Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

det är väl den bästa man kan få för pengarna just nu med tanke på hårdvaran samt att den använder 3xA73 CPU kärnor istället för A53 som länge använts i routrar, den har även stöd för Openwrt den dagen ASUS slutar uppdatera den, så man kan väl räkna med lätt över 10 år från Openwrt iaf, R7800 från 2016 får fortfarande Openwrt uppdateringar.

det ska inte behövas, ska bara räcka med koppla in och köra.

Fattar bara inte hur jag köper den kontant.... =P

* Du kan betala varorna med Swish, kort eller delbetalning på 12, 24 eller 36 månader.

Ser bara avbetalning 36 månader som val

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

* Du kan betala varorna med Swish, kort eller delbetalning på 12, 24 eller 36 månader.

Du väljer i sista steget i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Lutar åt denna: https://printshape.se/asus/kopia-av-asus-zenwifi-bt6-bt8-bt10...

Över lag nöjd såhär långt annars.

Ok, får kanske backa på denna och hitta en annan.
Många knasiga luckor i täckningen i bostaden som Telia Sagem klarar samt att barn och fru upplever lagg/avbrott i det de gör.
Flyttade alla enheter till Wifi6 nätet eftersom några iPads/telefoner är ett par år, hjälpte inte.

Min pixel 8 klarar wifi7 fint och upplever inga problem, frugans pixel 9 har stora problem, men även en del på Wifi6 nätet.

Som sagt, familjen inte imponerad så löser jag inte ev. Inställningar eller vad det kan var så blir det en retur.

Då har jag ett Väggfäste till den över som någon gärna får höra av sig om intresse finns (print on demand så går ju inte att returnera)

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Många knasiga luckor i täckningen i bostaden som Telia Sagem klarar samt att barn och fru upplever lagg/avbrott i det de gör.
Flyttade alla enheter till Wifi6 nätet eftersom några iPads/telefoner är ett par år, hjälpte inte.

Min pixel 8 klarar wifi7 fint och upplever inga problem, frugans pixel 9 har stora problem, men även en del på Wifi6 nätet.

Som sagt, familjen inte imponerad så löser jag inte ev. Inställningar eller vad det kan var så blir det en retur.

Då har jag ett Väggfäste till den över som någon gärna får höra av sig om intresse finns (print on demand så går ju inte att returnera)

Hmm.. Det är ingen skum inställning som begränsat effekt eller antalet antenner eller så?

Hur står den, var står den?

Vad får den annars för recensioner som ni hittat och som gjort att ni som köpt beslutade er att för att köpa...?

Är fortfarande sugen. Fler som har problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

testa dessa WiFi inställningar ifall det blir bättre, testa även stänga av MLO som finns under Wireless, MLO.

2.4GHz

5GHz

6GHz

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|TRIDENT Z NEO RGB 64GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm.. Det är ingen skum inställning som begränsat effekt eller antalet antenner eller så?

Hur står den, var står den?

Vad får den annars för recensioner som ni hittat och som gjort att ni som köpt beslutade er att för att köpa...?

Är fortfarande sugen. Fler som har problem?

Vet ej, har bara satt upp den på samma plats som min förra, centralt ca 1,7m över golv på en vägghylla tillfälligt.

Ska kolla på inställningarna som det tipsades om när jag kommer hem från landet.

Vore asnice om den kunde lira som tänkt.
Känns segt att behöva skicka tillbaka men har några dagar på mig att utvärdera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Att köpa BT8 hos Telia är en skitkass process med dålig information, men om du går vidare får du valet att köpa ”kontant”. Jag har för mig att kreditkort inte funkade för mig, jag blev tvungen att köra Swish, vilket förstås är suboptimalt ur konsumentsynpunkt. Jag har inte använt min BT8 än, tänkte köra in OpenWrt med U-Boot-mod på semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

testa dessa WiFi inställningar ifall det blir bättre, testa även stänga av MLO som finns under Wireless, MLO.

2.4GHz
<Uppladdad bildlänk>

5GHz
<Uppladdad bildlänk>

6GHz
<Uppladdad bildlänk>

Tack!
Testat detta, får väl tycka att det blev mindre dåligt men det är faktiskt fortfarande sämre än Telias original router... Och då är det inte bra. :S

Är 50/50 på en retur, jäkla synd för verkar späckad med bra inställningsmöjligheter annars

Permalänk
Medlem

Kollar på att byta bredbandsleverantör, har tidigare haft Tele2 där jag fått låna router som jag då måste lämna tillbaka och skaffa en egen. Låneroutern har varit knäpptyst vilket lett att jag kunnat ha den precis bredvid soffan i vardagsrummet där nätverksuttaget finns. Ni som har https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8 som det tipsas flitigt om i den här tråden, hör man något ifrån den?

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Tack!
Testat detta, får väl tycka att det blev mindre dåligt men det är faktiskt fortfarande sämre än Telias original router... Och då är det inte bra. :S

Är 50/50 på en retur, jäkla synd för verkar späckad med bra inställningsmöjligheter annars

Har också en Asus BT8 och täckningen är verkligen dålig på den. Täcker vårat hus på 120kvm utan problem men alla tidigare routrar jag har haft har täckt hela trädgården och ut till garaget utan problem, nu tappar mobilen wifi-täckningen snabbt när jag går en bit ut i trädgården.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigAstor:

Kollar på att byta bredbandsleverantör, har tidigare haft Tele2 där jag fått låna router som jag då måste lämna tillbaka och skaffa en egen. Låneroutern har varit knäpptyst vilket lett att jag kunnat ha den precis bredvid soffan i vardagsrummet där nätverksuttaget finns. Ni som har https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8 som det tipsas flitigt om i den här tråden, hör man något ifrån den?

Har du någon gång haft en router som låter något ö.h.t?

Det brukar generellt inte behövas/finnas någon fläkt i routrar, så det finns inte något som kan låta utöver ev coilwhine.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har också en Asus BT8 och täckningen är verkligen dålig på den. Täcker vårat hus på 120kvm utan problem men alla tidigare routrar jag har haft har täckt hela trädgården och ut till garaget utan problem, nu tappar mobilen wifi-täckningen snabbt när jag går en bit ut i trädgården.

är ju en mesh router så bara fixa en till hehe, problem solved.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|TRIDENT Z NEO RGB 64GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

är ju en mesh router så bara fixa en till hehe, problem solved.

Ska inte behövas tycker jag 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du någon gång haft en router som låter något ö.h.t?

Det brukar generellt inte behövas/finnas någon fläkt i routrar, så det finns inte något som kan låta utöver ev coilwhine.

Den enda routern jag haft utöver låneroutern nu är en Netgear WNDR4700 som har en fläkt som snurrar konstant så jag visste faktiskt inte vad som är standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigAstor:

Den enda routern jag haft utöver låneroutern nu är en Netgear WNDR4700 som har en fläkt som snurrar konstant så jag visste faktiskt inte vad som är standard.

Ok, 13 år gammal router, så det kanske förklarar saken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har 107kvm i ett plan, den är i mitten så i alla yttre rum är mottagningen kass och instabil.
Barnen blir tokiga och frun tar snart ut skilsmässa.

Vill undvika mesh då jag aldrig behövt mer än en accesspunkt/router innan.

Permalänk
Medlem

Beslutet fattat, skickar tillbaka min Asus BT8.
Var lite snabb med att beställa ett printat väggfäste.
Någon som behöver det?
Skicka PM!

Söker även tips på en bra stabil router med hyggligt bra täckning.
Gips/träreglade väggar, ca 110kvm och den är centralt placerad.

Telia Wifi fast (Sagem) fungerar, men är begränsad till inställningar och barnspärrar.

Kasta tips på mig.
Lite nyfiken på Unifi, de verkar bra men har uppriktigt ingen aning.

Permalänk
Medlem

Haha, ska nollställa routern... "Resetknappen" gör inte en återställning.. håll inne WPS medan du startar den, då gör du en reset. :/

Kul ändå, jag kanske är gammalmodig men reset och hålla inne skulle känts som ett vedertaget sätt att återställa routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Haha, ska nollställa routern... "Resetknappen" gör inte en återställning.. håll inne WPS medan du startar den, då gör du en reset. :/

Kul ändå, jag kanske är gammalmodig men reset och hålla inne skulle känts som ett vedertaget sätt att återställa routern.

Stora problemet med bt8 är antennerna sitter gömda för estetik.
Antingen får man köra rymd router eller så får man köra unifi med typ en gateway cloud vid inkommande och sedan någon access punkt centralt.
De är dock inte plug n play

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra om era intryck av BT8 inte når upp till förväntningarna. Jag har varit inne på att köpa 2-pack BT8 länge och hade velat ha en router som stödjer Wifi 7 till ett rimligt pris, har mesh och är så pass välbyggd att den hållet i flera år framåt. Nu får jag nog tänka om lite här eller invänta en ytterligare rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Tråkigt att höra om era intryck av BT8 inte når upp till förväntningarna. Jag har varit inne på att köpa 2-pack BT8 länge och hade velat ha en router som stödjer Wifi 7 till ett rimligt pris, har mesh och är så pass välbyggd att den hållet i flera år framåt. Nu får jag nog tänka om lite här eller invänta en ytterligare rea.

alltså kör du 2 pack och mesh lär det inte vara några problem med täckningen.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alltså kör du 2 pack och mesh lär det inte vara några problem med täckningen.

Om bt 8 har samma problem som Xt8 så måste man köra wired backhaul dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Täckningen var en grej men den va rent ut ostabil på wifi:t.
Kan inte vara så illa men testade de olika banden, stängde av 6ghz på test, testade köra IoT nätet som bara är 2,4/5ghz och mera bakåtkompatibelt men samma skit.

Testade "rekommenderade" inställningar och fabriksinställningarna, samma issue.

Kunde funka skitbra sen fryser den/laddar inte videoström eller websida. Går säkert att lösa om man gräver i alla inställningar men kände bara att nej, den gillar vi inte så skickar tillbaka.

Är inne på en "rymdskeppsrouter" eller Unifi cloud Gate ultra och en AP... Dock lite väl dyrt med typ 4k.

Säkert bra grejer men känns overkill för mig just nu.

Vilken rymdskepps/mördar-cyborgspindel-router bör man köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kan inte vara så illa men testade de olika banden, stängde av 6ghz på test, testade köra IoT nätet som bara är 2,4/5ghz och mera bakåtkompatibelt men samma skit.

Kunde funka skitbra sen fryser den/laddar inte videoström eller websida. Går säkert att lösa om man gräver i alla inställningar men kände bara att nej, den gillar vi inte så skickar tillbaka.

Är inne på en "rymdskeppsrouter" eller Unifi cloud Gate ultra och en AP... Dock lite väl dyrt med typ 4k.

jag tror du fått en defekt router (kan ha fel dock) har inte upplevt något sådant med min, spelar tom CS2 över 6GHz WiFi och det fungerar bra.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Jag köpte en ASUS RT-BE86U nån månad sen (2700kr på rea). Nöjd med köpet.

Permalänk

Min Apple TV (nyaste modellen) har börjat tappa uppkopplingen med min Asus BT8 (som är i access point mode) sedan några dagar. Händer dagligen och den kan inte ansluta till wifit. Delar man internet från mobilen funkar den fint. Och övriga enheter i nätverket funkar fint.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag tror du fått en defekt router (kan ha fel dock) har inte upplevt något sådant med min, spelar tom CS2 över 6GHz WiFi och det fungerar bra.

Kan vara så eller så är det tänkt att man ska köra mesh... men den kan mycket väl vara defekt. Spontant fick jag dock känslan att en router med 1,8miljaders externa antenner som ser ut något ur en scifi rulle från 80talet borde vara bättre än en stilren "jag kräks inte när jag ser den" router.

Så ska hitta något riktigt fult som får frugan att svimma varje gång hon går in till kontoret, det måste vara en bra router.

Även sneglat på Unifi UCG ultra + en AP... men lite dyrt och för snyggt, måste vara kass.

Permalänk
Medlem

Min Apple TV (nyaste modellen) har börjat tappa uppkopplingen med min Asus BT8 (som är i access point mode) sedan några dagar. Händer dagligen och den kan inte ansluta till wifit. Delar man internet från mobilen funkar den fint. Och övriga enheter i nätverket funkar fint.

Exakt samma som jag hade.. Pixel 8 hade minst strul, även en gammal laptop oavsett band hade minst strul. iPads, Chromecast, robotdammsugare och främst frugans Pixel 9 hade mest strul.

Permalänk
Medlem

Hallå! Jag försöker förbättra min Ownit fiberinternetuppkoppling. Just nu ligger den på 250Mbps men jag kommer uppgradera till 1000Mbps så småningom. Lägenheten på 68m2 har olika rum och många väggar och internetuppkopplingen är långsam/svajjig, så har det varit även med 1000Mbps när jag kört det tidigare. Utrymmet för apparater är mycket liten då den är satt i en trång hall, och jag har inte möjlighet att dra kablar till dator. Måste alltså vara trådlös uppkoppling. Inom något år kommer jag flytta och då kanske wifiuppkoppling blir aktuell. Budget är max 4000kr men billigare är bättre.

Edit: Efter lite research har jag kollat in https://www.inet.se/produkt/5415256/ubiquiti-unifi-dream-rout... . Tänkte att jag skulle kunna pröva och se om den funkar. Är intressant att skapa vlan och dylikt. Om jag förstår rätt kan man även i ett senare skede koppla in en ytterligare access point om man så skulle vilja. Yay/nay?

Permalänk
Medlem

Råkar någon ha koll på Acer Predator T7?
https://www.inet.se/produkt/5414167/acer-predator-connect-t7-...

För 1690kr så känns det som att man får rätt bra specifikationer på pappret, men hur är det i verkligheten? Det finns ingen recension varken online eller på Youtube (förutom från någon med enbart WiFi 5-klienter).

Men man får bl.a.:
6GHz-frekvens
2x2 MIMO på 2,4GHz
4x4 MIMO på 5GHz
2x2 MIMO på 6GHz
Tri-Band så att alla tre frekvenser är igång samtidigt (andra i samma prisklass är bara dual-band)

OBS! Jag tänker mig denna som accesspunkt, inte som router. 2,5Gbit-porten är ju rätt poänglös i praktiken eftersom det endast är WAN-porten som är har 2,5Gbit, dom andra två för LAN har 1Gbit. Men som billig accesspunkt med 6GHz och tri-band låter det rätt billigt.

Visa signatur

press nu1mlock