Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Är det här kanske det mest prisvärde grafikkortet i sitt segment? Eller är det bättre att satsa på begagnat?
Behöver uppgradera ett GTX 950 😁

Till det priset, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skulle säga att det är ett perfekt lagom-kort. Uppgraderar du från ett GTX 950 så kommer du nog nästan trilla av stolen.

Tänk.. att få uppgradera något så man trillar av stolen!

Får bli en oled nästa

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Är det här kanske det mest prisvärde grafikkortet i sitt segment? Eller är det bättre att satsa på begagnat?

Man får alltid mer för pengarna om man köper begagnat, men om du ska köpa nytt finns det inget annat jämförbart för det priset.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av richie80:

Skulle säga att Acer Arc B570 10GB Nitro OC för 2519kr är ett bättre val.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle säga att Acer Arc B570 10GB Nitro OC för 2519kr är ett bättre val.

Om man sitter på ett GTX 950 så är det troligt att man sitter på en äldre cpu, troligen utan rebar, och kommer få markant sämre prestanda än vad man ser på benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om man sitter på ett GTX 950 så är det troligt att man sitter på en äldre cpu, troligen utan rebar, och kommer få markant sämre prestanda än vad man ser på benchmarks.

Även med Rebar så är CPU overhead ett problem ifall man inte sitter på en bra CPU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Även med Rebar så är CPU overhead ett problem ifall man inte sitter på en bra CPU

Kanske inte framgick, men jag mena att äldre cpu är ett problem _samt_ rebar.

Sen om man inte är guld medlem så kostar det från 2799kr samt är fyndvara, så mitt råd står kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tack för all input! Intressant med Arc, men hört mycket negativt om drivrutinerna. Har de fått ordning på det nu?
Kan även slänga in att CPU är inte alls lika gammal som grafikkortet. Det är en 5600X 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Tack för all input! Intressant med Arc, men hört mycket negativt om drivrutinerna. Har de fått ordning på det nu?
Kan även slänga in att CPU är inte alls lika gammal som grafikkortet. Det är en 5600X 😊

Om det är en 5600X så är inte B570 ett jättedåligt val, om du är guldmedlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironi:

Produkt: Redmi Note 13 Pro 5G (svart färg)
Länk: https://www.mi.com/se/product/redmi-note-13-pro-5g/review?sku...
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12628881
Pris: 1990kr
(står att man kan få 100/200 kr rabatt som ny användare, verkar ej funka)

Lönken går till en sida med 404.

Telefonen kostar 2890 där, undrar om någon som luckades beställa den för 1990 verkligen får den.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Telefonen kostar 2890 där, undrar om någon som luckades beställa den för 1990 verkligen får den.

Länken fungerar för mig med priset 1990.

https://www.mi.com/se/product/redmi-note-13-pro-5g/review?sku...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Denna länk bör fungera: https://www.mi.com/se/product/redmi-note-13-pro-5g/buy

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabilen:

Den länken ger mig 404 fortfarande.

Skrivet av SnowgubbeN:

Denna länk fungerade, så får revidera mitt inlägg om köpare verkligen får dem

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av varget:

Om det är en 5600X så är inte B570 ett jättedåligt val, om du är guldmedlem.

Skulle du säga att den kombon är *okej* i 1080p eller pratar vi främst högre upplösningar med tanke på cpu overhead problemen?

Sneglat mig galen på intels kort till ena ungen som just nu sitter med en 5600x och ett 1070, men kommer inte fram till om det är värt eller inte.

Kanske bara ska beställa ett och testa, är det inte nog med prestanda får man returnera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabilen:

Skulle du säga att den kombon är *okej* i 1080p eller pratar vi främst högre upplösningar med tanke på cpu overhead problemen?

Sneglat mig galen på intels kort till ena ungen som just nu sitter med en 5600x och ett 1070, men kommer inte fram till om det är värt eller inte.

Kanske bara ska beställa ett och testa, är det inte nog med prestanda får man returnera..

Jag äger inte eller har använt ett B570. Så allt är baserat på saker som jag läst och sett. Men jag Skulle kört på 7600 från komplett. Men det är mest min känsla för framtiden, jag kan ha fel. Tror båda valen är ganska likvärdiga idag för 1080p, förutsatt att du får fyndvaran för guldpriset och är okej med att det är ett begagnat kort. Förutsatt att du inte är ute efter >144fps i typ esport spel då skulle jag säga att 7600 är ett mycket bättre val.

https://www.komplett.se/product/1322844/datorutrustning/dator...
vs
https://www.inet.se/produkt/x230120/acer-arc-b570-10gb-nitro-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Värt att tänka på är att den enbart har Wifi 5 samt 10/100 ETH.
Sedan så verkar det inte finnas någon Linux dist som jag hittat.

Var själv sugen innan jag upptäckte dessa saker.

100 NIC/Wifi5 kan man leva med på en så pass enkel dator som förmodligen aldrig kommer köra nått tyngre än 4k film.
Väldigt nyfiken, tänkte köra som enda Windowsburk i hemmet, men kom på att det kommer kännas väldigt begränsade med 64 eMMC och 4GB ram fastlött. Nej det går inte.

Med 4G/LTE så hade den faktiskt kunna fungera som en finurlig 4G router med valfri brandvägg och mycket enkel NAS kanske. Men nu tror jag att det knappast finns nått stöd för såna programvaror. Synd att dom inte klämt in 5G.

På nått kontor skulle den nog kunna fungera helt ok att byta ut alldeles för gamla datorer med.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Produkt: Sony STR-DH790 - 7.2-kanals AV-hemmabioreceiver (svart)
Kategori: hembio Reciver
länk komplett
Pris: 3490kr

har två själv köpt sedan tidigare och är nöjd.

Bra pris men värt att tänka på att det verkar vara en nästan fem sju år gammal modell, så värt att kolla den stödjer de hdmi funktioner o HDR standarder osv man vill ha

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sony STR-DH790 är t.o.m. en 7 år gammal modell.

Värt att notera att det är bara fronthögtalarna som har skruvterminaler (tar banankontakter). Center, surround och height har klämlister.

Sonys hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

T.o.m. 7 år gammal modell.

Aha, jag kollade bara gamla recensioner och såg att de fanns tillbaks åtminstone så långt som 2020

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Produkt: Raspberry Pi 4B 4GB
Länk: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/enkortsdator/raspber...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=51528485
Pris: 424,50kr

Produkt: Raspberry Pi 4B 8GB
Länk: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/raspber...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5392665#statistics
Pris: 639,50kr

Kjelle säljer ut Pi 4.

Tack! Jag har suttit och bevakat Tradera, FB mfl länge nu men tyckt att alla Pi4 har varit för dyra, det här är precis vad jag har väntat på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Ville bara hälsa att jag för ~en månad sedan köpte ett begagnat RTX 3060 Ti, i gott skick, för 2400kr.

Så det är en möjlig rutt också. Ett RTX 3060 Ti har RT och DLSS och presterar överlag bättre. Kan vara värt att hålla ögonen öppna för ett sådant eller liknande kort på Tradera/Blocket. Men detta kortet är ju nytt och inte så mycket sämre, så värderar man det mer än risken att köpa begagnat, så, köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hah ja får se vad man får - nu drog de pengarna i varje fall 😅

Det var fel produkt - en ThinkCentre Neo 50a Gen 5 AIO och inte en laptop jag fick. 😒 Snackar med kundtjänst nu.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det var fel produkt - en ThinkCentre Neo 50a Gen 5 AIO och inte en laptop jag fick. 😒 Snackar med kundtjänst nu.

Stämmer förvisso med deras UPC, "197530708480", när man kikar i deras "Artikelinformation"

Ingen aning om de har ändrat detta i efterhand, men en Amazon-klassiker vilket som

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Ajdå, det sög ju. Du får uppdatera med vad de säger. Kan önska en motsvarande produkt kanske? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpsson:

Ajdå, det sög ju. Du får uppdatera med vad de säger. Kan önska en motsvarande produkt kanske? 😁

Fick erbjudande om 10-15% rabatt på en ersättningsvara då det inte finns någon exakt motsvarighet till salu. Tycker jag också är rätt rimligt - kan ju inte precis kräva en 50k laptop i ersättning. 😅

Enda som är jobbigt är att jag själv måste stå för kostnaden för returen och sedan maila in kvittot och sedan betalar amazon tillbaka summan (förhoppningsvis). Men har iaf fått det svaret från kundtjänsten.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Fick erbjudande om 10-15% rabatt på en ersättningsvara då det inte finns någon exakt motsvarighet till salu. Tycker jag också är rätt rimligt - kan ju inte precis kräva en 50k laptop i ersättning. 😅

Enda som är jobbigt är att jag själv måste stå för kostnaden för returen och sedan maila in kvittot och sedan betalar amazon tillbaka summan (förhoppningsvis). Men har iaf fått det svaret från kundtjänsten.

Okej, där du fick välja ersättningsvara själv? Haha nej, men någon gång kanske tomten överraskar 😆

Behöver du stå för returen själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tack! Jag har suttit och bevakat Tradera, FB mfl länge nu men tyckt att alla Pi4 har varit för dyra, det här är precis vad jag har väntat på.

Kul att det kom till nytta Köpte en 8 GB själv att ha som HA-server. Till skillnad från 5:an har 4:an hårdvaruavkodning för både H.264 och H.265 också om man är ute efter en enklare Kodi-spelare. Har en 2 GB till sovrums-TV:n som rullat på fint med LibreELEC i flera år.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Låter ju helt orimligt att du ska stå för returfrakten om de skickar en produkt som inte stämmer överens med det de sålt dig. Oavsett hur orimlig den ursprungliga produktsidan än må ha varit.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Låter ju helt orimligt att du ska stå för returfrakten om de skickar en produkt som inte stämmer överens med det de sålt dig. Oavsett hur orimlig den ursprungliga produktsidan än må ha varit.

Var väl tredjeparts säljare? Ibland får man betala frakt och då pengar tillbaka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Var väl tredjeparts säljare? Ibland får man betala frakt och då pengar tillbaka

Skickas och säljs av Amazon