Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Kan vara den bästa låten med Wayne (rip) som sångare innan han ersattes av ikoniska Mike Howe (rip).

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan vara den bästa låten med Wayne (rip) som sångare innan han ersattes av ikoniska Mike Howe (rip).

https://www.youtube.com/watch?v=R2mFFrcYJL0

Detta albumet och Metal Church är de enda jag tycker är vettiga, aldrig fastnat för någon av de senare alstren.
Är nog till största delen för att det är någon annan som sjunger på de senare. Men man vet aldrig, har ju hänt förut att sånt man ratat tidigare helt plötsligt går att gilla

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blue Cheer gjorde Vincebus Eruptum redan 1968, tyngre än det mesta från sin tid, deras typ av metal kallas proto-metal, just före Heavy Metal:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Detta albumet och Metal Church är de enda jag tycker är vettiga, aldrig fastnat för någon av de senare alstren.
Är nog till största delen för att det är någon annan som sjunger på de senare. Men man vet aldrig, har ju hänt förut att sånt man ratat tidigare helt plötsligt går att gilla

Själv håller jag Mike Howe som den i särklass bästa sångaren de haft, och plattan Blessing In Disguise som deras bästa ^^ Dvs deras tredje platta och Mikes debut, rankar även Fake Healer som deras bästa sång ^^

Och nyinspelningen av den låten med Todd La Torre som gästvokalist, både låt och video snurrar med jämna mellanrum här hemma \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Orbit Culture - The Tales Of War

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Själv håller jag Mike Howe som den i särklass bästa sångaren de haft, och plattan Blessing In Disguise som deras bästa ^^ Dvs deras tredje platta och Mikes debut, rankar även Fake Healer som deras bästa sång ^^

Och nyinspelningen av den låten med Todd La Torre som gästvokalist, både låt och video snurrar med jämna mellanrum här hemma \m/
https://www.youtube.com/watch?v=ltPnXMu52p4

Vad gör en metalsångare till en riktigt bra metalsångare?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Vad gör en metalsångare till en riktigt bra metalsångare?

Helt omöjlig fråga att ge ett konkret svar då det är väldigt subjektivt

Meeen rent generellt (inom metal) sätter man känsla över teknik t ex, vilket är något som skiljer just Metal från andra stilar. Man kan dock göra liknelser med t ex Blues.

Är något sterilt och enbart tekniskt upplevs det ofta som "tråkigt" och "mindre bra" inom metal, givetvis finns det undantag, men allt jag skriver nu är rent generellt. En sångare kan vara riktigt bra utan att att vara vare sig teknisk (skolad, väldigt få är klassiskt skolade eller har "extensive vocal coaching", utan kommer "naturligt" genom många års repande/spelande/experimenterande etc).

Ett exempel på en sådan sångare är t ex Joakim från Sabaton, har inte direkt något större omfång eller "supertalang", men gör ett förbaskat bra jobb i just Sabaton och den typen av musik. Men lyssnar man på t ex en del covers märker man hur limiterad han är.

Sen finns det sångare som lyckas kombinera både känsla och teknik (och givetvis sinnessjuk talang)... och det är väl här vi pratar om riktigt bra metal sångare. För att nämna ett par; Bruce Dickinson, Hansi Kürsch, Rob Halford, Mikael Kiske, Britney Slays... ja, det finns faktiskt en uppsjö av dem De är ofta generellt erkända som bra sångare/sångerskor även om man inte gillar vare sig musiken eller deras röster.

Daniel Heiman är t ex en kusligt bra sångare, men valde under lång tid att... ja... det finns ett skäl till varför x antal blaskor hade honom som nr 1 över sångare som kastade bort sin talang

James Hetfield t ex har aldrig... och kommer aldrig räknas om en riktigt bra vokalist vare sig talangmässigt eller tekniskt, men vart skulle Metallica vara idag utan honom? Dvs känsla trumfar både teknik och "talang" i detta fall. Att man t ex inte lyckas nå vissa noter eller rösten spricker kan dessutom vara positivt, vet flertalet "sångmissar" som sparats av studioteknikern som visade sig vara genidrag

PERSONLIGEN gillar jag när de har lite riv i rösten och botten och kan blanda det. Hansi Kürsch är t ex en stor favorit, men även Matthew Barlow. Bruce är ett Unicum och faktiskt det bästa exemplet på känsla vs allt annat vilket han tydligt visar på varje live-konsert.

Och det blev väldigt tydligt inom just extrem-metal när all så kallad "Core" kom. Death Metal handlade alltid om känsla, men de "yngre core" banden försökte uppnå samma effekt (och ofta volym) med ren teknik som man förstärkte i studio. Det TROR jag är en del av varför många äldre Death Heads... för att vara diplomatisk... avskyr allt som har något med Core att göra. Det sträcker sig även till musiken och hur den utförs... lite analogt vs digitalt där man "rättar" allt i en dator efteråt så allt ligger på tusendelen exakt. I studio (enligt mig och som idag får räknas som gamla rävar ha ha) spelar man in "live" ^^

Edit:
Blev lite längre än vad jag hade tänkt mig, ber om ursäkt för wall of text. Inget av det ovan är någon universal sanning utan hämtat ur/från den erfarenhet jag har av att ha varit metalskalle i 45 år samt aktivt varit musiker i 28 år

Så kortfattat, helt omöjligt att säga då en sångare som inte är tekniskt bra eller har speciellt mycket talang kan vara en riktigt bra sångare i ett specifikt band då man tycker hans/hennes röst passar in klockrent med deras musik. Och detta är helt subjektivt.
Sedan har vi dem som lyckas sticka ut och kombinera känsla/teknik/talang och skulle lyfta vilket band de än sjöng i.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Helt omöjlig fråga att ge ett konkret svar då det är väldigt subjektivt

Meeen rent generellt (inom metal) sätter man känsla över teknik t ex, vilket är något som skiljer just Metal från andra stilar. Man kan dock göra liknelser med t ex Blues.

Är något sterilt och enbart tekniskt upplevs det ofta som "tråkigt" och "mindre bra" inom metal, givetvis finns det undantag, men allt jag skriver nu är rent generellt. En sångare kan vara riktigt bra utan att att vara vare sig teknisk (skolad, väldigt få är klassiskt skolade eller har "extensive vocal coaching", utan kommer "naturligt" genom många års repande/spelande/experimenterande etc).

Ett exempel på en sådan sångare är t ex Joakim från Sabaton, har inte direkt något större omfång eller "supertalang", men gör ett förbaskat bra jobb i just Sabaton och den typen av musik. Men lyssnar man på t ex en del covers märker man hur limiterad han är.

Sen finns det sångare som lyckas kombinera både känsla och teknik (och givetvis sinnessjuk talang)... och det är väl här vi pratar om riktigt bra metal sångare. För att nämna ett par; Bruce Dickinson, Hansi Kürsch, Rob Halford, Mikael Kiske, Britney Slays... ja, det finns faktiskt en uppsjö av dem De är ofta generellt erkända som bra sångare/sångerskor även om man inte gillar vare sig musiken eller deras röster.

Daniel Heiman är t ex en kusligt bra sångare, men valde under lång tid att... ja... det finns ett skäl till varför x antal blaskor hade honom som nr 1 över sångare som kastade bort sin talang

James Hetfield t ex har aldrig... och kommer aldrig räknas om en riktigt bra vokalist vare sig talangmässigt eller tekniskt, men vart skulle Metallica vara idag utan honom? Dvs känsla trumfar både teknik och "talang" i detta fall. Att man t ex inte lyckas nå vissa noter eller rösten spricker kan dessutom vara positivt, vet flertalet "sångmissar" som sparats av studioteknikern som visade sig vara genidrag

PERSONLIGEN gillar jag när de har lite riv i rösten och botten och kan blanda det. Hansi Kürsch är t ex en stor favorit, men även Matthew Barlow. Bruce är ett Unicum och faktiskt det bästa exemplet på känsla vs allt annat vilket han tydligt visar på varje live-konsert.

Och det blev väldigt tydligt inom just extrem-metal när all så kallad "Core" kom. Death Metal handlade alltid om känsla, men de "yngre core" banden försökte uppnå samma effekt (och ofta volym) med ren teknik som man förstärkte i studio. Det TROR jag är en del av varför många äldre Death Heads... för att vara diplomatisk... avskyr allt som har något med Core att göra. Det sträcker sig även till musiken och hur den utförs... lite analogt vs digitalt där man "rättar" allt i en dator efteråt så allt ligger på tusendelen exakt. I studio (enligt mig och som idag får räknas som gamla rävar ha ha) spelar man in "live" ^^

Edit:
Blev lite längre än vad jag hade tänkt mig, ber om ursäkt för wall of text. Inget av det ovan är någon universal sanning utan hämtat ur/från den erfarenhet jag har av att ha varit metalskalle i 45 år samt aktivt varit musiker i 28 år

Så kortfattat, helt omöjligt att säga då en sångare som inte är tekniskt bra eller har speciellt mycket talang kan vara en riktigt bra sångare i ett specifikt band då man tycker hans/hennes röst passar in klockrent med deras musik. Och detta är helt subjektivt.
Sedan har vi dem som lyckas sticka ut och kombinera känsla/teknik/talang och skulle lyfta vilket band de än sjöng i.

Okej, tack för din långa förklaring!
Det är alltid intressant att ta del av någon annans synsätt än ens egna. 🙂

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Ny video från Battle Beast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite mer från Gruesome kommande album. Death metal i klassisk stil.

Permalänk
Rekordmedlem

Inge klassiskt här inte utan nått nytt i modern still, en låt från Daedric - Night Mother.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här skivan är sjukt riffig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Håller på och lyssnar in mig på senaste plattan, helt klart en tillbakagång i tiden där det bombastiska inte alls är lika påtagligt utan mer påminner om deras äldre black metal era.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Skrivet av nevada:

Tack! Det var ett bra tips, lyssnar på albumet med streamtjänst nu.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3. Hörlurar: Sennheiser HD 6XX och Beyerdynamic DT 1770 Pro

Permalänk

Orbit Culture

Permalänk
Medlem

Ny video från Born of Osiris. Ett av väldigt få band jag kan med med i nån av core-genrena (progressiv metalcore i det här fallet).

Permalänk
Medlem

Ny singel/video från Leverage. Tyckte denna lät bättre än förra singeln, så det kanske finns hopp om att kommande albumet med nya sångaren kan vara bra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lorna Shore släpper nytt i höst!

Permalänk
Medlem

Andra singeln från kommande platta \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Helldrifter, som är ett melodiskt death metal band från Tyskland, släppte nytt album (Shell of Inexistence) idag. En ny bekantskap för mig. Tycker det låter ganska bra.

En annan ny bekantskap för mig är heavy metal bandet Temtris från Australien. Kul med en kvinnlig sångare som trycker på lite med rösten. Hon är väl inte i klass med t.ex. Brittney Slayes, men inte dålig alls.

Permalänk
Medlem

Idag är det 15 år sedan Ronnie James Dio gick bort. Jag tänkte hedra honom genom att länka två låtar.

Först den första Dio-låten jag hörde (på radions Rockbox), och den låt som på allvar gjorde mig till Heavy Metal-fan:

King of Rock and Roll (1985)

Sedan en från hans sista studioalbum med Heaven & Hell:

Bible Black (2009)

Fuck cancer. R.I.P. R.J.D.

Permalänk
Medlem

Blind Guardian med 3 låtar Live från Wacken 2024.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Bröderna Abbott (RIP) från Pantera var hockeyfans och deras lag var Dallas Stars. De skrev en kort låt till laget i slutet av 90-talet. Den används idag som låt när laget gör mål.

Pantera - Puck Off

Exempel

Permalänk
Medlem

Gillar nya singeln från Lorna Shore mycket

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Ny video/singel från finska Omnivortex.

Permalänk
Medlem

Ashes Of Ares (Matthew Barlow) släpper nytt 18:e Juli \m/

Låter mer likt äldre Iced Earth material än vad de har gjort tidigare, och det märks tydligt på hur Barlow väljer att lägga sången och hur han använder sin röst. Tänk runt Horror Show eran. Kanske inte så konstigt då han öppnat för att återgå till sin svågers band (Iced Earth).

Kanske inte den starkaste av låtar, men skall definitivt bli intressant att höra mer material från denna platta och se om IE likheterna är genomgående eller om det var mer "första singeln".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem