Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Hedersmedlem

Spirited Away (2001)

Permalänk
Medlem

Final Destination Bloodlines

6/10

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Spirited Away (2001)

Skrivet av dool:

Final Destination Bloodlines

Och vad tyckte ni om filmerna då?
Vad är det för mening att skriva vad man sett och inget omdöme?
Jag såg en fågel idag förresten.

Visa signatur
Permalänk

Parasite från 2019

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Warcraft från 2016

4 av 10.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag och en polare har en watchlist i Plex och i helgen såg vi både Dum och dummare 2 samt Sharknado 4.

D&D2 var något sämre än första men att båda drar den typen av prank på varandra höjer så typ 6-7/10.
Sharknado 4 har väl typ 8 tornados så den får 3-4/10.

Permalänk
Medlem

A deadly American marriage
Netflix (Dolby Vision/Atmos).

Efter ett samtal till larmcentralen möts polisen av en blodig scen.
Vad hände egentligen i det stillsamma villaområdet ?
Dokumentär om Jason Corbetts våldsamma död.

8/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

The settlers - Argentinsk film om elaka landägare som vill mörda indianer som lever i området de har fått som är typ lika stort som skåne. Ett halvblod som följer med vill inte delta. I slutet vittnar han om detta inför en utsänd minister. Intressant om nåt man aldrig hört talas om tidigare. 7/10

The mission - Jesuitpräster bygger kyrkor i djungeln i sydamerika. Onda landägare vill ha indianerna de omvänder till kristendomen som slavar. En högre präst kommer dit för att kika men allt är redan avgjort politiskt och givetvis går allt åt helvete. Filmen är otroligt välgjord och bra men det känns sorgligt att se att ingenting förändras i världen på flera hundra år utan en starkare krigsmakt kan mörda oskyldiga kvinnor & barn och ingen gör något åt det. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

iHostage

När en beväpnad man tar sig in på Apple Store i centrala Amsterdam måste polisen arbeta ytterst varsamt för att lösa situationen.
(Han vill inte ha iPhones eller Apple TV:s i lösensumma).
Inspirerad av verkliga händelser.

8/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

8/10

Mytomanvarning och borderline på den kvinnan,stackars barn.

Permalänk
Medlem

Companion 7/10

Warfare 5/10

Permalänk
Medlem

Bullet train explosion

De japanska höghastighets tågen är kända för att vara säkra, men när någon placerar ut en bomb på ett tåg på väg mot Tokyo förvandlas det till en dödsfälla.

Gillar inte japanska filmer/serier något vidare men denna (+ serien The days) är bra.
8/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

The Spy Who Loved Me (blu-ray).

Tionde filmen i Bond-filmserien. Här dyker klassiska karaktären Jaws (spelad av Richard Kiel) upp för första gången och den vita Lotusen (Esprit). En underhållande klassiker helt klart.

Ligger nånstans i 7.5 av 10 trakten för mig.

Permalänk
Medlem

Guernsey´s litteratur och potatisskalpajssällskap

på SVT-Play.

Lite småmysig faktiskt. 6,5/10

https://www.svtplay.se/video/jqWYpVb/guernseys-litteratur--oc...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Warfare (2025)

Amerikaner i irak är i hus, blir beskjutna,

flyr därifrån.

Dold text

. The end.

5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Damn, Krigarens själ måste jag se om nån gång... Minns den som rätt gripande när jag såg den nån gång i slutet av 90-talet.
Har för mig musiken med elgitarren i outrot var riktigt mäktig också (matchade stämningen helt rätt) men nu är det rätt luddiga minnen så kan vara på fel spår

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I lördags blev det horisontalläge i soffan med fyra filmer på raken, i blandade genres:

Nickel Boys
Historiskt drama som handlar om en amerikansk uppfostringsskola för unga småförbrytare på 60-talet.
Ingen film jag kommer att se om, men jag ångrar inte att jag såg den. Tankeväckande men inte förvånande.

Consent
Ganska händelselöst drama om en dysfunktionell familj i usa som faller isär efter att äldsta dottern begått självmord.
Föräldrarna mår inte så bra och tonårsbarnen har problem med sina känslor för varandra.
Inte nåt jag direkt skulle rekommendera, fast ni som har en incest-kink kanske gillar en del scener.

My best friends exorcism
En ganska beige 2020-tals-rulle som utspelar sig 1988 där en tonårstjej blir besatt av en demon.
Komplett med överdrivna och rätt krystade 80-tals uttryck och typiska inklämda 2020-tals "vi måste ha med någon som är X och någon som är X" För att ..mångfald...
Se hellre en riktig slasher från 80-talet.

RiffTrax: Sisters Of Death
Gänget bakom Mystery Science Theater 3000 kör sin vanliga grej när dom kommenterar 70-tals slashern 'Sisters Of Death'
Hyfsat underhållande. Fast det känns som att man ska vara full eller hög för att uppskatta det fullt ut.
Jag har inte sett originalet, men det känns som att det vi får se är aningen nedklippt för att få ner den amerikanska åldersgränsen.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Bra filmer men missa inte uppföljaren
Krigarens hjärta
krigarens hjärta

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Fly (1986)
Såg denna i tonåren och i helgen blev det dags att återbesöka David Cronenbergs tolkning av 50-tals klassikern.
Jeff Goldblum spelar huvudrollen på ett typiskt och briljant Goldblum-vis. Hans intonering, kroppsspråk och minspel gör honom väldigt bra i rollen som en kufisk vetenskapsman. Geena Davis är bra i sin roll också trots att hennes karaktär av naturliga anledningar kanske bleknar något bredvid Goldblums huvudroll.

Effekterna är äckliga och alldeles underbara, musiken är något anonym men gör sitt jobb. En riktig klassiker för den som gillar skräck.

8/10

Permalänk
Medlem

Snow White [2025]
2/10

Ingen har väl undgått att höra allt ramaskri kring denna samt Rachel Zeglers kompletta psykbryt mot all kritik mot den.
Så... är den verkligen så dålig som det sägs?

Jag brukar sällan hålla med "den breda massan", men här får jag faktiskt vika mig och instämma med att denna är ett totalt bottennapp. Skådespeleriet är under all kritik, allt känns och ser billigt ut... mer åt Matiné-hållet. Musikalnumren känns tama och inte engagerande över huvud taget.

Att man helt plockat bort "prince charming" och ersatt med en bandit av robin hood slaget för att man; "behöver inte en prins för att rädda prinsessan"... men som samtidigt gör det "prinsen" gjorde gör det bara än mer befängt.

Dock får man ge Disney att de vet hur man animerar/cgi djur, det är väl enda förbehållningen i filmen. De borde ha gått den vägen istället och gjort allt med CGI istället för att peta in live-action. Detta är utan tvekan den sämsta Live-action adaptionen till dagens datum. Att man även fyller den med "fillers" och låtar som är till för att presentera dvärgarna vid namn... no...No...NO.

Hur filmer som The Lion King, Mufsa (med flera) kommer från samma företag (resurser) är bortom förståelse.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Snow White [2025]
2/10

Ingen har väl undgått att höra allt ramaskri kring denna samt Rachel Zeglers kompletta psykbryt mot all kritik mot den.
Så... är den verkligen så dålig som det sägs?

Jag brukar sällan hålla med "den breda massan", men här får jag faktiskt vika mig och instämma med att denna är ett totalt bottennapp. Skådespeleriet är under all kritik, allt känns och ser billigt ut... mer åt Matiné-hållet. Musikalnumren känns tama och inte engagerande över huvud taget.

Att man helt plockat bort "prince charming" och ersatt med en bandit av robin hood slaget för att man; "behöver inte en prins för att rädda prinsessan"... men som samtidigt gör det "prinsen" gjorde gör det bara än mer befängt.

Dock får man ge Disney att de vet hur man animerar/cgi djur, det är väl enda förbehållningen i filmen. De borde ha gått den vägen istället och gjort allt med CGI istället för att peta in live-action. Detta är utan tvekan den sämsta Live-action adaptionen till dagens datum. Att man även fyller den med "fillers" och låtar som är till för att presentera dvärgarna vid namn... no...No...NO.

Hur filmer som The Lion King, Mufsa (med flera) kommer från samma företag (resurser) är bortom förståelse.

Okej tack för varningen, det här hade mycket väl kunnat blivit någon som hängt med när man kraffsat ihop en varukorg för månadens filminköp

Permalänk
Medlem

Guldtransporten, norsk film, om hur Norge räddade sin guldreserv undan Hitler. Matinékänsla med inte alltför mycket spänning eller våld, lite som en gammal western. Ganska imponerande hur man kan framställa flygplan realistiskt. Tja, allt möjligt, det är väl tack vare AI. Filmen får en trea av mig. Den finns på SVT Play.

Permalänk
Medlem

Death of a Unicorn 1/10

Warface 2/10

fan va mkt skitfilmer det kommer på senaste

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Såg också death of a unicorn. Den var ingen höjdare.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

A Minecraft Movie [2025]
7/10

Har aldrig spelat Minecraft eller varit intresserad av det, men jag tror alla på planeten känner till spelet och dess värld i någon mån. Trots utan större kunskap om diverse ting är det lätt att följa med i filmen, även om man känner till mer och är insatt så ger det troligen än mer.

Man har valt att gå den komiska vägen, till och med den "löjligt komiska" vägen. De har även lyckats perfekt med Castingen för det då Jack Black är i sitt esse och egentligen bara "lever livet" och får vara sig själv Jason Momoa gör sin roll med bravur och dessa två herrar är ett bra radarpar.

Möjligtvis kan en del tycka att den är "för löjlig", men ur egen mening är detta så bra man kan göra en film om Minecraft och effekterna är riktigt välgjorda. Disney önskade de kunde göra en sån här film.

Om du har barn och/eller tonåringar och ni lirar/lirat minecraft ihop är detta en perfekt film att se ihop. Det "negativa" är att den kanske är lite för kort och inte hinner utforska fler saker/skapelser, men det kan ha varit ett ekonomiskt beslut, samt att det inte kommer vara en film man ser igen (såvida man inte har barn som säkerligen kommer vilja se den flera gånger) och därför inte kan nå högre än en stabil 7:a. (Dvs ingen klassiker eller blivande klassiker)

En riktigt välgjord och bra film som ger hommage till Minecraft och underhåller rakt igenom.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

8/10

Såg den precis. Ger den 5/10.

Nuförtiden är jag väldigt skeptisk mot dokumentärer. De är ju liksom först och främst en berättelse, vilket kommer med formkrav. Sen (precis som personerna själva säger i dokumentären) är det väldigt lätt att spinna en berättelse om man dikterar hur och vad och i vilken följd information presenteras.

Visa signatur

---

Permalänk
Permalänk
Medlem

In the Lost Lands [2025]
5/10

Bygger på en kort novell av George R.R. Martin regisserad av Paul W. S. Anderson (Mest känd för Resident Evil serien antar jag).

Och likt RE serien har han gett sin fru Milla Jovovich en av huvudrollerna, den andra står Dave Bautista för. Båda två står för solida insatser, inget som sticker ut åt något håll direkt.

Filmen är en mix av Postapokalyptiskt, Fantasy och Western och berättar egentligen bara en kort historia om en viss händelse. "So far so good" tyckte jag, känt lite avsaknad av just "små berättelser" som kan visas ordentligt på "vita duken".

Tyvärr tar det, för mig, stopp där. Hur denna är filmad fallerar helt för mig. Tänkt 300 och Sin City fast med en sjukt jobbig ljussättning som störde mig genom hela filmen. Den är alltså "filmad scen för scen i studio" där allt utom skådisarna är CGI. Kanske även vissa delar finns med från de senare RE filmerna... kanske i viss mån även Monster Hunter. Visst är våldet och de effekterna väl gjorda, ser inte att denna skulle haft någon låg budget direkt, tror jag sett någonstans att den låg på runt $55m. Verkar som den gått back ganska rejält.

Herne Hill Media verkar ha stått för Visual Effects, vilket man kanske borde ha gissat då de även jobbade med RE filmerna och Monster Hunter.

Egentligen kan man summera hela filmen med två ord; Bortkastad Potential.
Hade ljussättningen varit bättre och inte så <censur> störande hade den kanske lyckats få knappt godkänt... istället för som nu helt hamna på ett välförtjänt "meh".

Visa signatur

Official Necrophor Site