Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem

Men vad trodde folk, det är ju så uppenbart att det var ett misstag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Den enögda girighet som forumet och dess medlemmar visar upp i sådana här sammanhang, ihop med den drakoniska synen på företag och dess verksamhet är fan skrämmande...

Alla här vet att det var ett felaktigt pris, antingen medvetet eller undermedvetet, även de som hävdar motsatsen. Hur jag kan vara säker på det? Jo för att om det har varit ett rimligt kampanjpris, som vilket annat, och som man kan förvänta sig dyker upp igen om en månad eller nåt, så hade ni inte ens brytt er om att kommentera. Ni kanske lurar er själva men ni lurar inte mig iaf. Hade det inte handlat om ett uppenbart felaktigt pris hade det inte blivit någon uppståndelse överhuvudtaget, oavsett hur Komplett hade hanterat det. "Jaha, några fick köpa ett Radeon 9070 XT Red Devil för 500 spänn billigare än vad som är vanligt förekommande vid reor i nuläget medans andra inte fick det. Big deal..." hade alla tänkt i ett sådant fall.

Vissa hävdar att det handlar om konsumenträtt och att man ska hävda sin rätt gentemot Komplett och driva ärendet via ARN osv. Seriöst? Ni beter som att de skulle ha lurat på er en TV för 20 000 kr som egentligen bara är värd 10 000 kr eller nåt. Existerar konsumenträtten verkligen för att man ska kunna "sätta dit" företag som begår uppenbara misstag??

Att det handlar om ett misstag är uppenbart och Komplett har ju även via redaktionen erkänt att de gjort bort sig och bett om ursäkt. Att de förlorar en del i anseende för att de har ett undermåligt ordersystem (med tillhörande rutiner) som tillåter uppenbart felaktig prissättning, visar lagersaldon som inte alls stämmer och dessutom tillåter att flera tusentals ordrar fortsätter strömma in på redan slutsålda produkter är en självklarhet, men mycket mer än så borde inte det här handla om.

Skrivet av shelter:

Men vad trodde folk, det är ju så uppenbart att det var ett misstag.

Det är ingen som förnekar att priset var ovanligt lågt, det är just därför många reagerade snabbt och beställde, ofta med inställningen att det kanske inte skulle gå igenom. Det har diskuterats öppet från start.

Men det du verkar missa är att ilskan inte handlar om att sätta dit Komplett för ett misstag. Det handlar om hur de hanterat situationen efteråt. Att ett företag kan göra ett fel är mänskligt, men när man väljer att leverera till några och ignorera andra utan tydliga kriterier eller kommunikation, då uppstår en berättigad kritik.

Det är inte girighet att ifrågasätta varför slumpmässiga beställningar skickades medan andra som lades tidigare bara ignorerades. Det är inte heller drakoniskt att vilja ha transparens från ett företag man handlar hos.

Och angående konsumenträtten, nej, den finns inte för att sätta dit företag. Den finns för att skapa balans mellan köpare och säljare. Att pröva ett ärende via ARN är ett sätt att reda ut oklarheter i en gråzon, inte ett tecken på att någon försöker lura till sig något.

Många här hade säkert accepterat en rak kommunikation och en konsekvent hantering. Det är just avsaknaden av det som skapat uppståndelsen, inte prislappen i sig.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det är ingen som förnekar att priset var ovanligt lågt, det är just därför många reagerade snabbt och beställde, ofta med inställningen att det kanske inte skulle gå igenom. Det har diskuterats öppet från start.

Men det du verkar missa är att ilskan inte handlar om att sätta dit Komplett för ett misstag. Det handlar om hur de hanterat situationen efteråt. Att ett företag kan göra ett fel är mänskligt, men när man väljer att leverera till några och ignorera andra utan tydliga kriterier eller kommunikation, då uppstår en berättigad kritik.

Det är inte girighet att ifrågasätta varför slumpmässiga beställningar skickades medan andra som lades tidigare bara ignorerades. Det är inte heller drakoniskt att vilja ha transparens från ett företag man handlar hos.

Och angående konsumenträtten, nej, den finns inte för att sätta dit företag. Den finns för att skapa balans mellan köpare och säljare. Att pröva ett ärende via ARN är ett sätt att reda ut oklarheter i en gråzon, inte ett tecken på att någon försöker lura till sig något.

Många här hade säkert accepterat en rak kommunikation och en konsekvent hantering. Det är just avsaknaden av det som skapat uppståndelsen, inte prislappen i sig.

Jo det är faktiskt flera personer som hävdat att priset inte är uppenbart felaktigt. Du får nog läsa om tråden...

Det spelar ingen roll hur Komplett hade gjort när väl misstaget hade begåtts, alla hade inte blivit nöjda ändå. Ifall de hade valt att inte skicka några kort alls hade en högljudd skara skrikit "Va fan, de kunde iaf skickat ut de kort som de hade i lager till det priset!" eller liknande. Hade de lagt ner stora resurser på att, ur ett havererat ordersystem, försöka reda ut i vilken ordning ordrarna faktiskt kom in (och eventuellt försökt rensa för scripters/scalpers och dylikt) så hade folk ändå inte varit nöjda. Det hade definitivt funnits en skara folk som bestämt hade hävdat att den framarbetade turordningen inte stämde och att Komplett är bara skit och mög ändå. Girighet och logik går aldrig ihop...

På vilket sätt menar du att det här skulle utgöra en gråzon gällande konsumenträtten? Kunden måste kunna tvinga företag till att få köpa en produkt till uppenbart felaktigt pris eller så blir den blåst? Kom igen, du griper efter halmstrån och du vet om det.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jo det är faktiskt flera personer som hävdat att priset inte är uppenbart felaktigt. Du får nog läsa om tråden...

Det spelar ingen roll hur Komplett hade gjort när väl misstaget hade begåtts, alla hade inte blivit nöjda ändå. Ifall de hade valt att inte skicka några kort alls hade en högljudd skara skrikit "Va fan, de kunde iaf skickat ut de kort som de hade i lager till det priset!" eller liknande. Hade de lagt ner stora resurser på att, ur ett havererat ordersystem, försöka reda ut i vilken ordning ordrarna faktiskt kom in (och eventuellt försökt rensa för scripters/scalpers och dylikt) så hade folk ändå inte varit nöjda. Det hade definitivt funnits en skara folk som bestämt hade hävdat att den framarbetade turordningen inte stämde och att Komplett är bara skit och mög ändå. Girighet och logik går aldrig ihop...

På vilket sätt menar du att det här skulle utgöra en gråzon gällande konsumenträtten? Kunden måste kunna tvinga företag till att få köpa en produkt till uppenbart felaktigt pris eller så blir den blåst? Kom igen, du griper efter halmstrån och du vet om det.

INGEN kan längre hävda att priset var uppenbart felaktigt eftersom komplett beslutat sig för att leverera korten.

Hade det varit ett felaktigt pris skulle komplett ha makulerat alla ordrar och hänvisat till det, allt annat är att öppna upp för konsumenträttsliga åtgärder

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jo det är faktiskt flera personer som hävdat att priset inte är uppenbart felaktigt. Du får nog läsa om tråden...

Det spelar ingen roll hur Komplett hade gjort när väl misstaget hade begåtts, alla hade inte blivit nöjda ändå. Ifall de hade valt att inte skicka några kort alls hade en högljudd skara skrikit "Va fan, de kunde iaf skickat ut de kort som de hade i lager till det priset!" eller liknande. Hade de lagt ner stora resurser på att, ur ett havererat ordersystem, försöka reda ut i vilken ordning ordrarna faktiskt kom in (och eventuellt försökt rensa för scripters/scalpers och dylikt) så hade folk ändå inte varit nöjda. Det hade definitivt funnits en skara folk som bestämt hade hävdat att den framarbetade turordningen inte stämde och att Komplett är bara skit och mög ändå. Girighet och logik går aldrig ihop...

På vilket sätt menar du att det här skulle utgöra en gråzon gällande konsumenträtten? Kunden måste kunna tvinga företag till att få köpa en produkt till uppenbart felaktigt pris eller så blir den blåst? Kom igen, du griper efter halmstrån och du vet om det.

Du har rätt i att åsikterna om priset gått isär, och det är just därför det inte är så enkelt som att säga att det är svart eller vitt. Vad som är uppenbart felaktigt är inte alltid glasklart i praktiken, särskilt inte när Komplett under samma period skyltade brett med kampanjer och stora prissänkningar. Det låg alltså helt i linje med deras egen marknadsföring att tro att detta var en del av deras kampanjutbud.

Det är inte girighet att reagera på inkonsekvens. Hade Komplett makulerat alla ordrar direkt, med tydlig och rak kommunikation, hade det säkert funnits några som blev besvikna, men det hade varit lättare att acceptera. Det stora problemet är att de valde att leverera till vissa kunder i efterhand, utan tydlig logik i turordningen. Det gör inte bara situationen otydlig utan väcker också frågor om rättvisa och hur de hanterar kundrelationer.

Att ifrågasätta detta handlar inte om att "tvinga" företag att sälja något till fel pris, utan om att lyfta att deras agerande är både rörigt och bristfälligt. Det är dessutom helt rimligt att låta en oberoende instans som ARN titta på ärendet, inte för att sätta dit någon, utan för att få ett tydligt avgörande i en situation där lagen faktiskt inte är så entydig som vissa vill få det att låta.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Samtidigt så driver man ett företag och mänskliga faktorn slår till o tryckfelnisse slår till, vad har man för skyldighet som företagare, sälja produkter till förlust och gå under bara för att hedra vad som publicerats även om det va fel uppgifter?

Men ja tråkigt läge både för kunder och Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

INGEN kan längre hävda att priset var uppenbart felaktigt eftersom komplett beslutat sig för att leverera korten.

Hade det varit ett felaktigt pris skulle komplett ha makulerat alla ordrar och hänvisat till det, allt annat är att öppna upp för konsumenträttsliga åtgärder

Givetvis kan man hävda det. Komplett skickar ju ut det här korten med betydligt förlust på ren goodwill. Det var ju knappast deras tanke från början. Alltså var priset felaktigt men de väljer att ta den smällen i ett försökt att iaf tillfredsställa någon.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Du har rätt i att åsikterna om priset gått isär, och det är just därför det inte är så enkelt som att säga att det är svart eller vitt. Vad som är uppenbart felaktigt är inte alltid glasklart i praktiken, särskilt inte när Komplett under samma period skyltade brett med kampanjer och stora prissänkningar. Det låg alltså helt i linje med deras egen marknadsföring att tro att detta var en del av deras kampanjutbud.

Det är inte girighet att reagera på inkonsekvens. Hade Komplett makulerat alla ordrar direkt, med tydlig och rak kommunikation, hade det säkert funnits några som blev besvikna, men det hade varit lättare att acceptera. Det stora problemet är att de valde att leverera till vissa kunder i efterhand, utan tydlig logik i turordningen. Det gör inte bara situationen otydlig utan väcker också frågor om rättvisa och hur de hanterar kundrelationer.

Att ifrågasätta detta handlar inte om att "tvinga" företag att sälja något till fel pris, utan om att lyfta att deras agerande är både rörigt och bristfälligt. Det är dessutom helt rimligt att låta en oberoende instans som ARN titta på ärendet, inte för att sätta dit någon, utan för att få ett tydligt avgörande i en situation där lagen faktiskt inte är så entydig som vissa vill få det att låta.

Eller så kan man bara med sunt förnuft inse att ibland sker det oskyldiga misstag och allt här i livet behöver inte utredas. Folk klagar, med all rätt, ofta på att hur mycket byråkrati samhället består av idag. Undra varför med den inställning du har till sådana här uppenbara felaktigheter...

Bara för att vara tydlig så förstår jag att man i det här fallet försöker profitera på att ett företag gör en miss, men om det nu inte går så kan man ju bara gå vidare i livet och företaget i fråga behöver ju inte tvunget kölhalas bara för det.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Eller så kan man bara med sunt förnuft inse att ibland sker det oskyldiga misstag och allt här i livet behöver inte utredas. Folk klagar, med all rätt, ofta på att hur mycket byråkrati samhället består av idag. Undra varför med den inställning du har till sådana här uppenbara felaktigheter...

Bara för att vara tydlig så förstår jag att man i det här fallet försöker profitera på att ett företag gör en miss, men om det nu inte går så kan man ju bara gå vidare i livet och företaget i fråga behöver ju inte tvunget kölhalas bara för det.

Problemet är inte att ett företag gör ett misstag, det händer. Problemet är hur de hanterar det efteråt. Komplett marknadsförde kraftiga kampanjer, deras sida tog emot beställningar, skickade orderbekräftelser och sedan valde de att slumpmässigt skicka ut några kort medan resten fick ett standardiserat avslag i efterhand. Det är inte sunt förnuft att bara rycka på axlarna åt det.

Att ställa krav på att företag tar ansvar för hur de hanterar sina egna system är inte byråkrati, det är konsumentskydd. Om man inte bryr sig om det får man gärna stå tillbaka, men kritisera inte dem som orkar ifrågasätta när något är uppenbart illa skött.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Givetvis kan man hävda det. Komplett skickar ju ut det här korten med betydligt förlust på ren goodwill. Det var ju knappast deras tanke från början. Alltså var priset felaktigt men de väljer att ta den smällen i ett försökt att iaf tillfredsställa någon.

Det enda de tydligt har pekat på som gick fel var lagersaldot. De har inte sagt rakt ut att priset var ett misstag och att det är huvudanledningen till att ordrarna annullerades. Huvudorsaken är att de har svårt att få in kort. Om de har svårt att få in kort till det priset bör de säga det rakt ut.

Sen är turordningen det som gjorde folk mest lack. Om de ska skicka ut några kort är det definitivt de som beställde först som ska bli belönade.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Yorg

Folk har postat bilder där deras beställningar är skickade och tid det är beställt och folk som beställt flera timmar tidigare har fått ordrarna strukna.

I den andra tråden.

Absolut, vilket inte förändrar något av det jag skrev. Vi vet inte om någon här hade fått något kort om de istället skickat kort till de första ordrarna i turordningen eftersom vi inte vet hur många ordrar som kom in och när.

Skrivet av sweisdapro:

INGEN kan längre hävda att priset var uppenbart felaktigt eftersom komplett beslutat sig för att leverera korten.

Hade det varit ett felaktigt pris skulle komplett ha makulerat alla ordrar och hänvisat till det, allt annat är att öppna upp för konsumenträttsliga åtgärder

Åsikt =/= Fakta

Det är din åsikt, inte någon fakta. Man kan lätt tänka sig att de valde att agera med goodwill och ta en rejäl ekonomisk smäll, då kan man fortfarande hävda ett uppenbart felaktigt pris.

Om det skulle hålla? Det kan ingen av oss veta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det enda de tydligt har pekat på som gick fel var lagersaldot. De har inte sagt rakt ut att priset var ett misstag och att det är huvudanledningen till att ordrarna annullerades. Huvudorsaken är att de har svårt att få in kort. Om de har svårt att få in kort till det priset bör de säga det rakt ut.

De säger att priset var fel i den här artikeln: "vi kommer att leverera kortet till fel pris till ett fåtal". Att de har svårt att få in fler kort till det priset är rätt självklart, nya grafikkort med begränsad tillgång reas aldrig ut för nästan halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De säger att priset var fel i den här artikeln: "vi kommer att leverera kortet till fel pris till ett fåtal". Att de har svårt att få in fler kort till det priset är rätt självklart, nya grafikkort med begränsad tillgång reas aldrig ut för nästan halva priset.

Tack, missade den meningen. Då har de sagt det som behövs faktiskt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Problemet är inte att ett företag gör ett misstag, det händer. Problemet är hur de hanterar det efteråt. Komplett marknadsförde kraftiga kampanjer, deras sida tog emot beställningar, skickade orderbekräftelser och sedan valde de att slumpmässigt skicka ut några kort medan resten fick ett standardiserat avslag i efterhand. Det är inte sunt förnuft att bara rycka på axlarna åt det.

Att ställa krav på att företag tar ansvar för hur de hanterar sina egna system är inte byråkrati, det är konsumentskydd. Om man inte bryr sig om det får man gärna stå tillbaka, men kritisera inte dem som orkar ifrågasätta när något är uppenbart illa skött.

Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. I mitt ursprungliga inlägg är jag kritiskt till Komplett kassa rutiner och ordersystem. För det förtjänar de kritik.

Att de inte tillfredsställer den giriga pöbelns alla önskemål är inget som de tvunget behöver kritiseras för dock, enligt mig. Allting behöver inte tvunget "dras hela vägen" och varje enskilt misstag från ett företag är inte tvunget ett hot mot konsumentskyddet.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. I mitt ursprungliga inlägg är jag kritiskt till Komplett kassa rutiner och ordersystem. För det förtjänar de kritik.

Att de inte tillfredsställer den giriga pöbelns alla önskemål är inget som de tvunget behöver kritiseras för dock, enligt mig. Allting behöver inte tvunget "dras hela vägen" och varje enskilt misstag från ett företag är inte tvunget ett hot mot konsumentskyddet.

Det är lite komiskt att du anklagar andra för att inte läsa vad du skriver samtidigt som du själv verkar missa vad folk faktiskt säger här. Ingen här kräver att varje misstag ska "dras hela vägen" eller att företag ska korsfästas för minsta snedsteg. Däremot finns det fullt rimliga invändningar när ett företag säljer varor under kampanjflagg, tar emot beställningar, bekräftar dem, och sedan hanterar det hela med ren slump.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Kan de sänka priserna nu kanske när 5080 super "killer" är på gång?

Alltså amd 9080xt

https://www.notebookcheck.net/RTX-5080-Super-killer-AMD-to-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Givetvis kan man hävda det. Komplett skickar ju ut det här korten med betydligt förlust på ren goodwill. Det var ju knappast deras tanke från början. Alltså var priset felaktigt men de väljer att ta den smällen i ett försökt att iaf tillfredsställa någon.

ja, jo, hävda det kan de ju alltid prova, men juridiskt brukar det var svårt att hävda en sak (att du har rätt att makulera ordrar pga uppenbart felaktigt pris) och göra en annan (leverera ordrar lagda med det felaktiga priset)

Detta är helt och hållet skilt från diskussionen om 44% rabatt är rimligt eller ej på datorkomponenter...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Åsikt =/= Fakta

Det är din åsikt, inte någon fakta. Man kan lätt tänka sig att de valde att agera med goodwill och ta en rejäl ekonomisk smäll, då kan man fortfarande hävda ett uppenbart felaktigt pris.

Om det skulle hålla? Det kan ingen av oss veta.

Faktan är ju att komplett valt att leverera ordrar som är lagda med det felaktiga priset, ordrar som de kunnat makulera och hänvisa till "uppenbart felaktigt pris".
juridiskt brukar det var svårt att hävda en sak (att du har rätt att makulera ordrar pga uppenbart felaktigt pris) och göra en annan (leverera ordrar lagda med det felaktiga priset).

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jubas:

Kan de sänka priserna nu kanske när 5080 super "killer" är på gång?

Alltså amd 9080xt

https://www.notebookcheck.net/RTX-5080-Super-killer-AMD-to-re...

Detta är ett rykte som Moore's Law is Dead (MLID) lanserat. Med tanke på hans historik är chansen att det är sant ytterst liten, medan risken att det är något han rakt av ljugit ihop väldigt stor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det är lite komiskt att du anklagar andra för att inte läsa vad du skriver samtidigt som du själv verkar missa vad folk faktiskt säger här. Ingen här kräver att varje misstag ska "dras hela vägen" eller att företag ska korsfästas för minsta snedsteg. Däremot finns det fullt rimliga invändningar när ett företag säljer varor under kampanjflagg, tar emot beställningar, bekräftar dem, och sedan hanterar det hela med ren slump.

Det komiska är att ibland undrar jag om vi läser i samma tråd... Det har ju uttryckts flertalet åsikter om alla som har fått en "orderbekräftelse" kan dra ärendet vidare till ARN eller att man från med nu kommer bojkotta Komplett osv. Det menar jag är att "dra det hela vägen". Det är fullt rimligt att man (jag i det här fallet) har invändningar mot sådana extrema reaktioner när det handlar om ett enskilt uppenbart misstag, även om det sker i samband med en kampanj.

Sen så hade Komplett kanske inte några fler alternativ än att antingen inte skicka ut några kort alls eller att skicka ut dem slumpmässigt och ansåg att det senare alternativet var det minst onda av två onda ting. De är fullt möjligt att de inte längre kan återskapa en korrekt turordning men du kanske sitter på mer information än vi andra? Att det hela är ett debacle håller de ju tom själva med om och har ju även bett om ursäkt för det. Just den biten är ju inte intressant att diskutera längre. Man kan bara konstatera att Komplett behöver jobba på sina rutiner och sitt ordersystem.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ja, jo, hävda det kan de ju alltid prova, men juridiskt brukar det var svårt att hävda en sak (att du har rätt att makulera ordrar pga uppenbart felaktigt pris) och göra en annan (leverera ordrar lagda med det felaktiga priset)

Detta är helt och hållet skilt från diskussionen om 44% rabatt är rimligt eller ej på datorkomponenter...

<Uppladdad bildlänk>

Det där är en cpu som, till skillnad från då RX 9070 XT-korten, inte säljer alls. Inte så konstigt att intel tvingats sänka priset på den kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det komiska är att ibland undrar jag om vi läser i samma tråd... Det har ju uttryckts flertalet åsikter om alla som har fått en "orderbekräftelse" kan dra ärendet vidare till ARN eller att man från med nu kommer bojkotta Komplett osv. Det menar jag är att "dra det hela vägen". Det är fullt rimligt att man (jag i det här fallet) har invändningar mot sådana extrema reaktioner när det handlar om ett enskilt uppenbart misstag, även om det sker i samband med en kampanj.

Sen så hade Komplett kanske inte några fler alternativ än att antingen inte skicka ut några kort alls eller att skicka ut dem slumpmässigt och ansåg att det senare alternativet var det minst onda av två onda ting. De är fullt möjligt att de inte längre kan återskapa en korrekt turordning men du kanske sitter på mer information än vi andra? Att det hela är ett debacle håller de ju tom själva med om och har ju även bett om ursäkt för det. Just den biten är ju inte intressant att diskutera längre. Man kan bara konstatera att Komplett behöver jobba på sina rutiner och sitt ordersystem.

Du säger att ingen kräver att företag ska korsfästas men drar ändå hela diskussionen till att folk är giriga eller överdriver. Det går att kritisera Kompletts hantering utan att vara extrem. Det är just det många gör, påpekar att kampanjen var aktiv, beställningar togs emot, och att slumpmässig hantering av ordrar inte är seriöst. Det är knappast att "dra det hela vägen", det är att ställa rimliga krav.

Och ja, komplett behöver jobba på sina rutiner och ordersystem men framförallt sin kommunikation, man hade absolut kunnat vara tydligare i frågan.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ja, jo, hävda det kan de ju alltid prova, men juridiskt brukar det var svårt att hävda en sak (att du har rätt att makulera ordrar pga uppenbart felaktigt pris) och göra en annan (leverera ordrar lagda med det felaktiga priset)

Detta är helt och hållet skilt från diskussionen om 44% rabatt är rimligt eller ej på datorkomponenter...

<Uppladdad bildlänk>

Det är ju knappast ovanligt att kampanjpriser bara gäller ett visst antal enheter eller "så långt lagret räcker". Komplett kan därför hävda att grafikkortet var en del av kampanjen och ett bestämt antal kort skulle säljas till nedsänkt pris men att prissänkningen blev fel. De väljer dock att hedra det felaktiga priset för det antal enheter som kampanjen var tänkt att omfatta. Jag är inte jurist men ser inte hur det skulle vara omöjligt att argumentera för det rent juridiskt.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Det är ju knappast ovanligt att kampanjpriser bara gäller ett visst antal enheter eller "så långt lagret räcker". Komplett kan därför hävda att grafikkortet var en del av kampanjen och ett bestämt antal kort skulle säljas till nedsänkt pris men att prissänkningen blev fel. De väljer dock att hedra det felaktiga priset för det antal enheter som kampanjen var tänkt att omfatta. Jag är inte jurist men ser inte hur det skulle vara omöjligt att argumentera för det rent juridiskt.

Absolut är det så, men har företaget ändå skickat ut en orderbekräftelse så gäller det ändå att de högst troligen är skyldiga att stå för ett täckningsköp.
Därför brukar det vara så att det är manuell genomgång som gäller för produkter som förväntas ha högt tryck (ja, ARN har slagit fast att automatiserade bekräftelser gäller om det inte framgår supertydligt från dem att det inte är en orderbekräftelse)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hade det varit ett felaktigt pris skulle komplett ha makulerat alla ordrar och hänvisat till det, allt annat är att öppna upp för konsumenträttsliga åtgärder

Kan hålla med, det är märkligt att man faktiskt skickar iväg vissa beställningar, jag menar, Skellefteå Kraft gjorde en liknande blunder för typ 1-2 år sen, de råkade lägga ut ett elpris på 10 öre eller vad det var, det var naturligtvis felaktigt och de makulerade alla beställningar som folk gjort.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Det som är fel i den här situationen är ju att Komplett har skickat ut kort till ett antal personer som inte bör ha fått kortet. Dom borde ha skickat ut dessa i ordning som dom beställdes eller avbrutit alla ordrar. Dessutom ingen kommunikation från Komplett varför detta har gjorts. Det är egentligen det enda problemet med detta, resten behöver inte ens diskuteras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det där är en cpu som, till skillnad från då RX 9070 XT-korten, inte säljer alls. Inte så konstigt att intel tvingats sänka priset på den kraftigt.

okej, men hur menar du att någon som inte är insatt i datorhårdvara ska kunna utröna att 44% är felaktigt på den ena men inte den andra produkten, för mig veterligen är det det som menas när KKL pratar om "uppenbart felaktigt pris"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Det som är fel i den här situationen är ju att Komplett har skickat ut kort till ett antal personer som inte bör ha fått kortet. Dom borde ha skickat ut dessa i ordning som dom beställdes eller avbrutit alla ordrar. Dessutom ingen kommunikation från Komplett varför detta har gjorts. Det är egentligen det enda problemet med detta, resten behöver inte ens diskuteras.

Håller med dig egentligen, men diskussionen pågår för att de finns vissa som verkar tycka att komplett både kan hävda "uppenbart prisfel" och samtidigt välja att skicka ut kort till en del personer, men makulera för andra.

EDIT: taggar skamlöst in @Blomman90 för att se om hen har några synpunkter kring detta

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ja, jo, hävda det kan de ju alltid prova, men juridiskt brukar det var svårt att hävda en sak (att du har rätt att makulera ordrar pga uppenbart felaktigt pris) och göra en annan (leverera ordrar lagda med det felaktiga priset)

Detta är helt och hållet skilt från diskussionen om 44% rabatt är rimligt eller ej på datorkomponenter...

<Uppladdad bildlänk>

Priset finna hos flera åfs och inte enbart komplett.
Väldigt skillnad mot ett kort som förmodligen aldrig kommer få detta pris igen under hela sin livslängd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Priset finna hos flera åfs och inte enbart komplett.
Väldigt skillnad mot ett kort som förmodligen aldrig kommer få detta pris igen under hela sin livslängd

Än en gång, är det vad som antas att en konsument ska behöva kolla för att se om ett pris är "uppenbart felaktigt"?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome