Nybörjare behöver bygga en kraftfull NAS med Jonsbo N5
Tjabba allihopa!
Humble nätverksingenjör här som trots mitt yrke aldrig byggt en dator då jag nöjt mig rätt bra med laptops under en större del av min existens 😊
För cirka ett halvår sedan flyttade jag in i en ny bostad där jag har fått 500/500 av ISP och satt upp en liten FortiGate-40F jag fick från jobbet som router + en vanlig ubiquiti takmonterad AP. Har länge varit en dröm för mig att ha en Plex server (nu ersatt med Jellyfin) som jag kan använda för att se lite film och serier, samt kunna dela med nära och kära. Det är något som jag länge antingen inte haft möjlighet eller haft tid/ork att kunna göra, så den drömmen har stått och samlat damm nu i en massa år 🥲
Nu har jag dock fått ett stort behov av lagring för att kunna ha reliable backup av min data, bilder, diverse andra filer. Betämt mig att jag därför behöver inskaffa mig en NAS. Tittade lite på om jag kan bygga en liten NAS med RPi 5, alternativt att jag köper en liten Ugreen NAS. Sedan vart jag lite osäker på om en RPi eller Ugreen kommer vara tillräckligt för att köra en Immich setup så började kika lite mer, och då hamnade jag i en rabbit-hole med Jonsbo's NAS cases. Såg deras N2 case och kände direkt att that's the way to go, sedan såg jag N3 som var ännu mer tilltalande, följt av N4 som för mig kändes som en no-brainer att den måste jag köra. Men under tiden som jag började undersöka delar och whatnot att köpa så slog det mig att jag kanske ska göra denna server till något mer än bara storage och Immich. Jellyfin har ju bland annat varit en dröm ganska länge för mig, och en Intel Arc A380 ska kunna gå att fixa in i Jonsbo N4 caset. Sen började jag tänka på vad mer jag potentiellt kan använda servern för, och då slog det mig att jag också jättegärna hade velat ha en schysst reliable GNS3 eller EVE-NG lab setup vilket kommer kräva att jag bygger ett system med minst 64GB RAM, men helst 128GB eller mer. Sedan började jag fundera på om Intel Arc A380 kommer räcka eller om jag potentiellt kommer vilja uppgradera ifrån den i framtiden till en A770 eller nyare Intel Arc kort, då måste jag gå ifrån Jonsbo N4 och istället kika på Jonsbo N5 som ger mig utrymmer att köra ett ATX kort och möjlighet att i framtiden uppgradera servern. Ja, som ni ser så snurrar tankarna 😅
Känner mig rätt övertygad på att Jonsbo N5 är det korrekta caset att köra, mindre chans för "ragrets" i framtiden 😄
Men som sagt, har noll erfarenhet av att bygga en dator, inte minst en fet kraftfull NAS. Så vill gärna få lite vägledning kring saker som jag kan behöva tänka på, vilka datordelar som hade passat bäst för denna typ av setup, och annan diverse råd som folket här kan ha till mig ☺️ Är också rätt övertygad också på att detta kommer kosta minst 20 laxingar, men vill gärna hålla det under 30 laxar i en lax ask om det går. Tänkte t.ex. att jag kan köpa LOT of 3.5" diskar från eBay för att sänka på priset.
Uppskattar minsta lilla råd och hjälp som jag kan få!
Mvh,
Misterrrr Faddy 😎