Även om helgdagen ställer till det för vissa leveranser så kunde det ju varit värre, om switchen hade släppts på fredagen.
Det är inte utan att man undrar om inte en viss svensk entreprenör hade något med det att göra.
En japansk man vandrar längs en lång korridor, djupt försjunken i tankar. Hans panna ligger i djupa veck under den svarta, rufsiga kalufsen och det pojkaktiga ansiktet bär spår av många sömnlösa nätter. Han verkar inte ens märka att han följs av ett dussin karriärmän i kostym. De tågar bakom honom i tystnad, iakttar och lyssnar, redo att agera på minsta befallning.
Så hörs ljudet av snabba steg. En man närmar sig springande! Andfådd ropar han "Mr. Miyamoto! Mr. Miyamoto! Wait! One word, please!" Det är Håkan Lans!
Den störste av de kostymklädda männen ställer sig i hans väg. "Stopp! Vem tror du att du är? Vet du inte att Mr. Miyamoto fått i uppdrag av Mr. Nintendo själv, att skapa en ny spelmaskin som ska ta världen med storm, redan den sjätte juni? Han har inte tid för dina upptåg."
Men Miyamoto sänker sitt svärd och viftar trött med handen: "Låt honom tala. Hans klumpighet och okunskap kan hjälpa mig. Om mitt geni ska kunna briljera måste jag omges av mörker." Den store kostymklädde lyfter ett varningens finger åt Håkan. "Du får säga ett ord. Välj det med omsorg." Håkan, sittandes på knä, tittar ner i golvet. Han samlar sig och återfår kontroll över sin andning. Sen lyfter han armen och med ett ord nämner han vad han håller upp. "Mouse."
Miyamotos ögon spärras upp. Han står orörlig i flera sekunder medan svettpärlor bryter fram på hans panna. Sen utbrister han "Hämta mina tänger!" Snart ekar ljudet av hårt arbete genom korridorerna. I takt med hammarslagen mässar de kostymklädda "Ingen vilar! Vi arbetar till gryningen!"
Vid soluppgången är den klar. Den perfekta spelmaskinen! Utmattad vänder sig Miyamoto till Håkan. "Tack. Du har räddat Mr. Nintendo och mig från undergång. Du får vad du vill som belöning."
"Mr. Miyamoto. Den sjätte juni är helgdag i Sverige. Vi skulle inte kunna köpa på släppdatum! Om du verkligen menade vad du sa, släpp istället på den femte."