Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

SweClockers varumärke sjunker som en sten varje gång en deal för bra för att vara sann uppdagas.

Sidan är mer eller mindre synonym med kravmaskiner som först erkänner att de chansar sen agerar helt irrationellt när deras tes om felprissättning visade sig vara sann. Då ska det gå till ARN, polisen och hängas ut.

Man får dölja skärmen när man läser forumet i kollektivtrafiken nuförtiden 😂 Medlemmarna här representerar sidan. Hur ser det ut för en utomstående i såna här lägen?

Hur många Red Devils ser vi på Marknaden och Blocket imorgon?

SweC är en tekniksida. Det borde inte vara kontroversiellt att folk där är prismedvetna, följer reor och i vissa fall även tar sina konsumenträttigheter på allvar. Att göra narr av det med svepande generaliseringar säger mer om debattklimatet än om dem som faktiskt agerar.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bara nyfiken. har inte följt kortets strapatser. Vad är priset som det tjafsas om?

Nersatt från typ 10.5 till 5.5 eller något sådant, 44% rabatt var det satt.

Permalänk
Medlem

Tror att det blev en reverse order på beställningarna som någon annan nämnde, grattis till de som fick en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

Den typiska tidslinjen på SnålClockers varje gång en blatant fel-prissättning sker

"Det är ju garanterat fel, men man kan ju chansa och hoppas på det bästa."

"Jag beställde 7 stycken - Det står att order är mottagen, får se om det går igenom"

"Nu har det gått en timme, men ingen förändring skedd"

"Efter tre timmar ser jag ingen uppdatering på min beställning. Jag har nu ringt, mailat och chattat med deras kundtjänst"

En minut efter midnatt:

"Fortfarande ingen uppdatering! Komplett är ONDA! Det är RENT FÖRJÄVLIGT att man inte kan köpa 3 grafikkort på halva priset utan att bli SCAMMAD. Jag kommer anmäla till ARN. Hänga på låset till kundtjänst och berätta för dem att det är min RÄTT att få köpa varan 🤡 Tur att vi på KonsumenrättsClockers FÖRSTÅR att det är fel pris. Vi VET vad våra RÄTTIGHETER är, inte som dumsvensson!!!"

Tätt följt av en hord med likasinnade som ska bojkotta och körsjunga negativa erfarenheter om butiken.

Ärligt talat hoppas jag att ingen av er får några grafikkort att tala om.
Pinsamt.

Hade varit intressant med forskningsstudier på just detta fenomen. Har t.o.m. svårt att förstå mig på varför dess känslor ens uppstår (tror inte bara på girighet).
Jag har själv varit med om detta fenomen tidigare; den blinda lyckan över att hitta dessa "fynd" och sen besvikelsen när man börjar fatta att något var fel och man troligtvis inte kommer att få grejerna, och sedan måste jag medge att hornen växer fram.

Så här i efterhand måste jag ändå vara på sidan att ett köp enbart borde ske om säljaren och kunden är med på priset hela vägen. Säg typ offert -> beställning -> beställingsbekräftelse med mänsklig inblandning i alla steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malde:

Min order står som "skickad" på komplett, och fick från postnord nu att de har "fått beställning på en leverans till dig".
La min order strax efter 13.00.

Jag lade min beställning klockan 11:00 och har fortfarande inte fått någon vara skickad, så det går inte att anta att produkten tog slut direkt eller att beställningarna hanteras i turordning.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Viking
Skrivet av smel:

Vem säger det och hur ska komplett i så fall bevisa det?

Säger inte att du juridiskt har fel. Men det är just det som är att utnyttja konsumenträttigheterna. Moraliskt fel enligt mig.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Men hur kan folk som beställt efter mig fått sina varor skickade? Jag beställde inte direkt supertidigt: 01/06/2025 10:03, men om folk som beställer efter kl 13 får sina så är ju något fel?

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vilken annan diskussion om vilka andra avbrutna ordrar stör den här menar du? 🤔

Well. Hm. Denna?
Fungerar utmärkt som meta-exempel på problematiken:
Följ denna diskussion i tråden, jag tycker inte den är lätt att följa.

Samlingstrådar är ett otyg. Fungerar utmärkt som tips-tråd, uselt som diskussionstråd. Speciellt trådar där någon i framtiden skulle söka efter en specifik information.

Jag tycker fortfarande att diskussionen om grafikkorten ska ligga i en egen tråd. Precis som den gjorde härom dagen, efter den lyftes ur tips-tråden, innan den hamnade i denna tråd.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Men hur kan folk som beställt efter mig fått sina varor skickade? Jag beställde inte direkt supertidigt: 01/06/2025 10:03, men om folk som beställer efter kl 13 får sina så är ju något fel?

Jag beställde också innan 13 och fick min avbruten. Kan ju inte vara ok att slumpa fram vilka som får det skickat?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

"Sist till kvarn" är tydligen Kompletts motto

Om medvetet så kan det vara en metod för att sålla ut scalpers

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Viking
Skrivet av Dedde:

Orderbekräftelserna skickades ut baklänges. Alltså den som köpte sist fick sin först.

Så nu har de antagligen skickat ut kort till de som först fick orderbekräftelsen. Det känns ju lite orättvist.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Mitt köp blev avbrutet. Fick mail igår om detta.

Permalänk
Medlem

haha eller hur, jag beställde hyfsat "tidigt" och avbokat men folk som beställt långt senare får, komiskt haha.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Nu är det inte felpris längre men slumpmässigt levereras… Som jag skrev tidigare det hela fortsätter se ut som social experiment och komplett läser va folk skriver här 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

haha eller hur, jag beställde hyfsat "tidigt" och avbokat men folk som beställt långt senare får, komiskt haha.

<Uppladdad bildlänk>

Ditt 4090 klarar sig nog ett tag till 😉

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Detta gör ju att deras text i mailet "Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde." inte heller stämmer, för onekligen borde ju kortet varit ännu mer slut kl 13 än kl 10?

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Detta gör ju att deras text i mailet "Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde." inte heller stämmer, för onekligen borde ju kortet varit ännu mer slut kl 13 än kl 10?

Det vet vi redan för de glömde att dölja kortets lagersaldo samt att stänga av köp knappen på norska sidan. De har samma lager.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med Komplett och påtalat att jag anser att de hanterat ärendet felaktigt. Jag fick som svar att jag kommer få ett mejl i frågan, inget mer.. Vad andra väljer att göra är upp till dem men jag tänker inte släppa detta.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Syftet med lagen är att skydda konsumenter mot oseriös prissättning, inte att skapa en lucka där folk ska kunna utnyttja butikers ärliga misstag. Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster när sådana här "felpriser" uppmärksammas.

Först kommer vågen av folk som "testar" att lägga en beställning och accepterar att de kanske inte får sin vara. Sedan kommer nästa grupp, de som går all in för att kräva sin "rätt" till felet, mejlar kundtjänst, postar på sociala medier, hotar med Konsumentverket och försöker pressa ut en vinst.

Det är rätt grisigt beteende. Att se en sannolik miss och ändå försöka kräva "sin rätt" är inte att stå upp för konsumenters rättigheter, det är att urholka dem. När folk utnyttjar systemet på det här sättet så skapar det bara misstro mellan alla parter. Mer krångliga villkor och i förlängningen att det blir sämre för alla.

Håller delvis med och delvis inte.

Har Komplett klantat sig och satt ett pris de inte tänkt sig och sedan ingått ett bindande avtal så är det knappast fel kräva att avtalet uppfylls. Så fungerar det ju i alla andra sammanhang med varor och tjänster.

Komplett är rätt duktiga på att själva "utnyttja systemet" och skapa misstro på egen hand. Har råkat ut för både falska kampanjer och att de straight upp ljugit om konsumentköplagar i reklamationsärenden t.ex. De är inga duvungar. Att det är "grisigt beteende" för konsumenter att stå på sig om nu Komplett klantat sig är fritt fram att tycka, men att det skulle urholka konsumenträttigheter är mer långsökt.

Komplett hade ju lätt kunnat undvika hela situationen genom att tydliggöra i den initiala orderbekräftelsen att den inte utgör en accept såsom många andra gör. Det är inte direkt "krångliga villkor". Enligt vägledande mål från ARN är den nämligen att betrakta som det om inte motsatsen framgår tydligt.

Till sist ska man ju komma ihåg att Sweclockers regelbundet är både sponsrat av och annonserar åt Komplett, så ni är knappast helt neutrala i frågan.

Jag håller dock helt med om att det är tröttsamt med folk som blir rabiata, högljudda och börjar kasta skit runt sig. Att lugnt diskutera den juridiska aspekten tycker jag inte faller under det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att minst en till beställning runt 12-13tiden igår är skickad.

Själv beställde jag runt kl0800 och min blev annullerad. Kollegan beställde när vi satt och käkade lunch på min uppmaning, han har fått den skickad.

Så dom som beställde sist får alltså.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag la min order 01/06/2025 02:01 fick även den avbokad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Själv beställde jag runt kl0800 och min blev annullerad. Kollegan beställde när vi satt och käkade lunch på min uppmaning, han har fått den skickad.

Jäklar, nu vart det intressant

Permalänk
Medlem

Beställde kl 10.40 och fick den avbruten, ringde in till kundtjänst men dem ville inte tala om ärendet utan hänvisade till email.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Wtf känns inte ok hur dom hanterat detta direkt. Om dom hade skickat ut korten till dom som var först hade ju varit en grej. Vafan har dom för orderhanteringssystem egentligen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Hade avskrivit det här men nu kontaktar även jag Komplett. Kan ju inte leverera beställningarna som kommer in sist...

Permalänk
Medlem

En förklaring från Kompletts sida ligger i deras bästa intresse just nu, finns inte mycket till logik i det hela..

1. Principen om turordning / likabehandling

Om Komplett skickar ut varor till kunder som beställt senare, medan de annullerar tidigare beställningar utan saklig grund, kan det anses som godtycklig hantering. Det finns inga lagkrav på "först till kvarn", men företag ska agera konsekvent och icke-diskriminerande. Att du beställt tidigt, men nekas med hänvisning till tekniskt fel, medan senare kunder får sina produkter, underminerar trovärdigheten i deras påståenden.

//Marknadsföringslagen (2008:486), 5 § och 6 § – Företag får inte agera på ett sätt som är vilseledande eller strider mot god affärssed.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har i tidigare beslut (exempelvis ARN 2020–07315) kritiserat företag för att avvika från turordning utan tydlig förklaring.

2. Att komplett hänvisar till framtida mejl istället för att svara

Att bara säga "du kommer få ett mejl" utan att faktiskt svara på dina frågor är inte tillräckligt enligt konsumenträttslig praxis. Konsumentverket anser att företag ska ge tydliga och konkreta svar på direkta frågor från kunder. Det är inte ett giltigt sätt att avfärda frågor om varför beställningen inte hanteras rättvist.

//E-handelslagen (2002:562), 9–11 §§ kräver att företaget ger korrekt information och bekräftar beställningar på ett tydligt sätt.

Konsumentverket skriver uttryckligen att företag har skyldighet att svara på frågor från konsumenter om en produkt eller beställning:

”Näringsidkaren ska informera på ett klart och begripligt sätt. Konsumenten ska få svar på sina frågor så snabbt och tydligt som möjligt.”

Källa: Konsumentverket – Information vid distansavtal

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Jag beställde kortet klockan 13:26, mitt köp blev annullerat. Har själv mailat komplett och hoppas på att få mer klarhet i detta spektakel.

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Well. Hm. Denna?
Fungerar utmärkt som meta-exempel på problematiken:
Följ denna diskussion i tråden, jag tycker inte den är lätt att följa.

Samlingstrådar är ett otyg. Fungerar utmärkt som tips-tråd, uselt som diskussionstråd. Speciellt trådar där någon i framtiden skulle söka efter en specifik information.

Jag tycker fortfarande att diskussionen om grafikkorten ska ligga i en egen tråd. Precis som den gjorde härom dagen, efter den lyftes ur tips-tråden, innan den hamnade i denna tråd.

Exakt specifikt vilken diskussion om vilken avbruten order av vilken produkt menar du att den stör? Om du tycker samlingstrådar är ett otyg förstår jag varför du klickar in på en samlingstrådar och läser, och när du väl har klickat in på den borde du stänga fliken genast.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Var nog en av de få första som beställde eftet tipset kom in men ändå är min order avbruten, jag hade inte räknat med någonting egentligen och igår när jag fick mailet så ryckte jag på axlarna och släppte det. Men nu när det rullar in folk som har beställt i princip sist i ledet och får sina kort levererade får jag lite bitter smak helt ärligt. Jag inväntar och ser vad ni får för svar ifrån Kompletts sida i ärendet innan jag själv tar kontakt tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Hade avskrivit det här men nu kontaktar även jag Komplett. Kan ju inte leverera beställningarna som kommer in sist...

Samma här hade också avskrivit det. Men med det här beteendet så går det ju inte bara att hålla tyst.

Visa signatur