TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Medlem

@hamstah:

Du kan i dagsläget köpa en LG 65" B4 OLED (OLED65B4ELA) direkt från LG för cirka
12 339,18 kr om du är inloggad medlem samt använder rabattkoden BENI25_ALLALG.

Direktlänk till LG:
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b46la/

Riktigt bra pris för en 65" OLED!

Rtings recension:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b4-oled

Är du ute efter en extremt ljusstark TV så kan detta tips på en Samsung QN85D (Mini-LED) från igår från @Kanadagoose passa bra!

Personligen skulle jag dock välja OLED för svärtan och färgerna!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamstah:

Någon som har god uppfattning kring vilken tv som ger mest för pengarna i storleken och prisklassen?

Kolla vad jag skriver i första inlägget. Misstaget, det allra vanligaste misstaget man gör är att man köper fel TV för rätt pris.

Med andra ord, vad menar du med "mest för pengarna"? Är det hög ljusstyrka för tittande mitt på dagen? Är det gaming-egenskaper? Korrekta färger? Kontrast för filmtittande? Så tunn och snygg på väggen som möjligt? Hela guiden går ut på att berätta vilken TV som är bra på vilken egenskap.

Du har fått två förslag från @edson som har utmärkt koll på rabatterna och prisläget. Samsung QN85 och LG OLED B4 är däremot nästan varandras motsatser när det kommer till egenskaperna ifråga om "mest för pengarna". Rätt pris, men är någon av dem rätt TV för dig?

Permalänk
Medlem

Bor i en 40 M2 etta, sitter ca 3 meter från TV. ÄR 77'' för stort ? Tar ju upp stor yta, lite orolig att de kommer se sjukt ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kanadagoose:

Bor i en 40 M2 etta, sitter ca 3 meter från TV. ÄR 77'' för stort ? Tar ju upp stor yta, lite orolig att de kommer se sjukt ut.

För litet skulle många säga och föredra en 98:a på 3 meter. Andra skulle bli åksjuka av 65:a på samma avstånd. Det där helt individuellt och svaren är därför lika många som det finns individer.

Du kan testa genom att tillfälligt flytta dig närmare din befintliga TV så att det motsvarar vad en 77:a skulle ta upp i synfältet. Du kan approximera att skillnaden för varje steg 55->65->75 är ungefär 55 cm. Så har du en 55:a idag, sätt dig lite mer än en meter närmare den för att få ett hum om hur 77:a upplevs utifrån hur den fyller synfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kolla vad jag skriver i första inlägget. Misstaget, det allra vanligaste misstaget man gör är att man köper fel TV för rätt pris.

Med andra ord, vad menar du med "mest för pengarna"? Är det hög ljusstyrka för tittande mitt på dagen? Är det gaming-egenskaper? Korrekta färger? Kontrast för filmtittande? Så tunn och snygg på väggen som möjligt? Hela guiden går ut på att berätta vilken TV som är bra på vilken egenskap.

Du har fått två förslag från @edson som har utmärkt koll på rabatterna och prisläget. Samsung QN85 och LG OLED B4 är däremot nästan varandras motsatser när det kommer till egenskaperna ifråga om "mest för pengarna". Rätt pris, men är någon av dem rätt TV för dig?

Bra input!
Viktiga egenskaper är stilren design samt bra mjukvara/enkel att navigera mellan olika appar för streaming. Blandat användningsområde men huvudsakligen strömmande video och tv-spelande. Jag är ingen kritiker som måste ha det bästa möjliga för sakens skull, men det som skaver för mig är vetskapen om att man kunde fått bättre tv för samma pengar. En TV jag tittat på är LG 65QED85T, där jag precis kommit till insikten att suffixet T gör det till en helt annan TV än utan :D...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamstah:

Bra input!
Viktiga egenskaper är stilren design samt bra mjukvara/enkel att navigera mellan olika appar för streaming. Blandat användningsområde men huvudsakligen strömmande video och tv-spelande. Jag är ingen kritiker som måste ha det bästa möjliga för sakens skull, men det som skaver för mig är vetskapen om att man kunde fått bättre tv för samma pengar. En TV jag tittat på är LG 65QED85T, där jag precis kommit till insikten att suffixet T gör det till en helt annan TV än utan :D...

QNED85T = produkt från 2024. Därför mer prispressad då den ska ersättas av...
...QNED85A = produkt från 2025 och därför inte nämnd i guiden eftersom den inte existerad när guiden skrevs hösten 2024. QNED85A och QNED87A är samma TV med stativfötter respektive stativ i mitten.

En TV under vår/sommaren samma år som den lanseras är typiskt mycket dyrare än vad samma TV kostar till reorna eller under nästkommande år. Så dessa 2025-modeller kan man typiskt sortera bort just nu (om det inte är en kampanj) och då är det förmodligen T-modeller som ger "mest för pengarna"

Dessa tre QNED85T, QNED85A och QNED87A ger i stort identisk prestanda. De har en kantbaserad local dimming som ofta inte tillför något.

Däremot är 2024-modellerna QNED86T och QNED87T intressantare då dessa har en riktig FALD vilket ökar kontrastförhållandet betydligt och förbättrar bildkvaliteten. Dock inget extra bra på någondera kontrast eller ljusstyrka. 2024-modeller och det som skiljer 86T mot 87T är förmodligen nyansen på stativet i mitten samt vilka som säljer dem. Verkar vara Power respektive El-G och de vill undvika prisjämförelser.

LG gör ofta så med sina LCD:er. De nerfar modellerna med tiden så att QNED86/87-serien 2025 blir sämre än QNED86/87 från 2024.

QNED8-seren är oavsett FALD eller inte, generellt en mindre intressant produkt. Dess är inte bättre på något sätt än den OLED B4 (utmärkt på kontrast) och Samsung QN85:a (hög ljusstyrka) som nämns ovanför. QNED8-serien har vare sig kontrasten eller ljusstyrkan hos någon av dem. Men dessa modeller kanske ser slimmade ut och är därför extra intressanta?

Rakt framifrån så är idag nästan alla TV idag en tunn svart ram och så diskreta de kan bli.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamstah:

En TV jag tittat på är LG 65QED85T, där jag precis kommit till insikten att suffixet T gör det till en helt annan TV än utan :D...

Ifall du utgår från rtings tester så är det förmodligen så att de har jämfört QNED85T (2024) mot QNED85 (2023) vilket då borde ha hetat QNED85R om exakt samma modell fanns i Europa. R=2023-modell. Någon sådan modell fanns inte. Den QNED85 (2023) som rtings testat motsvaras istället av modellen QNED86/87R i Europa och den har en FALD.

Det vill säga att om du söker den nivå av QNED85 (2023) som rtings testat ska du välja QNED86/87T (2024) istället.

Rtings tittar på modeller i nordamerika och dessa är på QNED- och NANO-nivån inte identiska i beteckning mot Europeiska modeller. Teknik och kapacitet kan skilja sig åt. Ibland inte alls, ibland rejält.

Det som gör LG:s OLED-serie så attraktiv är tydligheten och att den är global. En B4 är samma TV världen över. Man vet precis vad man köper för något.

Permalänk
Medlem

@Kanadagoose: Kör själv 77" på liknande yta, uppgraderde från 55". Gör stor skillnad för upplevelse enligt mig, cirka ~40% mer bildyta vs 55".

I min subjektiva bok finns det inget som heter "för stor TV" Skämt åsido så vänjer man sig väldigt fort och 77" lär inte vara några problem alls men beror lite också på om du har andra parter att ta hänsyn till som ev. kan ha synpunkter (sambo etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Kanadagoose: Kör själv 77" på liknande yta, uppgraderde mig 55". Gör stor skillnad för upplevelse enligt mig, cirka ~40% mer bildyta vs 55".

I min subjektiva bok finns det inget som heter "för stor TV" Skämt åsido så vänjer man sig väldigt fort och 77" lär inte vara några problem alls men beror lite också på om du har andra parter att ta hänsyn till som ev. kan ha synpunkter (sambo etc.)

Ja fy fan 55'' till 77'' är ju nästan dubbelt så stort väl. Själv går jag från 50'' till 65'' är det närmare bestämt.
Körde på S90D, avbeställde min QN85D trots att det var ca 4000kr mer. 77'' hade dock varit fräckt, men tror WOLED på 77'' förstörde det lite för mig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kanadagoose:

Ja fy fan 55'' till 77'' är ju nästan dubbelt så stort väl. Själv går jag från 50'' till 65'' är det närmare bestämt.
Körde på S90D, avbeställde min QN85D trots att det var ca 4000kr mer. 77'' hade dock varit fräckt, men tror WOLED på 77'' förstörde det lite för mig.

Varför skulle WOLED på 77 tum förstöra lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varför skulle WOLED på 77 tum förstöra lite?

För att då kan jag lika gärna köra LG eller andra märken men stannar hellre hos Samsung.
Enda orsaken varför jag personligen skulle gå på Samsung OLED är på grund av QD Oled.
Är väl egentligen det som gör deras Oled unika.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kanadagoose:

För att då kan jag lika gärna köra LG eller andra märken men stannar hellre hos Samsung.
Enda orsaken varför jag personligen skulle gå på Samsung OLED är på grund av QD Oled.
Är väl egentligen det som gör deras Oled unika.

I fallet S90 är den QD-OLED-panelen relativt nerfad och har inte märkbart mer ljusstyrka eller kvalitet över de WOLED Samsung använder i övriga S90-storlekar. Du behöver gå över till S95-modellen för att få de fördelar som QD-OLED tillskrivs över en standard-WOLED och den skillnaden kommer av själva produktskillnaden i första hand där man valt en lösning med effektivare kylning och förmodligen också en panelsortering där S95 får de bättre panelerna.

Diskussionen som är flitig, även här på Swec, tänker i termer av att "QD-OLED är bättre" baserat på hur Sony A95L och Samsung S95 presterar. S90:s QD-OLED är endast en delmängd av den prestanda som S95 ger och S90-serien är, oavsett panel, i praktiken ekvivalent med en standard-WOLED.

Detta är jämförbart med hur QLED diskuterades för några år sedan när man med QLED tänkte på de ljusstarka flaggskeppen i Samsung dyraste modeller, men sedan köpte en QLED-modell vars prestanda endast var en delmängd av dessa modeller. Ofta vare sig särskilt ljusstarkt eller kontrastrikt alls. Men det var ju "QLED" och så var man nöjd.

Det scenario där S90:s QD-OLED är bättre än standard-WOLED, är när man jämför mättnaden i starka färger under HDR. Dessa jämförelser genomförs typiskt okulärt sida-vid-sida med en referensskärm i prisklasserna runt en kvarts till en halv miljon kronor. Då kommer QD-OLED-modellerna vara närmare referensskärmen än vad en standard WOLED klarar. Är man som köpare på den nivån av önskemål om färgprecision bör man från början sikta på förslagsvis Sony A95L eller rimligen kommande Bravia 8 II/XR80M2 istället då dessa har den erkänt kanske högsta färgprecisionen bland konsument-TV.

Om målet är en OLED med hög kontrast och hög ljusstyrka kommer en WOLED med MLA eller 4-stack-panel ändå trumfa S90:s nerfade QD-OLED-panel. S95F med QD-OLED kan matcha en OLED G5 med 4-stack-WOLED. Men S90-serien är från början, oavsett panelteknik, byggd för att matcha en lägre nivå än både G5 och S95F. Vilket många då verkar missa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I fallet S90 är den QD-OLED-panelen relativt nerfad och har inte märkbart mer ljusstyrka eller kvalitet över de WOLED Samsung använder i övriga S90-storlekar. Du behöver gå över till S95-modellen för att få de fördelar som QD-OLED tillskrivs över en standard-WOLED och den skillnaden kommer av själva produktskillnaden i första hand där man valt en lösning med effektivare kylning och förmodligen också en panelsortering där S95 får de bättre panelerna.

Diskussionen som är flitig, även här på Swec, tänker i termer av att "QD-OLED är bättre" baserat på hur Sony A95L och Samsung S95 presterar. S90:s QD-OLED är endast en delmängd av den prestanda som S95 ger och S90-serien är, oavsett panel, i praktiken ekvivalent med en standard-WOLED.

Detta är jämförbart med hur QLED diskuterades för några år sedan när man med QLED tänkte på de ljusstarka flaggskeppen i Samsung dyraste modeller, men sedan köpte en QLED-modell vars prestanda endast var en delmängd av dessa modeller. Ofta vare sig särskilt ljusstarkt eller kontrastrikt alls. Men det var ju "QLED" och så var man nöjd.

Det scenario där S90:s QD-OLED är bättre än standard-WOLED, är när man jämför mättnaden i starka färger under HDR. Dessa jämförelser genomförs typiskt okulärt sida-vid-sida med en referensskärm i prisklasserna runt en kvarts till en halv miljon kronor. Då kommer QD-OLED-modellerna vara närmare referensskärmen än vad en standard WOLED klarar. Är man som köpare på den nivån av önskemål om färgprecision bör man från början sikta på förslagsvis Sony A95L eller rimligen kommande Bravia 8 II/XR80M2 istället då dessa har den erkänt kanske högsta färgprecisionen bland konsument-TV.

Om målet är en OLED med hög kontrast och hög ljusstyrka kommer en WOLED med MLA eller 4-stack-panel ändå trumfa S90:s nerfade QD-OLED-panel. S95F med QD-OLED kan matcha en OLED G5 med 4-stack-WOLED. Men S90-serien är från början, oavsett panelteknik, byggd för att matcha en lägre nivå än både G5 och S95F. Vilket många då verkar missa.

Tack för informationen, det låter ändå rimligt. Jag har avbrutit ordern och kört på 77'' nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Tack för informationen, det låter ändå rimligt. Jag har avbrutit ordern och kört på 77'' nu!

Från 50" till 77", där snackar vi wow-uppgradering! Helt rätt val och du kommer inte bli besviken.
Kanske kommer kännas lite överväldigande första dagarna men tro mig, du kommer vänja dig snabbt och aldrig blicka tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ta fram måtten tejpa väggen för 77'. Ställ dig på 3 meter. Du kommer se ungefär hur det kommer se ut. Jag gjorde faktiskt så när jag köpte min 65. Sitter på ungefär 2.5m.

EDIT: Man vänjer sig riktigt snabbt! Bra att du väljer 77.

Permalänk
Medlem

Sitter också på något sånt avstånd från tvn med 77” gissningsvis <3m. Första dagarna känns det som en mindre projektor duk - sen vänjer man sig. Nu är problemet snarare att andras tv apparater upplevs som små.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har 65" nu och 3 m till väggen men tror jag kör på en 83" denna gång så slipper jag tänka mer på storleken på minst 10 år.

Permalänk
Medlem

Jag har en S95D i 77" som jag fick helt ny till ett väldigt bra pris, jag hade önskat en 85" men priset var det som avgjorde.

77" duger gott för mig men man vill alltid ha större

Permalänk
Medlem

Hade helt bestämt mig för att skaffa en 77" G4 nu när den kommit ner i pris,
Men nu dök Samsungs QN95D 75" upp i lager igen, för lägsta priset jag sett (helt olika sorters TV jag vet)

Och med det dök även beslutsångesten upp igen...

Är rädd att ljusstyrkan inte räcker i G4, men samtidigt verkar det vara en av de ljusstarkaste OLEDarna?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Hade helt bestämt mig för att skaffa en 77" G4 nu när den kommit ner i pris,
Men nu dök Samsungs QN95D 75" upp i lager igen, för lägsta priset jag sett (helt olika sorters TV jag vet)

Och med det dök även beslutsångesten upp igen...

Är rädd att ljusstyrkan inte räcker i G4, men samtidigt verkar det vara en av de ljusstarkaste OLEDarna?

G4 är ljusstarkare än allt utom högsta toppmodellerna av LCD, ingeting att oroa sig för över huvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

G4 är ljusstarkare än allt utom högsta toppmodellerna av LCD, ingeting att oroa sig för över huvudtaget

Gött, tack!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Vad har du för TV idag i och med att du funderar på att en OLED G4 inte räcker?

Många missar relativiseringen i den här situationen och det händer att man oroar sig för att en ny modell som är typ 400% ljusstarkare än den gamla TV:n är "för klen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad har du för TV idag i och med att du funderar på att en OLED G4 inte räcker?

Många missar relativiseringen i den här situationen och det händer att man oroar sig för att en ny modell som är typ 400% ljusstarkare än den gamla TV:n är "för klen".

Har en QE75Q70R
Har varit väldigt nöjd med denna genom åren, men känner mig redo för uppgradering

Nä men är nog framförallt beslutsångesten att lägga pengar på något man ska ha ett antal år, så vill man det bästa för pengarna. Och en polare med något äldre variant var inte helt nöjd med ljusstyrkan

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Har en QE75Q70R
Har varit väldigt nöjd med denna genom åren, men känner mig redo för uppgradering

Nä men är nog framförallt beslutsångesten att lägga pengar på något man ska ha ett antal år, så vill man det bästa för pengarna. Och en polare med något äldre variant var inte helt nöjd med ljusstyrkan

Q70R är ganska ljusstark och där är den märkbart ljusstarkare än standard-OLED i SDR. Mot en G4 med MLA-panelen är det ungefär samma, ska därför inte upplevas sämre på den punkten, samtidigt som G4:n har en ljusstyrka du inte får i HDR, plus att HDR är en förbättring överlag mot den generationen Samsung-modeller vilka ofta är lite väl godtyckliga i tonemappingen. G4:n kommer vara överlägsen i att behålla bilden i vinklar och ha bättre reflexfilter.

QN95D hade varit ännu mer ljusstyrka och mer av vad du redan är van med, så inte ett dåligt val det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q70R är ganska ljusstark och där är den märkbart ljusstarkare än standard-OLED i SDR. Mot en G4 med MLA-panelen är det ungefär samma, ska därför inte upplevas sämre på den punkten, samtidigt som G4:n har en ljusstyrka du inte får i HDR, plus att HDR är en förbättring överlag mot den generationen Samsung-modeller vilka ofta är lite väl godtyckliga i tonemappingen. G4:n kommer vara överlägsen i att behålla bilden i vinklar och ha bättre reflexfilter.

QN95D hade varit ännu mer ljusstyrka och mer av vad du redan är van med, så inte ett dåligt val det heller.

Bra förklarat, tack!

Vilken hade du valt?
Primärt användade kommer vara serier och film. Inget gaming (gör jag i annat rum) och kanske max 20% sport som tennis och golf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Bra förklarat, tack!

Vilken hade du valt?
Primärt användade kommer vara serier och film. Inget gaming (gör jag i annat rum) och kanske max 20% sport som tennis och golf

Beställde en 77" G4 nu under helgen, sjukt taggad på leverans

Men funderar på en grej:
Har idag till min TV en NVIDIA Shield Pro kopplat, är det någon större mening med att använda denna till LGn om jag bara använder Shielden för att just titta på netflix, plex och liknande tjänster? Tänker på Upscaling, processorkraft och allt sånt
Känns som att Shielden ändå är starkare kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Beställde en 77" G4 nu under helgen, sjukt taggad på leverans

Men funderar på en grej:
Har idag till min TV en NVIDIA Shield Pro kopplat, är det någon större mening med att använda denna till LGn om jag bara använder Shielden för att just titta på netflix, plex och liknande tjänster? Tänker på Upscaling, processorkraft och allt sånt
Känns som att Shielden ändå är starkare kanske?

Du förlorar inget på att behålla den. WebOS är lite hit/miss, så jag skulle definitivt fortsätta med det du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du förlorar inget på att behålla den. WebOS är lite hit/miss, så jag skulle definitivt fortsätta med det du har

Tack! Då låter jag den va

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Registrerade precis min TV för 10 års garanti för "burn-in". Det gäller 90 dagar från inköpsdatum samt en bild på kvitto. Tips för er som köpt Samsung TV senaste tiden.

https://www.samsung.com/se/offer/offline/screen-burn-warranty...

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Är detta en be och prisvärd tv eller ska man vänta lite på bättre kampanjer?

Hjälp om detta är en bra och prisvärd tv
Hej. Ska köpa ny tv.

Är detta en bra och prisvärd tv?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...