Edit – Windows får ny textredigerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Varför använda en så uråldigt version av Windows 10 ?

Resurssnålast, snabbast på min hårdvara från 2019 samt 100% fri från Edge Även den version av Windows som just nu kommer supportas längst om vi räknar bort IoT-versionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fanns inte detta redan i Dos? 😅

Efter många år av att vilja distansiera sig så mycket som möjligt från DOS, har Microsoft nu kommit till insikt om att de vackra och framgångsrika inom IT har blivit det i terminalemulatorn.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Dom ville ha en editor på 250k, inte 250 meg....

Finns microemacs.. Emacs fanns tom i AmigaOS. En sak undra, varför inte MS skickar med sin utmärkta editor visual code.

Annars finns pico en smidig editor för textmode.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Ser ju riktigt trevligt ut, kanske har någon på MS tänkt till för en gång skull.
Mer CLI till folket!

Hoppas den förblir minimal utan syntax highlighting och annat.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Emacs har en jättedålig inmatningsmodell. Antag att du vill radera 1 ord i följd. Då måste du använda en tgt kombination för att radera ord. Om du vill radera 5 ord i följd, så gör du på ett annat sätt, dvs gör ett makro. Vad du än vill göra i emacs (eller word, excel, etc) så måste du lära dig rätt tgt kombination. Det är olika tgt kombinationer för alla olika saker som kan göras. Det är flera tusen olika kombinationer att lära sig. Det skalar inte.

Tänk word. Om du vill radera ett ord, så väljer du ett menyalternativ eller hotkey. Om du vill radera 5 ord, så väljer du ett annat menyalternativ, dvs en popupruta med hur många ord du vill radera. Allt du vill göra är olika menyval. Och du måste memorera alla olika tgt kombinationer för alla dessa menyval. Det är så här Emacs funkar.

-

Vim funkar helt annorlunda. Vim är som ett språk, med verb och substantiv. Säg att jag vill radera något, då matar jag in "radera ord". Om jag vill radera 5 ord, så matar jag in "radera 5 ord". Eller 78 ord: "radera 78 ord". Eller radera 8 rader: "radera 8 rader". Eller radera 10 paragrafer: "radera 10 paragrafer". Allt funkar likadant. "Hur många gånger" + "substantiv" + "verb"

Nu måste man lära sig substantiv, dvs att "ord" heter "w". Och "rad" heter "d". Och paragraf heter "}", etc. Det finns jättemånga olika substantiv att lära sig. T.ex. paragrafen uppåt heter "{".

Och sen måste man lära sig olika verb. T.ex. "radera" heter "d". Och copy heter "y". Och paste heter "p". etc. Det finns jättemånga olika verb att lära sig.

Nu blir det enkelt. Nu kan man trycka "dw" vilket betyder radera ord. Om jag trycker 3dw så betyder det radera 3 ord.

Gissa vad "dd" betyder? Japp, radera en rad. Och vad betyder "68dd"? Radera 68 rader.

Vad betyder "57d}"? Japp, det betyder radera 57st paragrafer.

Vad händer om jag trycker "5p"? Det betyder paste 5 gånger det som jag raderade sist.

Vim är som ett språk. Mycket enklare att memorera några substantiv och verb som du sen kombinerar helt fritt. Jfr mot att memorera tusentals olika tgt kombinationer. Vim skalar mycket bättre.

Båda alternativen låter överdrivet komplicerade. Vad är det för fel på kunna markera text för ta bort? Närmast jag använt är nano och den har sina egenheter men inte den nivån av krångel. För antar de är kommando baserat system detta?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Finns microemacs.. Emacs fanns tom i AmigaOS. En sak undra, varför inte MS skickar med sin utmärkta editor visual code.

Annars finns pico en smidig editor för textmode.

Jag är inte vän med vs code, om man ska använda den för programmering. Saknar stöd för de mesta och de plugin jag hittat underlättar inte så mycket. Men jag är mer van vid mer renodlad IDE där allt fungerar från början.

Sen har den vissa prestanda problem (vet inte om de också fel på den dist jag kör).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Båda alternativen låter överdrivet komplicerade. Vad är det för fel på kunna markera text för ta bort? Närmast jag använt är nano och den har sina egenheter men inte den nivån av krångel. För antar de är kommando baserat system detta?

Om du menar "markera med musen" så är det fullkomligt ointressant om man redan sitter med båda händerna på tangentbordet när man kan fortsätta att oavbrutet använda tangentbordet för att göra det man ska (vilket även kan inkludera att markera text btw. )

Nano är bara krångligt utan att faktiskt komma med någon fördel.

Lyckligtvis går det ju utmärkt att köra precis det man vill (åtminstone i sin hemmamiljö). Räcker Edit? Kör Edit! Är man van vid Nano, kör Nano. Vill man ha en enkel och intuitiv editor, kör Vim. Hatar man sin lillfinger, kör Emacs. Anser man att man inte ska editera filer om man inte redan vet vad som står i dem, använd Ed.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

VA, är qbasic ute nuförtiden?

Är den här något liknade?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Om du menar "markera med musen" så är det fullkomligt ointressant om man redan sitter med båda händerna på tangentbordet när man kan fortsätta att oavbrutet använda tangentbordet för att göra det man ska (vilket även kan inkludera att markera text btw. )

Nano är bara krångligt utan att faktiskt komma med någon fördel.

Lyckligtvis går det ju utmärkt att köra precis det man vill (åtminstone i sin hemmamiljö). Räcker Edit? Kör Edit! Är man van vid Nano, kör Nano. Vill man ha en enkel och intuitiv editor, kör Vim. Hatar man sin lillfinger, kör Emacs. Anser man att man inte ska editera filer om man inte redan vet vad som står i dem, använd Ed.

Inte testat i just en terminal editor. Men de ska de gå markera text med tangentbordet. Men för mej duger Notepad (den gamla) för de mest basala eller motsvarande i Linux. Om inte filen kräver root. Känns inte som vim är enkelt om man har alla dessa kommandon för redigering av text.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en editor som gör allt från båda sidorna:
vimacs

Alla kommandon från båda händer rakt av

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Jag är inte vän med vs code, om man ska använda den för programmering. Saknar stöd för de mesta och de plugin jag hittat underlättar inte så mycket. Men jag är mer van vid mer renodlad IDE där allt fungerar från början.

Sen har den vissa prestanda problem (vet inte om de också fel på den dist jag kör).

Sett flera nämna prestandaproblem med VS Code. Exakt hur stora filer/projekt behöver man jobba med för att det inte ska vara blixsnabbt? Framförallt, vad ska man göra för att VS Code ska lyckas bli långsammare än VS???

Har inte märkt några tendenser till prestandaproblem med VS Code, inte ens om man jobbar med JSON-filer som är 10-tals MB eller projekt med tusentals filer i. Kör i första hand på MacOS, men kör även Windows/ARM64 versionen av VS Code i parallells och inte ens där är det långsamt.

Hur bra VS Code är som "IDE" beror däremot väldigt mycket på vilket språk och specifikt hur bra den språkserver som används är. C#/.NET var fram till rätt nyligen "inte så bra", men är nu helt OK (föredrar VS Code över VS). I andra fall, t.ex. Rust och Go, är superbra integrerade med VS Code.

Och kan mycket väl vara här prestandaproblemen ligger. Hört att Microsoft språkserver för C++ kan få sitt Intelisense-stöd att bli segt med stora projekt. Egentligen inte ett VS Code problem och i detta fall finns andra alternativ (t.ex. clangd).

Men en sak VS Code saknar och som verkar vara lite poängen med Edit är stöd för text-läge. Vim/Emacs kan båda köras både i textläge och "Windows-läge". Så ser helt klart värde i något som Edit, även om jag själv lär fortsätta med Emacs för att editera i konsol-läge (har lärt mig det enda Vim-kommando värt att lära sig ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sett flera nämna prestandaproblem med VS Code. Exakt hur stora filer/projekt behöver man jobba med för att det inte ska vara blixsnabbt? Framförallt, vad ska man göra för att VS Code ska lyckas bli långsammare än VS???

Jag brukar leta prestanda likt en idiot i många fall, men just VSCodium/VSCode har jag inget problem med.

För mig fyller Edit, Notepad++ samt VSCodium helt olika funktioner. Är fortfarande mest imponerad av RAD Studio gällande prestanda, men mindre imponerad av Embarcaderos licensmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Använder man någonsin Windows i ren CLI-miljö? Inbillar mig i alla fall att man alltid har tillgång till GUI-programvara när man håller på i Windows, och att detta är relativt redundant. Den enda vinsten jag kan se med det - förutom den uppenbara nostalgiaspekten i att det påminner rätt mycket om edit för DOS - är väl att man kan fortsätta i samma fönster när man bökar i konsolen.

Om det nu behövs en CLI-editor i Windows är det väl dock säkert en bra idé att mecka något nytt som är så nära Notepad som möjligt. Etablerade texteditorer från *nix-världen i all ära, men tror nog de flesta användare det här kan vara aktuellt för uppskattar att slippa lära sig nya typer av menysystem/kommandon som inte ens är i närheten av det de är vana vid. Till och med Nano skulle innebära rätt mycket stök med sådant.

Inte på serversidan, finns massor av servrar utan gui installerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I Emacs:

Ta bort 5 ord: C-u 5 M-d

Ta bort 8 rader: C-u 8 C-k

Ta bort 2 paragrafer: C-u 2 M-h C-w (markera två paragrafer, flytta markering till kill-ring)

Klistra in det senaste raderade 5 gånger: går vad jag vet inte göra rakt av (varför skulle man vilja göra det i något form av normalfall???), om man nu behöver göra det
C-x ( C-y C-x ) -> Makro som gör yank en gång, lägg i register om det är något man gör ofta...
C-u 5 C-x e -> kör senaste macro 5 gånger, som i detta fall då klistrar in det som är på toppen av kill-ring 5 gånger

C-u n går att korta ner till M-n för 0<n<10.

Som text-editor är kanske Emacs overkill i de flesta fall. Som mer eller mindre ett OS för att effektivt hantera väldigt specifika och komplicerade fall (efter man hackat de relevanta funktionerna i Elisp i sin .emacs) är det unmatched!

Fniss
Vim:
Ta bort 5 ord: d5w (eller 5dw)

Ta bort 8 rader: 8dd (eller d8d)

Klistra in det senaste raderade 5 gånger: 5p

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte testat i just en terminal editor. Men de ska de gå markera text med tangentbordet. Men för mej duger Notepad (den gamla) för de mest basala eller motsvarande i Linux. Om inte filen kräver root. Känns inte som vim är enkelt om man har alla dessa kommandon för redigering av text.

Tänker inte försöka (så hårt att) frälsa dig, men "alla dessa kommandon" är färre än en handfull för att börja använda Vim. Det är inte någon raketforskning direkt ...
'i' (insert) för att börja editera där du står, Esc för att lämna insert mode
:w för att skriva (write) till disk
:q för att avsluta (quit)
Du kan till och med slå ihop de två sista till :wq för att göra de två i ett svep.

Skitsvårt, eller hur?
Ungefär lika svårt som att lära sig Ctrl+S och Ctrl+Q, eller var det Alt+F4 i just det här programmet? Var det Ctrl+F eller F3 för att söka? Varje program kommer med kortkommandon man behöver lära sig (fråga lämplig 80+:are om hur intuitivt det kan vara ...) och ju fler man lär sig desto kraftfullare blir ens användning givetvis.

Som en sidonot, mest för att illustrera varför jag gör 99% av mina filediteringar i Vim (övriga 1% är huvudsakligen i VSCode med Vim-bindings ):
Om jag vill skriva in något sist på en rad i en fil så tycker jag att "A" (två simultana knapptryck som ligger där mina fingrar redan är) är betydligt smidigare än att leta upp end End-tangent som i bästa fall sitter där den brukar (vilket inte är fallet för det mesta då den återfinns på tre olika ställen på jobbet, hemma och på laptopen), eller att flytta ena handen till musen och göra en precisionsinsats för att börja skriva, bara för att ta ett litet exempel.
Är dessa små optimeringar så viktiga om man editerar någon enstaka fil om dagen? Absolut inte. Men då mitt jobb till stor del handlar om justeringar i en uppsjö av filer varje dag och där merparten av mitt jobb sker i terminalen (för det är smidigast) så är varje förflyttning av musen ett störande moment som bryter mitt flow.
Därav att min arbetsmaskin (och hemmaburken för den delen) kör en tile:ande fönsterhanterare, att jag har ett 20-tal terminalfönster uppe vid varje given stund, och att jag inte längre har musarm.

Passar det alla? Givetvis inte, men ge ett alternativ en chans ett par dagar innan du avfärdar det som "känns inte så enkelt". Vad är det värsta som kan hända? Att du slösar bort 15 sekunder av ditt liv per fil några gånger eller att du hittar något nytt du gillar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Basic vim är superenkelt, men extremt kraftfullt och räcker långt, kräver bara lite invänjning i början.

Ctrl-v för att markera fritt från markören åt alla håll, Shift-v för att markera hela rader.

Du vill lägga till ett # på 8 rader från där markören står och nedåt, Ctrl-V, 8j, Shift-i, #, esc. Done. (Istället för 8j går det fint att trycka 8 pil ner, eller mest manuella pil ner åtta gånger, tar bara längre tid om är betydligt fler knapptryck).

Du vill sen ta bort dom, ställ dig på första, Ctrl-v, 8j, d. Done

(hjkl är mappade till piltangenter: vänster, ner, upp, höger)

Skrivet av Crazy Ferret:

...
:w för att skriva (write) till disk
:q för att avsluta (quit)
Du kan till och med slå ihop de två sista till :wq för att göra de två i ett svep.

alternativt tryck ZZ (håll in shift) som motsvarar :wq

Något annat helt random: Kan man inte redan regex så är ett hett tips att lära sig grunderna nu, det underlättar livet framåt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Emacs har en väldigt dålig inmatningsmodell. VIM har en helt överlägsen modell.

Inte för oss som använt emacs sedan den kom, skriven i TECO som en utökning av texteditorn TECO.

Permalänk
Medlem

Många spottar och fräser på vi/vim för att det skulle finnas en massa olika "moder". Jag kan räkna till fyra?

1. Vanlig flytta pekaren editor. "u" för undo om man råkat trycka på något annat än piltangenterna. (Om katten inspekterar arbetet!)
2. Insert-mode "i", avslutas med att trycka på "ESC" (Escape-knappen), vilket är helt ofarligt att trycka flera gånger så fort du blir osäker.
3. Kolon-kommandona ("w", "q", "w!" och "q!" är vad du behöver veta första veckan.) Baseras på gamla "ed" som är en rad-editor.
4. Visuell mode (CTRL-V) skapar en visuell avgränsning där kommandona utförs, rektangulär kopiering t.ex. Avslutas med?
Du gissade rätt: Escape!

Det som ställer till det för nya användare är att man börjar skriva innan man gått in i i-nsert mode. Det skapar oreda då alla tangenter har någon funktion kopplad till sig. Men med ett krampaktigt tag om escape-tangenten så kommer man igång. Man kan nog sammanfatta det med att Vim har kommando-läget som start-läge, medans de flesta andra editorer har insert-läget som standard.

Det var länge sedan jag jobbade med Emacs, skrev en hel del lisp-funktioner till den editorn. Tröttnade till slut då all systemdrift ändå var VI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte märkt några tendenser till prestandaproblem med VS Code, inte ens om man jobbar med JSON-filer som är 10-tals MB eller projekt med tusentals filer i. Kör i första hand på MacOS, men kör även Windows/ARM64 versionen av VS Code i parallells och inte ens där är det långsamt.

Hur bra VS Code är som "IDE" beror däremot väldigt mycket på vilket språk och specifikt hur bra den språkserver som används är. C#/.NET var fram till rätt nyligen "inte så bra", men är nu helt OK (föredrar VS Code över VS). I andra fall, t.ex. Rust och Go, är superbra integrerade med VS Code.

Och kan mycket väl vara här prestandaproblemen ligger. Hört att Microsoft språkserver för C++ kan få sitt Intelisense-stöd att bli segt med stora projekt. Egentligen inte ett VS Code problem och i detta fall finns andra alternativ (t.ex. clangd).

Men en sak VS Code saknar och som verkar vara lite poängen med Edit är stöd för text-läge. Vim/Emacs kan båda köras både i textläge och "Windows-läge". Så ser helt klart värde i något som Edit, även om jag själv lär fortsätta med Emacs för att editera i konsol-läge (har lärt mig det enda Vim-kommando värt att lära sig ).

Jag kör html, php, JavaScript osv. Men just stödet är rejält dåligt jämfört med IDE för Kotlin eller java är natt och dags skillnad. Inbyggd formatering, snabb kommando för skapa konstruktor, rätt stavning. Lätt hitta vad klass och/eller metod används, förslag på klasser eller metoder när man börjar skriva ett ord. De är bara för nämna några fördelar.

Just prestandan vet jag inte vart felet är, för den slutar svara ibland och de är inte när man öppnar någon fil (är ju bara några kb i storlek). Och musen kan bete sig konstigt och helt plötsligt markera koden och du kommer inte ur de (får använda tangentbordet för lösa felet). Så kan vara fel på dist och att man kör virtuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt vim så mycket men på den tiden det begav sig så använde jag vi en hel del.

Permalänk
Medlem

En annan relaterad sak är ju att Windows borde dumpa CR/LF radbryt. Ställer bara till en massa problem när man jobbar fram och tillbaka med Linux eller WSL, och har mig veterligen ingen praktisk mening. Samtliga andra OS kör bara LF.

Apple böt bort sin CR radbryt med OSX t.ex.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

En annan relaterad sak är ju att Windows borde dumpa CR/LF radbryt. Ställer bara till en massa problem när man jobbar fram och tillbaka med Linux eller WSL, och har mig veterligen ingen praktisk mening. Samtliga andra OS kör bara LF.

Det har varit en plåga sedan slutet 90-talet för mig.
SSH:ade alltid direkt in till Linux-maskinerna och körde Pico för mindre ändringar.

Bytte tidigt ut Notepad mot NotepadEx då det just gick att ändra radbrytning samt ingen begränsning på filstorlek. Tyvärr övergivet sedan 15 år tillbaka, men Notepad++ fungerar ok som ersättare (om än något overkill).

Ogillar skarpt hur Microsoft försöker göra Notepad till en "smartare" app, då det är stor risk mer skräp kommer in i filerna.

Varför ska det vara så svårt att hitta något motsvarande Gedit (Gnome Text Editor) till Windows?

Edit till terminalen är det bästa jag sett från Microsoft på länge. Fungerar riktigt fint med Fira Code/Fira Mono som typsnitt. Då blir checkboxarna för RegExp m.m. korrekta

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Dagens programmerar måste tydligen ha ett UI för att klara av att editera en fil. Mins när man satt och editerade filer med edlin.

Varför använder du inte hålkort eller direkt input via switchar som man gjorde innan tramsiga verktyg kom?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Dagens programmerar måste tydligen ha ett UI för att klara av att editera en fil. ... Mest förvånad att inte Microsoft har tryck in AI i den nya editorn. Hur ska kidsen klara sig.

Beror helt på vad du ska göra samt hur effektiv du vill vara.

Hängde med Josh Long (Spring) efter Jforum igår och blev sugen på att börja programmera igen efter att sett honom koda live.

Det han gjorde på en timme i Spring AI hade tagit mig minst 8 timmar med Apache, PHP & MySQL för 25 år sedan. Då har jag inte ens räknat med tiden för att skapa relevant testdata eller att han fick en chatbot på köpet.

Själv vill jag välja rätt verktyg för respektive uppgift.

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Så ny är den kanske inte, fanns ju med till MS Dos
Bra att den är tebax men det har funkat rätt bra också med: notepad text.txt

Notepad med inloggning och bing - nej tack

Jag kör: code text.txt, men alla får göra som dom vill!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gillar’t i varje fall !

… även om notepad klarar det mesta ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Oj, EDIT returns!? Man blir fullkomligt nostalgisk!

Tänk så många autoexec.bat och config.sys man optimerat hemma hos kompisar med detta program på tiden det begav sig ( Hemma på sin egen burk fick såklart den trogne vapendragaren Norton Commander stå till tjänst för dylika editerings-sysslor )

Antar dock att det blir en .exe-fil denna gång, stödet för .com-filer har väl fasats ut från windows vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

Antar dock att det blir en .exe-fil denna gång, stödet för .com-filer har väl fasats ut från windows vill jag minnas.

En fin liten .exe-fil som startar snällt utan en massa dependencies. Blir dock snyggare med Fira Mono eller liknande typsnitt. Blev ett par okända tecken med Courier New medans Consolas skapade luft i gränssnittet (linjerna) i Windows 10 för mig.

Snyggt med radnumrering och möjlighet att öppna flera filer samtidigt.

Får jämföra med gamla MS-Edit på min Windows 7 x86 maskin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

alternativt tryck ZZ (håll in shift) som motsvarar :wq

Hey, jag försöker påvisa hur intuitivt vim är, inte fullkomligt ologiska kortkommandon på logiskt par med Alt+F4 (men ergonomiskt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I Emacs:

Ta bort 5 ord: C-u 5 M-d

Ta bort 8 rader: C-u 8 C-k

Ta bort 2 paragrafer: C-u 2 M-h C-w (markera två paragrafer, flytta markering till kill-ring)

Klistra in det senaste raderade 5 gånger: går vad jag vet inte göra rakt av (varför skulle man vilja göra det i något form av normalfall???), om man nu behöver göra det
C-x ( C-y C-x ) -> Makro som gör yank en gång, lägg i register om det är något man gör ofta...
C-u 5 C-x e -> kör senaste macro 5 gånger, som i detta fall då klistrar in det som är på toppen av kill-ring 5 gånger

C-u n går att korta ner till M-n för 0<n<10.

Det är precis det här jag beskrev. Massa olika CTRL kombinationer som man måste memorera. Det skalar inte att memorera alla möjliga kombinationer. Och sen är det jobbigt att behöva stråcka sig till ctrl hela tiden.

ViM har ett språk som är ortogonalt och därför lättare att memorera. "d" raderar. Och sen kan du kombinera verbet "radera" med det substantiv du vill: stycke, mening, ord, tecken, etc. Det är lättare att memorera substantiv, och memorera adjektiv och sedan kombinera dem hur du vill. Det blir n+m saker att memorera. Färre knapptryckningar oxå. "3dw" går snabbt att skriva, för att radera 3 ord.

Emacs kräver att du memorerar alla kombinationer, dvs n*m olika saker att memorera. Det skalar inte.

VIM är som i Linux där du pipar massa olika kommandon som alla gör varsin sak väl. Ett Linux kommando behöver bara kunna en sak, och ska inte kunna något annat. Och sedan kombinerar du kommandona fritt via pipe.

Emacs är som Windows där du har ett monoltitiskt program som har programmerats att kunna göra alla möjliga kombinationer. Om du ska göra en viss kombination så måste du kunna just den kombinationen. Det blir jättemånga kombinationer att tvingas memorera.

Om du inte förstår storheten i detta så är det ok. Jag tänker inte tjafsa med dig varför det är snyggare med ortogonala språk. Ser man inte, så ser man inte.