Doktorera inom företagsekonomi?

Permalänk
Medlem

Doktorera inom företagsekonomi?

TL,DR:
Jobben som utannonseras tilltalar mig inte p.g.a. att de inte kittlar min "självförverkligande-nerv". Jag gillar kunskap och att "föreläsa" om teorier/fenomen/saker-och-ting-i-allmänhet. Kan man tänka sig att forskaryrket vore något jag skulle uppskatta och något jag troligen skulle trivas med? Är det ett vettigt karriärsval, utifrån hur man kan gissa att arbetsmarknaden kommer utvecklas?

Halloj,
Jag funderar på att doktorera, men skulle uppskatta lite input. Känner mest att jag behöver bolla med någon och vilka är väl då bättre än Sweclockers kloka medlemmar? ^^

Är idag 32 år och har ett jobb jag vill bort ifrån (projektledare inom offentlig sektor), men känner inte riktigt att tjänsterna som utannonseras lockar. Jag känner liksom inte det där "brinnande intresset" för någon av tjänsterna, utan det känns mest bara som en massa meningslöst slit för att fylla någon annans plånbok. Jag ser inte hur de leder till "självförverkligande", i bemärkelsen att de markant bidrar till att jag på min dödsbädd kan blicka tillbaka på mitt liv och känna att jag gjorde något viktigt med det.

Det jag verkligen brinner för är kunskap. Varenda minut som tillåter det spenderas lyssnandes på podcasts där akademiker diskuterar/debatterar något ämne, alternativt tittandes på dokumentärer eller infovideor på Youtube. Mina personliga idoler är alla framstående "intellektuella", inte minst professorer inom olika ämnen. Jag skäms för att erkänna det, men jag är också den där irriterande typen som gärna håller smärre föreläsningar (läs: mansplainar) om random ämnen som jag läst eller hört om, till min omgivnings stora glädje 😅

Jag har idag en masterexamen i företagsekonomi (kandidat inom marknadsföring, master inom management) och tyckte mycket om universitetsåren (inklusive kurserna inom forskningsmetodik), varför jag nu tänker att det kanske är där min framtida karriär borde ligga. Men det krävs inte många sekunders googling för att inse att doktorandåren är väldigt intensiva och innebär en hel del stress och ångest. Lönemässigt ska man inte vänta sig för mycket när väl Ph.D:n är i hamn heller. Vad jag kunnat läsa mig till tycks den privata sektorn inte direkt skrika efter folk med doktorsutbildning heller (förutom inom medicin, förstås), varför man nog inte kan räkna med att examen gör underverk för löneutvecklingen heller.

Med det sagt tycks forskarlönen ändå vara på en nivå som går att leva ett drägligt liv på (40k+). Lyckas man arbeta sig upp till att bli professor tycks man till och med kunna tjäna helt okej (~65k), men det är onekligen rätt många år bort. Men om jobbet är givande och kul i övrigt kanske man kan acceptera den lägre lönen? Pengar är inte viktigt för mig, så länge jag kan leva ett drägligt liv.

Så:
1) Är det värt mödan att försöka bli anställd som doktorand och lägga ~4 av sina år på att få doktorstiteln?
2) Hur är livet som forskare? Är det bara ständigt slit, eller faktiskt ganska skoj för den akademiskt lagde?
3) Tror ni det är mer givande att fortsätta försöka hitta en arbetsplats som känns givande, snarare än att sikta in sig på lärosätena?
4) Vad tror ni om framtida arbetsutsikter inom den privata sektorn för personer med Ph.D? Kan man räkna med att intresset ökar med åren eller kommer det se fortsatt ut ungefär som idag?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hej,

Intressant frågeställning! Har själv brottats med liknande frågor sedan 2015-16, och ser nu ut att vara på väg att börja efter nyår (under förutsättning att vi får den finansiering som vi sökt – har gott hopp om det, men vet samtidigt att konkurrensen är hård).

Vägen hit har varit lång och jag har knackat på många dörrar för att nu känna att jag har hittat rätt. Rätt ämne, ett som jag kan se ett värde i att ”nörda” ner mig i de kommande fyra åren och som sannolikt kommer att leda till att jag blir nationellt (och potentiellt internationellt) ledande inom mitt område. Rätt handledare, en professor som jag kan ha bra dialoger med, som förstår vilka frågeställningar som jag tycker är viktiga, och som i någon mening tänker på ett liknande sätt. Rätt lärosäte(n), kommer att skriva min avhandling i samarbete med två lärosäten, där det ena är mer meriterande och det andra har betydligt bättre villkor – på så sätt får jag det bästa av två världar.

Efter avhandlingen överväger jag även med att undersöka möjligheten att skriva en postdoc vid ett meriterande internationellt lärosäte (ex. Harvard, MIT eller Oxford) – vilket signifikant skulle öka meritvärdet även utanför den akademiska sfären. Det kommer säkert att vara svårt, men med tanke på att Harvard redan har försökt rekrytera mig som gästlärare så tänker jag att det borde finnas en hygglig möjlighet.

Nu har jag haft en betydande fördel av att i över ett år ha arbetat i en ledande roll inom akademin inom mitt område. Därmed har jag kunnat ”rekrytera” lämplig handledare till projektet, ”designa” ämne och upplägg, och försäkra mig om stöd och intresse från olika nyckelintressenter – vilket gjort att vi har kunnat sätta samman en riktigt stark ansökan om finansiering. Det ”kostade” mig visserligen ca 2 års tjänst inom akademin, men har medfört att jag kunnat utforma projektet med en unik potential för mig – det blir helt enkelt skräddarsytt för att både passa mig och för att vara en intressant del av ”forskningsfronten”.

Som du själv tycks vara inne på är kanske den första frågan att svara på ”varför” – vad skulle ditt syfte med att skriva en avhandling vara? Vill du använda en avhandling för att etablera dig som lärare och/eller forskare inom akademin, använda som merit att komma vidare i ett annat sammanhang (ex styrelsearbete i näringslivet och/eller utredningsuppdrag från ex regeringen) eller för ”personlig utveckling”? Alla tre är fullt möjliga, men ställer olika krav på din avhandling (ffa gällande ovan nämnda faktorer; ämne, handledare och lärosäte). Givetvis är det bara du själv som kan svara på syfte/ambitionsnivå – men besluten blir mycket lättare när du har en tydlig blir av vad du egentligen vill.

Lycka till!

/M

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Nu har jag haft en betydande fördel av att i över ett år ha arbetat i en ledande roll inom akademin inom mitt område. Därmed har jag kunnat ”rekrytera” lämplig handledare till projektet, ”designa” ämne och upplägg, och försäkra mig om stöd och intresse från olika nyckelintressenter – vilket gjort att vi har kunnat sätta samman en riktigt stark ansökan om finansiering.

Intressant och shit vad spännande det låter! Att redan vara "inne i svängen" kan jag tänka mig öppnar upp många dörrar än om man ska försöka göra allting "från utsidan in", så att säga.

Skrivet av Mighty Mic:

Som du själv tycks vara inne på är kanske den första frågan att svara på ”varför” – vad skulle ditt syfte med att skriva en avhandling vara? Vill du använda en avhandling för att etablera dig som lärare och/eller forskare inom akademin, använda som merit att komma vidare i ett annat sammanhang (ex styrelsearbete i näringslivet och/eller utredningsuppdrag från ex regeringen) eller för ”personlig utveckling”? Alla tre är fullt möjliga, men ställer olika krav på din avhandling (ffa gällande ovan nämnda faktorer; ämne, handledare och lärosäte). Givetvis är det bara du själv som kan svara på syfte/ambitionsnivå – men besluten blir mycket lättare när du har en tydlig blir av vad du egentligen vill.

Lycka till!

/M

I första hand tänker jag mig en mix av personlig utveckling och att komma in i de akademiska sfären. Styrelseuppdrag kan mycket väl bli aktuellt senare, men i så fall efter att jag tröttnat på forskar-/läraryrket.

Ska också erkännas att det här med att komma på ett bra forskningsområde är något jag bävar för också. Jag är bra på analys, problemlösning och skrivande, men att kläcka idéer ur tomma intet hör tyvärr till mina svagare delar. Än en gång kan jag tänka mig att det är lättare om man redan är "inne i svängen" och aktivt läser vetenskapliga artiklar och ser vad som är hett för stunden. Kanske det får bli min hängmattelektyr snarare över semestern... 🤔

Tack!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

I första hand tänker jag mig en mix av personlig utveckling och att komma in i de akademiska sfären. Styrelseuppdrag kan mycket väl bli aktuellt senare, men i så fall efter att jag tröttnat på forskar-/läraryrket.

Ska också erkännas att det här med att komma på ett bra forskningsområde är något jag bävar för också. Jag är bra på analys, problemlösning och skrivande, men att kläcka idéer ur tomma intet hör tyvärr till mina svagare delar. Än en gång kan jag tänka mig att det är lättare om man redan är "inne i svängen" och aktivt läser vetenskapliga artiklar och ser vad som är hett för stunden. Kanske det får bli min hängmattelektyr snarare över semestern... 🤔

Några "korta" reflektioner. Gällande ämne – om man generaliserar kan man säga att det finns två sätt, antingen går man djupare i ett ämne och hittar en vinkel som ingen annan har tänkt på/studerat eller så hittar man en ny vinkel i gränslandet mellan något/några forskningsområden, med fördel där något/några är under kraftig utveckling, ex pga den tekniska utvecklingen (tänk ex digitalisering/AI).

Fördelen med det förstnämnda är att det redan finns befintliga strukturer både inom akademin, för publicering (det finns säkert många väletablerade sammanhang att publicera i) och när det gäller finansiering (via ex fakultetsmedel eller VR eller liknande). Fördelen med det sistnämnda är att det är mer nyskapande och därmed lättare att vara ”cutting edge”.

För egen del hade jag valet att antingen fördjupa mig tekniskt inom mitt område, eller söka ett projekt i gränslandet mellan flera olika områden. Den djupare/mera tekniska vägen hade varit betydligt lättare eftersom jag via min tjänst har kontakter med professorer som isf gladeligen skulle lösa finansieringen med deras fakultetsmedel, men då hade jag bara blivit ”just another one” – jag bedömer att jag hade kunnat göra det bra, men inte briljant. Eftersom jag är lite äldre (ca 15 år äldre än dig) har jag höga krav på en doktorandtjänst, om jag ska tycka ett det är värt tiden. Genom att gå den mer tvärvetenskapliga vägen kan jag istället skapa något unikt – även om det innebär att man isf går lite utanför befintliga/upparbetade strukturer (något som jag f.ö. upplever att ex amerikanska universitet är betydligt bättre på än europeiska).

I vilket fall skulle jag rekommendera dig att läsa genom att gå kurser och eller program (gärna universitetskurser och Moocs via edX och Cousera). På så sätt får du även bättre koll på ämnet och dessutom en känsla för vem/vilka som du skulle vilja arbeta med. Det kan även vara en väg att skapa kontakter – och betydelsen av kontakter ska definitivt inte ska underskattas. Om du ska doktorera innebär det att finansieringen av din tjänst behöver lösas, och då kommer kontakter och referenser sannolikt att vara mycket värdefulla. När du har en bättre koll på vad du skulle vilja göra kan du även med fördel försöka skapa kontakter med ledande professorer inom just ditt område (underlättas av att ni har ett gemensamt intresse att utgå ifrån).

Sist men inte minst skulle jag rekommendera att du ser över, och vid behov förstärker, dina meriter. Konkurrensen vid denna typ av tjänster är ofta hård, inte minst från internationella studenter. Om du söker ett väletablerat lärosäte så kan du därför behöva sticka ut. Ett sätt att göra det kan vara genom en dubbelexamen, helst med minst en examensuppsats som är relevant för ditt tänkta forskningsområde (för egen del har jag tre examina, med två uppsatser inom ”mitt” område – något som säkert varit starkt bidragande till att jag kunna göra min resa). Att läsa till en magister är förhållandevis enkelt, eftersom du redan har en examen – med tanke på ditt intresse skulle jag kunna tänka mig att MBA-programmet vid Bth kan vara relevant för dig. Inte för att Bth i sig är någon särskilt tung merit – men det visar på ett intresse och du kan med fördel använda examensuppsatsen för att utforska ditt tänkta forskningsområde. Givetvis finns det många andra 1-åriga magisterprogram (oftast 2 år på halvfart, och inte sällan på distans) som kan passa.

Avslutningsvis tänkte skriva något om ansökningsformalia (intyg, villkor etc.) som du bör kolla upp innan du går vidare med dina planer. I Sverige har vi både statliga lärosäten och sådana som drivs i stiftelseform (ex HHS, Chalmers och, tror jag, HJ). Medan de statliga universiteten alla är bundna av kollektivavtal så är de stiftelsedrivna friare, och ex HHS har helt andra (läs: sämre) doktorandvillkor än vad man har vid ett statligt universitet. Vidare har de flesta olika formella krav vid ansökan, inte minst vill man ofta ha ett formellt intyg på kunskaper i engelska. Dessutom skiljer sig ansökningsprocessen åt mellan olika lärosäten – några skickar kontinuerligt ut utlysningar på doktorandtjänster, medan andra i regel har en antagningsomgång en gång om året.

Sammantaget finns det mycket att kolla upp och fundera kring. En del har jag täckt upp här, men det finns säkert fler aspekter. Hur som så är jag övertygad om att du har en spännande resa framför dig – lycka till!

/M

Permalänk
Medlem

Hallå igen, @Mighty Mic!

Jag blev befordrad till chef strax efter att jag skapat tråden, så det har jag gjort sen dess. Men nu har dörrar öppnats och jag har fått ett erbjudande att doktorera vid ett av våra svenska universitet. Har inte tackat ja än, men tanken är att jag ska försöka få tjänstledigt i åtminstone 1 år och under den tiden känna på om jag trivs.

Hur har det gått för dig?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hallå igen, @Mighty Mic!

Jag blev befordrad till chef strax efter att jag skapat tråden, så det har jag gjort sen dess. Men nu har dörrar öppnats och jag har fått ett erbjudande att doktorera vid ett av våra svenska universitet. Har inte tackat ja än, men tanken är att jag ska försöka få tjänstledigt i åtminstone 1 år och under den tiden känna på om jag trivs.

Hur har det gått för dig?

Hej @Gorian,

Grattis till erbjudandet - tycker att du gör helt rätt i att prova 1 år och se hur det funkar för dig!

Själv är jag nu ca 1,5 år in i mitt avhandlingsarbete - what a ride it has been...

Utgångspunkten för min forskning var att jag ville studera konsekvenserna av AI ur ett organisatoriskt/samhällsperspektiv. Det framstod därför som utmärkt att studera detta vid ett av Sveriges ledande universitet inom AI, tillsammans med en professor som jag samarbetat tidigare med och som jag verkligen hade god kontakt med. Tyvärr valde man på avdelningen att tvinga professorn att trappa ner och gå i pension, samtidigt som man beslutade sig för att fokusera mer på organisation/management och fasa ut den inriktning som funnits mot ekonomiska informationssystem. I samband med detta utvecklade man också en svårartad fobi för allt vad data, algoritmer etc heter och slog fast att det enda studieobjekt som var intressant var organisationer - tekniken bakom är ointressant. Eller som avdelningschefen sa på ett möte:

"Om jag är stridspilot behöver jag ju inte veta hur planet är konstruerat"

Varvid jag svarade

"Nej, men du behöver veta vilka egenskaper planet har. Och du behöver veta om du sitter i ett stridsplan eller i en stridsvagn, stridsbåt, cessna, personbil eller eka. Du måste veta de tekniska förutsättningarna för att kunna ställa relevanta frågor och för att kunna göra relevant forskning"

Naiv som jag var trodde jag att avdelningen skulle förstå mitt perspektiv i takt med att tekniken blev mer utvecklad. Jag hade också uppfattat det som att det fanns en öppenhet att låta forskningen följa med teknikutvecklingen, något som jag fått inskrivet i min studieplan. Därför blev situationen ganska kritisk när OpenAI i höstas släppte den senaste generationen AI - reasoners (ex o1 och o3) - och jag ville anpassa min forskning för att bättre passa utvecklingen, samtidigt som avdelningen gjorde allt mer för att jag skulle rätta mig i ledet. Parallellt med detta hade jag också fått kontakter med ledande forskare på andra universitet som verkligen uppmuntrade mig att följa "min riktning". Jag hade förmånen att ordna ett lyckat och välbesökt event om min forskning i höstas - men det ledde bara till att situationen ställdes på sin spets, och precis innan jul var det uppenbart att situationen var helt ohållbar.

Även om det fanns personer på mitt dåvarande lärosäte som var verkligen stödjande, så saknades det både förmåga och vilja att lösa situationen på mitt gamla lärosäte. Lyckades därför få till en övergång till ett av Sveriges största och äldsta universitet, och två veckor efter övergången hade jag tillsammans med mina nya handledare skrivit en artikel som jag är genuint stolt över och som nu är inskickad på review till en stor internationell konferens (ICIS, som i år går i Nashville). Jag har också haft förmånen att tidigare i veckan anordna ett event med utgångspunkt i min forskning i denna mycket viktiga och centrala lokal (både geografiskt och maktmässigt).

Så, vad kan man lära sig av detta? Kanske något om betydelsen av vilka man samarbetar med och av samsyn när det gäller forskningsriktning. Kanske något om de kulturella skillnader som finns mellan större och mindre orter, något som jag också upplevde som en utmaning på mitt förra lärosäte. Kanske något om vikten av att hitta forskningsfrågor och forskningsmiljöer som engagerar - iaf var det viktigt för mig. Nu ska det ju sägas att många som doktorerar gör det inom ramen för ett forskningsprojekt där ramarna är ganska tydliga. Att ha löst finansieringen så att man är mer fri i sin forskning är inte lika vanligt och kan uppenbarligen både vara en förmån och en förbannelse...

Stort lycka till!
/M

Permalänk
Medlem

Intressant. I mitt fall har jag skickat in ett förslag på forskningsplan och sökt en utannonserad tjänst, men utan uttalad önskad inriktning eller ändamål. Var det så för dig också? Eller ”uppfann” de tjänsten efter att du pitchat idén.

Tänkte hur mycket av din resa jag bör räkna med själv 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Intressant. I mitt fall har jag skickat in ett förslag på forskningsplan och sökt en utannonserad tjänst, men utan uttalad önskad inriktning eller ändamål. Var det så för dig också? Eller ”uppfann” de tjänsten efter att du pitchat idén.

Tänkte hur mycket av din resa jag bör räkna med själv 😅

Nja, min tjänst "kom till" efter att jag redan hade arbetat två år på det aktuella lärosätet med olika AI-relaterade projekt (ex med EU-kommissionen som motpart). Pga reglerna kring tillfälliga anställningar kunde denna tjänst inte förlängas, och jag lämnade därför akademin i några månader. Men eftersom det fanns ett ömsesidigt intresse om att göra ett avhandlingsprojekt hittade man en lösning finansieringen, och jag utgick från att en av professorerna som löst finansieringen också skulle vara huvudhandledare. Så blev det inte...

Vet inte riktigt vad jag skulle gjort annorlunda om jag hade gjort om allt idag. Även om det var en jobbig process, så har jag nu fått till en lösning som vida överstiger vad som hade varit möjligt från start. Hade jag på förhand vetat om utmaningarna på den ursprungliga avdelningen är jag ganska säker på att jag hade tackat nej till tjänsten. Då hade jag inte hittat min nuvarande lösning, som möjliggjordes genom att jag i samband med avhandlingsarbetet kom i kontakt med en grupp ledande och intresserade forskare som jag säkert inte hade träffat annars.

Nu är ju klurigheten för mig att AI är ett så "hett" område att många vill vara med, men att man samtidigt tänker sig att forskningen ska bedrivas utifrån deras upparbetade perspektiv och synsätt, exempelvis tjänsteforskning. Tjänster är ju som bekant minst lika gamla som civilisationen, och både det som brukar kallas världens äldsta yrke och världens näst äldsta yrke är exempel på tjänsteyrken. Mao är tjänsteforskningen mycket väletablerad och har sin mycket bestämda uppfattning om vad som är god forskning. Exempelvis är man mycket intresserad av värdeskapande och hur värde överförs inom och mellan organisationer, men man är samtidigt helt agnostisk för ev digitala tekniker (ex AI) bakom tjänsten/värdeskapandet. Därför menar jag att denna utgångspunkt är direkt olämplig för att studera konsekvenserna av en så föränderlig och snabbutvecklande teknik som AI - att man måste först ha en bild av vad man studerar innan man kan dra slutsatser kring dess konsekvenser etc.

Uppfattar det som att du kommer att verka inom ett mer etablerat område - vilket iaf medför att "spelplanen" är mer definierad. Skulle tro att radikalt minskar risken för denna typ av problem.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Nja, min tjänst "kom till" efter att jag redan hade arbetat två år på det aktuella lärosätet med olika AI-relaterade projekt (ex med EU-kommissionen som motpart). Pga reglerna kring tillfälliga anställningar kunde denna tjänst inte förlängas, och jag lämnade därför akademin i några månader. Men eftersom det fanns ett ömsesidigt intresse om att göra ett avhandlingsprojekt hittade man en lösning finansieringen, och jag utgick från att en av professorerna som löst finansieringen också skulle vara huvudhandledare. Så blev det inte...

Vet inte riktigt vad jag skulle gjort annorlunda om jag hade gjort om allt idag. Även om det var en jobbig process, så har jag nu fått till en lösning som vida överstiger vad som hade varit möjligt från start. Hade jag på förhand vetat om utmaningarna på den ursprungliga avdelningen är jag ganska säker på att jag hade tackat nej till tjänsten. Då hade jag inte hittat min nuvarande lösning, som möjliggjordes genom att jag i samband med avhandlingsarbetet kom i kontakt med en grupp ledande och intresserade forskare som jag säkert inte hade träffat annars.

Nu är ju klurigheten för mig att AI är ett så "hett" område att många vill vara med, men att man samtidigt tänker sig att forskningen ska bedrivas utifrån deras upparbetade perspektiv och synsätt, exempelvis tjänsteforskning. Tjänster är ju som bekant minst lika gamla som civilisationen, och både det som brukar kallas världens äldsta yrke och världens näst äldsta yrke är exempel på tjänsteyrken. Mao är tjänsteforskningen mycket väletablerad och har sin mycket bestämda uppfattning om vad som är god forskning. Exempelvis är man mycket intresserad av värdeskapande och hur värde överförs inom och mellan organisationer, men man är samtidigt helt agnostisk för ev digitala tekniker (ex AI) bakom tjänsten/värdeskapandet. Därför menar jag att denna utgångspunkt är direkt olämplig för att studera konsekvenserna av en så föränderlig och snabbutvecklande teknik som AI - att man måste först ha en bild av vad man studerar innan man kan dra slutsatser kring dess konsekvenser etc.

Uppfattar det som att du kommer att verka inom ett mer etablerat område - vilket iaf medför att "spelplanen" är mer definierad. Skulle tro att radikalt minskar risken för denna typ av problem.

/M

Min forskningsidé är dock inom samma härad, om än med (vad som tycks vara) ett tydligare fokus på organisation snarare än teknik.

Förenklat kan man säga att min idé är att studera hur tillgång till datamängder mellan organisationstillhörighets-gränser (departments) för att möjliggöra effekthemtagning via AI påverkar styrskicket, där min tes är att det borde innebära mindre autonomi. Som sagt, förenklat.

Så låter som att det är inom samma härad ändå

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Min forskningsidé är dock inom samma härad, om än med (vad som tycks vara) ett tydligare fokus på organisation snarare än teknik.

Förenklat kan man säga att min idé är att studera hur tillgång till datamängder mellan organisationstillhörighets-gränser (departments) för att möjliggöra effekthemtagning via AI påverkar styrskicket, där min tes är att det borde innebära mindre autonomi. Som sagt, förenklat.

Så låter som att det är inom samma härad ändå

Ok - tolkar det som att du vill studera styrning av datadrivna organisationer, och att tesen är de har lägre frihetsgrad/autonomi. Låter intressant, men inte utan utmaningar. Utöver tidigare nämnda svårigheter med att studera frågeställningar relaterade till teknikens dynamiska utveckling utifrån ett ganska statiskt perspektiv, så är jag inte övertygad om tesen - iaf inte när det gäller styrningen som helhet (jfr Alphago drag 37 i det andra partiet - som tydligt visar att man måste ta hänsyn till typ av AI...).

Däremot kan man givetvis fundera om den mänskliga autonomi påverkas, liksom organisationens prestanda och struktur. Under förutsättning att du hittar något/några intressanta studieobjekt att arbeta tillsammans med så kan det säkert bli mycket intressant.

Lycka till!
/M