Intel råkar avslöja Arrow Lake Refresh

Permalänk
Melding Plague

Intel råkar avslöja Arrow Lake Refresh

Slank med i dokumentationen av nya styrkretsen W880.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Datavetare

Läckte också en bild på nya mekaniska designen på styrkretsen. Display för info samt knappar för överklockning och fläktstyrning

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läckte också en bild på nya mekaniska designen på styrkretsen. Display för info samt knappar för överklockning och fläktstyrning

Och om en inte vill förlita sig på wiffi eller blåtand kan den kopplas in med RS-232.

Dold text
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Snusfri

Får hoppas att firmware och drivare är lite mer mogna och mer på banan så prestandan är bra från release.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

trevligt med uppdaterad styrkrets betydligt mer intressant än refresh av processor e på tiden att det blir uppgradering på styrkrets/ moderkort känns som att det inte hänt något där de sista 5 generationerna (jo pci-e 4 & 5) annars väldigt status que & inget nytt, så trevligt! Nu saknas bara nån uppdatering av hedt krets & vettig processor där oxå och framförallt någon ersättare till m.2, slimsas alltid något nytt typ 10 år efter servrarna haft det ett litet steg mot nåt nytt men man får väl vänta några generationer till innan det dyker upp nåt kul så det blir värt att uppgradera.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är en refresh så får man väl anta att prestandan kommer vara ganska snarlik nuvarande modeller.

Är mer intresserad av att se vad deras nästa arkitektur där de haft möjlighet att fixa en del av de nuvarande flaskhalsarna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En "refresh" är väl knappt ens en ny mask i kretsframställningen. Troligen mest bara lite inställningar på ASML-maskinerna. Lite som sockerkaka ungefär, vi lägger på ett lager gallium till, och späder ut det med lite mera arsenik och så toppar vi det med en nypa Germanium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

En "refresh" är väl knappt ens en ny mask i kretsframställningen. Troligen mest bara lite inställningar på ASML-maskinerna. Lite som sockerkaka ungefär, vi lägger på ett lager gallium till, och späder ut det med lite mera arsenik och så toppar vi det med en nypa Germanium.

och Pang så har man en ny Error Lake.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tippar på duglig prestanda i allt utom spel men med 100-200W mer effekt än AMD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Jag tippar på duglig prestanda i allt utom spel men med 100-200W mer effekt än AMD

?

Det var inte många rätt Intel gjorde med Arrow Lake S, en av de få var ändå att de lyckades fixa den löjligt höga effekten i Raptor Lake.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-9-285k/24...
285k drar mindre än 9950X i idle, single-core och spel. De drar rätt lika i multicore.

När Phoronix testade om 285k i våras visade det sig exakt hur katastrofal initial firmware var i Arrow Lake. En CPU ska inte kunna se 6 % prestandaökning i genomsnitt bara från firmware, det är ju ungefär vad vi ser i en ny generation x86 nu för tiden... Än mer märkligt är att ökningen inte kom från att man pressade upp effekten, genomsnittseffekten såg en marginell minskning.

https://www.phoronix.com/review/intel-arrow-lake-ubuntu-2504/...

Ovan kan låta som positiva nyheter för Intel. Enda möjliga positiva är att denna refresh kommer se ut som ett klart större lyft än vad vi brukar se. Det märkliga kommer vara hur liten skillnad det ändå kommer vara mot nuvarande Arrow Lake.

På det stora hela skulle jag säga detta är en direkt katastrof för Intel. Det visar med brutal tydlighet hur väldigt långt Intel halkat efter TSMC. Att man har stora problem att hänga med AMD i perf/W verkar helt kunna förklaras med att TSMCs process är så mycket bättre än Intels på den punkten. Intel behöver ett mirakel från 18A...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oberoende

Är inte beroende av Intel i min arbetssituation. Sitter på en i7-14700K, och det ångrar jag. Än idag kommer det fortfarande uppdateringar till moderkortet. Har gjort tester, och min CPU är inte drabbat, men förtroendet för Intel är obefintligt. Kan man släppa defekta produkter tre generationer i rad, då finns det inget mer att prata om.

Off-topic: Hade gärna sett AMD och mjukvaruutvecklarnna samarbeta mer. Som läget är nu, är jag beroende av Nvidia för AI-intesiva applikationer.

Visa signatur

Intel Core i7-14700K // MSI GeForce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeLorean:

Är inte beroende av Intel i min arbetssituation. Sitter på en i7-14700K, och det ångrar jag. Än idag kommer det fortfarande uppdateringar till moderkortet. Har gjort tester, och min CPU är inte drabbat, men förtroendet för Intel är obefintligt. Kan man släppa defekta produkter tre generationer i rad, då finns det inget mer att prata om.

Off-topic: Hade gärna sett AMD och mjukvaruutvecklarnna samarbeta mer. Som läget är nu, är jag beroende av Nvidia för AI-intesiva applikationer.

Att de fortfarande kommer bios uppdatering är ju positivt.... Kommer ju fortfarande till Sandy Bridge ännu.

Sen bränner ju amd sina x3d via pbo just nu (200 bekräftade fall) och där vet de inte exakt varför då tydligen vissa har inte ens haft pbo aktiverat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ska bygga två Core Ultra 7-system imorgon. Blir ändå intressant att få testa dem själv till slut.

Verkade för pengen man fick ge vara bra sett till pris kontra prestanda. Spel åsido. Ska bli videoredigeringsmaskiner.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?

Det var inte många rätt Intel gjorde med Arrow Lake S, en av de få var ändå att de lyckades fixa den löjligt höga effekten i Raptor Lake.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-9-285k/24...
285k drar mindre än 9950X i idle, single-core och spel. De drar rätt lika i multicore.

När Phoronix testade om 285k i våras visade det sig exakt hur katastrofal initial firmware var i Arrow Lake. En CPU ska inte kunna se 6 % prestandaökning i genomsnitt bara från firmware, det är ju ungefär vad vi ser i en ny generation x86 nu för tiden... Än mer märkligt är att ökningen inte kom från att man pressade upp effekten, genomsnittseffekten såg en marginell minskning.

https://www.phoronix.com/review/intel-arrow-lake-ubuntu-2504/...

Ovan kan låta som positiva nyheter för Intel. Enda möjliga positiva är att denna refresh kommer se ut som ett klart större lyft än vad vi brukar se. Det märkliga kommer vara hur liten skillnad det ändå kommer vara mot nuvarande Arrow Lake.

På det stora hela skulle jag säga detta är en direkt katastrof för Intel. Det visar med brutal tydlighet hur väldigt långt Intel halkat efter TSMC. Att man har stora problem att hänga med AMD i perf/W verkar helt kunna förklaras med att TSMCs process är så mycket bättre än Intels på den punkten. Intel behöver ett mirakel från 18A...

Jag tänkte mig att en refresh kommer vara Intel-klockad till max som deras tidigare, men jag blir gärna överraskad att de lyckas bättre än så