Permalänk

Router i elskåp

Hej!

Jag har fiberomvandlare sittande i ett elskåp. Därifrån har jag ett antal nätverksportar till utvalda platser i huset. Just nu har jag bara kopplat en kabel mellan omvandlaren och en port som går till en plats där jag ställt en trådlös router (Asus TUF AX5400). Det täcker de flesta behoven just nu.

Framöver behöver jag dock trådat nätverk ut till fler platser i huset. Dels till solcellsbatteri, dels till värmepump + ovannämnda router. Dessutom funderar jag på att sätta upp ytterligare AP för att förbättra täckningen på det trådlösa.

Till frågan: Tror ni att det funkar bra med en router ex. ASUS RT-AX57 (890 kr på Netonnet) i elskåpet. Tänker att jag stänger av Wifi på den då skåpet skärmar av så mycket ändå. Alternativt om jag ska köra på ex. Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra (1399 på Inet) direkt?

Fördelen med Asus (förutom priset) är att om den inte funkar 100 som router så kan jag antingen köra den som AP om jag skaffar en annan router eller köra mesh med min andra Asus-router.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Gateway Ultra, har en själv och är supernöjd. Och om du ändå tänkt köra APs, varför då inte Unifi-APs.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du dubbla koppar ut till uttagen? För då kan du koppla direkt från fiberomvandlaren ut till ett av uttagen, där du sätter en router med wifi-funktion och kopplar till WAN-uttaget.

Sedan kopplar du från LAN-uttaget till det andra uttaget i samma rum tillbaka till elskåpet, där du kopplar det till en switch.

På det sättet har du bara en switch i elskåpet!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du tar en bild med öppen dörr på det som du kallar "elskåpet" och ladda upp här.

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Rekommenderar att du tar en bild med öppen dörr på det som du kallar "elskåpet" och ladda upp här.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har du dubbla koppar ut till uttagen? För då kan du koppla direkt från fiberomvandlaren ut till ett av uttagen, där du sätter en router med wifi-funktion och kopplar till WAN-uttaget.

Sedan kopplar du från LAN-uttaget till det andra uttaget i samma rum tillbaka till elskåpet, där du kopplar det till en switch.

Borde ju kunna funka, jag har dubbla (7 och 8) till ett ställe och det är där jag har routern idag. Övriga är tyvärr bara enkla (1-6).

Någon specifik switch som rekommenderas i så fall?

Prio är stabilitet, har inga stora krav gällande hastighet men strular det så blir min fru inte glad. 300/300 fiber, streaming och hemarbete. 4 portar borde också räcka, planen är att använda 3 nu. Inget spelande, dottern är 3,5 år och själv har jag inte tid för sånt nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Borde ju kunna funka, jag har dubbla (7 och 8) till ett ställe och det är där jag har routern idag. Övriga är tyvärr bara enkla (1-6).

Prio är stabilitet, har inga stora krav gällande hastighet men strular det så blir min fru inte glad. 300/300 fiber, streaming och hemarbete. 4 portar borde också räcka, planen är att använda 3 nu. Inget spelande, dottern är 3,5 år och själv har jag inte tid för sånt nu...

Netgear har livstids garanti och fungerer fint per krona
Jag har en 8port 100/1000 (trodde den var 1000/1000) drar 5W men är dum.

Alternativt är väl en edgerouter i skåpet
https://www.dustinhome.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

Då kan du tag bort omvandlaren också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Fattar jag rätt? Med en Edgerouter kan jag alltså koppla bort omvandlaren? Bara koppla fiberkabeln direkt in i Edgerouterns SFP-port?

Känns ju som en ren lösning, färre saker som kan strula är ju aldrig fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan du men Edgerouter uppdateras inte längre i princip. Sista officiella var i Augusti 2023

Permalänk
Hedersmedlem

Netgear GS108 som switch. De bara går och går och går. Inga avancerade funktioner, bara en switch, vilket är perfekt i en hemmiljö. Ingen firmware som kan hackas eller behöver uppdateras eftersom inget är exponerat.

Permalänk
Medlem

Fattar jag rätt? Med en Edgerouter kan jag alltså koppla bort omvandlaren? Bara koppla fiberkabeln direkt in i Edgerouterns SFP-port?

Känns ju som en ren lösning, färre saker som kan strula är ju aldrig fel.

Det går att göra så men du vinner inte mycket på det, de lär be dig koppla tillbaka vid eventuell felsökning ändå.

Du kan inte koppla fibern rätt in i sfp porten du behöver en modul som stämmer med kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Netgear har livstids garanti och fungerer fint per krona
Jag har en 8port 100/1000 (trodde den var 1000/1000) drar 5W men är dum.

Känns som du missuppfattat nåt här, en gigabit switch kan normalt sett klara 10/100/1000 men du får samma hastighet åt båda hållen.

https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108

Antar det är en sån du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Känns som du missuppfattat nåt här, en gigabit switch kan normalt sett klara 10/100/1000 men du får samma hastighet åt båda hållen.

https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108

Antar det är en sån du har?

Ja det stämmer och det kan jag ha gjort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag är ju en sucker för UniFi så jag hade satt en Cloud Gateway Ultra + en Switch Ultra (som har PoE) i elskåpet, och sedan 1 eller 2 U7 Lite APs där det behövs för att täcka wifi överallt. UniFis APs matas ju med PoE, så därför PoE switchen så du slipper PoE-injectors. behöver du fler nätverksportar i något rum så kan du sätta en Flex Mini där (som också kan matas med PoE).

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Jag hade kanske inte satt en PoE-switch i ett elskåp utan ventilation...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Sätt kabel från omvandlare till uttag i lägenheten och där sätt router.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Som jag misstänkte, det där är inget "elskåp" utan ett helt vanligt apparatskåp. Så det är bara att stoppa in din router och en eventuell switch som du var inne på.

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Som jag misstänkte, det där är inget "elskåp" utan ett helt vanligt apparatskåp. Så det är bara att stoppa in din router och en eventuell switch som du var inne på.

Hade routern där tidigare men täckningen på wifi blev kass pga att apparatskåpet skärmade av. När jag flyttade ut routern funkade det bättre.

Köpte i och för sig en bättre router sen också, kan testa med den nya i skåpet men misstänker samma problematik med den. Återkommer...

Permalänk
Medlem

Hade routern där tidigare men täckningen på wifi blev kass pga att apparatskåpet skärmade av. När jag flyttade ut routern funkade det bättre.

Köpte i och för sig en bättre router sen också, kan testa med den nya i skåpet men misstänker samma problematik med den. Återkommer...

Gör som någon ovan sa, ha kvar routern där du har den idag med bra täckning för WiFi. Koppla in en kabel från LAN på routern tillbaka i andra uttaget i väggen, sätt en liten enkel switch inuti apparatskåpet och koppla in resterande uttag i den.

Du kan köpa i princip vilken billig liten switch som helst för några hundralappar och stoppa in så är ditt problem löst snabbt och enkelt. Det ger dig åtminstone tid att fundera mer i framtiden om du vill uppgradera åt UniFi-hållet med riktiga accesspunkter och liknande (vilket jag varmt kan rekommendera).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det är inte ditt största problem. Utan det är din fiberoptiska kabel som kommer in i botten på apparatskåpet, det är bara en tidsfråga innan den kommer lossna. För det där är en ren och skär amatörmässig installation, det saknas minst 50cm "kabelskydd" och förmodligen även fiberoptisk kabel för att en tekniker ska kunna skarva kabeln i framtiden.

Eller hela installationen är amatörmässigt gjord, för så högt upp som allting sitter i dagsläget är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gör som @pv2b skrev så kommer det bli skitbra! Om du behöver ytterligare täckning så kan du ansluta accesspunkter där det behövs (eller Asus-routrar som stödjer AiMesh om du köpte en Asus router).

Förslag på switch är TP-Link LS1005G (5 portar) eller 8 portar beroende på hur många portar du behöver. Vill du ha ytterligare uttag i rummen så använder nu nämnda switchar där också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Det är inte ditt största problem. Utan det är din fiberoptiska kabel som kommer in i botten på apparatskåpet, det är bara en tidsfråga innan den kommer lossna. För det där är en ren och skär amatörmässig installation, det saknas minst 50cm "kabelskydd" och förmodligen även fiberoptisk kabel för att en tekniker ska kunna skarva kabeln i framtiden.

Eller hela installationen är amatörmässigt gjord, för så högt upp som allting sitter i dagsläget är fel.

Inget jag får något gjort med nu ändå, får hålla tummarna för att det funkar och vara försiktig när jag är där och grejar. Men nu har jag ytterligare en sak att ligga vaken och oroa mig för 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag är ju en sucker för UniFi så jag hade satt en Cloud Gateway Ultra + en Switch Ultra (som har PoE) i elskåpet, och sedan 1 eller 2 U7 Lite APs där det behövs för att täcka wifi överallt. UniFis APs matas ju med PoE, så därför PoE switchen så du slipper PoE-injectors. behöver du fler nätverksportar i något rum så kan du sätta en Flex Mini där (som också kan matas med PoE).

Men det förutsätter ju att det inte är CCA kablar, annars kommer TS behöva injectors på varje AP.

Permalänk
Medlem

Inget jag får något gjort med nu ändå, får hålla tummarna för att det funkar och vara försiktig när jag är där och grejar. Men nu har jag ytterligare en sak att ligga vaken och oroa mig för 😄

Det förstår jag, för det där är defenitivt inte fackmannamässigt utfört. Fiberomvandlaren och CPE utrustningen sätter man normalt sett i närheten av inkommande fiberkabel, och eluttaget sätter man oftast högst upp i ett apparatskåp. Så som det är i nuläget så kommer du få ett rent helvete att installera en switch och nätverkskabel till varje Keystone uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Nej, jag håller inte helt med dig. Mer än att duktslangen är sträckt från röret upp till fiberboxen. I fiberboxen finns det tillräckligt med slack för att göra service. Något kabelskydd behövs inte i skåpet med den typen av dukt. Men dragningen skulle varit mer genomtänkt för att inte vara i vägen.

Men kan hålla med om att sakerna inte är genomtänkt placerade.

Permalänk

"If it ain't broken, don't fix it" får väl gälla här tänker jag. Kanske inte optimalt installerat men det funkar. Har inga problem att få plats med switch och de kablar jag behöver. Om det strular i framtiden får jag ta tag i det då.

Tack för alla råd, jag kör på lösningen med switch i skåpet och routern i rummet jag har dubbel koppar till. Nu ska jag bara lösa hur jag kommer ut med nätverkskabel till garaget men det får jag nog komma fram till på egen hand. Blir att gräva ner lite tomrör nu som jag borde tänkt på när jag byggde...