Hur flytta backup på ett säkert sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Checksummorna visar bara om filen är lika eller inte.
Om de blivit korrupta på källan och sedan kopierats till båda backupdiskarna, eller först kopierats till disk 1, blivit korrupt och sedan kopierats till disk 2, så går det inte att känna av; det enda du kan se är att de är lika.

Om de däremot blivit korrupta separat (vilket i sig är osannolikt) så är det extremt osannolikt att de har samma checksumma (om de inte fått storlek 0 och därmed är likadana).

Så i kort: samma checksumma = samma innehåll, men det säger inget om huruvida filerna är lika originalet, om du inte har en checksumma på den också.

Tack, misstänkte det.
Men detta är en början iaf för att reda ut att filerna är identiska.

Skrivet av jocke92:

#5 - Jag vet inte. Det var ett bra tag sedan jag använde teracopy. Man skulle använda det oftare för att ta bättre hand om sin data när man flyttar runt den. Jag funderar också på om filstrukturen behöver vara densamma för att det ska fungera bra. Men gör ett enkelt test mellan två mappar på din vanliga hårddisk så ser du lite hur det fungerar.

#5 - Trodde du hade olika data på diskarna. Men annars kan du ju manuellt pussla sedan.

#2 -. Ja det är bara checksumman som orsakar extra läs och skrivning. Du kommer märka att det kan göra mycket mer och ge mer info och bättre estimat på tiden det tar. Nu när jag tänker djupare så

Ja det ska du kunna göra. När jag flyttar mycket data i jobbet använder jag totalcommander. Då vill jag att det ska bli rätt.

Tack, ska kolla upp.
Jag har exakt samma filstruktur på båda diskarna så det ska inte vara några problem.

Ska kolla upp Totalcommander också.
Men kommer ej köra på en Mac för att göra detta. Såg att Teracopy både finns till PC och Mac men Totalcommander enbart finns till PC. Så kanske satsat på Teracopy.

En sista fråga 😅
Kan jag också filtrera ut filer med filstorlek 0?

Permalänk
Medlem

Rsync är det program som används för att jämföra två katalogstrukturer samt kopiera filer som skiljer sig från varandra. Finns även kommandon som säkerhetskopierar ändrade filer.

Programmet finns både till Linux och Windows med CLI eller GUI.

Det första man kan köra är

rsync --dry-run -avi --progress /startkatalog/ /slutkatalog/

Det viktigaste är --dry-run som ger en torrkörning som enbart visar vad som görs och hur filer ändras utan att faktiskt ändra någonting. Detta tar man bort när man är säker på vad man gör.

Både startkatalogen och slutkatalogen ska skrivas med metoden avslutande snedstreck, annars riskerar man kopiera in katalogen i sig själv, vilket gör att alla filer kopieras in istället för att uppdateras.

Vill man att filerna jämförs med en checksumma så lägger man till -c.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En grej som ingen skrivit också ur säkerhetsperspektiv är att inte köpa 2st 8TB från samma återförsäljare, alt köpa en 3e från en annan så man har olika batcher/olika sorters diskar. Tex 2st WD och en Seagate. För 2st diskar köpta samtidigt från samma batch av diskar, om det är något fel på den batchen så kan båda diskarna haverera typ samtidigt. Samt att efter då typ 8 år så har de diskarna båda snurrat i 8år. Bästa är att ha typ en 8TB köpt 2020 och en 8TB köpt 2025, en extra kopia 2030... exempelvis.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧