Script som döljer/visar ikoner automatiskt för OLED skärmar
Hej!
För er som kör utan skrivbordsikoner för att motverka burn-in på OLED skärmen, så kan man få det bästa av båda världar.
Vill dela med mig ett litet script jag gjort i autohotkey för att automatiskt dölja/visa skrivbordsikoner beroende på aktivitet.
Ikonerna döljs automatiskt efter några sekunder om ingen aktivitet upptäcks på skrivbordet. Musclick på skrivbordet visar ikonerna igen.
Spara som .ahk eller kompilera din egen .exe och lägg i autostart. Bifogar källkoden för transparans och möjlighet till att göra egna justeringar efter behov.
Kända brister är att det inte lirar väl med "slideshow" wallpapers (fungerar utan fade in/out animationen) varför jag även har lagt till kod för att byta bakgrund också.
Den förinställda mappen för wallpapers är "D:\wallpapers\" så lägg alla bilder där som ni vill ska bytas slumpmässigt var 15min eller så.
Om någon kan lista ut varför slideshow wallpaper mode beter sig annorlunda samt hur jag kan fixa transparansen rätt där vore en bonus Det är som att alfalagret bakom ikonerna som normalt sett är transparant blir opak svart även om transparansen ställs in till 0%. Jag lyckas inte åberopa SetLayeredWindowAttributes med rätt syntax för att felsöka vidare :/