köpa ditt hus för 10kr fast X måste hända annars kan jag inte köpa.
K2: hej ser att ett bud på 10kr ligger på huset, jag budar 12kr.
K1: vi budar 15kr, X måste fortfarande hända.
K2: då kör vi på 17kr.

Så här står det på Svensk Fastighetsförmedlings guide för budgivning:

Citat:

Alla mäklare är skyldiga att löpande föra en förteckning över budgivningen. Denna ska innehålla uppgifter om budgivarens namn och kontaktuppgifter, budets belopp, tidpunkt för när det lämnades samt eventuella villkor förknippade med budet. När budgivningen är över kommer detta meddelas till samtliga budgivare och den kompletta förteckningen lämnas till säljaren och köparen när uppdraget slutförs, vilket normalt sker vid tillträdet. Om uppdraget avbryts utan att det blivit någon försäljning kommer budgivningslistan ändå att lämnas till säljaren.

Innan K2 i ditt exempel skriver på kontrakt, har den alltså möjlighet att se alla villkor som var förknippade med K1:s bud. Huruvida mäklaren informerar K2 om att villkoret för K1 inte inträffade vet jag inte, men K2 bör i alla fall ha möjlighet att på egen hand granska det.

https://www.svenskfast.se/guider/budgivning/#regler

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du tänker men ska man vara riktigt petig så står det ju "ledande bud är..." INTE "ledande bud utan vilkor är...".

Säljaren vill ju så klart se om någon matchar eller till och med bjuder över utan vilkor (gissar jag) innan den bestämmer sig.
Här kanske det också kan bli lite brist i kommunikationen också.

Mäklaren: Vi har ett bud på 2.5M där köparen har villkor X. Accepterar ni det?

Säljarna kanske då tolkar det i stil med: Accepterar vi budet på 2.5M med villkor X och går direkt till att skriva kontrakt? De vill så klart fundera.

Eller så var det glasklart i kommunikationen och budet presenteras, som alla andra villkorade bud, ut till alla bidgivare.

Permalänk
Medlem

Man få helt enkelt buda det man anser något är värt. Inte vad man tror att andra tycker det är värt. Då blir det garanterat rätt pris oavsett teknikaliteter.

Är även oklar över varför villkor vad de nu är nödvändigtvis är en fördel i budandet. Vad är de och vems besvär är de egentligen?

Kan ju vara allt från "min hemkära katt får bo kvar" till "säljaren får ta över min timesharesommarstuga". :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Henrik11:

Så här står det på Svensk Fastighetsförmedlings guide för budgivning:

Innan K2 i ditt exempel skriver på kontrakt, har den alltså möjlighet att se alla villkor som var förknippade med K1:s bud. Huruvida mäklaren informerar K2 om att villkoret för K1 inte inträffade vet jag inte, men K2 bör i alla fall ha möjlighet att på egen hand granska det.

https://www.svenskfast.se/guider/budgivning/#regler

Ja detta känns helt klart rimligare, snyggt hittat. Känns lite renare

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Man få helt enkelt buda det man anser något är värt. Inte vad man tror att andra tycker det är värt. Då blir det garanterat rätt pris oavsett teknikaliteter.

Är även oklar över varför villkor vad de nu är nödvändigtvis är en fördel i budandet. Vad är de och vems besvär är de egentligen?

Kan ju vara allt från "min hemkära katt får bo kvar" till "säljaren får ta över min timesharesommarstuga". :0

Absolut håller jag med dig här, men nu var min fundering snarare om det var rent spel att göra budgivningen på detta viset. Men Henriks fynd från svensk fastighetsförmedling visade att budgivningen visas för vinnaren innan påskrift sker.
Villkor är väl sällan bra för någon annan än den som har villkoret. Vårat villkor är ju att vår bostad måste bli såld annars kan vi ej köpa säljarens bostad, alltså är detta dåligt för säljaren men bra för oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Men Henriks fynd från svensk fastighetsförmedling visade att budgivningen visas för vinnaren innan påskrift sker.

Nej, det stämmer inte.
Först efter påskrivet köpekontrakt som det inträffar.

9. Kontraktsskrivning
Kontraktsskrivningen avslutar definitivt budgivningen. När båda parter undertecknat ett bindande köpekontrakt, kan inte någon part ändra sig om det skulle råka komma in ett högre bud.

10. Budgivningslista överlämnas
När uppdraget avslutas överlämnas budförteckningen till köpare och säljare med uppgifter om budgivarnas namn, kontaktuppgifter, de belopp som bjudits och tidpunkt för när budet lämnades samt villkor för buden.

11. Information till de som inte fått köpa
Efter försäljningen har övriga spekulanter enbart rätt att veta att bostaden eller fastigheten såldes till någon annan, de har ingen rätt att få ut uppgifter om personer som lagt bud.

Eller misstolkar jag fullständigt? Är vare sig mäklare eller advokat.

Permalänk
Medlem

Alla bud är giltiga, oavsett villkor. Eller vem som ställer villkoren.
Villkoren kan vara uttalade öppna eller dolda, är inte helt ovanligt att en säljare har villkor som flyter, alltså ändrar sig under försäljning och budgivning då den ser bud och budgivare via den information säljaren får ifrån mäklaren.

Däremot så får mäklaren inte avslöja för övriga budgivare vilka fysiska personer/företag dom andra budgivarna är, av vad jag förstått så får mäklaren ej heller (eller kanske bör inte) förmedla villkor mellan budgivare. Orsaken är att mäklaren då beroende på omständighet riskerar att avslöja identitet på en budgivare.

Har över åren sett budgivning som nått ett antal miljoner för att i sen vid avslutad försäljning fallit ner till även under miljonen, i dom flesta fall så vet man inte bakgrund, däremot så kan man till viss del spekulera, där en del av fallen helt enkelt har varit budgivare som inte har haft täckning för sina bud, i några så verkar det mer vara bulvaner, alltså en bekant som försökt att trissa upp priset. Även med bulvan så finns ingen täckning.
Andra har helt enkelt varit att fel har upptäckts på objektet, att någon form av besiktning har begärts som i större grad inte har överensstämt med ursprunglig besiktning, varvid en eller flera köpare har dragit sig ur.
Själv så hittade jag hussvamp i ett objekt jag var och tittade på, något som aldrig kom med i dokumentation fastän jag nämnde det för mäklaren. Detta var uppe på ett par miljoner, för att sen trilla ner till en bra bit under miljonen. Jag bjöd aldrig.
Ett annat var att ett nytt värmesystem var totalt felkopplat, här lade jag ett bud, men följde inte budgivningen.

Husköp är uppriktigt fortfarande en av dom områden man verkligen kan köpa grisen i säcken, om man inte är väldigt kunnig på området (fortfarande ingen garanti), eller inte ställer krav på en besiktning (som även den nte är en full garanti).

Har själv varit med som budgivare på en fastighet för några år sen där jag hade högsta budet, inga villkor nämnda. Där jag inte fick fastigheten.
Motivet var att en äldre släkting till kvarvarande budgivare hjälpt till med markarbete för fastighetsägaren, där var bara en entreprenör i samhället (som för övrigt alltid tog betalt), som även var en avlägsen släkting till mig. Jag sprang på dom vid visningen.

Efter att mäklaren meddelat mig att jag hade högsta budet, men att det inte blev godkänt av säljaren av den orsaken, ja... Då höjde jag budet kraftigt på ren djävulskap, samtidigt som jag gav mäklaren" hicka" med orden "Hälsa NN att nu har han ett bud att matcha :-)" då han ovetande avslöjat vem jag bjöd mot.

1. En säljare kan rata bud, utan att över huvud taget ge något skäl.

2. En budgivare har "aldrig" bundit sig till ett gällande bud förrän signatur har satts på köpehandling. Även efteråt så finns det undantag. Dolda fel är den vanligaste orsaken...

3. En mäklare är begränsad i vad den får uppge till budgivare, helt av orsak till att mäklaren "aldrig" får avslöja för en budgivare vem/vilka den bjuder mot.

4. Först efter påskrivet kontrakt så har man rätt tll att se budgivare som är bakom övriga bud. Affären anses då avklarad och mäklarens roll är avslutad.

Punkt 3 anger varför mäklaren inte anger ert villkor, då det alltid finns en risk att någon då kan ta reda på/finna ut att den bjuder mot just er.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Vi har påtalat att vårt bud är med villkor, ändå går detta ut till samtliga innan säljaren bekräftat eller slått ner villkorsdelen.

Vi har två separata mäklarfirmor, så nån smidighet dem imellan räknar jag inte med.

Nej, vill du ha en smidig process har du samma mäklare. Då får du dessutom en engagerad motiverad mäklare om lägenheten visar sig svårsåld. Annars missar mäklaren två sälj samtidigt... Sen kan det såklart handla om en flytt där det måste vara olika mäklare/kontor.

Om du redan har mäklare på lgh kan du ta ställning till hur många spekulanter och bud du fått in eller om det är värt att byta till husets mäklare. En svårsåld lgh med låg provision är inget en mäklare springer benen av sig för att sälja. Då är det bara att sänka, sänka och sänka tills den blir såld.

Antar att ni har två villkor på budet både att lgh skall bli såld och att köparen skall bli godkänd i föreningen. Den kan bli såld men sedan nekas köparen av brf.
Kommer du i din tur ta högsta budet med villkor eller ett lägre bud utan vilkor? Det kan vara värt att bryta villkorskedjan innan den blir för lång då risken ökar för varje "länk" som kan bli lång. Många som måste sälja och/eller bli godkända i brf innan alla affärer kan gå igenom.

Lycka till och ha is i magen!

Permalänk
Medlem

Det är branschstandard att redovisa bud så här, du ska bara veta hur konstiga grejer folk kräver ibland som villkor för köp. Det kan vara allt från möbler som ska lämnas kvar, staket som ska lagas, tillträdesdatum ett år framåt, villkor om egen försäljning och altaner som ska byggas för det är en snickare som ska sälja. Därför väljer man att inte redovisa ev. villkor för alla budgivare utan låter säljaren välja när alla bud är lagda.