Checksummorna visar bara om filen är lika eller inte.
Om de blivit korrupta på källan och sedan kopierats till båda backupdiskarna, eller först kopierats till disk 1, blivit korrupt och sedan kopierats till disk 2, så går det inte att känna av; det enda du kan se är att de är lika.
Om de däremot blivit korrupta separat (vilket i sig är osannolikt) så är det extremt osannolikt att de har samma checksumma (om de inte fått storlek 0 och därmed är likadana).
Så i kort: samma checksumma = samma innehåll, men det säger inget om huruvida filerna är lika originalet, om du inte har en checksumma på den också.
Tack, misstänkte det.
Men detta är en början iaf för att reda ut att filerna är identiska.
#5 - Jag vet inte. Det var ett bra tag sedan jag använde teracopy. Man skulle använda det oftare för att ta bättre hand om sin data när man flyttar runt den. Jag funderar också på om filstrukturen behöver vara densamma för att det ska fungera bra. Men gör ett enkelt test mellan två mappar på din vanliga hårddisk så ser du lite hur det fungerar.
#5 - Trodde du hade olika data på diskarna. Men annars kan du ju manuellt pussla sedan.
#2 -. Ja det är bara checksumman som orsakar extra läs och skrivning. Du kommer märka att det kan göra mycket mer och ge mer info och bättre estimat på tiden det tar. Nu när jag tänker djupare så
Ja det ska du kunna göra. När jag flyttar mycket data i jobbet använder jag totalcommander. Då vill jag att det ska bli rätt.
Tack, ska kolla upp.
Jag har exakt samma filstruktur på båda diskarna så det ska inte vara några problem.
Ska kolla upp Totalcommander också.
Men kommer ej köra på en Mac för att göra detta. Såg att Teracopy både finns till PC och Mac men Totalcommander enbart finns till PC. Så kanske satsat på Teracopy.
En sista fråga 😅
Kan jag också filtrera ut filer med filstorlek 0?