Finns det något mer grafiskt och likvärdigt "ghost/clone" program som Acronis True Image, Macrium reflect liknande program till Linux Mint?

Permalänk

Finns det något mer grafiskt och likvärdigt "ghost/clone" program som Acronis True Image, Macrium reflect liknande program till Linux Mint?

Kör windows nu men suktar efter Linux Mint men saknar ett sådant program!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

asså du har ju DD men det är tyvärr inte grafiskt då men fungerar väldigt smidigt sen finns ju clonezilla och rsync men jag kan inget om dem

Permalänk
Medlem

Clonezilla har ju RescueZilla som fork (eller nåt) och det har ett skapligt GUI.
(Sedan har jag upplevt det som väldigt kinkigt på att starta upp och få bild med på flera system men det kanske de löst)

Permalänk
Medlem

Har kört RescueZilla de senaste åren, inte lika finslipat GUI som True Image eller Reflect men har funkat perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om något grafiskt, men kan varmt rekommendera https://github.com/basnijholt/rsync-time-machine.py
Bara skapa ett cron-jobb och glömma bort det mer eller mindre.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill kunna göra? Timeshift är inbyggt i Mint och kommer med väldigt mycket grafiska funktioner för säkerhetskopior och snapshots. Du kan sätta filter för vad som ska kopieras, välja lagrinsyta, schemalägga och ha regler för automatisk städning.

Vanligtvis är det filer man vill spara, och då snapshots så de går att återskapa. Att återställa ett system känns lite förlegat och denna datorn jag skriver detta på har kört Mint sedan 2016 eller 2017. Samma installation, bara uppdaterat. Ren princip nu att inte installera om den.

Permalänk
Medlem

Montera /home som en fysiskt egen disk

kör med jämna mellanrum:

sudo rsync --dry-run -avi --progress --delete '/home/' '/media/swenorth1/backuper/home/'

--delete tar bort filer från målet om dom inte längre finns i din hemmapp.
--delete-during tar bort filerna under tiden processen pågår.
--delete-after tar bort filerna på samma sätt, men efter all kopiering är klar.

Den praktiska skillnaden här antagligen obetydlig, men kan vara bra att känna till. Skulle själv använda fösta eller sista alternativet. Är man osäker skippar man --delete helt, men kommer få väldigt mycket skräp som cache etc. kvar.

--dry-run gör att processen bara simuleras (inget ändras faktiskt på disken). Kan vara bra att testa först så du ser vad som händer. Ta bort --dry-run när du är säker.

Tricket här är att kopieringen går snabbt eftersom det bara är ändrade filer som rsync rör.

Kör sedan (utanför mappen du komprimerar)

sudo tar -cvf yyyy-mm-dd--tt:mm.tar.gz '/media/swenorth1/backuper/home'

Så komprimeras mappen till en tar.gz

Sparar du /etc/fstab och skapar en program.sh-fil där program som du installerar läggs in så kan du lätt installera om systemet utan att röra privata filer och bara köra din program.sh-fil sedan. Ett bra val kan vara att ha /usr/local på egen partition.

Vill du bara ha katalogen /home i din .tar.gz så ställer du dig i mappen innan /home och kör sedan:

sudo tar -cvf yyyy-mm-dd--tt:mm.tar.gz 'home'

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon